DROPS / 191 / 34

Wild Berries by DROPS Design

Genser med raglan, ¾ lange ermer og splitt i sidene, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket med 1 tråd DROPS Big Delight og 1 tråd DROPS Melody

DROPS Design: Modell db-089
Garngruppe C + D
-----------------------------------------------------------
200-200-300-300-300-300 g farge 01, rosehage
og bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører garngruppe D)
150-150-150-150-200-200 g farge 06, støvrosa

DROPS RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 12 – eller de pinnene du må bruke for å få 8 masker og 10 pinner glattstrikk med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

fra 53.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 53.00 kr /100g
Strikkenett.no
Bestill

71% Alpakka, 25% Ull, 4% Polyamid
fra 43.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 235kr. Les mer.

Det økes til raglan på hver side av hver merketråd (= 8 masker økt på omgangen).
Strikk frem til 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), lag 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastene rett – det skal bli hull!

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet
på pinnen (f.eks 36 masker) og deler maskene med antall økninger som skal
gjøres (f.eks 2) = 18. I dette eksempelet lages det 1 kast om pinnen etter ca
hver 18.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder bolen):
Alle økninger skjer fra retten!
Det økes 1 maske ved å lage et kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder ermet):
Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik etter 1 kantmaske: Ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over.
Fell slik før 1 kantmaske: Strikk til det er 3 masker igjen på pinnen, strikk 2 rett sammen, strikk siste maske på pinnen.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Først strikkes bærestykket rundt på rundpinne, videre strikkes bolen rundt ned til splitten i hver side og til slutt strikkes for- og bakstykket frem og tilbake hver for seg. Ermene strikkes frem og tilbake på rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 36-39-39-42-42-45 masker på rundpinne 12 med 1 tråd Big Delight og 1 tråd Melody (= 2 tråder). Strikk 1 omgang rett. Strikk vrangbord (1 rett/2 vrang) i 5 cm. Sett en merketråd her. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
Strikk 1 omgang rett der det økes 2-1-3-8-10-9 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 (jevn fordeling) = 38-40-42-50-52-54 masker. Sett 4 merketråder i arbeidet uten å strikke maskene slik:
Sett første merketråd etter 7-8-8-10-11-11 masker (= halve bakstykket), andre merketråd etter nye 4 masker (= erme), tredje merketråd etter 15-16-17-21-22-23 nye masker (= forstykket), fjerde merketråd etter nye 4 masker (= erme), det er nå 8-8-9-11-11-12 masker til halve bakstykket.
Strikk glattstrikk rundt, SAMTIDIG på første omgang starter økningen til RAGLAN – se forklaring over. Øk slik på hver 2.omgang totalt 10-11-11-12-13-14 ganger = 118-128-130-146-156-166 masker. Etter siste økning strikkes det 1 omgang rett, deretter strikkes det 1 omgang der det økes til raglan kun på ermene (= 4 masker økt på omgangen) = 122-132-134-150-160-170 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Arbeidet skal nå måle 23-25-25-27-29-31 cm fra merketråden etter vrangborden i halsen midt foran.
Neste omgang strikkes slik: Strikk 17-19-19-22-24-25 masker (= halve bakstykket), sett de neste 26-28-28-30-32-34 maskene på en tråd (= erme), legg opp 4-4-6-6-6-6 masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 35-38-39-45-48-51 masker (= forstykke), sett de neste 26-28-28-30-32-34 maskene på en tråd (= erme), legg opp 4-4-6-6-6-6 masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de resterende 18-19-20-23-24-26 maskene på pinnen (= halve bakstykket). Sett en merketråd i arbeidet. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOLEN:
= 78-84-90-102-108-114 masker. Sett 1 merketråd i hver side, midt i de nye maskene som ble lagt opp i siden under hvert erme (= 2-2-3-3-3-3 nye masker på hver side av merketråden). Fortsett rundt med glattstrikk. Når arbeidet måler 10 cm økes det 1 maske på hver side av merketråden i hver side – les ØKETIPS-2 = 82-88-94-106-112-118 masker. Fortsett videre rundt til arbeidet måler 16-16-18-18-18-18 cm. Klipp tråden. Sett de 41-44-47-53-56-59 maskene mellom de 2 merketrådene på forstykket på en tråd, og fortsett frem og tilbake over de 41-44-47-53-56-59 maskene på bakstykket slik – fra retten:
2 masker rille, (1 rett, 2 vrang) til det gjenstår 3 masker på pinnen, 1 rett, 2 masker rille. Fortsett frem og tilbake slik til vrangborden måler 10 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Genseren måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.
Sett de 41-44-47-53-56-59 maskene fra tråden tilbake på rundpinnen og strikk vrangborden på forstykket på samme måte som på bakstykket.

ERME:
Ermene strikkes frem og tilbake på rundpinne og sys sammen til slutt. Sett de 26-28-28-30-32-34 maskene fra tråden tilbake på rundpinne 12, og legg opp 2-2-3-3-3-3 nye masker i hver side = 30-32-34-36-38-40 masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake over alle masker Når arbeidet måler 3-2-3-3-4 cm felles det 1 maske i hver side av arbeidet – les FELLETIPS. Fell slik på ca hver 4.-3.-3.-2.-2.-1.cm totalt 5-6-6-7-7-8 ganger = 20-20-22-22-24-24 masker. Når ermet måler 19-17-18-16-15-14 cm strikkes det 1 pinne der det økes 1-1-2-2-0-0 masker jevnt fordelt = 21-21-24-24-24-24 masker. Strikk vrangbord slik: 1 vrang, * 1 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker, 1 rett, 1 vrang. Fortsett vrangborden slik med rett over rett og vrang over vrang til vrangborden måler 8 cm. Fell av med rett fra retten. Ermet måler ca 27-25-26-24-23-22 cm fra delingen.

MONTERING:
Sy sømmen under ermene i ytterste ledd av ytterste maske slik at sømmen ikke blir tykk. Sy åpningen under ermene.

Diagram

Geraldine 22.12.2018 - 02:45:

Como aumento los 4 puntos de las mangas? Dice que tejas una vuelta de derecho y solo se aumenta en las mangas. No entiendo

DROPS Design 30.12.2018 kl. 15:34:

Hola Geraldine. Se trabajan los aumentos después del marcapuntos entre el cuerpo y la manga y antes del marcapuntos entre la manga y el cuerpo.

Melinda Fülöp 25.09.2018 - 14:08:

Hej Ska göra resåret nere på tröjan. Ska man sticka 2 maskor räta och sen fortsätta med 1 rät och 2 aviga? Eller hur menar ni?

DROPS Design 26.09.2018 kl. 14:21:

Jo, det blir precis så, först 2 rätstickade maskor, sedan 1 rät, 2 aviga, 1 rät, 2 aviga, osv.

Melinda Fülöp 12.09.2018 - 18:31:

Hej Har stickat raglanökningen. Har 132 maskor. Ska arbetet mäta 25 cm direkt efter det eller ska man fortsätta sticka tills arbetet mäter det och sen dela av för ärmarna?

DROPS Design 13.09.2018 kl. 08:08:

Hei Melinda. Arbeidet skal måle 25 cm når alle økninger til raglan er ferdig. Om ikke det gjør det skyldes nok dette en litt stram strikkefasthet. Litt avhengig av hvor mye kortere bærestykket ditt er kan du strikke videre (uten økning til raglan) til arbeidet måler 25 cm. Du kan eventuelt prøve plagget på for å se hvordan det blir. Om du setter av til ermer før arbeidet måler 25 cm blir bærestykket for kort. God fornøyelse

J De Weme 27.08.2018 - 14:08:

Kan ik de mouwen ook gewoon rondbreien?

DROPS Design 27.08.2018 kl. 21:23:

Dag J De Weme, Ja, dat kan. Je hoeft dan geen steken op te zetten aan beide kant van de mouwen, maar in plaats daarvan plaats je een hulpdraad midden onder de mouw en minder je aan beide kanten van de hulpdraad (ipv naast de kantsteken)

Rita 05.07.2018 - 21:59:

Cosa significa: 1 giro in cui aumentare solo per il raglan delle maiche (= 4 aumenti sul giro)? grazie rira

DROPS Design 05.07.2018 kl. 22:13:

Buonasera Rita. Deve lavorare un giro e durante questo giro aumenta per il raglan come fatto in precedenza, ma aumenta solo sulle maglie delle maniche e non aumenta sul davanti e sul dietro. Quindi aumenta dopo il 1° segnapunti e prima del secondo (tra questi segnapunti ci sono le m della manica) e dopo il 3° segnapunti e prima del 4°. Gli aumenti non sono 8, ma solo 4. Buon lavoro!

Marithé 20.05.2018 - 06:22:

Comment tricoter ce pull avec des aiguilles droites ?? merci -

DROPS Design 22.05.2018 kl. 08:28:

Bonjour Marithé, vous trouverez ici quelques indications vous permettant d'adapter un modèle sur aiguilles droites. Il est parfois plus simple de tricoter en rond, n'hésitez pas à essayer à l'aide de nos vidéos, beaucoup ont réussi à les "dompter" en essayant et ne les lâchent plus. Bon tricot!

Karin Knöbel 13.05.2018 - 11:03:

Aus der Anleitung geht nicht hervor wofür die Rundnadel Nr 12 40cm gebraucht wird.Gibt es eine 40cm lange Rundnadel überhaupt in 12mm??

DROPS Design 14.05.2018 kl. 10:49:

Liebe Frau Knöbel, die 40 cm Rundnadel wird am Anfang (Halsausschnitt) gebraucht, dh wenn es zu wenig Maschen für die 80 cm Nadel gibt - Diese Nadel können Sie mit dem Set und austauchbare Spitze haben. Gerne können Sie auch mit dem Magic-Loop technik stricken. Viel Spaß beim stricken!

Aleksandra Karolina Strugacz 01.01.2018 - 21:47:

Den har jeg lyst å strikke :-)

Rita Bossaerts 12.12.2017 - 13:32:

Graag breibeschrijving voor raglanmodellen met 2 naalden ipv rondbreinaald.

Kommentér oppskrift DROPS 191-34