DROPS / 190 / 28

Rosalina by DROPS Design

Nederdel med viftemønster, hæklet ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat

DROPS Design: Model r-729
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g farve 09, lys brun

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 5 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 11.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 77kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagram A.1 viser hvordan hver række/omgang starter og slutter (dvs når der hækles frem og tilbage hækles der ikke 1 kædemaske i luftmasken i starten af rækken).

HÆKLEINFO:
I starten af hver række med stangmasker hækles der 3 luftmasker (erstatter ikke første stangmaske).
I starten af hver række med fastmasker hækles der 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske).

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud på række/omgang 1, 4, 7, 11 og 12 i mønster A.2b (dvs der tages 6 masker ud jævnt fordelt totalt 5 gange pr repetition af A.2b i højden).
Der tages ud ved at hækle 2 stangmasker i/om samme maske. For at beregne hvor ofte der skal tages ud på omgangen, regner man det totale maskeantal på rækken/omgangen (f.eks 132 stangmasker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 22. Dvs i dette eksempel tages der 1 stangmaske ud i/om/mellem hver 22.maske.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arbejdet hækles ovenfra og ned. Hækl frem og tilbage til slidsen i siden er færdig, derefter hækles der rundt.
Hækl 142-156-170-184-212-233 luftmasker (inklusiv 3 luftmasker til at vende med) på nål 4 med Muskat. Første række hækles således: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 1 stangmaske) - læs HÆKLEINFO, 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 120-132-144-156-180-198 stangmasker. Hækl 1 række med 1 stangmaske i hver stangmaske. Hækl A.2a totalt 20-22-24-26-30-33 gange i bredden. Når A.2a er hæklet, hækles A.2b over A.2a (første række i A.2b er fra vrangen) og tag ud således (dvs der tages ud på første omgang og A.2b repeteres i højden): HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Tag 6 stangmasker ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS - totalt 16-16-17-18-18-20 gange = 216-228-246-264-288-318 masker. For hver gang der tages ud, hækles der 1 rapport mere af A.2b i bredden. SAMTIDIG når arbejdet måler 11 cm slutter slidsen i siden og arbejdet hækles videre rundt med start i siden. Klip og hæft tråden når arbejdet måler 38-40-42-44-46-48 cm, afslut pænt i forhold til mønsteret.

KANT ØVERST:
Hækl 1 fastmaske i hver luftmaske der blev hæklet stangmasker i på første række = 120-132-144-156-180-198 fastmasker. Hækl totalt 3 rækker med fastmasker. Klip og hæft tråden.

LØKKER TIL KNAPHULLER:
Langs den side af åbningen som sidder på forstykket hækles der løkker til knaphuller (start nederst). Der hækles 2 fastmasker om hver stangmaske- række og 1 fastmaske om hver fastmaske- række således: Hækl 1 kædemaske om første række, 3 luftmasker, spring over 1 cm, * hækl fastmasker om næste stangmaske-/fastmaske-række, 3 luftmasker, spring over ca 1 cm *, hækl fra *-* totalt 4 gange og afslut med 2 fastmasker om de 2 sidste fastmaske-rækker øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fastmaske i hver fastmaske og 3 fastmasker i hver luftmaskebue. Klip og hæft tråden.

TILLÆG TIL KNAPPER:
Langs med den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med 1 fastmaske i hver fastmaske frem og tilbage (på 1.række hækles der 2 fastmasker om hver stangmaskerække og 1 fastmaske om hver fastmaskerække), klip tråden. Sy knapperne på tillægget.

= fastmaske i bagerste led af masken fra retsiden og i forreste led af masken fra vrangen
= fastmaske om luftmasken
= stangmaske i masken
= stangmaske mellem 2 stangmasker
= stangmaske om luftmasken
= hop over 1 maske, hækl 1 stangmaske i/om næste stangmaske/luftmaske, 1 stangmaske i masken som blev hoppet over
= stangmaskegruppe: Hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 2 stangmasker i samme stangmaske på samme måde, træk tråden gennem alle 4 løkker på nålen.
= 1 dobbeltstangmaske i første/sidste fastmaske i viften 2 rækker under (sørg for at du samtidig hækler om luftmasken på midterste række)
= der tages ud jævnt fordelt - se opskrift
= første række skal ikke hækles, den er allerede hæklet, den viser bare hvordan næste række skal hækles i maskerne.
= rækken starter med 3 luftmasker, omgangen starter med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i første maske i A.2
= rækken starter med 1 luftmaske, omgangen starter med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i første maske i A.2

Jára 11.07.2019 - 20:29:

Prosím, můžete doplnit chybějící nákres schéma A1 a A2. Děkuji

DROPS Design 11.07.2019 kl. 22:06:

Milá Járo, díky za upozornění - nákres je doplněný. Příjemné háčkování! Hana

Nardya 11.05.2019 - 13:54:

Hello, thank you for this pattern, I think it is very beautiful. I am wondering if you can help me understand the instruction 1 treble crochet in the first/last chain of fan 2 rows down (make sure to work around chain st in the middle). Do I put a put a treble st in the fan row over the top of the 2 other rows (it does not appear this way in the pic) so can you help me understand how to stitch this line if possible as I couldn’t see a tutorial for it. Deepest gratitude.

DROPS Design 13.05.2019 kl. 08:56:

Dear Nardya, on this row work the treble crochet inserting the crochet hook in the 1st /last sc on fan below (the chain stitch from previous row should be automatically worked with the treble crochet). Happy crocheting!

ROSELYNE MOUTHON 31.03.2019 - 18:02:

Bonsoir, Quel est l intérêt d une double- bride au milieu de brides au rang 11? Merci de me répondre

DROPS Design 01.04.2019 kl. 13:56:

Bonjour Mme Mouthon, au rang 11, on crochète 1 double bride en piquant dans la ms 2 rangs plus bas et autour de la maille en l'air du rang précédent (on a ainsi la hauteur d'une bride normale). Bon crochet!

Anne Mari Sahlberg 25.03.2019 - 13:06:

A.2b: Er på rad 11 (2 staver i masken) Er det mening at jeg skal hekle dblstav i 1 maske deretter hoppe over enmaske, så 1 luftmaske og så hekle dbl.stav i maske igjen?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 12:04:

Hei Anne-Marie. Det var en litt utydelig forklaing til det symbolet, vi har nå endret denne. Du hekler altså slik på rad 10: 1 luftmaske, 2 staver i den midterste fastmasken i viften, 1 luftmaske, 2 staver i luftmasken. Gjenta dette ut omgangen. På rad 11 hekler du slik: 1 dobbelstav i den første fastmasken i viften 2 rader under (du hekler da samtidig rundt luftmasken på forrige rad), 1 stav i hver av de neste 2 stavene, 1 dobbelstav i den siste fastmasken i viften 2 rader under, 1 stav i hver av de 2 stav. God fornøyeløse

Marianne 11.03.2019 - 16:44:

Mijn vraag is: moet de aangehaakte bies voor de knopen dubbelgeslagen worden vastgezet (stevigheid knopen)? Ik kan het antwoord nergens vinden. Alvast bedankt. Verder even melden dat dit een heel leuk patroon is!

DROPS Design 12.03.2019 kl. 15:25:

Dag Marianne,

Klopt, je vouwt de bies dubbel naar de binnenkant en op de buitenkant naai je de knopen door beide lagen heen.

Vicky 24.02.2019 - 23:20:

Hi, I don't understand what it means on row A. 2a it says work 24 times across the row. When I do 24 clusters of this stitch it only takes me to half way across the length. Should I carry this on to the end of the row before starting A. 2b or should I move on mid row? Many thanks for your help.

DROPS Design 25.02.2019 kl. 06:45:

Hi Vicky, Yes, A.2 a consists of 6 stitches and you repeat these 6 stitches 24 times on the row = 144 stitches, which takes you to the end of the row. Happy crocheting!

Jessi 02.02.2019 - 20:46:

Hallo. Mit welcher Maschenart ist die Maschenprobe zu fertigen?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:53:

Liebe Jessi, die Maschenprobe wird mit Stäbchen gehäkelt: 18 Stäbchen und 9 Reihen = 10 x 10 cm. Viel Spaß beim häkeln!

Fr Schneider 21.01.2019 - 17:34:

Hallo,habe nun zwei mal das Diagramm gehäkelt,doch ich weiß nicht,ob ich immer weiter zunehmen soll,oder nicht.

DROPS Design 22.01.2019 kl. 07:54:

Liebe Frau Schneider, die Zunahmen häkeln Sie n Reihe/Runde 1, 4, 7, 11 und 12 von Muster A.2b und es wird insgesamt 16-16-17-18-18-20 Mal 6 Stäbchen zugenommen. Wenn alle Zunahme fertig sind, haben Sie 216-228-246-264-288-318 Maschen. Wenn Sie die richtige Maschenanzahl noch nicht haben, dann häkeln Sie wie zuvor mit Zunahmen weiter, bis alle Zunahmen gehäkelt sind. Viel Spaß beim häkeln!

Minoush 10.01.2019 - 18:14:

Vielen Dank für die Anleitung! Mein Rock (mit Drops Karisma) ist fertig, doch ich habe eine Frage: Warum wird in der 1. Reihe jede 6. Luftmasche übersprungen? Ich erkenne keinen Sinn darin. Danke für die Antwort.

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:03:

Liebe Minoush, oft ist die Anschlagskante mit den Luftmaschen am Anfang einer Arbeit etwas zu eng, deshalb häkelt man mehr Luftmaschen am Anfang und dann bei der 1. Reihe werden Luftmaschen übersprungen um die richtige Breite zu bekommen. Viel Spaß beim häkeln!

FR Schneider 08.01.2019 - 19:26:

Hallo,in der AnLeitung sind immer wieder die Sternchen*. Was beSeite der * Stern?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:21:

Liebe Frau Schneider, den Teil zwischen Sternchen (* = von *bis *) müssen Sie wiederholen. Z.B ganz am Anfang wenn Sie lesen: * 1 Luftmasche überspringen, je 1 Stäbchen in die nächsten 6 Luftmaschen *, von *-* bis Reihenende wiederholen, bedeutet es Sie sollen so weiter häkeln, in dem Sie den Teil zwischen den Sternchen genauso wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 190-28