DROPS / 190 / 27

Primrose Skirt by DROPS Design

Nederdel med hulmønster, hæklet ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat

DROPS Design: Model r-728
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS MUSKAT Garnstudio (tilhører garngruppe B)
400-450-500-550-600-650 g farve 29, gammelrosa

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 4 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 103.6kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagram A.1 viser hvordan omgangen starter og slutter. 2. og 6.omgang starter og slutter således:
Omgangen starter med 1 kædemaske i hver af de 2 første stangmasker og 3 luftmasker (erstatter første stangmaske), omgangen slutter med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen.
På 8.omgang erstattes ikke de 3 luftmasker i A.1 med første stangmaske i A.2. På de resterende omgangene erstattes første maske i A.2 af A.1.

HÆKLEINFO:
Når arbejdet hækles frem og tilbage hækles der således:
Hver række med stangmasker starter med 3 luftmasker (erstatter første stangmaske).
Hver række med fastmasker starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske).
Når arbejdet hækles rundt, hækles der således:
I starten af hver omgang med stangmasker, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen.
I starten af hver omgang med fastmasker, erstattes første fastmaske med 1 luftmaske. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen.

UDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 stangmaske i første stangmaske, hækl 2 stangmasker i næste stangmaske (= 1 stangmaske taget ud), hækl 1 stangmaske i hver stangmaske til der er 2 stangmasker tilbage før mærketråden, hækl 2 stangmasker i næste stangmaske (= 1 stangmaske taget ud), hækl 1 stangmaske i hver af de 2 næste stangmasker (mærketråden sidder mellem disse masker), hækl 2 stangmasker i næste stangmaske (= 1 stangmaske taget ud), hækl til der er 2 stangmasker tilbage på rækken/omgangen, hækl 2 stangmasker i næste stangmaske (= 1 stangmaske taget ud) og 1 stangmaske i næste stangmaske (= totalt 4 stangmasker taget ud på rækken/omgangen).
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arbejdet hækles ovenfra og ned. Der hækles første frem og tilbage fra slidsen i siden, derefter hækles der rundt.
Hækl 153-169-186-207-232-258 luftmasker (inklusiv 3 luftmasker til at vende med) på nål 4 med Muskat. Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker) – læs HÆKLEINFO, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 2-4-0-0-4-2 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-*
= 130-144-158-176-198-220 stangmasker. Sæt 1 mærketråd efter 65-72-79-88-99-110 masker (= siden).
Fortsæt med 1 stangmaske i hver stangmaske. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 5 cm, tages der 1 stangmaske ud i starten af rækken/omgangen, 1 stangmaske på hver side af mærketråden og 1 stangmaske i slutningen af rækken/omgangen (= 4 stangmasker taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 1½.cm totalt 18-18-17-16-19-20 gange = 202-216-226-240-274-300 stangmasker. SAMTIDIG når der er hæklet 9 rækker med stangmasker, hækles arbejdet videre rundt. Når arbejdet måler 33-35-37-39-41-43 cm tages der 2-0-2-0-2-0 stangmasker ud jævnt fordelt på næste omgang = 204-216-228-240-276-300 stangmasker.
Når arbejdet måler 34-36-38-40-42-44 cm, hækles A.2 over alle masker (= 34-36-38-40-46-50 gange i bredden). Diagram A.1 viser hvordan hver omgang starter og slutter. Når A.2 er hæklet 1 gang i højden måler arbejdet ca 46-48-50-52-54-56 cm. Klip og hæft tråden.

KNAPHULSLØKKER:
Langs med den side af åbningen som sidder på forstykket hækles der knaphulsløkker således (start nederst): hæft tråden med 1 kædemaske i første stangmaske, 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske - husk hækleinfo), hækl 2 fastmasker om første stangmaske, 3 luftmasker, spring over 1 stangmaske, * hækl 2 fastmasker om næste stangmaske, 3 luftmasker, spring over 1 stangmaske *, hækl fra *-* 2 gange til og afslut med 2 fastmasker om sidste stangmaske øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fastmaske i hver fastmaske og 3 fastmasker om hver luftmaskebue. Klip og hæft tråden.

KNAPPETILLÆG:
Langs med den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med fastmasker frem og tilbage (på 1.række hækles der 2 fastmasker om hver stangmaske = 18 fastmasker), klip og hæft tråden. Sy knapperne på knappetillægget.

KANT:
Hækl en kant øverst i livet på nederdelen fra retsiden således: Sæt tråden fast med 1 kædemaske yderst på knappetillægget, 1 luftmaske, * 1 luftmaske, spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i næste luftmaske *, hækl *-* langs med hele kanten i livet, sørg for at der afsluttes med 1 fastmaske i sidste maske. Klip og hæft tråden.

= fastmaske mellem 2 stangmasker
= fastmaske om luftmaskebuen
= stangmasker i masken
= stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen
= kædemaske

Kommentarer (1)

María 03.08.2018 - 02:25:

Hola, Me gusta mucho esta falda pero ya no soy una jovencita ¿cómo puedo saber cuál es mi talla? y si quiero alargar la falda hasta la rodilla ¿sigo haciendo los mismos puntos y luego el calado? porque temo que me quede en forma de mucha campana. Gracias anticipadas. Un abrazo María

DROPS Design 07.08.2018 kl. 18:31:

Hola Maria. Puedes calcular tu talla por las medidas que vienen en el diagrama bajo el patrón. Para alargar la falda y que no quede en forma de campana, hay que aumentar, en vez de cada 1.5 cm, cada 2 - 2.5 cm dependiendo de la largura que quieras. Así se puede alargar sin que quede tan acampanada.

Kommentere opskrift DROPS 190-27