DROPS Baby / 31 / 17

Serafina by DROPS Design

Stickad klänning med hålmönster och rätstickning till baby. Storlek 0 – 4 år. Arbetet är stickat i DROPS Alpaca

DROPS Design: Modell z-100-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-150-150 (150-150) g färg 4305, lila/grå/blå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (40 och 60 cm) NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Blomma (vit) NR 600: 2 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 58kr. Läs mer.

Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller minskning jämnt fördelat):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 168 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 6) = 28. I detta exempel stickas ca var 27:e och var 28:e maska tillsammans.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller ärmhål):
Minska på insidan av 3 kantmaskor i rätstickning. Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här före 3 kantmaskor: Sticka 2 maskor räta tillsammans.
Minska så här efter 3 kantmaskor: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arbetet stickas runt på rundsticka upp för ärmhålet, sedan stickas fram- och bakstycket fram och tillbaka var för sig. Halskanten stickas fram och tillbaka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 168-180-204-228 (252-276) maskor på rundsticka 3 med Alpaca. Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 84-90-102-114 (126-138) maskor, markörerna markerar sidan av plagget. Sticka A.1 (= 12 maskor) över alla maskorna (= 14-15-17-19 (21-23) ggr på bredden). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden mäter arbetet ca 8 cm. Sedan stickas A.2 (= 12 maskor) över alla maskorna (= 14-15-17-19 (21-23) ggr på bredden). På varven markerade med pil minskas det maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1. För varje gång det har minskats totalt 12 maskor stickas det 1 rapport mindre av A.2 på bredden. När alla minskningar är färdiga är det 108-120-132-156 (156-180) maskor på varvet (= 54-60-66-78 (78-90) maskor på varje sida av markörerna).

LÄS HELA AVSNITTET INNAN DET STICKAS VIDARE! DET STICKES MÖNSTER SAMTIDIGT SOM DET MASKAS AV FÖR ÄRMHÅL SÅ HÄR:
MÖNSTER:
Fortsätt med mönster. När A.2 är färdigstickat på höjden stickas arbetet vidare i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Arbetet mäter ca 27-27-33-33 (39-39) cm.
ÄRMHÅL:
När arbetet mäter 24-26-31-36 (41-44) cm, stickas det så här: Sticka 9 maskor rätstickning, sticka mönster/rätstickning som förut, men minska 4-4-4-8 (2-6) maskor jämnt fördelat tills det återstår 9 maskor före nästa markör, sticka 18 maskor rätstickning, sticka mönster/rätstickning som förut, men minska 4-4-4-8 (2-6) maskor jämnt fördelat tills det återstår 9 maskor på varvet, avsluta med 9 maskor rätstickning = 100-112-124-140 (152-168) maskor totalt (= 50-56-62-70 (76-84) maskor på varje sida av markörerna). Sticka vidare så till arbetet mäter 25-27-32-37 (42-45) cm. Nu maskas det av maskor för ärmhål så här: Maska av de första 6 maskorna, sticka 3 maskor rätstickning, sticka mönster tills det återstår 9 maskor före nästa markör, sticka 3 maskor rätstickning, maska av de nästa 12 maskorna, sticka 3 maskor rätstickning, sticka mönster som förut tills det återstår 9 maskor, sticka 3 maskor rätstickning och maska av de sista 6 maskorna. Nu stickas framstycket och bakstycket färdiga för sig.

BAKSTYCKE:
Arbetet stickas sedan fram och tillbaka.
= 38-44-50-58 (64-72) maskor. Fortsätt med mönster och 3 maskor rätstickning i varje sida av arbetet. Sedan minskas det 1 maska för ärmhål innanför 3 maskor rätstickning i varje sida av arbetet – läs MINSKNINGSTIPS-2! Minska så på vartannat varv totalt 3-4-5-4 (4-5) ggr = 32-36-40-50 (56-62) maskor. När arbetet mäter 32-34-40-46 (52-56) cm maskas de mittersta 16-18-22-24 (26-26) maskorna av till hals = 8-9-9-13 (15-18) maskor på varje axel. Varje axel stickas nu färdig för sig.

VÄNSTER AXEL:
Sticka i slätstickning med 3 maskor i rätstickning ut mot ärmhålet som förut till arbetet mäter totalt 34-36-42-48 (54-58) cm. Maska av med avigmaskor från avigsidan. Denna axeln ska sys tillsammans med vänster axel på framstycket senare.

HÖGER AXEL:
Sticka i slätstickning med 3 maskor i rätstickning ut mot ärmhålet som förut till arbetet mäter totalt 34-36-42-48 (54-58) cm. Maska av med rätmaskor från avigsidan. På denna axeln ska det senare sys på knappar.

FRAMSTYCKE:
Sticka som bakstycket till arbetet mäter 30-32-37-42 (48-51) cm. Nu maskas de mittersta 10-12-16-16 (18-18) maskorna av till hals = 11-12-12-17 (19-22) maskor på varje axel. Varje axel stickas nu färdig för sig.

HÖGER AXEL:
Maska av 1 maska på varje varv från halsen totalt 3-3-3-4 (4-4) ggr = 8-9-9-13 (15-18) maskor. När arbetet mäter 32-34-40-46 (52-56) cm stickas det vidare i slätstickning med 3 maskor i rätstickning ut mot ärmhålet. När arbetet mäter 34-36-42-48 (54-58) cm maskas det av till 2 knapphål från rätsidan så här: Sticka 1-1-1-2 (3-3) rätmaskor, sticka 2 maskor räta tillsammans, gör 1 omslag (= 1 knapphål), sticka 2-2-2-4 (5-8) rätmaskor, sticka 2 maskor räta tillsammans, gör 1 omslag (= 1 knapphål), avsluta med 1-2-2-3 (3-3) maskor rätstickning. Maska av med rätmaskor på nästa varv (= från avigsidan).

VÄNSTER AXEL:
Sticka vidare i slätstickning med 3 maskor i rätstickning ut mot ärmhålet som förut till arbetet mäter totalt 34-36-42-48 (54-58) cm. Maska av med avigmaskor från avigsidan. Denna axeln ska sys tillsammans med vänster axel på bakstycket senare.

MONTERING:
Sy i knappar på höger axel på bakstycket. Sy ihop vänster axel med maskstygn.

HALSKANT:
Arbetet stickas fram och tillbaka.
Börja vid höger axel på bakstycket och sticka upp 46-70 maskor runt halsen från rätsidan. Sticka 3 räta varv, maska av med rätmaskor, se till att avmaskningskanten inte stramar, maska ev av med 1 sticknummer större.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= lyft 2 maskor tillsammans som om de skulle stickas räta, 1 rätmaska, drag de 2 lyfta maskorna över
= på detta varv minskas det 6 maskor jämnt fördelat
= på detta varv minskas det 12 maskor jämnt fördelat

Kommentarer (13)

Skriv din kommentar här!

Aa 02.11.2018 - 06:04:

Vad betyder "stickas en rapport mindre av A.2 på bredden"? Hur ska jag göra?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:52:

Hei Aa. Fordi det felles masker vil du tilslutt ikke kunne gjenta A.2 like mange ganger i bredden, så hver gang du har felt totalt 12 masker vil det bli strikket 1 rapport mindre av A.2. Bare gjenta A.2 på omgangen, og fell som anvist så går det opp slik det skal. God fornøyelse.

Anne Larsen 29.08.2018 - 21:13:

Flot kjole, men målet på kjolens bredde passer ikke. Tror det hænger sammen med at strikkefastheden i glatstrik er anderledes end strikkefastheden i strik i en blanding af ret/vrangog hulmønster

DROPS Design 30.08.2018 kl. 13:19:

Hej Anne, jo men strikkefastheden er den samme, hvis du har 24 m på 10 cm så får du samme mål som i måleskitsen nederst. God fornøjelse!

Anne Larsen 29.08.2018 - 21:06:

Flot kjole, men målet på kjolens bredde kommer ikke til passe. Kan det hænge sammen med at strikkefastheden i glatstrik er anderledes end strikkefastheden i strik i en blanding af ret/vrangog hulmønster

Lelletta 29.08.2018 - 17:12:

Buonasera! Vorrei sostituire il tipo di lana con uno che non abbia pelucchi, ma il vostro convertitore di filati non ha trovato nulla. Potete aiutarmi? Grazie mille!

DROPS Design 29.08.2018 kl. 17:38:

Buongiorno Lelletta. Può sostituire con la Baby Merino, molto consigliata per capi per bambini e senza pelucchi. Buon lavoro!

Ilse Richter 11.05.2018 - 11:01:

Vielen Dank für ihre schnelle Antwort! Herzlichen Dank auch für die kostenlosen sehr netten Strick Ideen!!! Ich stricke mit der original Wolle,bin gestern bis Halsausschnitt gekommen,Ärmelausschnitt kommt mir sehr groß vor! Nach der letzten Lochrunde,die ich versetzte,machte ich noch eine Lochrunde! Das Kleid sieht einfach super aus! Vielen Dank ilse

Ulrike 10.05.2018 - 16:02:

An dieser Stelle möchte ich mich bei DROPS für die Unzahl toller Strickanleitungen bedanken. Gerade im Babybereich habe ich schon sehr viel danach gestrickt und fand Ihre Anleitungen immer super!

Ulrike 10.05.2018 - 16:01:

Ich habe das Kleidchen grade mit Baby-Merino fertiggestellt und alle sind ganz begeistert. Angefangen habe ich zwar mit der Maschenzahl für ein Jahr und dann gemerkt, dass die Breite nur 43 cm beträgt. Also hielt ich mich nun an die Maße von 6/9 Monate. In der Länge gab ich dann einfach noch etwas Muster (Lochmuster wie ganz unten) dazu, damit ich genau mit den Armausschnitten Krausrippen weiterstricken konnte.

DROPS Design 11.05.2018 kl. 08:21:

Liebe Ulrike, Stimmte Ihre Maschenprobe? Mit 24 M = 10 cm sollte das Kleid ca 48 cm in der Breite sein (= 228 M x 10 / 24 = 47.5 cm). Viel Spaß beim stricken!

ILse Richter 10.05.2018 - 12:29:

LIebes Team! Die Beschreibung ab dem Armausschnitt ist sehr unverständlich,ich wäre jetzt so weit und kann nicht weiter.Bitte um genaue Beschreibung oder Zeichnung! Der letzte Mustersatz von A2 stimmt auch nicht. Ich hab jetzt 132 Maschen auf der Nadel,wie gehts weiter?Was heißt neben 3 Kraus r.M.,wird sowieso alles kraus r.gestrickt.Bitte um Erklärung! L.G.ilse

DROPS Design 11.05.2018 kl. 07:51:

Frau Richter, bei 132 Maschen können Sie 11 Mal das Muster A.2 in der Breite wiederholen. Nach 31 cm werden Sie kraus rechts auf die 18 M. auf beiden Seiten (Armausschnitt) stricken, gleichzeitig werden 4 M über die restlichen Maschen je am Vorder- und Rückenteil abgenommen: 132 M - 2 x 4 M = 124 M (= 62 für Vorder- und Rückenteil). Nach 32 cm werden die 9 mittleren Kraus rechts Maschen auf beiden Seiten abgekettet und jedes Teil wird dann Separat gestrickt (= mit 3 M kraus rechts auf beiden Seiten). Viel Spaß beim stricken!

Christin 27.04.2018 - 12:30:

Ich stricke gerade das Kleid in68-74 es ist riesig. Mit korrekter wolle und Naadel statt 43cm Messe ich unten 50. Warum fällt alles immer so gross aus. Das ist echt ärgerlich, das Kleid soll im Winter passen

DROPS Design 27.04.2018 kl. 13:19:

Liebe Christin, stimmt Ihre Maschenprobe? Mit 204 M für 3. Größe sollen Sie 85 cm um herum, dh 42.5 cm (ca 43 cm) für die Hälfte, wie in der Maßskizze. Viel Spaß beim stricken!

Doreen 02.04.2018 - 19:14:

Liebes Drops Team, Beim Mustersatz 2 der Größe 68/74 stimmt der letzte Mustersatz vor den krausrippen nicht mit dem Mustersatz davor überein. Also 5 Rechte Maschen, 2Maschen zusammen ,1 Umschlag, 5 Rechte das verschiebt sich und sieht nicht schön aus. Ich denke das ist durch die Abnahmen. Ich hoffe sie verstehen was ich meine. Wie kann ich das abändern?

DROPS Design 03.04.2018 kl. 09:46:

Liebe Doreen, wegen der Abnahmen wird die Anzahl von dem Rapporte in der Breite immer weniger sein, aber Diagramm wird immer in der Runde anpassen, Löchermuster werden aber nicht in der Höhe aneinandergereiht. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 31-17