DROPS Baby / 31 / 17

Serafina by DROPS Design

Strikket kjole med hullmønster og riller til baby. Størrelse 0 – 4 år. Arbeidet er strikket i DROPS Alpaca

Stikkord: hullmønster, kjoler,

DROPS Design: Modell z-100-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-150-150 (150-150) g farge 4305, lilla/grå/blå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (40 og 60 cm) NR 3 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS PERLEMORKNAPP, Blomst (hvit) NR 600: 2 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

fra 34.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 34.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 34.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 68kr. Les mer.

Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse.
Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (gjelder felling jevnt fordelt):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 168 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 28. I dette eksempelet strikkes ca hver 27. og 28.maske sammen.

FELLETIPS-2 (gjelder ermehull):
Fell på innsiden av 3 kantmasker i rille. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik før 3 kantmasker: Strikk 2 rett sammen.
Fell slik etter 3 kantmasker: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
----------------------------------------------------------

KJOLE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne opp til ermhullet, deretter strikkes for- og bakstykket frem og tilbake hver for seg. Halskanten strikkes frem og tilbake.

BOLEN:
Legg opp 168-180-204-228 (252-276) masker på rundpinne 3 med Alpaca. Sett 1 merke på starten av omgangen og 1 merke etter 84-90-102-114 (126-138) masker, merkene marker siden av plagget. Strikk A.1 (= 12 masker) over alle maskene (= 14-15-17-19 (21-23) ganger i bredden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket 1 gang i høyden måler arbeidet ca 8 cm. Deretter strikkes A.2 (= 12 masker) over alle maskene (= 14-15-17-19 (21-23) ganger i bredden). På omgangene markert med pil felles det masker jevnt fordelt – les FELLETIPS-1. For hver gang det er felt totalt 12 masker strikkes det 1 rapport mindre av A.2 i bredden. Når alle fellingene er ferdig er det 108-120-132-156 (156-180) masker på pinnen (= 54-60-66-78 (78-90) masker på hver side av merkene).

LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! DET STRIKKES MØNSTER SAMTIDIG SOM DET FELLES TIL ERMEHULL SLIK:
MØNSTER:
Fortsett med mønster. Når A.2 er strikket ferdig i høyden strikkes arbeidet videre i RILLER – se forklaring over. Arbeidet måler ca 27-27-33-33 (39-39) cm.
ERMEHULL:
Når arbeidet måler 24-26-31-36 (41-44) cm, strikkes det videre slik: Strikk 9 masker rille, strikk mønster/riller som før, men fell 4-4-4-8 (2-6) masker jevnt fordelt til det gjenstår 9 masker før neste merke, strikk 18 masker rille, strikk mønster/riller som før, men fell 4-4-4-8 (2-6) masker jevnt fordelt til det gjenstår 9 masker på omgangen, avslutt med 9 masker rille = 100-112-124-140 (152-168) masker totalt (= 50-56-62-70 (76-84) masker på hver side av merkene). Strikk videre slik til arbeidet måler 25-27-32-37 (42-45) cm. Nå felles det av masker til ermehull slik: Fell av de første 6 maskene, strikk 3 masker rille, strikk mønster til det gjenstår 9 masker før neste merke, strikk 3 masker rille, fell av de neste 12 maskene, strikk 3 masker rille, strikk mønster som før til det gjenstår 9 masker, strikk 3 masker rille og fell av de siste 6 maskene. Nå strikkes forstykket og bakstykket ferdig for seg.

BAKSTYKKE:
Arbeidet strikkes videre frem og tilbake.
= 38-44-50-58 (64-72) masker. Fortsett med mønster og 3 masker rille i hver side av arbeidet. Deretter felles det 1 maske til ermehull innenfor 3 masker rille i hver side av arbeidet – les FELLETIPS-2! Fell slik på hver 2.pinne totalt 3-4-5-4 (4-5) ganger = 32-36-40-50 (56-62) masker. Når arbeidet måler 32-34-40-46 (52-56) cm felles de midterste 16-18-22-24 (26-26) maskene av til hals = 8-9-9-13 (15-18) masker på hver skulder. Hver skulder strikkes nå ferdig for seg.

VENSTRE SKULDER:
Strikk videre i glattstrikk med 3 masker rille ut mot ermehullet som før til arbeidet måler totalt 34-36-42-48 (54-58) cm. Fell av med vrang fra vrangen. Denne skulderen skal sys sammen med venstre skulder på forstykket senere.

HØYRE SKULDER:
Strikk videre i glattstrikk med 3 masker rille ut mot ermehullet som før til arbeidet måler totalt 34-36-42-48 (54-58) cm. Fell av med rett fra vrangen. På denne skulderen skal det senere sys på knapper.

FORSTYKKE:
Strikk som bakstykket til arbeidet måler 30-32-37-42 (48-51) cm. Nå felles de midterste 10-12-16-16 (18-18) maskene av til hals = 11-12-12-17 (19-22) masker på hver skulder. Hver skulder strikkes nå ferdig for seg.

HØYRE SKULDER:
Fell av 1 maske på hver pinne fra halsen totalt 3-3-3-4 (4-4) ganger = 8-9-9-13 (15-18) masker. Når arbeidet måler 32-34-40-46 (52-56) cm strikkes det videre i glattstrikk med 3 masker rille ut mot ermehullet. Når arbeidet måler 34-36-42-48 (54-58) cm felles det til 2 knapphull fra retten slik: Strikk 1-1-1-2 (3-3) masker rett, strikk 2 masker rett sammen, lag 1 kast (= 1 knapphull), strikk 2-2-2-4 (5-8) masker rett, strikk 2 masker rett sammen, lag 1 kast (= 1 knapphull), avslutt med 1-2-2-3 (3-3) masker rille. Fell av med rett på neste pinne (= fra vrangen).

VENSTRE SKULDER:
Strikk videre i glattstrikk med 3 masker rille ut mot ermehullet som før til arbeidet måler totalt 34-36-42-48 (54-58) cm. Fell av med vrang fra vrangen. Denne skulderen skal sys sammen med venstre skulder på bakstykket senere.

MONTERING:
Sy på knapper på høyre skulder på bakstykke. Sy venstre skulder sammen med maskesting.

HALSKANT:
Arbeidet strikkes frem og tilbake.
Start ved høyre skulder på bakstykket og strikk opp 46-70 masker rundt halsen fra retten. Strikk 3 pinner rett, fell av med rett, pass på at avfellingkanten ikke strammer, fell evt av med 1 pinne nr større.

= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over
= mellom 2 masker lages det 1 kast
= ta 2 masker løs av pinnen sammen som om de skulle strikkes rett, 1 rett, løft de 2 løse maskene over
= på denne omgangen felles det 6 masker jevnt fordelt
= på denne omgangen/pinnen felles det 12 masker jevnt fordelt

Kommentarer (21)

Legg inn en kommentar!

Anna 19.02.2019 - 11:00:

Buona giornata Non so il perché ma terminato il motivo A2 non mi risulta L altezza di 27cm Ma molto di meno

DROPS Design 19.02.2019 kl. 12:18:

Buongiorno Anna. Potrebbe essere un problema di tensione verticale. Una volta completato il diagramma A2, prosegue a legaccio. Segue poi le indicazioni (per gli scalfi , lo scollo e così via) sulla base delle misure in cm indicate. Buon lavoro!

Anna 19.02.2019 - 07:46:

Buongiorno Sto lavorando la misura do 0 a 3 mesi Ho già fatto le diminuzione del motivo Non capisco quando devo diminuire i 4 punti ,prima o dopo aver terminato il motivo Grazie

DROPS Design 19.02.2019 kl. 08:18:

Buongiorno Anna. Deve diminuire le 4 m quando il lavoro misura 24 cm. Buon lavoro!

Anna 18.02.2019 - 17:32:

Buona sera 27 cm sarebbe l.altezza totale del a2 So lavorando la misura piccola Grazie

DROPS Design 19.02.2019 kl. 08:19:

Buongiorno Anna. Sì i 27 cm dovrebbero essere la misura una volta finito il diagramma A2. Buon lavoro!

Anna 17.02.2019 - 10:27:

Grazie x avermi risposto Quando si fanno le diminuzione di sei maglie Si fanno sui 168 maglie? Grazie

DROPS Design 17.02.2019 kl. 11:30:

Buongiorno Anna. Sì esatto, deve distribuire il numero di diminuzioni indicato su tutte le maglie. Buon lavoro!

Anna 17.02.2019 - 09:45:

Buon giorno Sto lavorando la misura piccola 168 maglie Quale schema devo fare ? Mi sono confusa Grazie mille

DROPS Design 17.02.2019 kl. 09:50:

Buongiorno Anna. Per la taglia più piccola, deve seguire il diagramma A.2 sotto il quale trova scritto 48/52 - 56/62. Buon lavoro!

Marie 24.01.2019 - 10:58:

Hei, jeg er ferdig med å strikke a.1 og skal nå begynne på a.2. Det er hele tre forskjellige A.2, hvilken skal jeg bruke? jeg strikker Str 1-3 mnd

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:20:

Hei Marie. A.2 strikkes litt ulikt utifra hvilken størrelse du strikker. Det står under hver A.2 hvilken størrelse den gjelder, så finn den A.2 som passer din størrelse. God fornøyelse

Csirke Flóra 01.01.2019 - 14:02:

Nagyon szépek. 😘

Csirke Flóra 01.01.2019 - 14:01:

Nagyon szépek.

Aa 02.11.2018 - 06:04:

Vad betyder "stickas en rapport mindre av A.2 på bredden"? Hur ska jag göra?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:52:

Hei Aa. Fordi det felles masker vil du tilslutt ikke kunne gjenta A.2 like mange ganger i bredden, så hver gang du har felt totalt 12 masker vil det bli strikket 1 rapport mindre av A.2. Bare gjenta A.2 på omgangen, og fell som anvist så går det opp slik det skal. God fornøyelse.

Anne Larsen 29.08.2018 - 21:13:

Flot kjole, men målet på kjolens bredde passer ikke. Tror det hænger sammen med at strikkefastheden i glatstrik er anderledes end strikkefastheden i strik i en blanding af ret/vrangog hulmønster

DROPS Design 30.08.2018 kl. 13:19:

Hej Anne, jo men strikkefastheden er den samme, hvis du har 24 m på 10 cm så får du samme mål som i måleskitsen nederst. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 31-17