DROPS Baby / 31 / 7

Celestina Hat by DROPS Design

Strikket hue med snoninger og retstrik til baby. Størrelse 1 mdr - 4 år. Arbejdet er strikket i DROPS BabyMerino.

Tags: huer, kyser, snoning,

DROPS Design: Model nr bm-078-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Passer hovedmål i cm: 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52)
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50-50-50 (50-50) g farve 11, isblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS PINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPINDE – til snoninger.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 21.95kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.5. Vælg diagram for din størrelse.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage fra midt bagpå og sys sammen midt bagpå til sidst. Slå 123-129-135 (141-147) masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på pinde 2,5 med BabyMerino. Strik 8 p retstrik – se forklaring over.
Derefter strikkes næste pind således fra retsiden: Strik 1 kantmaske retstrik, 1 maske ret, A.1 (= 1 maske)(= 1 maske taget ud), * A.2 over de næste 21-22-23 (24-25) masker, A.3 over de næste 3 masker (= 2 masker taget ind), A.4 over de næste 21-22-23 (24-25) masker, A.5 over de næste 2 masker (= 1 maske taget ud) *, A.1 over næste maske (= 1 maske taget ud), 9-10-11 (12-13) masker retstrik, A.3 over de næste 3 masker (= 2 masker taget ind) (= midt foran på huen), 9-10-11 (12-13) masker retstrik, A.5 over de 2 næste masker (=1 maske taget ud), A.1 over næste maske (= 1 maske taget ud), strik fra *-* 1 gang til, afslut med 1 kantmaske retstrik.
Næste pind strikkes således fra vrangen:
Strik 1 kantmaske retstrik, *A.5 over 3 masker, A.4 over 20-21-22 (23-24) masker (dvs hop over sidste rude, denne maske i A.4 er taget ind i A.3), A.3 over 3 masker, hop over 1.rude i diagram A.2, og strik resten af A.2 over 20-21-22 (23-24) masker *, A.1 over 2 masker, A.5 over 3 masker, 8-9-10 (11-12) masker retstrik (dvs en maske retstrik er taget ind i A.3), A.3 over 3 masker, 8-9-10 (11-12) masker retstrik (dvs 1 maske retstrik er taget ind i A.3), A.1 over 2 masker, strik fra *-* 1 gang til, A.1 over 2 masker, 1 maske vrang og afslut med 1 maske retstrik.
Det vil sige at der bliver 1 maske mindre i hver A.2 og A.4 (og der hoppes over 1 rude mere for hver 2.pind i diagram A.2 og A.4) og 1 maske mindre i retstrik midt foran på hver side af A.3 på hver 2.pind pga at maskerne tages ind i A.3

Fortsæt mønsteret således, dvs der tages 1 maske ind på hver side af hver A.3 på hver pind fra retsiden (= 6 masker taget ind), og der tages 1 maske ud i hver A.1 og A.5 (= 6 masker taget ud). Dvs maskeantallet er det samme, der tages lige mange masker ind og ud, men det retstrikkede midt foran og mønsteret i A.2 og A.4 vil forsvinde.
Der fortsættes med ret over ret, retstrik over retstrik, vrang over vrang og snoning over snoning. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 og A.5 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med ret over ret og retstrik over retstrik over disse masker, dvs der tages ikke ud længere. Når der ikke er nok masker til en snoning, strikkes snoningen ikke længere, de resterende masker fra snoningen strikkes i glatstrik. Fortsæt med mønster som før over de resterende masker, dvs der tages 6 masker ind på hver 2.pind (= 2 masker ved hver A.3), til der bliver 21 masker tilbage på pinden. Arbejdet måler ca 16-16-17 (17-18) cm fra nederste spids ved første og sidste A.3 (= øreklap).
Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 1 ret, 2 ret sammen, 15 masker mønster som før, 2 ret sammen, 1 ret = 19 masker.
Tag ind således i hver side på hver pind (fra vrangen strikkes de 2 masker før og efter kantmasken vrang sammen) til der er 5 masker tilbage på pinden. Klip tråden og trække enden gennem maskerne og træk sammen.

MONTERING:
Sy huen sammen midt bagpå indenfor 1 kantmaske.
Den midterste af de 3 hele spidser (= A.3) på opslåningskanten går ned i panden foran.

BINDEBÅND:
Slå 4 masker op på pinde 2,5. Strik således: * 1 ret, læg garnet foran arbejdet (mod dig), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, læg garnet bag arbejdet igen (fra dig) *, strik fra *-* 1 gang til og strik således på alle pindene.
Der bliver nu en rundstrikket snor. Luk af når båndet måler ca 20-22-24 (26-28) cm. Strik 1 bånd til på samme måde. Sy et bånd fast nederst i hver spids på øreklappen i hver side.

----------------------------------------------------------
For body se DROPS Baby 31-6.
----------------------------------------------------------

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 04.05.2018
Rettelse: Dele af opskriften er skrevet tydeligere for at det skal være lettere at forstå

= denne rude er ingen maske, fordi den blev taget ind tidligere. Gå direkte videre til næste symbol i diagrammet
= lav et omslag mellem 2 masker
= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næte pind, der skal ikke blive hul
= løft 1 maske løst af som om den skulle strikkes ret, 2 ret, træk den løftede maske over
= sæt 2 masker på en snoningspind foran arbejdet, 2 ret, 2 ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på en snoningspind bag arbejdet, 2 masker ret, 2 masker ret fra snoningspinden
= løft 2 masker af sammen som om de skulle strikkes ret, 1 ret, træk den løftede maske over

Kommentarer (24)

Skriv din kommentar her!

Tiina 06.12.2018 - 21:15:

Mallin kuviopiirrokset A1-A5 puuttuvat. Saisiko ne pikaisesti näkyviin, kiitos.

DROPS Design 11.12.2018 kl. 16:59:

Nyt piirrokset avautuvat.

Birthe Tronsgaard Jensen 26.11.2018 - 15:10:

Hvor skal jeg så strikke den ekstra maske som ikke er indtegnet i diagrammet?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:59:

Hei Birthe. Det er som sagt 22 masker tegnet inn i diagrammet. Hvis du sikter til den sorte ruten på omgang 4 så er dette fordi du felte 1 maske på omgang 3, slik at det nå kun er 21 masker i A.2. Dette øker til 22 masker igjen på 4 omgang ved å lage 1 kast. Men den sorte ruten hoppes bare over. God fornøyelse.

Teija Niemi 25.11.2018 - 08:52:

Mistä löydän ruutupiirrokset A.1-A.5?

Birthe Tronsgaard Jensen 24.11.2018 - 21:41:

Efter retstrikning skal man følge A2 over 22 masker, men i flg, diagrammmet er der kun 21 masker ... kan det passe ?

DROPS Design 26.11.2018 kl. 10:53:

Hei Birthe. Jeg regner med du strikker størrelse 6/9 mnd siden du skal strikke A.2 over 22 masker. Det er 22 masker i A.2 for denne størrelsen - det er 21 masker i A.2 for størrelse 1/3 mnd, og A.2 skal da også strikkes over 21 masker. God fornøyelse.

Kirsten 17.11.2018 - 19:48:

Hvor kan man se hvor mange gange du skal strikke a3 i diagrammer

DROPS Design 19.11.2018 kl. 12:05:

Hei Kirsten. Du gjentar A.3 oppover til du har 21 masker igjen på pinnen. Da måler arbeidet ca 16-16-17 (17-18) cm fra nederste spiss ved første og siste A.3 (= øreklaff). God fornøyelse.

Halina 05.11.2018 - 09:44:

Dzień dobry.\r\nMam pytanie: co oznaczają następujące zdania:\r\n *A.2 ponad 21-22-23 (24-25) następnymi oczkami, A.3 ponad 3 następnymi oczkami (= 2 zamknięte oczka), A.4 ponad 21-22-23 (24-25) .\r\nPozdrawiam.\r\nHalina

Halina 01.11.2018 - 03:36:

Chciałabym wykonać czapeczkę dla wnuczki (obwód głowy 42/44) ze wzorem przedstawionym na powyższej fotografii, jednak odczytanie schematu wzoru fantazyjnego nastręcza trudności nie do pokonania.\r\nCzy mogłabym prosić o bardziej przystępne objaśnienie wykonywania kolejnych rzędów?

Outi 07.10.2018 - 19:13:

Ne mallikuviot puuttuu...

Marjo Immonen 14.09.2018 - 23:27:

Voisinko saada ohjeeseen kuuluvat mallipiirrokset. Ne puuttuvat ohjeesta.

Emma 03.09.2018 - 07:33:

Jeg har strikket pind nr 1 og 2 i følge diagrammet, men jeg forstår ikke helt forklaringen derefter. Der står som om, at der kun tages ind på mønsteret og retstrikket, hver gang man strikker fra ret siden. Men forklaringen af vrangsiden fortæller at der også vil blive én maske mindre både på A.2, A.4 og i retstrikket. Så hvis jeg både tager ind på retsiden og på vrangsiden, så forsvinder mønsteret ret hurtigt. Så jeg forstår ikke helt hvordan det skal gøres?

DROPS Design 04.09.2018 kl. 08:55:

Hej Emma, Du tager 2 m ind når du strikker A3 fra retsiden. Når du strikker fra vrangen har du 2 masker mindre (for hver A3). Men da du altid skal have 3 masker i A3, så bliver der 1 maske mindre på hver side af A3 mod midt foran samt i A4 og A2 for hver gang du har strikket 1 pind fra retsiden. Samtidigt som der tages 1 maske ud for hver gang du strikker A1 og A5 fra retsiden. Det vil sige at det totale antal masker forbliver det samme. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS Baby 31-7