DROPS Baby / 31 / 7

Celestina Hat by DROPS Design

Stickad mössa med flätor och rätstickning till baby. Storlek 1 mån - 4 år. Arbetet är stickat i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Modell nr bm-078-by
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Passar huvudmått i cm: 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) )
Garnåtgång:
DROPS BABYMERINO från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
50-50-50 (50-50) g färg 11, isblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätor.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 33kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.5. Välj diagram för din storlek.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas fram och tillbaka från mitt bak och sys ihop mitt bak till slut. Lägg upp 123-129-135 (141-147) maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på sticka 2,5 med BabyMerino. Sticka 8 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan.
Sedan stickas nästa varv så här: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 1 maska rätt, A.1 (= 1 maska) (= 1 ökad maska), * A.2 över de följande 21-22-23 (24-25) maskorna, A.3 över de följande 3 maskorna (= 2 minskade maskor), A.4 över de följande 21-22-23 (24-25) maskorna, A.5 över de följande 2 maskorna (= 1 ökad maska) *, A.1 över följande maskorna (= 1 ökad maska), 9-10-11 (12-13) maskor rätstickning, A.3 over de följande 3 maskorna (= 2 minskade maskor) (= mitt fram på hatten), 9-10-11 (12-13) maskor rätstickning, A.5 över de 2 följande maskorna (= 1 ökad maska), A.1 över följande maska (= 1 ökad maska), sticka från *-* 1 gång till, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Därefter stickas nästa varv från avigsidan så här:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * A.5 över 3 maskor, A.4 över 20-21-22 (23-24) maskor (dvs hoppa över sista rutan, den maskan i A.4 har minskats i A.3), A.3 över 3 maskor, hoppa över 1:a rutan i diagram A.2, och sticka resten av A.2 över 20-21-22 (23-24) maskor *, A.1 över 2 maskor, A.5 över 3 maskor, 8-9-10 (11-12) maskor rätstickning (dvs en rätstickad maska minskas i A.3), A.3 över 3 maskor, 8-9-10 (11-12) maskor rätstickning (dvs de rätstickade maskorna minskas i A.3), A.1 över 2 masker, sticka från *-* 1 gång till, A.1 över 2 maskor, 1 maska avigt och avsluta med 1 maska rätstickat.
Dvs det blir 1 maska mindre i varje A.2 och A.4 (dvs det hoppas över 1 ruta mer vartannat varv i diagram A.2 och A.4) och 1 maska mindre i rätstickning mitt frampå varje sida av A.3 på vartannat varv pga att maskorna minskas A.3.
Fortsätt mönstret så här, dvs det minskas 1 maska på varje sida av varje A.3 på varje varv från rätsidan (= 6 minskade maskor), och ökas 1 maska varje A.1 och A.5 (= 6 ökade maskor). Dvs maskantalet forblir det samma, det ökas och minskas lika många maskor, men rätstickningen mitt fram och mönstret i A.2 och A.4 kommer att försvinna. Det fortsätts med rätmaskor över rätmaskor, rätstickning över rätstickning, avigmaskor över avigmaskor och fläta över fläta. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 och A.5 har stickats 1 gång på höjden stickas det vidare med rätmaskor över rätmaskor och rätstickning över rätstickning över dessa maskorna, dvs det ökas inte längre. När det inte finns tillräckligt många maskor till att fläta, flätas inte flätan längre, de resterande maskorna i flätan stickas i slätstickning. Fortsätt med mönster som förut över de resterande maskorna, dvs det minskas 6 maskor på vartannat varv (= 2 maskor vid varje A.3), till det blir 21 maskor kvar på varvet. Arbetet mäter ca 16-16-17 (17-18) cm från nedersta spetsen vid första och sista A.3 (= öronlapp).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 1 rätmaska, 2 maskor räta tillsammans, 15 maskor mönster som förut, 2 maskor räta tillsammans, 1 rätmaska = 19 maskor.
Minska så i varje sida på varje varv (från avigsidan stickas de 2 maskorna före och efter kantmaskan aviga tillsammans) till det är 5 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden och dra änden genom maskorna och drag åt.

MONTERING:
Sy ihop mössan mitt bak innanför 1 kantmaska.
Den mittersta av de 3 hela spetsarna (= A.3) på uppläggningskanten går ner i pannan fram.

KNYTBAND:
Lägg upp 4 maskor på sticka 2,5. Sticka så här: * 1 rätmaska, lägg garnet framför arbetet (mot dig), lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arbetet igen (från dig) *, sticka *-* 1 gång till och på alla varv.
Det blir nu en rundstickad snodd. Maska av när bandet mäter ca 20-22-24 (26-28) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets på öronlappen i varje sida.

----------------------------------------------------------
För body se DROPS Baby 31-6.
----------------------------------------------------------

Detta mönster har uppdaterats. .

Rättelse: Delar av mönstret har skrivits om så det är lättare att förstå.
Uppdaterad online: 04.05.2018

= denna rutan är ingen maska då den blev avmaskat tidigare. Gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål.
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, 2 rätmaskor, 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, 2 rätmaskor, 2 rätmaskor från flätstickan
= lyft 2 maskor tillsammans som om de skulle stickas räta, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över

Kommentarer (24)

Skriv din kommentar här!

Tiina 06.12.2018 - 21:15:

Mallin kuviopiirrokset A1-A5 puuttuvat. Saisiko ne pikaisesti näkyviin, kiitos.

Birthe Tronsgaard Jensen 26.11.2018 - 15:10:

Hvor skal jeg så strikke den ekstra maske som ikke er indtegnet i diagrammet?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:59:

Hei Birthe. Det er som sagt 22 masker tegnet inn i diagrammet. Hvis du sikter til den sorte ruten på omgang 4 så er dette fordi du felte 1 maske på omgang 3, slik at det nå kun er 21 masker i A.2. Dette øker til 22 masker igjen på 4 omgang ved å lage 1 kast. Men den sorte ruten hoppes bare over. God fornøyelse.

Teija Niemi 25.11.2018 - 08:52:

Mistä löydän ruutupiirrokset A.1-A.5?

Birthe Tronsgaard Jensen 24.11.2018 - 21:41:

Efter retstrikning skal man følge A2 over 22 masker, men i flg, diagrammmet er der kun 21 masker ... kan det passe ?

DROPS Design 26.11.2018 kl. 10:53:

Hei Birthe. Jeg regner med du strikker størrelse 6/9 mnd siden du skal strikke A.2 over 22 masker. Det er 22 masker i A.2 for denne størrelsen - det er 21 masker i A.2 for størrelse 1/3 mnd, og A.2 skal da også strikkes over 21 masker. God fornøyelse.

Kirsten 17.11.2018 - 19:48:

Hvor kan man se hvor mange gange du skal strikke a3 i diagrammer

DROPS Design 19.11.2018 kl. 12:05:

Hei Kirsten. Du gjentar A.3 oppover til du har 21 masker igjen på pinnen. Da måler arbeidet ca 16-16-17 (17-18) cm fra nederste spiss ved første og siste A.3 (= øreklaff). God fornøyelse.

Halina 05.11.2018 - 09:44:

Dzień dobry.\r\nMam pytanie: co oznaczają następujące zdania:\r\n *A.2 ponad 21-22-23 (24-25) następnymi oczkami, A.3 ponad 3 następnymi oczkami (= 2 zamknięte oczka), A.4 ponad 21-22-23 (24-25) .\r\nPozdrawiam.\r\nHalina

Halina 01.11.2018 - 03:36:

Chciałabym wykonać czapeczkę dla wnuczki (obwód głowy 42/44) ze wzorem przedstawionym na powyższej fotografii, jednak odczytanie schematu wzoru fantazyjnego nastręcza trudności nie do pokonania.\r\nCzy mogłabym prosić o bardziej przystępne objaśnienie wykonywania kolejnych rzędów?

Outi 07.10.2018 - 19:13:

Ne mallikuviot puuttuu...

Marjo Immonen 14.09.2018 - 23:27: https://www.garnstud ...

Voisinko saada ohjeeseen kuuluvat mallipiirrokset. Ne puuttuvat ohjeesta.

Emma 03.09.2018 - 07:33:

Jeg har strikket pind nr 1 og 2 i følge diagrammet, men jeg forstår ikke helt forklaringen derefter. Der står som om, at der kun tages ind på mønsteret og retstrikket, hver gang man strikker fra ret siden. Men forklaringen af vrangsiden fortæller at der også vil blive én maske mindre både på A.2, A.4 og i retstrikket. Så hvis jeg både tager ind på retsiden og på vrangsiden, så forsvinder mønsteret ret hurtigt. Så jeg forstår ikke helt hvordan det skal gøres?

DROPS Design 04.09.2018 kl. 08:55:

Hej Emma, Du tager 2 m ind når du strikker A3 fra retsiden. Når du strikker fra vrangen har du 2 masker mindre (for hver A3). Men da du altid skal have 3 masker i A3, så bliver der 1 maske mindre på hver side af A3 mod midt foran samt i A4 og A2 for hver gang du har strikket 1 pind fra retsiden. Samtidigt som der tages 1 maske ud for hver gang du strikker A1 og A5 fra retsiden. Det vil sige at det totale antal masker forbliver det samme. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 31-7