DROPS Baby / 31 / 7

Celestina Hat by DROPS Design

Stickad mössa med flätor och rätstickning till baby. Storlek 1 mån - 4 år. Arbetet är stickat i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Modell nr bm-078-by
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Passar huvudmått i cm: 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) )
Garnåtgång:
DROPS BABYMERINO från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
50-50-50 (50-50) g färg 11, isblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätor.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 31.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 40kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.5. Välj diagram för din storlek.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas fram och tillbaka från mitt bak och sys ihop mitt bak till slut. Lägg upp 123-129-135 (141-147) maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på sticka 2,5 med BabyMerino. Sticka 8 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan.
Sedan stickas nästa varv så här: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 1 maska rätt, A.1 (= 1 maska) (= 1 ökad maska), * A.2 över de följande 21-22-23 (24-25) maskorna, A.3 över de följande 3 maskorna (= 2 minskade maskor), A.4 över de följande 21-22-23 (24-25) maskorna, A.5 över de följande 2 maskorna (= 1 ökad maska) *, A.1 över följande maskorna (= 1 ökad maska), 9-10-11 (12-13) maskor rätstickning, A.3 over de följande 3 maskorna (= 2 minskade maskor) (= mitt fram på hatten), 9-10-11 (12-13) maskor rätstickning, A.5 över de 2 följande maskorna (= 1 ökad maska), A.1 över följande maska (= 1 ökad maska), sticka från *-* 1 gång till, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Därefter stickas nästa varv från avigsidan så här:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * A.5 över 3 maskor, A.4 över 20-21-22 (23-24) maskor (dvs hoppa över sista rutan, den maskan i A.4 har minskats i A.3), A.3 över 3 maskor, hoppa över 1:a rutan i diagram A.2, och sticka resten av A.2 över 20-21-22 (23-24) maskor *, A.1 över 2 maskor, A.5 över 3 maskor, 8-9-10 (11-12) maskor rätstickning (dvs en rätstickad maska minskas i A.3), A.3 över 3 maskor, 8-9-10 (11-12) maskor rätstickning (dvs de rätstickade maskorna minskas i A.3), A.1 över 2 masker, sticka från *-* 1 gång till, A.1 över 2 maskor, 1 maska avigt och avsluta med 1 maska rätstickat.
Dvs det blir 1 maska mindre i varje A.2 och A.4 (dvs det hoppas över 1 ruta mer vartannat varv i diagram A.2 och A.4) och 1 maska mindre i rätstickning mitt frampå varje sida av A.3 på vartannat varv pga att maskorna minskas A.3.
Fortsätt mönstret så här, dvs det minskas 1 maska på varje sida av varje A.3 på varje varv från rätsidan (= 6 minskade maskor), och ökas 1 maska varje A.1 och A.5 (= 6 ökade maskor). Dvs maskantalet forblir det samma, det ökas och minskas lika många maskor, men rätstickningen mitt fram och mönstret i A.2 och A.4 kommer att försvinna. Det fortsätts med rätmaskor över rätmaskor, rätstickning över rätstickning, avigmaskor över avigmaskor och fläta över fläta. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 och A.5 har stickats 1 gång på höjden stickas det vidare med rätmaskor över rätmaskor och rätstickning över rätstickning över dessa maskorna, dvs det ökas inte längre. När det inte finns tillräckligt många maskor till att fläta, flätas inte flätan längre, de resterande maskorna i flätan stickas i slätstickning. Fortsätt med mönster som förut över de resterande maskorna, dvs det minskas 6 maskor på vartannat varv (= 2 maskor vid varje A.3), till det blir 21 maskor kvar på varvet. Arbetet mäter ca 16-16-17 (17-18) cm från nedersta spetsen vid första och sista A.3 (= öronlapp).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 1 rätmaska, 2 maskor räta tillsammans, 15 maskor mönster som förut, 2 maskor räta tillsammans, 1 rätmaska = 19 maskor.
Minska så i varje sida på varje varv (från avigsidan stickas de 2 maskorna före och efter kantmaskan aviga tillsammans) till det är 5 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden och dra änden genom maskorna och drag åt.

MONTERING:
Sy ihop mössan mitt bak innanför 1 kantmaska.
Den mittersta av de 3 hela spetsarna (= A.3) på uppläggningskanten går ner i pannan fram.

KNYTBAND:
Lägg upp 4 maskor på sticka 2,5. Sticka så här: * 1 rätmaska, lägg garnet framför arbetet (mot dig), lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arbetet igen (från dig) *, sticka *-* 1 gång till och på alla varv.
Det blir nu en rundstickad snodd. Maska av när bandet mäter ca 20-22-24 (26-28) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets på öronlappen i varje sida.

----------------------------------------------------------
För body se DROPS Baby 31-6.
----------------------------------------------------------

Detta mönster har uppdaterats. .

Rättelse: Delar av mönstret har skrivits om så det är lättare att förstå.
Uppdaterad online: 04.05.2018

= denna rutan är ingen maska då den blev avmaskat tidigare. Gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål.
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, 2 rätmaskor, 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, 2 rätmaskor, 2 rätmaskor från flätstickan
= lyft 2 maskor tillsammans som om de skulle stickas räta, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över

Kommentarer (13)

Skriv din kommentar här!

Paula 07.08.2018 - 20:13: https://www.garnstud ...

Missä ovat ohjeessa mainitut ruutupiirrokset?

Charlotte Christensen 20.05.2018 - 13:17:

Jeg har virkelig problemer med mønsteret. Har pillet op flere gange nu! Når jeg strikker pind nr 2 så er der ikke plads til at strikke hele mønsteret, da A1 og A5 udvides med flere masker. Jeg kan forstå at A2 og A4 vil forsvinde, men hvorfor bliver det ved med at være samme antal masker i A2 og A4? (Altså de 21 i den mindste størrelse)

DROPS Design 21.05.2018 kl. 09:34:

Hej Charlotte, på første pind udvides mønsteret med 1 maske i A.1 og A.5. Har du set at vi har lagt en forklaring ud med 2.pind som strikkes fra vrangen? God fornøjelse :)

Joyce Sierhujis 17.05.2018 - 19:36:

Hi, ik brei A2 zoals door jullie beschreven maar ik denk dat ik al weet hoe het komt dat ik bij toer 3 een steek tekort kom als ik A2 brei, dat komt doordat ik vergeet dat ik 1 steek geminderd heb bij waardoor ik niet 22 steken bij A2 heb maar 21. dank voor je meedenken, groetJS

Joyce Sierhuis 15.05.2018 - 14:48:

Bij toer 3 verschuift bij mij A2 ik brei kantsteek A1 (omhaal 2 recht) en dan A2 ik kan wel smokkelen om bij A3 aan beide kanten 1 steek te minderen maar ik wil graag weten wat ik fout doe (kom telkenmale 1 steek tekort) dank voor uw antwoord

DROPS Design 16.05.2018 kl. 16:43:

Hallo Joyce, Ik probeer even mee te denken... Kan het zijn dat je bij het symbool met een liggende driehoek over drie steken (haal 1 steek recht af, 2 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steken) per ongeluk 2 steken samenbreit en de afgehaalde steek overhaalt?

Kathrin 23.04.2018 - 21:27:

Hi, ich habe nun schon ein paar Mal angefangen und habe echt Probleme mit dem Muster. Stricke ich die Rückreihen nach dem Muster, oder wie die Maschen kommen. Also eigentlich, wie ist die Strickschrift gemeint. Sind das nur die Hinreihen, oder auch die Rückreihen? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 24.04.2018 kl. 08:57:

Liebe Kathrin, die Diagramme zeigen alle Reihen, dh Hin- sowie Rück-Reihen. Bei den Rückreihen sollen Sie wie im Diagram stricken (lesen Sie die Diagramm von links nach rechts auf der Rückseite). Viel Spaß beim stricken!

Ann-Catrin Johansson 08.04.2018 - 19:55:

Stämmer mönstret verkligen? Får det inte att stämma, varv två i mönsterstickningen fungerar inte. Tror det är A3 som rör till det.

DROPS Design 12.04.2018 kl. 13:19:

Hei Ann-Cathrin. Mønsteret stemmer så det er bare å fortsette å strikke. Det er mange små diagrammer som må settes sammen på dette mønsteret, og det kan være utfordrende å holde oversikt. Et tips er å sette merketråder på hver side av diagrammene for å lettere holde oversikten. A3 har fellling av 2 masker annenhver omgang, og det «tas» en maske fra A.2 og en fra A.4 hver gang det felles. A.2 og A.4 opphører etterhvert, som forklart i oppskriften. God fornøyelse

Jess 07.04.2018 - 16:01:

Ich habe mich sehr über das neue Modell (ähnlich dem Aladdin) gefreut. Nun habe ich aber frustriert aufgegeben. Das Muster ist total schlecht erklärt, man muss immer zwischen Text uns Muster hin und her wechseln, gleichzeitig alles rückwärts denken für die Rückreihen und dann ist es nicht selbsterklärend, wann sich die Muster wie auflösen sollen. Besser wäre es, eine Steickschrift über das ganze Muster zu haben.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 13:56:

Liebe Jess, ich habe dieses Modell vor kurzem gestrickt, die ersten Reihen brauchen etwas mehr Konzentration, dann geht es wieder: wenn Sie A.3 stricken werden die Muster A.2 und A.4 immer über weniger Maschen gestrickt, dh A.3 wird A.2 und A.4 abnehmen. Setzen Sie so viel Markierer wie Sie brauchen (z.B. zwischen jedes Diagram), und dann geht es einfacher. Viel Spaß beim stricken!

Babo Björkell 04.04.2018 - 16:31:

Kunde jag få ett svar på min kommentar som jag skickade för ca 1 månad. Gäller det svårtydda mönstret. Kan man ge förklaringar på ett annat sätt? Mössan är så fin med det fungerar ej på det andra varvet från avan!!

DROPS Design 04.05.2018 kl. 12:09:

Hei Babo Jeg vet ikke hvor du møter på problemer på 2 omgang, men jeg kan gi noen generelle tips: Siden mønsteret består av flere mindre diagrammer kan det lønne seg å sette en merketråd mellom hvert diagram for å lettere holde oversikten. Når det gjelder fellingen i A.3 så «tas» det en maske fra A.2 og en fra A.4 hver gang det felles. A.2 og A.4 opphører etterhvert, som forklart i oppskriften. God fornøyelse

Babo Björkell 19.03.2018 - 13:51:

Jag önskar att ni kunde ge nya förklaringar på mönstet. Då man stickar tillbaks på avigsidan uppstär redan problem med maskorna!! Sen då maskorna ska minskas mellan figuren vållar problem. Kunde man rita upp allt på annat sätt. Modellen helt ljuvlig!!

Anka 13.03.2018 - 19:38:

Es hat gut geklappt mit in Runden Stricken. Evtl ein paar weniger Maschen aufnehmen, da man keine Randmaschen benötigt zum vernähen. Ich habe erst mit Rundstricknadel gestrickt und dann auf ein Nadelspiel mit sechs Nadeln plus eine zum Stricken gewechselt.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 31-7