DROPS / 188 / 36

Skye by DROPS Design

Strikket bluse med snoninger, hulmønster, slids og raglan. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Air

DROPS Design: Model ai-105
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g farve 18, lys grågrøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. Mønster A.1 + A.2 + A.3 + A.4 + A.5 måler ca 48 cm i bredden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 4 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 19 masker og 25 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPINDE – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 185.7kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.5. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 40 masker), og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 10. I dette eksempel strikkes ca hver 9. og 10.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Tag ud således midt under ærmet – start 1 maske før mærketråden: Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
* Strik over bagstykket/forstykket til der er 3 masker tilbage før mærketråden. Strik 2 masker vrang sammen, 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, strik maskerne på ærmet til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), 2 masker vrang sammen *, strik fra *-* totalt 2 gange.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes nedenfra og op. Forstykket og bagstykket strikkes frem og tilbage på rundpind hver for sig op til slidsen. Derefter strikkes der rundt. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

BAGSTYKKE:
Slå 88-92-100-108-108-120 masker op på rundpind 4 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Næste pind strikkes således - fra retsiden: Strik 3 masker RETSTRIK - se forklaring over, 2-0-0-0-0-2 ret, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* totalt 0-1-2-3-1-2 gange, A.4A (= 8 masker) 0-0-0-0-1-1 gang, A.1A (= 14 masker), A.2A (= 8 masker), A.3A (= 34 masker), A.4A (= 8 masker), A.5A (= 14 masker), A.2A (= 8 masker) 0-0-0-0-1-1 gang, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* totalt 0-1-2-3-1-2 gange, 2-0-0-0-0-2 ret, 3 masker retstrik. Fortsæt ribben således til arbejdet måler 8 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Skift til rundpind 5. Næste pind strikkes således – fra retsiden: Strik 3 masker retstrik, 2-0-0-0-0-2 masker glatstrik, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* totalt 0-1-2-3-1-2 gange, strik diagrammerne som før, men strik B over A, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* totalt 0-1-2-3-1-2 gange, 2-0-0-0-0-2 masker glatstrik, 3 masker retstrik. Når A.1B til A.5B er færdig er der 102-106-114-122-128-140 masker på pinden.
Næste pind strikkes således - fra retsiden: Strik 3 masker RETSTRIK - se forklaring over, 2-4-8-12-4-10 masker glatstrik – tag 0-0-0-1-0-1 maske ind over disse, A.4C (= 11 masker) 0-0-0-0-1-1 gang, A.1C (= 15 masker), A.2C (= 11 masker), A.3C (= 40 masker), A.4C (= 11 masker), A.5C (= 15 masker), A.2C (= 11 masker) 0-0-0-0-1-1 gang, 2-4-8-12-4-10 masker glatstrik – tag 0-0-0-1-0-1 maske ind over disse, 3 masker retstrik = 102-106-114-120-128-138 masker. Fortsæt dette mønster til arbejdet måler 18 cm i alle størrelser.

FORSTYKKET:
Strik som bagstykket.

RYG- OG FORSTYKKE:
Sæt bagstykket på samme rundpind som forstykket = 204-212-228-240-256-276 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side og lad mærketrådene følge med videre. Fortsæt med mønster som før, men maskerne i retstrik i hver side erstattes med glatstrik herfra. Når arbejdet måler 37-37-36-36-37-36 cm lukkes der af 6-6-8-8-10-10 masker af i hver side (= 3-3-4-4-5-5 masker på hver side af mærketrådene). Der er nu 96-100-106-112-118-128 masker på bagstykket og forstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepind, skift til lille rundpind når der er nok masker. Slå 40-40-44-44-48-48 masker op på strømpepinde 4 med Air. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang). Når arbejdet måler 2 cm skiftes der til strømpepinde 5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-2-4-4-6-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 36-38-40-40-42-44 masker. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Fortsæt i glatstrik. Når arbejdet måler 8-6-9-6-5-9 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 2½-2½.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 12-13-16-19-20-20 gange = 60-64-72-78-82-84 masker. Når arbejdet måler 40-39-36-36-36-33 cm (kortere mål i større størrelser pga længere bærestykke) lukkes de midterste 6-6-8-8-10-10 masker under ærmet af (= 3-3-4-4-5-5 masker på hver side af mærketråden) = 54-58-64-70-72-74 masker. Læg arbejdet til side og strik det andet ærme.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab = 300-316-340-364-380-404 masker. Sæt en mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærme (= 4 mærketråde). Fortsæt med mønster som før og tag ind til RAGLAN – se forklaring over. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 22-24-27-28-30-33 gange – de masker som ikke går op i diagrammerne strikkes ret over ret og vrang over vrang SAMTIDIG når der er 1 pind tilbage før A.1/A.5 møder raglanindtagningen, tages der i tillæg 4 masker ind jævnt fordelt over snoningen i A.1/A.5 (gælder kun diagrammerne mod raglanlinjen).
Efter alle indtagninger er der 108-108-108-124-124-124 masker på omgangen. Bærestykket måler ca 20-22-25-26-27-30 cm. Strik 1 omgang ret og tag 0-3-6-4-1-4 masker ind jævnt fordelt SAMTIDIG tages der 3 masker ind over hver snoning à 6 masker og tag 7 masker ind over snoningen à 14 masker = 82-82-82-98-98-98 masker.

HALSKANT:
Skift til lille rundpind 4 og strik 1 omgang ret hvor der tages 10-10-14-6-10-14 masker ud jævnt fordelt = 92-92-96-104-108-112 masker. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm, luk af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy hullerne sammen under ærmerne.

= lav et omslag mellem 2 masker, på næste pinde strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret, løft den løse maske over maskerne som blev strikket
= ingen maske, spring over denne rude
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 ret, strik 2 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 7 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 7 ret, strik 7 ret fra snoningspinden

Elena 09.04.2019 - 19:12:

Do you ship to USA?

DROPS Design 10.04.2019 kl. 10:03:

Dear Elena, sure we do, please find list of DROPS stores shipping to USA here. Happy knitting!

Deborah 16.03.2019 - 08:09:

Buongiorno. Potete rispondermi? Nelle indicazioni per lo sprone c’è scritto: “diminuire anche 4 maglie in modo uniforme sulla treccia in A.1/A.5”. Come devo fare?

Deborah 14.03.2019 - 18:33:

Buonasera. Nelle indicazioni per lo sprone c’è scritto: “diminuire in anche 4 maglie in modo uniforme sulla treccia in A.1/A.5”. Apparte l’errore ortografico, come devo fare?

Ruth Andrick 24.02.2019 - 21:08:

Hallo, ich habe Probleme zu verstehen wie der Schulterabschluss gearbeitet wird. Kette ich die verbleibenden 34 Maschen ab ? Und was heißt Schulternähte innerhalb der Abkettkanten schließen? Ansonsten tolle Anleitung! LG Ruth

DROPS Design 25.02.2019 kl. 11:15:

Liebe Frau Andrick, in diesem Modell werden Rumpfteil und Ärmel in Runden separat gestrickt und dann wird die Passe bis zur Halsausschnitt in Runden gestrickt - ich finde keine verbleibenden 34 M in diese Anleitung. Wenn der Pullover fertig ist, schliessen Sie die Öffnungen unter den Ärmeln mit einer Naht (siehe Video). Viel Spaß beim stricken!

Anne 13.02.2019 - 15:13:

Tak for svaret, men så er det nok mig som stadig ikke forstår. I diagram A.2C och A.4C står der bl.a. "tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret, løft den løse maske over maskerne som blev strikket". Det giver da 1 maske mindre - eller?

Anne 12.02.2019 - 22:53:

Jeg forstår ikke helt opskriften. Når man er færdig med A.1B-A.5B er der 114 m på pinden i str. L. Men efter at have strikket A.1C- A.5C er der kun 112. Man “mister” 1 maske i A.2C og A.4C, eller er det mig som tager fejl?

DROPS Design 13.02.2019 kl. 11:49:

Hej Anne, Næste pind strikkes således - fra retsiden: Strik 3 masker RETSTRIK - se forklaring over, 8 masker glatstrik – tag 0 maske ind over disse, A.1C (= 15 masker), A.2C (= 11 masker), A.3C (= 40 masker), A.4C (= 11 masker), A.5C (= 15 masker), 8 masker glatstrik – tag 0 masker ind over disse, 3 masker retstrik = 114 masker. God fornøjelse!

Birbaum Claude-Eveline 12.02.2019 - 15:41:

Bonjour,\r\nJe suis une bonne tricoteuse,mais là, j\'avoue ne rien comprendre aux explications de ce modèle ! J\'ai compris comment faire les différents points mais la marche à suivre n\'a pas de sens et je suis bien ennuyée pour avancer ce tricot. Merci de vérifier la traduction française et le bon sens de ces explications et de m\'en informer par e-mail.

DROPS Design 12.02.2019 kl. 15:55:

Bonjour Mme Birbaum, ce pull se tricote de bas en haut, on tricote d'abord séparément la partie du bas du dos et du devant, puis on tricote les 2 ensemble (= dos et devant, en rond) jusqu'aux emmanchures, et on met en attente. On tricote ensuite les manches puis on termine par l'empiècement en plaçant les manches sur la même aiguille que le dos et le devant, et on termine en rond jusqu'au col. Si vous avez des questions sur un point particulier, n'hésitez pas à utiliser cet espace ou bien contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, on saura vous conseiller. Bon tricot!

Lone Martensen 31.01.2019 - 13:35:

Hej tak for svar Vil det sige at jeg skal starte med diagram mønster 5 og læse fra venstre mod højre når jeg skal strikke vrangsiden ? Mvh Lone

DROPS Design 31.01.2019 kl. 15:12:

Hei Lone. Ja, om du strikker størrelse S-XL starter du med diagram A.5A, så A.4A, så A.3A osv fra vrangen. Strikker du størrelse XXL eller XXXL starter du med A.2A, så A.5A, A.4A osv. Og diagrammene leses fra venstre mot høyre. God fornøyelse

Lone Martensen 30.01.2019 - 21:17:

Hej Når jeg starter mønsteret står der i opskriften at næste pind strikkes fra retsiden men hver anden pind er jo fra vrangsiden er der taget højde for det i mønsteret ? Vrangpindene er slet ikke beskrevet som jeg kan læse det.

DROPS Design 31.01.2019 kl. 11:09:

Hei Lone. Det stemmer, annenhver pinne er strikket fra retten og annenhver pinne er strikket fra vrangen. Etter at du har lagt opp står det "strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Neste pinne strikkes slik fra retten...". Altså strikkes første pinne i diagrammet fra rettsiden. Diagrammene viser alle pinner i mønsteret sett fra retten. Det vil si at når du skal strikke fra vrangen må du lese diagrammene motsatt vei (altså fra venstre mot høyre), og du må strikke dem i motsatt rekkefølge slik at diagrammene strikkes over de samme maskene hele veien opp. God fornøyelse

Solveig Börjesson 26.01.2019 - 22:12:

Hvilken størrelse bruker modellen?

DROPS Design 29.01.2019 kl. 15:06:

Hei Solveig. Modellen har på seg en S eller en M. Det er en målskisse nederst på siden med alle plaggets mål i de ulike størrelsene. God fornøyelse

Kommentere opskrift DROPS 188-36