DROPS / 188 / 36

Skye by DROPS Design

Stickad tröja med flätor, hålmönster, sprund och raglan. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Air

DROPS Design: Modell ai-105
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g färg 18, ljus grågrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. Mönster A.1 + A.2 + A.3 + A.4 + A.5 mäter ca 48 cm på bredden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 4 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 19 maskor och 25 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.5. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (jämnt fördelat):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 40 maskor), och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 4) = 10. I detta exempel stickas ca var 9:e och var 10:e maska räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmen):
Öka så här mitt under ärmen – börja 1 maska före markören: Gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
* Sticka över bakstycket/framstycket tills det återstår 3 maskor före markören. Sticka 2 maskor aviga tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, sticka maskorna på ärmen tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), 2 maskor aviga tillsammans *, sticka *-* totalt 2 ggr.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas nerifrån och upp. Framstycket och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka var för sig upp till sprundet. Sedan stickas det runt. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 88-92-100-108-108-120 maskor på rundsticka 4 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Nästa varv stickas så här - från rätsidan: Sticka 3 maskor RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, 2-0-0-0-0-2 rätmaskor, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* totalt 0-1-2-3-1-2 ggr, A.4A (= 8 maskor) 0-0-0-0-1-1 gång, A.1A (= 14 maskor), A.2A (= 8 maskor), A.3A (= 34 maskor), A.4A (= 8 maskor), A.5A (= 14 maskor), A.2A (= 8 maskor) 0-0-0-0-1-1 gång, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 0-1-2-3-1-2 ggr, 2-0-0-0-0-2 rätmaskor, 3 maskor rätstickning. Fortsätt resåren så till arbetet mäter 8 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Byt till rundsticka 5. Nästa varv stickas så här – från rätsidan: Sticka 3 maskor rätstickning, 2-0-0-0-0-2 maskor slätstickning, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* totalt 0-1-2-3-1-2 ggr, sticka diagrammen som förut, men sticka B över A, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 0-1-2-3-1-2 ggr, 2-0-0-0-0-2 maskor slätstickning, 3 maskor rätstickning. När A.1B till A.5B är färdiga är det 102-106-114-122-128-140 maskor på varvet.
Nästa varv stickas så här - från rätsidan: Sticka 3 maskor RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, 2-4-8-12-4-10 maskor slätstickning – minska 0-0-0-1-0-1 maska över dessa, A.4C (= 11 maskor) 0-0-0-0-1-1 gång, A.1C (= 15 maskor), A.2C (= 11 maskor), A.3C (= 40 maskor), A.4C (= 11 maskor), A.5C (= 15 maskor), A.2C (= 11 maskor) 0-0-0-0-1-1 gång, 2-4-8-12-4-10 maskor slätstickning – minska 0-0-0-1-0-1 maska över dessa, 3 maskor rätstickning = 102-106-114-120-128-138 maskor. Fortsätt detta mönstret till arbetet mäter 18 cm i alla storlekar.

FRAMSTYCKET:
Sticka som bakstycket.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Sätt bakstycket på samma rundsticka som framstycket = 204-212-228-240-256-276 maskor. Sätt 1 markör i varje sida och låt markörerna följa med i arbetet. Fortsätt med mönster som förut, men de rätstickade maskorna i varje sida ersätts med slätstickning härifrån. När arbetet mäter 37-37-36-36-37-36 cm maskas det av 6-6-8-8-10-10 maskor i varje sida (= 3-3-4-4-5-5 maskor på varje sida av markörerna). Det är nu 96-100-106-112-118-128 maskor på bakstycket och framstycket. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, byt till kort rundsticka när det har ökats tillräckligt med maskor. Lägg upp 40-40-44-44-48-48 maskor på strumpstickor 4 med Air. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När arbetet mäter 2 cm byts det till strumpstickor 5. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4-2-4-4-6-4 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 36-38-40-40-42-44 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen). Fortsätt med slätstickning. När arbetet mäter 8-6-9-6-5-9 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 2½-2½-1½-1½-1½-1 cm mellanrum totalt 12-13-16-19-20-20 ggr = 60-64-72-78-82-84 maskor. När arbetet mäter 40-39-36-36-36-33 cm (kortare mått i större storlekar pga längre ok) maskas de mittersta 6-6-8-8-10-10 maskorna under ärmen av (= 3-3-4-4-5-5 maskor på varje sida av markören) = 54-58-64-70-72-74 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka den andra ärmen.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål = 300-316-340-364-380-404 maskor. Sätt en markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärm (= 4 markörer). Fortsätt med mönster som förut och minska till RAGLAN – se förklaring ovan. Minska så på vartannat varv totalt 22-24-27-28-30-33 ggr – de maskorna som inte går upp i diagrammen stickas räta över räta och aviga över aviga SAMTIDIGT när det återstår 1 varv till A.1/A.5 träffar raglanminskningen, minskas det dessutom 4 maskor jämnt fördelat över flätan i A.1/A.5 (gäller endast diagrammen mot raglanen).
Efter alla minskningar är det 108-108-108-124-124-124 maskor på varvet. Oket mäter ca 20-22-25-26-27-30 cm. Sticka 1 varv rätt och minska 0-3-6-4-1-4 maskor jämnt fördelat SAMTIDIGT minskas det 3 maskor över varje fläta à 6 maskor och minska 7 maskor över flätan à 14 maskor = 82-82-82-98-98-98 maskor.

HALSKANT:
Byt till kort rundsticka 4 och sticka 1 varv rätt där det ökas 10-10-14-6-10-14 maskor jämnt fördelat = 92-92-96-104-108-112 maskor. Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm, maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

MONTERING:
Sy ihop hålen under ärmarna.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades
= ingen maska, hoppa över denna rutan
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 7 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 7 rätmaskor, sticka 7 rätmaskor från flätstickan

Deborah 16.03.2019 - 08:09:

Buongiorno. Potete rispondermi? Nelle indicazioni per lo sprone c’è scritto: “diminuire anche 4 maglie in modo uniforme sulla treccia in A.1/A.5”. Come devo fare?

Deborah 14.03.2019 - 18:33:

Buonasera. Nelle indicazioni per lo sprone c’è scritto: “diminuire in anche 4 maglie in modo uniforme sulla treccia in A.1/A.5”. Apparte l’errore ortografico, come devo fare?

Ruth Andrick 24.02.2019 - 21:08:

Hallo, ich habe Probleme zu verstehen wie der Schulterabschluss gearbeitet wird. Kette ich die verbleibenden 34 Maschen ab ? Und was heißt Schulternähte innerhalb der Abkettkanten schließen? Ansonsten tolle Anleitung! LG Ruth

DROPS Design 25.02.2019 kl. 11:15:

Liebe Frau Andrick, in diesem Modell werden Rumpfteil und Ärmel in Runden separat gestrickt und dann wird die Passe bis zur Halsausschnitt in Runden gestrickt - ich finde keine verbleibenden 34 M in diese Anleitung. Wenn der Pullover fertig ist, schliessen Sie die Öffnungen unter den Ärmeln mit einer Naht (siehe Video). Viel Spaß beim stricken!

Anne 13.02.2019 - 15:13:

Tak for svaret, men så er det nok mig som stadig ikke forstår. I diagram A.2C och A.4C står der bl.a. "tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret, løft den løse maske over maskerne som blev strikket". Det giver da 1 maske mindre - eller?

Anne 12.02.2019 - 22:53:

Jeg forstår ikke helt opskriften. Når man er færdig med A.1B-A.5B er der 114 m på pinden i str. L. Men efter at have strikket A.1C- A.5C er der kun 112. Man “mister” 1 maske i A.2C og A.4C, eller er det mig som tager fejl?

DROPS Design 13.02.2019 kl. 11:49:

Hej Anne, Næste pind strikkes således - fra retsiden: Strik 3 masker RETSTRIK - se forklaring over, 8 masker glatstrik – tag 0 maske ind over disse, A.1C (= 15 masker), A.2C (= 11 masker), A.3C (= 40 masker), A.4C (= 11 masker), A.5C (= 15 masker), 8 masker glatstrik – tag 0 masker ind over disse, 3 masker retstrik = 114 masker. God fornøjelse!

Birbaum Claude-Eveline 12.02.2019 - 15:41:

Bonjour,\r\nJe suis une bonne tricoteuse,mais là, j\'avoue ne rien comprendre aux explications de ce modèle ! J\'ai compris comment faire les différents points mais la marche à suivre n\'a pas de sens et je suis bien ennuyée pour avancer ce tricot. Merci de vérifier la traduction française et le bon sens de ces explications et de m\'en informer par e-mail.

DROPS Design 12.02.2019 kl. 15:55:

Bonjour Mme Birbaum, ce pull se tricote de bas en haut, on tricote d'abord séparément la partie du bas du dos et du devant, puis on tricote les 2 ensemble (= dos et devant, en rond) jusqu'aux emmanchures, et on met en attente. On tricote ensuite les manches puis on termine par l'empiècement en plaçant les manches sur la même aiguille que le dos et le devant, et on termine en rond jusqu'au col. Si vous avez des questions sur un point particulier, n'hésitez pas à utiliser cet espace ou bien contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, on saura vous conseiller. Bon tricot!

Lone Martensen 31.01.2019 - 13:35:

Hej tak for svar Vil det sige at jeg skal starte med diagram mønster 5 og læse fra venstre mod højre når jeg skal strikke vrangsiden ? Mvh Lone

DROPS Design 31.01.2019 kl. 15:12:

Hei Lone. Ja, om du strikker størrelse S-XL starter du med diagram A.5A, så A.4A, så A.3A osv fra vrangen. Strikker du størrelse XXL eller XXXL starter du med A.2A, så A.5A, A.4A osv. Og diagrammene leses fra venstre mot høyre. God fornøyelse

Lone Martensen 30.01.2019 - 21:17:

Hej Når jeg starter mønsteret står der i opskriften at næste pind strikkes fra retsiden men hver anden pind er jo fra vrangsiden er der taget højde for det i mønsteret ? Vrangpindene er slet ikke beskrevet som jeg kan læse det.

DROPS Design 31.01.2019 kl. 11:09:

Hei Lone. Det stemmer, annenhver pinne er strikket fra retten og annenhver pinne er strikket fra vrangen. Etter at du har lagt opp står det "strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Neste pinne strikkes slik fra retten...". Altså strikkes første pinne i diagrammet fra rettsiden. Diagrammene viser alle pinner i mønsteret sett fra retten. Det vil si at når du skal strikke fra vrangen må du lese diagrammene motsatt vei (altså fra venstre mot høyre), og du må strikke dem i motsatt rekkefølge slik at diagrammene strikkes over de samme maskene hele veien opp. God fornøyelse

Solveig Börjesson 26.01.2019 - 22:12:

Hvilken størrelse bruker modellen?

DROPS Design 29.01.2019 kl. 15:06:

Hei Solveig. Modellen har på seg en S eller en M. Det er en målskisse nederst på siden med alle plaggets mål i de ulike størrelsene. God fornøyelse

Imke De Vrie 22.01.2019 - 18:02:

Super patroon, maten en patroon goed aan te houden, trui is top geworden!

Kommentér oppskrift DROPS 188-36