DROPS / 189 / 37

Ancient Dreams by DROPS Design

Strikkede knæstrømper med viftekant og hulmønster. Størrelse 35 - 43. Arbejdet er strikket i DROPS Nord

DROPS Design: Model no-005
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: ca 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde ned til hælen: ca 34 - 36 - 38 cm
Materialer:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150-150-200 g farve 12, pudder rosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: ca 2 meter silkebånd (5 mm bredde).
----------------------------------------------------------

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 15.95 kr /50g

Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1).

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder midt bag på knæstrømpen):
Start 2 masker før A.3, strik 2 ret sammen, strik A.3 (= 5 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder tåen):
Start 2 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, mærketråd, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

STRIKKETIPS (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: Brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måden får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage før der tages1 maske løs af, til der er 15-15-17 masker tilbage på pinden.
----------------------------------------------------------

KNÆSTRØMPE:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde ovenfra og ned. Omgangens begyndelse = midt bagpå.
Slå 115 masker lidt løst op i alle størrelser på strømpepinde 2,5 med Nord. Strik 4 omgange retstrik - se forklaring over. Derefter strikkes rundt efter A.1 (= 5 rapporter à 23 masker). Når A.1 er strikket færdig er der 85-95-95 masker på pinden.
Videre strikkes der rundt efter A.2 – SAMTIDIG på første omgang tages der 3-7-1 masker ind jævnt fordelt = 82-88-94 masker. Når A.2 er strikket færdig strikkes næste omgang således: Start 2 masker før omgangens start, strik A.3 (= 5 masker – midterste maske i A.3 = midt bagpå), strik 32-35-38 masker glatstrik, A.4 (= 13 masker), 32-35-38 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG når arbejdet måler 10 cm fra opslåningskanten (målt på det korteste), tages der 2 masker ind midt bagpå – læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således på hver 8.omgang totalt 4-5-6 gange, derefter på hver 4.omgang totalt 10-10-10 gange = 54-58-62 masker.
Når arbejdet måler 34-36-38 cm på det korteste (indtagningerne midt bagpå skal nu være afsluttet), strikkes næste omgang således: Strik 41-44-47 masker ret, sæt derefter de sidste 27-29-31 masker som blev strikket (af disse 41-44-47 masker) på 1 tråd (= midt ovenpå foden), strik ret over de resterende 13-14-15 masker = 27-29-31 masker på pinden til hæl.
Læs STRIKKETIPS og strik glatstrik frem og tilbage over hælmaskerne i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke midt på denne række – arbejdet skal senere måles fra dette mærke.
Videre strikkes HÆLINDTAGNING – se forklaring over. Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således: Strik glatstrik over de 15-15-17 masker fra hælen, strik 13-14-16 masker op langs siden på hælen, strik de 27-29-31 masker fra tråden (fortsæt A.4 på rigtig omgang i forhold til der hvor du stoppede før hælen startede) og strik 13-14-16 masker op langs den anden side på hælen = 68-72-80 masker på pindene.
Sæt 1 mærke på hver side af de 27-29-31 masker ovenpå foden. Strik rundt i glatstrik, men fortsæt A.4 midt ovenpå foden så langt det går frem til indtagningen til tå (afslut efter en hel rapport i højden).
SAMTIDIG tages der nu ind på hver side af de 27-29-31 masker ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 første masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 8-8-10 gange i hver side = 52-56-60 masker. Strik videre til arbejdet måler 17-19-21 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 5-5-6 cm tilbage før færdigt mål og A.4 skal være afsluttet efter en hel rapport i højden). Sæt 1 mærketråd i hver side så der bliver 26-28-30 masker både ovenpå og under foden. Tag ind til tå på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 7-7-8 gange og derefter på hver omgang totalt 4-5-5 gange = 8 masker tilbage i alle størrelser. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt.
Strik den anden knæstrømpe på samme måde.
Klip silkebåndet i to ens dele. Start midt bag på den ene sok og træk silkebåndet op og ned gennem hulrækken (A.2) øverst på knæstrømpen. Bind en lille sløjfe midt bagpå. Gør det samme på den anden sok.

= lav to omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes det ene omslag ret, det andet slippes ned
= 2 vrang sammen
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= tag 2 masker løst af pinden som om de skulle strikkes ret sammen, strik 1 ret, løft de to løse masker over den som blev strikket
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket
= strik 3 ret sammen
= Knude: Strik disse 3 masker således uden at slippe dem af venstre pind: 3 vrang sammen, 3 ret sammen, 3 vrang sammen, slip derefter maskerne af venstre pind.

Kommentere opskrift DROPS 189-37