DROPS / 186 / 33

Kyliena by DROPS Design

Hæklet jakke med hulmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Air

DROPS Design: Model ai-101
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
350-400-450 g farve 10, tåge

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 6 - eller den nål du skal bruge for at få 12 stangmasker og 7 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden, eller 1 rapport A.2 på 8 cm i bredden (A.X = ca 5 cm i højden).
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 237.65kr. Læs mere.

Første stangmaske i begyndelsen af rækken/omgangen erstattes af 3 luftmasker. Afslut omgangen med 1 kædemaske i tredje luftmaske i begyndelsen af omgangen. Første fastmaske i begyndelsen af rækken erstattes af 1 luftmaske.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 stangmaske ind ved at hækle de 2 næste stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 masker på nålen), hækl derefter næste stangmaske, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 masker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet hækles i 2 dele som sys sammen midt bagpå. Der hækles frem og tilbage, fra midt bagpå ryggen og ud mod siderne. Til sidst hækles ærmerne, ovenfra og ned.

VENSTRE DEL:
Hækl 105-116-127 luftmasker på nål 6 med Air. Vend og hækl 1 stangmaske i den 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), hækl 1 stangmaske i hver af de 5-4-3 næste luftmasker, * spring over næste luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 5 næste luftmasker*, gentag fra *-* rækken ud = 87-96-105 stangmasker. Læs HÆKLEINFO! Videre hækles der således – fra vrangen: A.3 (= 3 stangmasker), A.2 (= 9 stangmasker) over de næste 81-90-99 stangmasker (= 9-10-11 rapporter), afslut med A.1 (= 3 stangmasker). På næste række (= fra retsiden) hækles der modsat, dvs der hækles A.1, A.2 og afsluttes med A.3. Når A.1 til A.3 er hæklet 1 gang i højden repeteres 1. - 4.række (= A.X). Fortsæt til arbejdet måler ca 18-20-22 cm, afpas efter en hel rapport af A.X. Videre hækles der således – fra retsiden:

For at det skal blive lidt mere hold i jakken over ærmegabet hækles der en ekstra række med stangmasker men kun over de første masker på jakken (= kraven). Hækl A.1 + 18 stangmasker over de første 2 rapporter af A.2 (se A.4 for hvordan der hækles stangmasker over A.2) = 21 stangmaske. Klip tråden og start fra begyndelsen af rækken igen – fra retsiden og fra første række i A.X.

Hækl A.1, hækl A.5 over de næste 18 stangmasker (= 2 rapporter à 9 masker), hækl 18-27-27 luftmasker, spring over de 2-3-3 næste rapporter af A.2, hækl rækken ud som før (dvs 5-5-6 rapporter af A.2 og A.3). På næste række (= 2.række i A.X) hækles der 2-3-3 rapporter af A.2 om de nye 18-27-27 luftmasker som blev hæklet. Når A.5 er hæklet 1 gang i højden hækles A.2 som før over disse masker. Fortsæt til arbejdet måler ca 61-66-71 cm, afpas efter en hel rapport af A.X. Videre hækles der således: A.1, stangmasker over de 9-10-11 rapporter af A.2 (se A.4), afslut med A.3 = 87-96-105 stangmasker. Hækl totalt 2 rækker med stangmasker som vist i A.4, klip og hæft tråden.

HØJRE DEL:
Hækl 105-116-127 luftmasker på nål 6 med Air. Vend og hækl 1 stangmaske i den 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), hækl 1 stangmaske i hver af de 5-4-3 næste luftmasker, * spring over næste luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 5 næste luftmasker*, gentag fra *-* rækken ud = 87-96-105 stangmasker. Videre hækles der således - fra vrangen: A.3 (= 3 stangmasker), A.2 over de næste 81-90-99 stangmasker (= 9-10-11 rapporter), afslut med A.1 (= 3 stangmasker). Når A.1 til A.3 er hæklet 1 gang i højden repeteres 1. - 4.række opover (= A.X). Fortsæt til arbejdet måler ca 18-20-22 cm, afpas efter en hel rapport af A.X. Videre hækles der således – fra retsiden:

For at det skal blive lidt mere hold i jakken over ærmegabet hækles der en ekstra række med stangmasker, men kun over de sidste masker på jakken (= kraven - dette bliver øverst på jakken når delene sys sammen). Klip tråden. Spring over A.1 og de første 7-8-9 rapporter af A.2, hækl 18 stangmasker over de 2 sidste rapporter af A.2 og afslut med A.3 (se A.4 for hvordan der hækles stangmasker over A.2) = 21 stangmaske. Klip tråden og start fra begyndelsen af rækken igen – fra retsiden og fra første række i A.X.

Hækl A.1, hækl de første 5-5-6 rapporter af A.2, hækl 18-27-27 luftmasker, og spring over de 2-3-3 næste rapporter af A.2, hækl A.5 over de 18 næste stangmasker, afslut med A.3. På næste række (= 2.række i A.X) hækles der 2-3-3 rapporter af A.2 om de nye 18-27-27 luftmasker som blev hæklet. Når A.5 er hæklet 1 gang i højden hækles A.2 som før over disse masker. Fortsæt til arbejdet måler ca 61-66-71 cm, afpas efter en hel rapport af A.X. Videre hækles der således: A.1, A.4 over de 9-10-11 rapporter af A.2, afslut med A.3 = 87-96-105 stangmasker. Hækl totalt 2 rækker med stangmasker som vist i A.4. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy jakken sammen midt bagpå.

ÆRMER:
Hækl rundt om ærmegabet således – start midt under ærmet: 1 fastmaske, *4 luftmasker, spring ca 2 cm frem, 1 fastmaske, *, gentag fra *-* rundt om hele ærmegabet, afslut med en kædemaske i første fastmaske = ca 12-18-18 luftmaske-buer. Videre hækles der 45-64-64 stangmasker jævnt fordelt om luftmaske-buerne (hækle 3 eller 4 stangmasker om hver bue). Videre hækles der således – fra midt under ærmet:
A.1 (= stangmasker) over de 9-14-14 første stangmasker, A.2 over de næste 27-36-36 stangmasker, A.3 (= stangmasker) over de sidste 9-14-14 stangmasker. HUSK HÆKLEINFO! Sæt 1 mærketråd midt under ærmet, arbejdet måles videre herfra. Fortsæt dette mønster. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 stangmaske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind på hver 5.-3½.-3½.cm totalt 9-14-14 gange. Efter alle indtagninger er der 27-36-36 stangmasker tilbage på omgangen, der hækles nu stangmasker over alle masker (se A.4). Fortsæt til arbejdet måler 55-55-55 cm, klip og hæft tråden. Hækl et ærme til på samme måde.

Diagram

= 1 stangmaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske i masken
= hækl 2 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 stangmaske til i samme stangmaske, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle løkker på nålen
= hækl 2 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske om den midterste luftmaske i stangmaske-gruppen, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 stangmaske til om samme luftmaske, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle løkker på nålen
= hækl en stangmaskegruppe om luftmaske-buen således: Hækl 1 stangmaske + 1 luftmaske + 1 stangmaske + 1 luftmaske + 1 stangmaske + 1 luftmaske + 1 stangmaske om samme luftmaske-bue
= 1 fastmaske om luftmaske-bue
= hækl en stangmaskegruppe mellem 2 stangmasker således: Hækl 1 stangmaske + 1 luftmaske + 1 stangmaske + 1 luftmaske + 1 stangmaske + 1 luftmaske + 1 stangmaske mellem 2 stangmasker
= denne række er allerede hæklet
= hækleretning

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 186-33) for mål og udregninger.

Laura Connolly 08.06.2020 - 11:44:

What does work 'around' a chain space mean? I know what working into a chain space is, but i'm not sure where I am supposed to go with 'around' and I can't find that term used anywhere online

DROPS Design 08.06.2020 kl. 12:27:

Dear Mrs Connolly, this video shows how to crochet IN or AROUND a stitch and should help you to vizualize (with another diagram/pattern) how to crochet the stitches. Happy crocheting!

Gonny 29.02.2020 - 18:21:

Ik ben met de mouw bezig. Ik heb 2 vragen. Moet ik het patroon haken zoals A.X, dus om en om vasten en stokjes? Nu komt de 2e vraag. Vanuit de oksel kom ik op 28 stokjes en daarna in opengewerkt patroon. Na het minderen zou ik moeten eindigden met 36 stokjes, terwijl ik gestart ben met 28 stokjes. Niet logisch, tenzij ik het patroon verkeerd interpreteer. Kunt u het mij uitleggen. Dank! Groet Gonny

DROPS Design 04.03.2020 kl. 11:22:

Dag Gonny,

Als je begint met de mouw, begin je bij de oksel en haak je verdeeld over het armsgat 45-64-64 stokjes (45 stokjes voor maat S/M, 64 voor maat L/XL enz.). Deze stokjes verdeel je dus gelijkmatig over de lussen van het armsgat. Daarna pak je inderdaad patroon A.1, A.2 en A.3 op (waarbij de toer met de ster de toer van stokjes is die je zojuist in het armsgat hebt gehaakt.)

Anne 11.04.2019 - 12:28:

Het antwoord begrijp ik niet. Na een hele herhaling van A.x ga je toch verder met de eerste toer A.1? En de eerste toer A.1 begint met 3 vasten. Waar komen die 3 stokjes dan vandaan?

DROPS Design 11.04.2019 kl. 15:00:

Dag Anne,

A.x begint met 3 vasten, maar A.1 begint met 3 stokjes. Nadat je 18-20-22 cm hebt gehaakt, haak je A.1 + 18 stokjes over de eerste 2 herhalingen van A.2. (= een extra toer van stokjes over alleen de eerste steken op het vest om te zorgen dat het vest wat steviger is bij het armsgat).

Blandine 07.04.2019 - 14:59:

Je ne comprends pas ce qu'il faut faire lorsque l'ouvrage mesure 22 cm pour le côté gauche. Quand vous dites pour que les emmanchures soient plus fermés on crocheté un rang de brides supplémentaires pour le col. Je suis complètement perdue

DROPS Design 08.04.2019 kl. 09:46:

Bonjour Blandine, on va crocheter un rang de brides sur les premières mailles pour que les épaules aient un peu plus de tenue: crochetez A.1 + 18 brides (21 brides au total), coupez le fil et crochetez comme avant en reprenant au début du rang. Bon crochet!

Anne 26.03.2019 - 11:09:

Na 18-20-22 cm: Haak A.1 + 18 stokjes = 21 stokjes. Maar de eerste toer A.1 begint met 3 vasten, dus A.1 + 18 stokjes = 3 vasten en 18 stokjes. Of is het de bedoeling om de 3 vasten van de eerste toer A.1 te vervangen door 3 stokjes?

DROPS Design 28.03.2019 kl. 13:12:

Dag Anne,

Het werk moet ongeveer 18-20-22 cm meten, maar dit moet je aanpassen tot na een hele herhaling van A.x. Op die manier heb je 3 stokjes aan het begin.

Anita Dirx 22.11.2018 - 15:04:

Sorry ik heb mijn vraag verkeerd gesteld. Ik begrijp niet wat er tussen a2 en A3 komt. Want zoals ik het begrijp krijg ik dan 12 stokjes achter elkaar.

DROPS Design 25.11.2018 kl. 16:19:

Dag Anita,

Je hoeft niets tussen A.2 en A.3 te haken. De eerste toer in het telpatroon, dus de toer met het sterretje hoef je overigens niet te haken, deze toer geeft aan hoe je de volgende toer in de steken haakt. A.2 heeft (herhalingen van) 9 steken en gelijk daar achteraan haak je de 3 stokjes van A.3.

Anita Dirx 21.11.2018 - 17:26:

Als ik A2 en erna A3 moet haken moet ik dan in principe 9 stokjes achter elkaar haken of zie ik dit fout ?

DROPS Design 22.11.2018 kl. 11:13:

Dag Anita

Nee A.2 is 9 stokjes. A.2 is het gedeelte van het telpatroon dat je steeds herhaalt in de breedte. Je begint en eindigt steeds met A.1 of A.3 (staat aangegeven in het patroon) en daartussen zitten dus een aantal herhalingen van A.2

Donna T 03.10.2018 - 16:34:

Thank you for the explanation. That means the picture of A4 is incorrect showing 2 rows of double crochet, when it should only be 1 row of double crochet following your explanation. Or is it suppose to be 2 rows of double crochet? After A1 AX Row 1, at the end of A5 Row 1 (working right to left twice), after that last dc group ch 3, I assume you sc in last dc? Then 27 chains, skip 3 repeats of A.2 then continue next repeats as before (= 1st row in A.X).

DROPS Design 04.10.2018 kl. 09:41:

Dear Donna, at this step you only work 1 row treble crochets as shown in A.4. The 2 rows in A.4 will be worked later at the end of left piece. Happy crocheting!

Donna T 02.10.2018 - 22:53:

On left piece after it is 8 inches, 21 dc over A2, cut strand and start from beginning of row again from right side. This is for the second row of dc. If this is all dc, why does it say . . . and from the first row in AX which is single crochet's? Then when you finish those 21 dc, I assume you turn to work A1 (3 dc), work A5 over the 18 dc? When you turn again you start second row of A5. At the end of those 2 rows of 21 dc, how do you stop that row to start the 27 chain stitches?

DROPS Design 03.10.2018 kl. 07:52:

Dear Donna, adjust the length after a complete repeat of A.X - ie work some more/fewer rows if required. Then you will work an extra row over the first sts on jacket towards collar (like short rows), ie: A.1 + 18 dc over the first 2 repeats of A.2 = 21 dc. Cut the strand and continue working from RS with 1st row in A.X (work A.5 over the first 2 repeats), 27 chains and skip 3 repeats of A.2 then continue next repeats as before (= 1st row in A.X). Happy crocheting!

Sandrine 26.07.2018 - 10:23:

Bonjour, Je ne comprends pas, au début, on a "87-96-105 brides" et ensuite "Crocheter ensuite ainsi – sur l'envers: A.3 (= 3 brides), A.2 (= 9 brides) au-dessus des 81-90-99 brides suivantes". Comment passe-t-on de 87 à 86 brides ?

DROPS Design 26.07.2018 kl. 12:04:

Bonjour Sandrine, on crochète bien les 87 brides: A.3 = 3 brides, 9 x A.2 = 81 brides et 1 x A.1 = 3 brides soit 3+81+3= 87 brides. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 186-33