DROPS / 186 / 36

Pacific Best by DROPS Design

Hæklet firkantjakke med hulmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Big Delight.

DROPS Design: Model db-091
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
500-550-600-700-750-800 g farve 04, marina

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få (1 stangmaske + 3 luftmasker) 4 gange i bredden og 6 omgange på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 38.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 38.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 194.75kr. Læs mere.

HÆKLEINFO (gælder A.4)
Første stangmasker på begyndelsen af rækken erstattes af 3 luftmasker.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Tag 1 rapport ind (= 1 stangmaske + 3 luftmasker) ved at hækle 2 stangmasker sammen til 1 stangmaske således: Hækl 1 stangmaske om første luftmaskebue, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 stangmaske om næste luftmaskebue og træk sidste omslag gennem alle 3 løkker på nålen, 3 luftmasker.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet hækles rundt fra midt bagpå på ryggen og udad i firkant. Der hækles rundt som en spiral fra og med anden omgang og videre til færdig mål på ruden. Derefter hækles der videre frem og tilbage på forstykkerne. Ærmerne hækles rundt ud fra ryg- og forstykke.

RYG- OG FORSTYKKE:
Arbejdet hækles rundt til en firkant med start fra midten af ruden.
Start med nål 5 og Big Delight og hækl mønster rundt efter diagram A.1 - OBS:
Som der er vist i diagrammet er det kun første omgang som hækles sammen i slutningen af omgangen, de resterende omgange hækles rundt i spiral. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når diagrammet er færdig er der 9 luftmaskebuer langs med hver af de 3 første sider og 11 luftmaskebuer langs med sidste side (= nederste kant på jakken).
Videre gentages de 3 sidste omgange, dvs der tages 1 stangmaske + 1 luftmaskebue ud fra hjørne til hjørne (= totalt 4 udtagninger på omgangen) for hver omgang med luftmaskebuer. Fortsæt mønsteret således til ruden måler ca 36-38-40-42-44-46 x 36-38-40-42-44-46 cm – sørg for at der afsluttes efter den sidste af de 3 omgange.
Nu hækles der ærmegab således: Hækl som før frem til midten af første side, derefter hækles der luftmasker frem til første hjørne således: Hækl 1 luftmaske for hver luftmaske/stangmaske der hoppes over, hækl 1 dobbeltstangmaske + 3 luftmasker + 1 dobbeltstangmaske om hjørnet, fortsæt mønster som før langs næste side og hækl 1 dobbeltstangmaske + 3 luftmasker + 1 dobbelt-stangmaske om hjørnet, hækl luftmasker frem til midten af næste side således: Hækl 1 luftmaske for hver luftmaske/stangmaske der hoppes over, fortsæt mønsteret på sidste halvdel af denne side og videre omgangen ud.
Derefter hækles der 2 omgange som første af disse 3 omgange i denne rapport (dvs omgang med luftmaskebuer) - der hækles også om luftmaskerne til ærmegabene. Derefter hækles der 1 omgang som den anden af disse 3 omgange i denne rapport (dvs omgang med stangmaske-grupper).
Videre hækles der rundt (med udtagninger som før) efter diagram A.2 totalt 1 gang i højden, derefter hækles der rundt (med udtagninger som før) efter diagram A.3. Gentag A.3 i højden til færdig mål.
Fortsæt således til ruden måler ca 84-86-88-90-92-94 cm x 84-86-88-90-92-94 cm – sørg for at der afsluttes efter en omgang med luftmaskebuer (dvs ca 24 cm i alle størrelser fra ærmegabet). Klip og hæft tråden.

FORSTYKKE:
Forstykkerne hækles hver for sig, frem og tilbage uden udtagninger. Sæt 1 mærke på sidste omgang som blev hæklet - HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Start ved krydset i det ene hjørne - se måleskitsen, og hækl således: Læs HÆKLEINFO. Hækl A.4a om hjørnet, gentag A.4b til der er 1 luftmaskebue tilbage før næste hjørne, hækl A.4c. Gentag A.4 i højden til arbejdet måler ca 19-20-21-22-23-24 cm – sørg for at der afsluttes efter en række med luftmaskebuer. Klip og hæft tråden. Hækl det andet forstykke på samme måde.

KANT:
Hækl en omgang rundt om hele arbejdet således: Hækl 1 stangmaske + 4 luftmasker + 1 stangmaske om hjørnet, * 4 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaskebuen *, hækl fra *-* langs med hele arbejdet - men i hjørnerne hækles 1 stangmaske + 4 luftmasker + 1 stangmaske. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Ærmet hækles rundt ovenfra og ned fra ærmegabet med start midt under ærmet, fra retsiden. Første omgang hækles jævnt fordelt rundt om ærmegabet, hækl således: Hækl A.5b totalt 17-18-19-20-21-22 gange - A.5a viser hvordan omgangene starter og slutter. A.5 hækles totalt 2 gange i højden, derefter hækles A.6 til færdig mål - Samtidig med at der tages 1 rapport ind i starten af 5.omgang ved at hækle 2 stangmasker sammen midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver ca hver 5.-5.-4.-3.-3.-3.omgang (sørg for at det ikke kommer på en omgang med stangmaske-grupper) totalt 4-4-5-6-6-7 gange = 13-14-14-14-15-15 stangmasker/luftmaskebuer på omgangen. Fortsæt omgangene uden indtagning til ærmet måler 44 cm i alle størrelser – sørg for at der afsluttes efter en omgang med luftmaskebuer. Derefter hækles en sidste omgang således: * 1 fastmaske om første/næste luftmaskebue, 4 luftmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i første fastmaske. Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

= stangmasker om luftmaskebuen/luftmaskeringen
= 2 stangmasker om luftmaskebuen, (3 luftmasker, 1 stangmaske i den første af de 3 luftmasker) og 2 stangmasker om samme luftmaskebue
= 1 dobbeltstangmaske + 3 luftmasker + 1 dobbeltstangmaske om luftmaskebuen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker (omgangen afsluttes IKKE - der hækles videre i spiral fra slutningen af omgangen og videre i diagrammet)
= 6 luftmasker, sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske - se punkt på cirkel, omgangen starter og slutter her
= viser forrige omgang, start på næste omgang!
= når forstykket hækles, startes der her
= stangmasker om luftmaskebuen, men når A.4 repeteres i højden hækles stangmasken i masken

An 04.03.2018 - 20:11:

Ik heb toch even een vraag over het ruggedeelte. Als ik de vest aantrek dan blijft het onderste deel van de rug golven, is niet mooi vierkantig, onderste deel van vierkant is breder en dus golvend !!!?????

DROPS Design 05.03.2018 kl. 19:45:

Hallo Ann, Dit is helaas een beetje inherent aan het patroon. De bovenkant blijft goed zitten, omdat die om je schouders zit en aan de onderkant gaat het altijd wat golven door dat de voorpanden los hangen en in verhouding langer zijn.

Yvonne 24.02.2018 - 15:13:

Ich hab eine Frage zu den Zunahmen beim Rückenteil. Es heißt zum Schluss „gemäß Diagramm A.3 häkeln mit Zunahmen wie zuvor“. Ich habe das so verstanden dass in jeder Luftmaschenrunde die einer Luftmaschenreihe folgt eine Zunahme gemacht wird. Allerdings ist meine Arbeit jetzt nicht mehr gleichmäßig viereckig sondern eher an den Ecken Zipfelförmig nach links. Ist das mit den Zunahmen jetzt so richtig oder eher nur eine Zunahme pro Diagramm? LG Yvonne

DROPS Design 26.02.2018 kl. 08:02:

Liebe Yvonne, beim A.3 weiterhäkeln werden Sie wie zuvor zunehmen, Sie sollen immer die gleichen LmBogen/Stb in jeder der 3 Seiten und beim letzten Seiten 2 mehr haben. Viel Spaß beim häkeln!

Sarah 09.02.2018 - 21:49:

What does this mean in the pattern? I have completed the first diagram part and I am having a hard time understanding where I need to increase. From pattern: Continue by repeating the 3 last rounds, i.e. increase 1 double crochet + 1 chain-space from corner to corner (= a total of 4 increases on the round) for each round of chain-spaces.

DROPS Design 11.02.2018 kl. 09:36:

Dear Sara, the last three rows of the diagram shows you how to increase in the corners to teh piece will be a growing square. (in each roner you increase 1 dc + 1 ch-sp - in the whole round all together four times). Continue to repeat these last rows until you reach the necessary size.

Custom Jewelry Colorado 25.01.2018 - 08:33:

Definitely, what a magnificent site and educative posts, I definitely will bookmark your blog.Best Regards!

Ebon 16.01.2018 - 14:26:

I love this one as well. It's a great way to use yarn left overs and very casual

Kommentere opskrift DROPS 186-36