DROPS / 186 / 26

High Tide by DROPS Design

Strikket sjal med hulmønster og bølgemønster. Arbejdet er strikket ovenfra og ned i DROPS Lace.

DROPS Design: Model la-036
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Højden målt langs midtermasken er ca 64 cm og bredden målt langs oversiden er ca 180 cm.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 6790, kongeblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 3 – eller den pind du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

STRIKKEFASTHED:
Sjalet skal fugtes og strækkes i mål til sidst, så strikkefastheden er ikke så vigtig. Men for at få en fornemmelse af om der strikkes for løst eller for fast kan der strikkes en glatstrikket prøve på pinde 3 for at tjekke om strikkefastheden stemmer.

----------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silk
fra 34.95 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 34.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 34.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 69.9kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.7. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

AFLUKNINGSTIPS:
For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der laves omslag samtidig med at der lukkes af. Lav et omslag over alle omslag fra forrige pind, omslagen lukkes af som almindelige masker. Sørg for at ikke stramme tråden. Om det alligevel bliver for stramt kan man bruge en større pind til aflukningen.

ARBEJDET FORMES:
Ved brug af et andet garn fra garngruppe A behøver man ikke strække sjalet i mål, men fugt det og læg det forsigtig ud i ret facon. Lad det tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind for at få plads til alle masker. Der strikkes ovenfra og ned. Slå 5 masker op på rundpind 3 med Lace. Nu strikkes de næste 2 pinde således:
1.PIND (= retsiden): Strik 1 kantmaske RETSTRIK - se forklaring over, slå om, 1 maske glatstrik, slå om, 1 maske glatstrik, slå om, 1 maske glatstrik, slå om og 1 kantmaske retstrik.
2.PIND (= vrangen): 2 kantmasker retstrik, vrang frem til der er 2 masker tilbage og strik 2 kantmasker retstrik = 9 masker på pinden.

Fortsæt efter diagram A.1 og A.2 således: Strik diagram A.1 over de første 4 masker, 1 maske glatstrik (= midtermasken - denne strikkes i glatstrik på hele sjalet), strik A.2 over de sidste 4 masker. Fortsæt med at strikke efter A.1 og A.2 således til diagrammerne er strikket 1 gang i højden = 81 masker på pinden.

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
Nu skal der strikkes videre med mønster og udtagning som i A1 og A.2.
Da tages der 2 masker ud i starten og slutningen af pinden og der tages ud på hver side af midtermasken. Hulrækkerne strikkes på samme måde, det er vigtig at hulrækkerne kommer over hinanden (som før) og at der altid er minimum 5 masker glatstrik på hver side af midtermasken. Strik således til der er taget ud totalt 54 gange, der er 333 masker på pinden (= 166 masker på hver side af midtermasken).

Nu fortsættes der således på næste pind fra retsiden:
Strik diagram A.3 over 4 masker, gentag diagram A.4 over de næste 156 masker (= 12 rapporter i bredden), strik A.5 over 6 masker, 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.6 over 6 masker, gentag diagram A.4 over de næste 156 masker (= 12 rapporter i bredden), strik A.7 over de sidste 4 masker. Strik diagrammerne således 1 gang i højden = 555 masker på pinden.

Strik 4 p retstrik. Læs AFLUKNINGSTIPS og luk af med ret på næste pind. Klip og hæft tråden.

STRÆKNING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemvådt. Pres forsigtig vandet ud fra sjalet - det må ikke vrides, derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne mere vand - sjalet skal bare være lidt fugtig. Bruges et andet garn fra garngruppe A - læs FORMING over. Læg sjalet på et gulvtæppe eller en madras - træk det forsigtig ud i form og brug knappenåle til at hæfte med. Lad sjalet tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= ret fra retsiden, ret fra vrangen
= ret fra vrangen
= lav 2 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes det første omslag og det sidste slippes ned
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet (skal ikke lave hul)
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om det skal strikkes ret, strik 1 masker ret og løft den løse maske over masken som blev strikket
= ingen maske (hop over denne maske)

Pernille 28.05.2019 - 07:49:

Hei igjen, Men hva med ruten med en strek i? Den er i A4. Og takk for det raske svaret!

DROPS Design 28.05.2019 kl. 09:01:

Hei Pernille. Strikk kastet etter diagrammet, altså der symboler over strikkes rett fra vrangen strikkes kastet rett fra vrangen. Vi skal få endret forklaringen i symbolforklaringen så dette blir tydeligere. God fornøyelse

Pernille 27.05.2019 - 22:26:

Hei. Spørsmål til diagram A4: De radene hvor man skal strikke rett fra vrangen, når man kommer til det doble kastet hvor man tidligere har strikket det første vrangt og sluppet deg andre ned, skal det første kastet være vrangt fortsatt eller skal det nå strikkes rett? Beklager kronglete formulering, håper spørsmålet gir mening.

DROPS Design 28.05.2019 kl. 07:29:

Hei Pernille, I A.4 er det ingen masker som skal strikkes rett fra vrangen. Alle ruter uten tegn er rett fra retten og vrang fra vrangen. God fornøyelse!

Kerstin Brückner 05.04.2019 - 16:04:

Sind im Diagramm alle Reihen, auch die Rückreihen, gezeichnet?

DROPS Design 05.04.2019 kl. 16:17:

Liebe Frau Brückner, ja genau, hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Anne-Marie Bernard 21.02.2019 - 11:38:

Bonjour, je viens de découvrir votre site et je suis émerveillée par nombre de modèles dont le châle "High Tide". C'est en commençant à tricoter avec un reste de laine que j'ai compris le design sophistiqué. Je vais prochainement vous commander la laine pour le réaliser comme le modèle.

Lucy De Kort 13.02.2019 - 16:50:

Ik ben het met Angela eens het patroon klopt niet het is veel compacter dan het voorbeeld .ik heb het op naalden 4 gebreid dus zou het losser moeten zijn ,,jammer van mijn werk.

Rita 08.02.2019 - 17:33:

Bene grazie,!!

Rita 08.02.2019 - 16:51:

Buongiorno, per la verità non so se ho capito,! Devo lavorarlo o no il quadrato nero? Corrisponde a una maglia dritta o passata scusate potete essere più chiari? O magari vanno prese tutte insieme!? Grazie

DROPS Design 08.02.2019 kl. 17:18:

Buongiorno Rita. È come se non ci fosse il quadrato nero. P.es alla riga 27 del diag. A5, lavora 2 m insieme a diritto, 2 m diritto, 1 gettato. Buon lavoro!

Rita 08.02.2019 - 15:46:

Nel diagramma, nessuna maglia vuol dire passata a dritto? Come altrimenti salto il quadrato? Grazie

DROPS Design 08.02.2019 kl. 16:17:

Buongiorno Rita. Deve lavorare la maglia successiva sul ferro come indicato nel primo quadrato non nero (dopo quelli neri) nel diagramma. P.es: se dopo il quadrato nero trova un quadrato bianco e sta lavorando sul diritto del lavoro, lavora la maglia successiva a diritto. Buon lavoro!

Rita 31.01.2019 - 13:26:

Grazie, adesso ho capito!!!

Rita 29.01.2019 - 23:08:

Ho cominciato questo scialle dalla foto bellissimo a mi sembra che la spiegazione non corrisponda!! Viene cominciato dalla punta centrale giusto....

DROPS Design 30.01.2019 kl. 06:44:

Buongiorno Rita. Lo scialle ha inizio dalla parte centrale, in alto. Si inizia quindi con la parte lavorata a maglia rasata con i buchi (diag. A1 e A2) e si procede verso la punta in basso seguendo gli altri diagrammi come indicato. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 186-26