DROPS / 182 / 14

Lace Warmers by DROPS Design

Stickade sockor med bladmönster. Storlek 35 – 43. Arbetet är stickat i DROPS Nepal

DROPS Design: Modell ne-253
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets höjd: 24 - 25 - 26 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g i alla storlekar färg 8907, dimma

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan

DROPS STRUMPSTICKOR NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 19 maskor och 25 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 20 maskor och 27 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 104kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER: Se diagram A.1.

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här: Börja 3 maskor före markören:
Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

HÄLMINSKNING:
Hälminskningen stickas i slätstickning:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 4-5-5 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 4-5-5 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska tills det återstår 10-10-12 maskor.
-------------------------------------------------------

SOCKOR:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, från skaftet och ner mot tån.
Lägg upp 56-56-64 maskor på strumpstickor 3,5 med Nepal. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt bak). Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår så här: 1 rätmaska, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, upprepa *-* tills det återstår 3 maskor, sticka 2 avigmaskor och 1 rätmaska
Sticka resår i 4-5-5 cm. Byt till strumpstickor 4 och sticka nästa varv så här: 17-17-21 maskor slätstickning SAMTIDIGT som det minskas 5-2-3 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka A.1 över de nästa 22 maskorna, sticka 17-17-21 maskor slätstickning SAMTIDIGT som det minskas 5-2-3 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 46-52-58 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt med A.1 med 12-15-18 maskor slätstickning i varje sida, SAMTIDIGT minskas det i de olika storlekarna så här:
STORLEK 35/37: Sticka vidare utan att minska.
STORLEK 38/40: När arbetet mäter 9 och 16 cm minskas det 2 maskor mitt bak - LÄS MINSKNINGSTIPS.
STORLEK 41/43: När arbetet mäter 8, 13 och 18 cm minskas det 2 maskor mitt bak - LÄS MINSKNINGSTIPS = 46-48-52 maskor.

Alla STORLEKAR: Sticka till arbetet mäter 24-25-26 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Nu behålls de första 9-10-11 maskorna på stickan, sätt de följande 28-28-30 maskorna på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 9-10-11 maskorna på stickan = 18-20-22 maskor till häl. Sticka slätstickning över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör mitt på varvet, arbetet mäts sedan härifrån. Nu minskas det till häl - LÄS HÄLMINSKNING. Efter hälminskningen stickas det upp 10-11-11 maskor på varje sida av hälen och de 28-28-30 maskorna från tråden sätts tillbaka på stickan = 58-60-64 maskor. Sätt 1 markör i varje sida av de 28-28-30 maskorna från tråden. Sedan stickas det runt i slätstickning och mönster A.1 som förut SAMTIDIGT som det minskas i varje sida på vartannat varv totalt 8-8-8 ggr så här: Sticka de 2 sista maskorna före första markören uppepå foten räta tillsammans och de 2 första maskorna efter sista markören uppepå foten stickas vridet räta tillsammans = 42-44-48 maskor.
Sticka till arbetet mäter 18-20-22 cm från markören (= 4-4-5 cm kvar). Nu sätts det 1 markör i varje sida så att det blir 21-22-24 maskor uppepå foten och 21-22-24 maskor under foten. Sticka slätstickning över alla maskor. Sedan minskas det till tå på varje sida av båda markörerna – LÄS MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska i varje sida på vartannat varv totalt 5-5-6 ggr och sedan på varje varv 3-3-3 ggr = 10-12-12 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt. Sticka en socka till på samma sätt.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
= 3 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Lora Huey 25.02.2019 - 12:33:

I'm sorry , I figured it out. And boy do I feel foolish .

Lora Huey 25.02.2019 - 12:28:

I'm working on the 71/2- 9 sock , and 56 stitches . The first decrease I don't under stand . When it says to switch to 4mm/US 6, decrease 2 stitches and you should have 52 stitches .Is it decrease 4 stitches to get the 52 or decrease 2 stitches and have 54 stitches ?

DROPS Design 25.02.2019 kl. 12:49:

Dear Mrs Huey, on first round with larger needle and first round in A.1 you will decrease a total of 4 sts in 2nd size: 17 stitches in stocking stitch AT THE SAME TIME decrease 2-3 stitches evenly over these stitches, work A.1 over the next 22 stitches, work 17 stitches in stocking stitch AT THE SAME TIME decrease 2 stitches evenly over these stitches= you have now 15 sts in stocking st, A.1 over 22 sts and 15 sts in stocking stitch = 52 sts. Happy knitting!

Jane 20.02.2018 - 19:51:

È possibile che ci sia un errore di battitura nella traduzione? (Nel paragrafo CALZE, dopo aver preso i ferri a d.p. n. 4) c'è un giro in cui dice di distribuire maglie, ma credo che ci siano diminuzioni da fare. Grazie in anticipo per la risposta

DROPS Design 20.02.2018 kl. 21:22:

Buonasera Jane. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Anna 15.12.2017 - 10:32:

Thank you very much, I somehow did not guessed this version))

Anna 15.12.2017 - 07:31:

Hello! Where is diagram pattern?

DROPS Design 15.12.2017 kl. 08:55:

Dear Anna, thanks for your feedback. Diagram will be added asap under US-English pattern, you can find it under UK-English pattern if you can't wait. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 182-14