DROPS / 184 / 16

Tangerine by DROPS Design

Settet består av: Stickad halsduk, mössa och vantar med halvpatent-variant och rätstickning. Settet är stickat i DROPS Eskimo

DROPS Design: Modell ee-601
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
HALSDUK:
Mått: 35 x 150 cm
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
450 g färg 07, orange

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (40, 60 eller 80 cm) NR 9 – eller den sticka du måste använda för att få 10 maskor och 14 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 56/58 – 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
150-150 g färg 07, orange

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 8 – eller de stickor du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
150-150 g färg 07, orange

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 14,5 maskor och 18 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 300kr. Läs mer.

Se diagram A.1 och A.2. Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag, på nästa varv stickas omslagen vridna (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Arbetet stickaes fram och tillbaka på rundsticka.
Lägg upp 35 maskor på rundsticka 9. Sticka 1 varv rät. Sticka A.1 över de första 30 maskorna, avsluta varvet med de första 5 maskorna i A.1. Fortsätt detta mönstret till arbetet mäter 150 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Maska av.

FRANSAR:
Klipp 6 trådar à 50 cm (= 1 frans). Lägg dem dubbelt, trä öglan från rätsidan genom varje maska med halvpatent längst ner på halsduken. Drag sedan trådändarna genom öglan och dra åt försiktigt. Fäst en frans i yttersta maskan i varje sida = 7 fransar. Upprepa på den andra sidan av halsduken.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på kort rundsticka. Byt till strumpstickor vid behov.
Lägg upp 54-60 maskor på kort rundsticka 8. Sticka resår (= 1 avigmaska, 1 rätmaska) varvet runt. Fortsätt med resår till arbetet mäter 14 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det efter A.1 (= 9-10 rapporter på varvet). Fortsätt med A.1 till arbetet mäter 27-28 cm. Nu stickas det resår (= 1 avigmaska, 1 rätmaska) över alla maskor. När arbetet mäter 29-30 cm stickas alla maskor 2 och 2 räta tillsammans = 27-30 maskor. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas alla maskor 2 och 2 räta tillsammans igen = 14-15 maskor. Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 32-33 cm totalt.
----------------------------------------------------------

VANTAR:
VÄNSTER VANTE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor. Lägg upp 28-32 maskor på strumpstickor 5 med Eskimo. Sticka * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, upprepa *-* varvet runt. Fortsätt med resår i 6 cm. Sedan stickas A.2 över alla maskor (= 7-8 rapporter på bredden). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 12-13 cm ökas det 1 maska på varje sida av första maskan på varvet till tumkil - LÄS ÖKNINGSTIPS! Öka på varje sida av de ökade maskorna på varje varv totalt 4-5 ggr (de ökade maskorna stickas i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan) = 36-42 maskor. Sedan sätts de 9-11 tummaskorna på 1 tråd. Lägg upp 1 ny maska bakom maskorna på tråden = 28-32 maskor. Fortsätt med A.2 till arbetet mäter ca 22-24 cm, anpassa så att nästa varv är ett varv med rätmaskor. Sticka de 2 första maskorna i varje rapport av A.2 räta tillsammans = 21-24 maskor. Sticka 3 varv, på nästa varv stickas de sista 2 maskorna i varje rapport räta tillsammans = 14-16 maskor. Sticka 3 varv, på nästa varv stickas alla maskor tillsammans 2 och 2 = 7-8 maskor kvar. Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt tillbaka de 9-11 maskorna från tråden på strumpstickor 5 och sticka dessutom upp 2 nya maskor bakom maskorna = 11-13 maskor fördelat på strumpstickor. Fortsätt runt med rätstickning till tummen mäter ca 5-6 cm (mätt från där maskorna sattes tillbaka på strumpstickor). På nästa varv stickas alla maskor räta tillsammans 2 och 2 = 6-7 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

HÖGER VANTE:
Sticka som vänster vante.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 08.02.2018
Rättelse på halsduken: Sticka 1 varv rät innan mönstret börjar

Diagram

= rät från rätsidan, avig från avigsidan
= avig från rätsidan, rät från avigsidan
= stick höger sticka genom maskan från föregående varv, sticka 1 rätmaska och släpp maskorna av stickan

Jennie 24.03.2019 - 05:47:

Var är a1 och a2? bild saknas

DROPS Design 25.03.2019 kl. 11:30:

Hej. Nu finns diagrammen längst ner på mönstret även på den svenska översättningen. Lycka till!

Bereaux 31.01.2019 - 11:50:

Bonjour, les explications du diagramme modèle 184-16 pour l'écharpe ne correspondent pas pour des rangs aller retour. Il me semble que tout se tricote à l'endroit sauf la maille double qui elle se tricote à l'envers lorsque l'on a fait un premier rang à l'endroit. Est-ce bien cela ?

DROPS Design 31.01.2019 kl. 13:21:

Bonjour Mme Bereaux, les diagrammes montrent les motifs, vus sur l'endroit, pour tricoter A.1 en rangs, on tricote sur l'endroit (rang1): 5 m end, 1 m double et sur l'envers: (on lit de gauche à droite: 1 m env, 5 m end. Bon tricot!

Marion Böhm 29.01.2019 - 14:08:

Wenn ich den Schal nach Anleitung und Diagramm A.1 stricke, entsteht kein Bild, das krausrechts ist. Die Hinreihen werden rechts, die Rückreihen links gestrickt. Das geht zumindest aus der Anleitung so hervor. So entsteht das Bild glattrechts. Ist das Diagramm falsch?

DROPS Design 29.01.2019 kl. 16:31:

Liebe Frau Böhm, die Diagramme zeigen alle Reihen, wie sie von der Vorderseite aussehen, wenn Sie in Reihen stricken, stricken Sie die 5 ersten Maschen in A.1 rechts (sie sehen wie links von der Vorderseite aus), diese 5 ersten Maschen in A.1 werden links in der Runde gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Josefine 09.10.2018 - 10:06:

Hej gør man det samme med at stikke højre pind igennem masken fra forrige omgang, når man strikker vanter?

DROPS Design 16.10.2018 kl. 13:16:

Hei Josefine. Ja, du strikker A.2 som anvist også på vottene. God fornøyelse.

Anita Heimpel 05.10.2018 - 12:02:

Vielen lieben dank

Anita Heimpel 05.10.2018 - 11:03:

Irgendwas mache ich beim Schal fals die Seiten rollen sich bei mir ein Danke für die hilfe

DROPS Design 05.10.2018 kl. 11:54:

Liebe Frau Heimpel, beim Schal stricken Sie die ersten 5 Maschen krausrechts (= immer rechts stricken) und die 5. Masche in A.1 soll bei der Hinreihe 1 Masche tiefer rechts gestrickt, und bei der Rückreihe links gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Anne 06.03.2018 - 08:52:

Forstår ikke: stik højre pind gennem masken fra forrige omgang----

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:25:

Hej Anne, se her:

How to knit a double stitch from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Joanna 03.01.2018 - 14:11:

Witam, Nie jestem pewna, czy dobrze rozumiem wzór na szalik. Jeśli na końcu rzędu nieparzystego przerobię 5 oczek z sześciooczkowego okresu wzoru A1, to przy przerabianiu parzystego rzędu będę trafiać podwójnym oczkiem na jedno z oczek lewych, a oczka przerabiane na prawo w rzędach nieparzystych będą tworzyć jakieś niezależne paski. Czy to tak ma być? Nie widzę takich dodatkowych pasków na zdjęciu szalika.

DROPS Design 04.01.2018 kl. 09:41:

Witaj Joanno, w rzędzie parzystym przerabiasz schemat od lewej do prawej strony, tzn. zaczynasz od 5 pierwszych oczek schematu A.1 i dalej powtarzasz już cały 6-oczkowy schemat A.1. Pozdrawiam

Mia 30.11.2017 - 18:37:

Jeg er vild med den farve. Lækkert tørklæde.

Kommentér oppskrift DROPS 184-16