DROPS / 183 / 15

White Sands by DROPS Design

Stickad filt med rutor i struktur och flätor. Arbetet är stickat i DROPS Nepal

Tags: filtar, fläta, ruta,
DROPS Design: Modell ne-250
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: 99 cm. Längd: 132 cm.
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
1100 g färg 1101, vit

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 5,5 – eller den sticka du måste använda för att få 16 maskor och 20 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 548.9kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.6. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Se diagram A.7 för monteringen.

STICKTIPS:
Om man vill kan filten stickas i 4 remsor utan att det maskas av/läggs upp mellan varje ruta - se diagram A.7 för ordningsföljd rutor. Det monteras då endast mellan de 4 remsorna.

AVMASKNINGSTIPS:
För att avmaskningskanten inte ska strama när det maskas av, kan det maskas av med ½ st nr större.
----------------------------------------------------------

FILT:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka. Det stickas totalt 12 rutor, dvs 2 av varje mönster-ruta. Sedan sys rutorna tillsammans - läs STICKTIPS och MÖNSTER ovan. Läs AVMASKNINGSTIPS och KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

RUTA-1:
Det stickas mönster fram och tillbaka efter diagram A.1 så här:
Lägg upp 52 maskor på rundsticka 5,5 med Nepal. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här = från rätsidan: 2 maskor rätstickning, A.1a (= 9 maskor), A.1b (= 3 maskor), A.1c (= 8 maskor), A.1d (= 8 maskor), A.1c (= 8 maskor), A.1b (= 3 maskor), A.1a (= 9 maskor) och 2 maskor rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan. Det är nu 70 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: 2 maskor rätstickning, A.1e (= 11 maskor), A.1f (= 6 maskor), A.1g (= 9 maskor), A.1h (= 14 maskor), A.1g (= 9 maskor), A.1f (= 6 maskor), A.1e (= 11 maskor) och 2 maskor rätstickning. Upprepa A.1e till A.1h på höjden med 2 maskor rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter ca 31 cm - avsluta efter ett varv från avigsidan, sticka 1 varv rätt där det minskas 3 maskor över varje fläta à 6 maskor, minska 6 maskor över den stora flätan och minska 6 maskor jämnt fördelat över de resterande maskorna = 52 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan, maska av.

RUTA-2:
Det stickas mönster fram och tillbaka efter diagram A.2 så här:
Lägg upp 52 maskor på rundsticka 5,5 med Nepal. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här = från rätsidan: 2 maskor rätstickning, A.2a över de nästa 44 maskorna (= 4 ggr), A.2b (= 4 maskor) och 2 maskor rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan. Det är nu 73 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: 2 maskor rätstickning, A.2c över de nästa 64 maskorna (= 8 ggr), A.2d (= 5 maskor) och 2 maskor rätstickning. Upprepa A.2c och A.2d på höjden med 2 maskor rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 31 cm - avsluta efter ett varv från avigsidan, sticka 1 varv rätt där det minskas 21 maskor jämnt fördelat = 52 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan, maska av.

RUTA-3:
Det stickas mönster fram och tillbaka efter diagram A.3 så här:
Lägg upp 52 maskor på rundsticka 5,5 med Nepal. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här = från rätsidan: 2 maskor rätstickning, A.3a över de nästa 42 maskorna (= 3 ggr), A.3b (= 6 maskor) och 2 maskor rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan. Det är nu 74 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: 2 maskor rätstickning, A.3c över de nästa 63 maskorna (= 3 ggr), A.3d (= 7 maskor) och 2 maskor rätstickning. Upprepa A.3c och A.3d på höjden med 2 maskor rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter ca 31 cm - avsluta efter ett varv från avigsidan, sticka 1 varv rätt där det minskas 7 maskor över varje fläta och minska 1 maska över de resterande maskorna = 52 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan, maska av.

RUTA-4:
Det stickas mönster fram och tillbaka efter diagram A.4 så här:
Lägg upp 52 maskor på rundsticka 5,5 med Nepal. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här = från rätsidan: 2 maskor rätstickning, A.4a över de nästa 44 maskorna (= 4 ggr), A.4b (= 4 maskor) och 2 maskor rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan. Det är nu 54 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: 2 maskor rätstickning, A.4c över de nästa 44 maskorna (= 4 ggr), A.4d (= 6 maskor) och 2 maskor rätstickning. Upprepa A.4c och A.4d på höjden med 2 maskor rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter ca 31 cm - avsluta efter ett varv från avigsidan, sticka 1 varv rätt där det minskas 2 maskor jämnt fördelat = 52 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan, maska av.

RUTA-5:
Det stickas mönster fram och tillbaka efter diagram A.5 så här:
Lägg upp 52 maskor på rundstcka 5,5 med Nepal. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här = från rätsidan: 2 maskor rätstickning, A.5a över de nästa 44 maskorna (= 11 ggr), A.5b (= 4 maskor) och 2 maskor rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan. Det är nu 51 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: 2 maskor rätstickning, A.5c över de nästa 44 maskorna (= 11 ggr), A.5d (= 3 maskor) och 2 maskor rätstickning. Upprepa A.5c och A.5d på höjden med 2 maskor rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter ca 31 cm - avsluta efter ett varv från avigsidan, sticka 1 varv rätt där det ökas 1 maska = 52 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan, maska av.

RUTA-6:
Det stickas mönster fram och tillbaka efter diagram A.6 så här:
Lägg upp 52 maskor på rundsticka 5,5 med Nepal. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här = från rätsidan: 2 maskor rätstickning, A.6a över de nästa 48 maskorna (= 6 ggr) och 2 maskor rätstickning. Sticka tillbaka från avigsidan. Det är nu 64 maskor på varvet.
Sedan stickas det så här: 2 maskor rätstickning, A.6b över de nästa 60 maskorna (= 6 ggr) och 2 maskor rätstickning. Upprepa A.6b på höjden med 2 maskor rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter ca 31 cm - avsluta efter ett varv från avigsidan, sticka 1 varv rätt där det minskas 2 maskor över varje fläta = 52 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan, maska av.

MONTERING:
Lägg ut rutorna som visat i diagram A.7. Sy ihop dem först på längden, sedan på tvären - sy i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades
= ingen maska - hoppa över denna rutan!
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan - omslaget stickas INTE vridet på nästa varv (= hål)
= sticka omslaget och den lyfta maskan aviga tillsammans
= gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 7 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 7 rätmaskor, sticka 7 rätmaskor från flätstickan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan - omslaget stickas vridet på nästa varv (= inte hål)

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 183-15) för mått och uträkningar.

Jessica 30.01.2020 - 17:26:

Bonjour les diagrammesoirs représente les rangs endroit et envers ou que endroit ? Merci

DROPS Design 31.01.2020 kl. 07:09:

Bonjour Jessica, tous les rangs sont représentés dans les diagrammes, ceux sur l'endroit et ceux sur l'envers plus d'infos sur les diagrammes ici/ Bon tricot!

Nicole 22.05.2019 - 16:53:

Hallo, vielen Dank für das Muster. Leider sind auch bei mir manche Kästchen ohne Symbol. Ich verstehe in der deutschen Anleitung die Erläuterung des dritten Symbols leider nicht. Hier bräuchte ich Hilfe. Vielen Dank

DROPS Design 23.05.2019 kl. 08:57:

Liebe Nicole, Diagram A.1e wird gestrickt, wie in diesem Video gezeigt, dh über 3 Maschen: 1 M abheben, 2 M rechts stricken, die abgehobene Maschen über die gestrickten Maschen überziehen (= es sind nur noch 2 Maschen), bei der 2. Reihe stricken Sie 1 M li, 1 Umschlag, 1 M li (= 3 M wieder). Dann 2 Reihen über diese 3 Maschen und von der 1. Reihe wiederholen. Viel Spaß beim stricken!

Karine L. 29.08.2018 - 00:42:

J'aimerais savoir que veut dire : " Tricoter le rang retour sur l'envers. "?

DROPS Design 30.08.2018 kl. 21:27:

Bonsoir Karine! Tricoter le rang retour sur l'envers - cela veut dire que vous faites le rang suivant sur l'envers de l'ouvrage, il faut tricoter les mailles comme elles se presentent. Bon tricot!

Kerstin Oberthür 21.04.2018 - 08:41:

In dem Diagramm sind einige Kästchen ohne Symbol. Ist das nur auf der deutschen Seite so? Oder kann mir jemand sagen, woran es liegt?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 08:39:

Liebe Frau Oberthür, ich habe keine fehlende Symbole nicht gefunden, welche meinten Sie?

Alexandra Benitez 23.11.2017 - 23:02:

La filas de los gràficos son las del derecho? Entonces la hebra y el punto deslizado lo trabajo junto en la fila del reves?

DROPS Design 29.11.2017 kl. 12:47:

Hola Alexandra. Si, está bien. En los diagramas A.5a y A.5c se trabajan a la vuelta la hebra y el punto deslizado juntos de revés.

Alexandra Benitez 20.11.2017 - 00:30:

Hola. Como se realitza el grafico 5a. Haver hebra y deslizar un punto revés. Gracias

DROPS Design 20.11.2017 kl. 23:15:

Hola Alexandra. En la primera fila de A.5a hacer 1 hebra y deslizar el siguiente punto de revés, en la siguiente fila trabajar juntos de revés la hebra y el punto deslizado.

Kommentér oppskrift DROPS 183-15

Green Sands

koshkawor, United States