DROPS / 180 / 24

Nova Scotia Set by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa och pulsvärmare med flerfärgat norskt mönster. Settet är stickat i DROPS Karisma.

DROPS Design: Modell u-817
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca:
100-150 g färg 72, ljus pärlgrå, 50-50 g färg 45, ljus oliv och 50-50 g färg 50, grön i DROPS Karisma.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i båda storlekar i färg 72, ljus pärlgrå
50 g i båda storlekar i följande färger:
färg 45, ljus oliv
färg 50, grön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 – till resår.
-----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Omkrets: ca 18-20 cm. Längd: ca 21-23 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50 g i båda storlekar i följande färger:
färg 72, ljus pärlgrå
färg 45, ljus oliv
färg 50, grön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till resår.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 och A.2. Hela mönstret stickas i slätstickning.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 112 maskor) och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 4) = 28.
I detta exempel stickas var 27:e och var 28:e maska räta tillsammans när det minskas. Om det ska ökas görs det 1 omslag om stickan efter var 28:e maska. På nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS (gäller tumkilen):
Sticka fram till maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Nästa gång det ökas stickas det så här: Sticka tills det återstår 1 maska före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 3 rätmaska, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Fortsätt ökningen på vart 6:e varv så, dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.
Lägg upp 112-116 maskor på rundsticka 3 med ljus pärlgrå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3-4 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4 maskor jämnt fördelat i båda storlekarna – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 108-112 maskor. Byt till rundsticka 3,5 och sticka A.1 runt (= 27-28 rapporter à 4 maskor). När A.1 har stickats 2 ggr på höjden stickas A.2 runt. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.2 har stickats 3 ggr på höjden stickas A.2 ännu en gång, men på 2:a varvet minskas det 24-28 maskor jämnt fördelat = 84 maskor i båda storlekarna. På 9:e varvet i A.2 minskas det 28 maskor jämnt fördelat = 56 maskor. När A.2 är färdigstickat fortsätts det med ljus pärlgrå till färdigt mått. SAMTIDIGT när det har stickats 6 varv med ljus pärlgrå stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 28 maskor. Sticka 1 varv utan minskningar. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 14 maskor. Sticka 1 varv utan minskningar och sticka alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 på nästa varv = 7 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 26-27 cm uppifrånoch ner.

GARNBOLL:
Gör en garnboll på ca 6 cm i diameter med ljus pärlgrå. Sy fast garnbollen överst på mössan.
----------------------------------------------------------

HÖGER PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 52-56 maskor på strumpstickor 3 med ljus pärlgrå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 3-4 cm stickas det 1 varv rätt där det minskas 12 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 40-44 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka A.1 runt. När A.1 har stickats 2 ggr på höjden stickas A.2 runt - A.2 upprepas på höjden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT när arbetet mäter 10-11 cm sätts det 1 markör i första maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – LÄS ÖKNINGSTIPS. Öka så på vart 6:e varv totalt 4 ggr = 48-52 maskor. Efter sista ökningen mäter arbetet ca 16-17 cm. Sätt de 9 tumkilsmaskorna på en tråd, fortsätt A.2 och lägg dessutom upp 1 ny maska på stickan bakom tummen = 40-44 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter ca 18-19 cm – avsluta efter en hel rand med ljus oliv (det återstår ca 3-4 cm till färdigt mått – prova ev pulsvärmaren på och sticka till önskad längd). Byt till strumpstickor 3 och sticka 1 varv rätt med ljus pärlgrå där det ökas 4 maskor jämnt fördelat = 44-48 maskor – kom ihåg MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3-4 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela pulsvärmaren mäter ca 21-23 cm.

TUMME:
Sätt tillbaka de 9 maskorna från tråden på strumpstickor 3, sticka dessutom upp 7 nya maskor på baksidan av tummen med ljus pärlgrå = 16 maskor. Sticka 1 varv rätt (se till att tummen inte stickas för stramt). Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3-3½ cm (eller till önskat mått). Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

VÄNSTER PUSLVÄRMARE:
Sticka som höger pulsvärmare, men spegelvänt. Dvs när det ökas till tumkil sätts det 1 markör i sista maskan på varvet och det ökas på varje sida av denna maskan (i stället för att sätta markör i första maskan på varvet).

Diagram

= ljus pärlgrå
= grön
= ljus oliv

Kommentér oppskrift DROPS 180-24