DROPS / 180 / 24

Nova Scotia Set by DROPS Design

De set bestaat uit: Gebreide muts en polswarmers met veelkleurig Noors patroon. De set wordt gebreid in DROPS Karisma.

DROPS design: Patroon u-817
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Voor de hele set heeft u ongeveer nodig:
100-150 g kleur 72, licht parelgrijs, 50-50 g kleur 45, licht olijfgroen en 50-50 g kleur 50, groen in DROPS Karisma
----------------------------------------------------------

MUTS:
Maat: S/M – M/L
Hoofdomtrek: 54/56 - 56/58 cm
Materiaal:
DROPS KARISMA van garnstudio (behoort tot garengroep B)
100 g voor beide maten in kleur 72, licht parelgrijs
50 g voor beide maten van de volgende kleuren:
kleur nr 45, licht olijfgroen
kleur nr 50, groen

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B)” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 cm) MAAT 3.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS RONDBREINAALD (40 cm) MAAT 3 mm – voor de boordsteek.
----------------------------------------------------------

POLSWARMERS:
Maat: S/M – M/L
Omtrek: ongeveer 18-20 cm Lengte: ongeveer 21-23 cm
Materiaal:
DROPS KARISMA van garnstudio (behoort tot garengroep B)
50 g voor beide maten van de volgende kleuren:
kleur nr 72, licht parelgrijs
kleur nr 45, licht olijfgroen
kleur nr 50, groen

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm – voor boordsteek
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma DROPS Karisma
100% wol
vanaf 2.05 € /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 2.05 € /50g
at Wolplein.nl
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 2.05 € /50g
at Wolplein.nl
Naalden & Haaknaalden
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 9.60€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 en A.2. Brei het hele patroon in tricotsteek.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN:
Om uit te rekenen hoe u verdeeld op de naald mindert/meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 112 steken) en deel deze steken door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 4) = 28.
Dus in dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 27e en 28e steek recht samen bij het minderen. Bij het meerderen maakt u 1 omslag na iedere 28e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de aanzet van de duim):
Brei de steek met de markeerdraad, maak 1 omslag, brei 1 recht (= de steek met de markeerdraad), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan op de volgende meerdering als volgt: Brei tot er 1 steek over is voor de steek met de markeerdraad, maak 1 omslag, 3 recht, maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Ga zo verder met meerderen iedere 6e naald, dus meerder altijd op de buitenkant van de gemeerderde steken.
----------------------------------------------------------

MUTS:
Gebreid in de rondte op de rondbreinaald, van onder naar boven. Ga verder met breinaald zonder knop indien nodig.
Zet 112-116 steken op rondbreinaald 3 mm met licht parelgrijs. Brei 1 naald recht. Brei dan 3-4 cm boordsteek (= 2 recht/2 averecht). Brei 1 naald recht en minder 4 steken verdeeld in alle maten - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 108-112 steken. Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm en A.1 in de rondte (= 27-28 herhalingen van 4 steken). Als A.1 2 keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.2 in de rondte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.2 3 keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.2 een keer, maar minder op de 2e naald 24-28 steken verdeeld = 84 steken in beide maten. Minder op de 9e naald in A.2 28 steken verdeeld = 56 steken. Als A.2 is gebreid, ga dan verder met licht parelgrijs tot de gewenste afmetingen. Brei TEGELIJKERTIJD als er 6 naalden zijn gebreid met licht parelgrijs, alle steken 2 aan 2 recht samen = 28 steken. Brei 1 naald zonder te minderen. Brei op de volgende naald alle steken 2 aan 2 recht samen = 14 steken. Brei 1 naald zonder te minderen en brei alle steken 2 aan 2 recht samen op de volgende naald = 7 steken. Knip het garen af en haal het door de overgebleven steken, trek samen en hecht af. Het werk meet ongeveer 26-27 cm vanaf de bovenkant en naar beneden.

POMPOM:
Maak een pompom van ongeveer 6 cm in diameter met licht parelgrijs. Naai de pompon op de bovenkant van de muts.
----------------------------------------------------------

RECHTER POLSWARMER:
Brei in de rondte op de naalden zonder knop.
Zet 52-56 steken op met breinaalden zonder knop maat 3 mm met licht parelgrijs. Brei 1 naald recht. Brei dan boordsteek in de rondte = 2 recht/ 2 averecht. Als de boordsteek 3-4 cm meet, brei dan 1 naald recht terwijl u tegelijkertijd 12 steken verdeeld mindert - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 40-44 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en brei A.1 in de rondte. Als A.1 2 keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.2 in de rondte - herhaal A.2 in de hoogte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Voeg tegelijkertijd bij een hoogte van 10-11 cm, 1 markeerdraad in de eerste steek op de naald. Meerder op de volgende naald voor de aanzet van de duim door 1 steek te meerderen aan elke kant van de steek met de markeerdraad - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 6e naald 4 keer in totaal = 48-52 steken. Na de laatste meerdering meet het werk ongeveer 16-17 cm. Zet de 9 duimsteken op een hulpdraad, ga verder in A.2 en zet daarnaast 1 nieuwe steek op de naald achter de duim = 40-44 steken. Brei tot het werk ongeveer 18-19 cm meet - eindig na een hele streep met licht olijfgroen (er blijft ongeveer 3-4 cm over voor de gewenste afmetingen, pas de polswarmer en brei tot de gewenste lengte). Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3 mm en brei 1 naald recht met licht parelgrijs en meerder 4 steken verdeeld = 44-48 steken - denk om TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN. Brei dan boordsteek in de rondte = 2 recht/2 averecht voor 3-4 cm. Kant de steken af met recht boven recht en averecht boven averecht. De hele polswarmer meet ongeveer 21-23 cm.

DUIM:
Zet de 9 steken van de hulpdraad terug op breinaalden zonder knop maat 3 mm en neem daarnaast 7 nieuwe steken op achter de duim met licht parelgrijs = 16 steken. Brei 1 naald recht (zorg ervoor dat de duim niet te strak wordt). Brei dan 3-3½ cm (of tot de gewenste afmetingen) boordsteek in de rondte = 2 recht/2 averecht. Kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.

LINKER POLSWARMER:
Brei zoals de rehter polswarmer maar dan omgekeerd. Dus bij het meerderen voor de duimspie voegt u 1 markeerdraad in de laatste steek op de naald en meerdert u aan elke kant van deze steek (in plaats van een markeerdraad in te voegen in de eerste steek op de naald).

Telpatroon

= licht parelgrijs
= groen
= licht olijfgroen