DROPS / 180 / 22

Nova Scotia by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa med norskt flerfärgat mönster och garnboll. Tröja med runt ok, norskt flerfärgat mönster och A-form, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Settet är stickad i DROPS Karisma.

DROPS Design: Modell u-815
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca:
350-350-400-400-450-500 g färg 72, ljus pärlgrå, 150-200-200-200-250-250 g färg 45, ljus oliv och 150-150-150-200-200-200 g färg 50, grön i DROPS Karisma.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i båda storlekar i färg 72, ljus pärlgrå
50 g i båda storlekar i följande färger:
färg 45, ljus oliv
färg 50, grön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 – till resår.
-----------------------------------------------------------

250-300-300-350-400-400 g färg 72 ljus pärlgrå
150-150-200-200-200-250 g färg 45, ljus oliv
150-150-150-150-200-200 g färg 50, grön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 4,5 – eller de stickor du måste använda för att få 20 maskor och 26 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40, 60 eller 80 cm) NR 3,5 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 4 till rätstickad kant längst ner på fram- och bakstycket - eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Du kan ersätta DROPS Karisma färgerna i mönstret med andra färgkombinationer. Bli inspirerad av bilderna i mönstret och se under Kommentarer vilken färg som används i exemplet.

Tack för att du väljer DROPS Design!

Vi gör allt vi kan för att det ska vara så lätt som möjligt att följa våra mönster.

Därav har varje model specifika instruktions-videos till hjälp. Du hittar dem under varje mönster nederst på sidan.

Vi har även steg-för-steg instruktioner, som kan hjälpa dig att förstå några av de tekniker vi använder i våra mönster.Dem hittar du här!

INFORMATION TILL MÖNSTER:

RÄTSTICKNING (stickas runt – gäller tröjan):
Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.3 och A.4.
Tröja: Se diagram A.1 till A.3 - Välj diagram för din storlek.
Hela mönstret stickas i slätstickning.

MINSKNINGS/ÖKNINGSTIPS (gäller ökning jämnt fördelat – gäller mössa och tröja):
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 98 maskor), delar maskorna med det antal minskningar/ökningar som ska göras (= t.ex 11) = 7,8. Dvs i detta exempel ökas det efter ca var 8:e maska och minskas genom att sticka ca var 7:e och var 8:e maska tillsammans. Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.

FÖRHÖJNING (gäller tröjan):
Sätt 1 markör i början av varvet = mitt bak. Börja från rätsidan med ljus pärlgrå och sticka rätmaskor till det har stickats 11-11-12-13-13-14 maskor förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 22-22-24-26-26-28 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 33-33-36-39-39-42 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 44-44-48-52-52-56 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 55-55-60-65-65-70 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 66-66-72-78-78-84 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka rätmaskor till mitt bak.

STICKTIPS (gäller tröjan):
För att stickfastheten inte ska bli stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till större sticknummer när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

ÖKNINGSTIPS-2 (i sidorna på fram- och bakstycket – gäller tröjan):
Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (mitt under ärmen – gäller tröjan):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.
Lägg upp 112-116 maskor på rundsticka 3 med ljus pärlgrå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3-4 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4 maskor jämnt fördelat i båda storlekarna – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 108-112 maskor. Byt till rundsticka 3,5 och sticka A.4 runt (= 27-28 rapporter à 4 maskor). När A.4 har stickats 2 ggr på höjden stickas A.3 runt. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.3 har stickats 3 ggr på höjden stickas A.3 enda en gång, men på 2:a varvet minskas det 24-28 maskor jämnt fördelat = 84 maskor i båda storlekarna. På 9:e varvet i A.3 minskas det 28 maskor jämnt fördelat = 56 maskor. När A.3 är färdigstickat fortsätts det med ljus pärlgrå till färdigt mått. SAMTIDIGT när det har stickats 6 varv med ljus pärlgrå stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 28 maskor. Sticka 1 varv utan minskning. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 14 maskor. Sticka 1 varv utan minskning och sticka alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 på nästa varv = 7 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 26-27 cm uppifrån och ner.

GARNBOLL:
Gör en garnboll på ca 6 cm i diameter med ljus pärlgrå. Sy fast garnbollen överst på mössan.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka uppifrån och ner, byt till strumpstickor när det behövs.

HALSKANT:
Lägg upp 84-88-92-92-100-104 maskor på rundsticka 3,5 med ljus pärlgrå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När halskanten mäter 3 cm stickas det 1 varv rätt där det ökas 6-8-10-10-8-10 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS/ÖKNINGSTIPS = 90-96-102-102-108-114 maskor. Byt till rundsticka 4,5.

OK:
Sticka 1 varv rätt med ljus pärlgrå. För bättre passform kan det nu stickas en FÖRHÖJNING bak i nacken – se förklaring ovan.
Sticka A.1 (välj diagram för rätt storlek och sluta på varvet markerat med pil för rätt storlek = 15-16-17-17-18-19 rapporter à 6 maskor). Läs STICKTIPS. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet. När A.1 är färdigstickat är det 270-288-306-340-360-380 maskor på varvet och arbetet mäter ca 14-16-17-20-21-24 cm från uppläggningskanten och ner, mätt mitt fram.
Sedan stickas A.2 över alla maskorna (= 15-16-17-19-20-22 rapporter à 18 maskor) och öka samtidigt 0-0-0-2-0-16 maskor jämnt fördelat på första varvet = 270-288-306-342-360-396 maskor.
Fortsätt mönstret. När A.2 är färdigstickat stickas det 0-0-2-0-2-0 varv slätstickning med ljus pärlgrå. Arbetet mäter 23-25-27-29-31-33 cm från uppläggningskanten, mätt mitt fram
Nu delas maskorna till fram- och bakstycke och ärmar och nästa varv stickas med ljus pärlgrå så här: Sticka 38-40-42-49-52-60 rätmaskor och öka 0-1-2-0-2-0 maskor jämnt fördelat (= halva bakstycket), sätt följande 60-64-70-74-76-78 maskor på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 74-80-82-96-104-120 maskorna räta och öka 2-2-6-2-4-0 maskor jämnt fördelat (= framstycke), sätt följande 60-64-70-74-76-78 maskor på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 38-40-42-49-52-60 maskor räta och öka 0-1-2-0-2-0 maskor jämnt fördelat (= halva bakstycket).
Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 168-180-196-216-240-268 maskor. Sticka 1 varv rätt med ljus pärlgrå. Sätt 1 markör mitt i de 8-8-10-10-12-14 maskorna som lades upp under ärmen i varje sida = 84-90-98-108-120-134 maskor på fram- och bakstycke – låt markörerna föla med i arbetet. Sticka A.3.
NU STICKAS DET MÖNSTER OCH ÖKAS SAMTIDIGT. LÄS HELA MÖNSTRET OCH ÖKNINGEN INNAN DET STICKAS VIDARE:
ÖKNING:
När arbetet mäter 2 cm från delningen ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade). De ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönstret. Öka så på vart 4:e varv totalt 16-17-18-18-19-18 ggr = 232-248-268-288-316-340 maskor.
MÖNSTER:
Sticka A.3 totalt 5 ggr på höjden. Sedan stickas det med ljus pärlgrå till färdigt mått. Sticka slätstickning till arbetet mäter 33 cm från delningen. Byt till rundsticka 4 och sticka 8 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av löst med rundsticka 4,5. Hela tröjan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 60-64-70-74-76-78 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka 4,5 och sticka dessutom upp 1 ny maska i var och en av de 8-8-10-10-12-14 maskorna som lades upp under ärmen med ljus pärlgrå = 68-72-80-84-88-92 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt med ljus pärlgrå.
NU STICKAS DET MÖNSTER OCH MINSKAS SAMTIDIGT. LÄS HELA MÖNSTRET OCH MINSKNINGEN INNAN DET STICKAS VIDARE:
MÖNSTER:
Sticka A.3 runt. När A.3 har stickats totalt 3 ggr på höjden stickas arbetet med ljus pärlgrå till färdigt mått.
MINSKNING:
När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 2½-2-1½-1½-1½-1 cm mellanrum totalt 13-14-17-18-19-20 ggr = 42-44-46-48-50-52 maskor.
Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 37-36-34-33-31-30 cm från delningen. Sticka 1 varv rätt där det ökas 10-12-10-12-10-12 maskor jämnt fördelat = 52-56-56-60-60-64 maskor. Byt till strumpstickor 3,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 5 cm (hela ärmen mäter 42-41-39-38-36-35 cm från delningen) maskas det av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor med strumpstickor 4,5. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= ljus pärlgrå
= grön
= ljus oliv
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål

Relaterade mönster

Behöver du hjälp? Här finns instruktionsvideor som kan hjälpa dig!

För att få hjälp med ett mönster ber vi dig att ta kontakt med butiken där du har köpt ditt garn. Har du köpt DROPS garn är du garanterad att få kvalificerad hjälp från våra duktiga DROPS återförsäljare som är specialiserade inom DROPS mönster.

Alla våra mönster är noggrant genomgångna och korrekturlästa, men vi måste ta förbehåll för eventuella felaktigheter. Alla mönster är översatta från Norska beskrivningar och du kan alltid gå in på originalmönstret för mått och beräkningar.

Om du anser att du funnit ett fel i mönstret, skriv gärna en kommentar eller fråga i vårt kommentarsfält. Gå till originalmönstret för modell DROPS 180-22.