DROPS / 180 / 23

Nova Scotia Toes by DROPS Design

Strikkede sokker til herre med flerfarvet norsk mønster. Størrelse 35 - 46. Arbejdet er strikket i DROPS Karisma.

DROPS Design: Model u-816
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fodens længde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets højde: ca 22 - 22 - 25 - 25 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-150-150 g farve 72, lys perlegrå
50 g i alle størrelser i følgende farver:
farve 45, lys oliven
farve 50, grøn

DROPS STRØMPEPINDE nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde mønsterstrik/glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 3 – til rib.
----------------------------------------------------------
Du kan erstatte DROPS Karisma farverne i opskriften med andre farvekombinationer. Bliv inspireret af billederne i opskriften og se under Kommentarer hvilke farver som er brugt i eksemplerne.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 64 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 16. I dette eksempel strikkes hver 15. og 16.maske ret sammen.

STRIKKETIPS (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: Brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måde får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage før der tages 1 maske løst af, til der er 12-14-14-14 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder tåen):
Tag ind på hver side af mærket således: Start 3 masker før mærket, strik 2 ret sammen, strik 2 ret (mærket sidder midt mellem disse to masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, fra skaftet og ned mod tåen.
Slå 64-64-68-68 masker op på strømpepinde 3 med lys perlegrå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm. Skift til strømpepinde 3,5 og strik 1 omgang ret hvor der tages 4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 60-60-64-64 masker. Strik A.1 rundt (= 15-15-16-16 rapporter à 4 masker). På omgangen markeret med pil-1 i diagrammet tages der 2 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser = 58-58-62-62 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig strikkes næste omgang således: Strik A.2A (= 3 masker), strik A.2B over de næste 54 maskerne (= 3 rapporter à 18 masker), strik A.2C (= 1-1-5-5 masker). Fortsæt mønsteret således. På omgangen markeret med pil-2 i diagrammet tages der 2 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser = 56-56-60-60 masker. Arbejdet måler nu ca 19 cm i alle størrelser. Videre strikkes A.3 rundt. SAMTIDIG når arbejdet måler 20 cm tages der 4 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser = 52-52-56-56 masker. Gentag indtagningen i størrelse 35/37 når arbejdet måler 21 cm = 48-52-56-56 masker. Fortsæt A.3 til arbejdet måler ca 22-22-25-25 cm – afslut efter en hel stribe med lys oliven eller lys perlegrå.
Nu beholdes de første 12-13-14-14 masker på pinden til hæl, sæt de næste 24-26-28-28 masker på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 12-13-14-14 masker på pinden til hæl. LÆS STRIKKETIPS og strik glatstrik frem og tilbage med lys perlegrå over de 24-26-28-28 hælmasker i 5-5½-6-6½ cm. Sæt 1 mærke midt på pinden – HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Nu strikkes HÆLINDTAGNING – se forklaring over. Når hælindtagningen er færdig strikkes der 11-12-13-14 masker op på hver side af hælen med lys perlegrå og de 24-26-28-28 masker fra tråden sættes tilbage på pinden = 58-64-68-70 masker. Sæt 1 mærke på hver side af de 24-26-28-28 masker ovenpå foden.

Strik A.3 rundt (fortsæt med næste stribe i mønsteret så striberne stemmer midt ovenpå foden) og tag ind på hver side af de 24-26-28-28 masker ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker FØR første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 første masker EFTER sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 7-8-8-7 gange = 44-48-52-56 masker. Strik A.3 videre til arbejdet måler ca 17-19-21-24 cm fra mærket på hælen (afslut efter en hel stribe med lys oliven og strik evt videre med lys perlegrå til dette mål – der er nu ca 5-5-6-6 cm tilbage før færdig mål). Sæt 1 mærke i hver side på sokken så der bliver 22-24-26-28 masker både ovenpå og under foden. Nu tages der ind til tå på hver side af disse to mærker – læs INDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 4-4-5-5 gange og derefter på hver omgang totalt 5-6-6-7 gange = 8 masker tilbage på pinden i alle størrelser. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Strik en sok til på samme måde.

= lys oliven
= indtagningsomgang

Jorunn Fillingsnes 20.03.2019 - 14:26:

Lagt opp str 38/40. Hvordan gjør jeg det i str 41/43 & 44/46 med mønster bord A2C? Begynner jeg på A2A, og videre på A2B og slutter omg med A2C? Står ingen steder at det blir en mønsterbord midt bak. Finner ikke noen bilder av disse strømpene på baksiden.

Mia Merethe Bye 21.01.2018 - 18:46:

Mønster A.2B passer ikke . Så bak på sokken blir det helt feil. 58 masker går ikke opp i 18 masker på mønster. Er det noe jeg gjør feil eller er det feil i oppskrift?

DROPS Design 24.01.2018 kl. 10:43:

Hei Mia. I str 35/37 - 38/40. Du skal først strikke A.2A (= 3 masker), så strikker du A.2B 3 ganger (3 x 18 = 54 masker) og tilslutt A.2C (= 1 maske). Da får du 3+54+1 = 58 masker, som det står i oppskriften og da går mønstret opp. God Fornøyelse!

Claudia 17.12.2017 - 22:54:

Voor maat 38-38 moet ik in het patroon onder kopje:sok: A.1 in de 2de naald minderen van 60 steken naar 58 steken. Het patroon A.1 kloot dan biet. Ik houd dan 2 steken over? Hoe kan ik dit oplossen?

DROPS Design 20.12.2017 kl. 10:20:

Hoi Claudia, Je mindert in de naald met de pijl en dat is een naald waarin je 1 kleur over houdt. Na het minderen heb je 58 steken op de naald. In de naald die daarop volgt brei je A.2.a (= 3 steken), dan 3 herhalingen van A.2 B (= 54 steken) en dan A2.c (= 1 steek).

DROPS Design 27.09.2017 - 10:25:

Colour combinations shown are: A) DROPS Karisma 72, 45, 50 B) DROPS Karisma 72, 21, 16 C) DROPS Karisma 71, 40, 64 D) DROPS Karisma 77, 55, 54 E) DROPS Karisma 55, 11, 56 F) DROPS Karisma 55, 52, 54

Nanci Cartwright 01.07.2017 - 00:32:

I love these socks! Just downloaded and printed the pattern and ordered the yarn in these exact colors from Nordic Mart. They are in my queue, will start in time to have them for winter. Thank you for so many free patterns that you provide.

Kommentere opskrift DROPS 180-23