DROPS / 180 / 21

Nova Scotia Cardigan by DROPS Design

Jakke med rundt bærestykke, mønster i flere farver og A-facon, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Karisma.

DROPS Design: Model u-814
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g farve 72 lys perlegrå
150-150-200-200-200-250 g farve 45, lys oliven
150-150-150-150-200-200 g farve 50, grøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 4,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 20 masker og 26 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40, 60 eller 80 cm) nr 3,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 4 til kant i retstrik nederst på ryg- og forstykke - eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS KNAP, Bøffelhorn (kantet) nr 537: 5-5-5-6-6-6 stk.

-------------------------------------------------------
Farvekombinationer som vist er:
A) DROPS Karisma 72, 45, 50
B) DROPS Karisma 72, 21, 16
C) DROPS Karisma 71, 40, 64
D) DROPS Karisma 77, 55, 54
E) DROPS Karisma 55, 11, 56
F) DROPS Karisma 55, 52, 54
-------------------------------------------------------

Kommentarer (5) FAQ

Garnet til denne opskrift koster fra 175.45kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.3. Hele mønsteret strikkes i glatstrik. Vælg diagram for din størrelse.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder udtagning jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal (f.eks 98 masker), minus forkanterne (f.eks 12 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (= f.eks 11) = 7,8. Dvs i dette eksempel tages der ud efter ca hver 8.maske (tag ikke ud over forkanterne). Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

FORHØJNING:
Sæt 1 mærke i den midterste maske på pinden (= midt bagpå). Start fra retsiden med lys perlegrå og strik ret til der er strikket 11-11-12-13-13-14 masker forbi mærket, vend, stram tråden og strik 22-22-24-26-26-28 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 33-33-36-39-39-42 masker ret, vend, stram tråden og strik 44-44-48-52-52-56 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 55-55-60-65-65-70 masker ret, vend, stram tråden og strik vrang pinden ud (forkanten strikkes ret).

STRIKKETIPS-1 (gælder forkanterne):
På de pinde hvor der enten er striber eller mønsterborter strikkes farven i striben eller bundfarven i mønsterborten også over de 6 kantmasker i hver side.

STRIKKETIPS-2 (gælder strikkefastheden):
For at undgå at strikkefastheden bliver strammere når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pinde-nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt i disse 4 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet tages på). Strik fra retsiden til der er 3 masker tilbage på pinden, slå om, strik 2 ret sammen og afslut med 1 ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når halskanten måler ca 1½-2 cm, derefter lukkes de 4-4-4-5-5-5 næste med ca 8-9 cm mellem hver.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind ovenfra og ned, skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.

HALSKANT:
Slå 94-98-102-102-110-114 masker op (inklusiv 6 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3,5 med lys perlegrå. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes næste pind således fra retsiden: 6 kantmasker RETSTRIK – se forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 8 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 6 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således – husk KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over.
Når halskanten måler 3 cm strikkes der 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 9-11-13-13-11-13 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 103-109-115-115-121-127 masker. Skift til rundpind 4,5.

BÆRESTYKKE:
Strik 1 pind vrang fra vrangen med 6 masker retstrik i hver side med lys perlegrå. For bedre pasform kan der nu strikkes en FORHØJNING bag i nakken – se forklaring over.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 6 kantmasker retstrik, strik A.1A (vælg diagram for rigtig størrelse og slut på pinden markeret med pil for rigtig størrelse), til der er 7 masker tilbage på pinden (= 15-16-17-17-18-19 rapporter à 6 masker), strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 6 kantmasker retstrik. LÆS STRIKKETIPS-1 OG 2. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet. Når A.1 er strikket færdig er der 283-301-319-353-373-393 masker på pinden og arbejdet måler ca 14-16-17-20-21-24 cm fra opslåningskanten og ned, målt midt foran.
Næste pind strikkes således fra vrangen (læs diagrammerne fra venstre mod højre fra vrangen): 6 kantmasker retstrik, strik A.2A til der er 7 masker tilbage på pinden (= 15-16-17-19-20-22 rapporter à 18 masker) og tag samtidig 0-0-0-2-0-16 masker ud jævnt fordelt over disse masker, strik A.2B (= 1 maske) og afslut med 6 kantmasker retstrik = 283-301-319-355-373-409 masker på pinden.
Fortsæt mønsteret. Når A.2 er strikket færdig strikkes der 0-0-2-0-2-0 pinde glatstrik med lys perlegrå. Arbejdet måler 23-25-27-29-31-33 cm fra opslåningskanten målt midt foran
Nu deles maskerne til ryg & forstykke og ærmer, og næste pind strikkes således fra retsiden med lys perlegrå: Strik 44-46-48-55-58-66 masker ret og tag 0-1-2-0-2-0 masker ud jævnt fordelt (= forstykke), sæt de næste 60-64-70-74-76-78 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 75-81-83-97-105-121 masker ret og tag 2-2-6-2-4-0 masker ud jævnt fordelt (= bagstykke), sæt de næste 60-64-70-74-76-78 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op (= i siden under ærmet) og strik de resterende 44-46-48-55-58-66 masker ret og tag 0-1-2-0-2-0 masker ud jævnt fordelt (= forstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 181-193-209-229-253-281 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen med 6 kantmasker ret i hver side med lys perlegrå. Sæt 1 mærketråd 48-51-55-60-66-73 masker ind fra hver side (= forstykkerne, dvs midt i de 8-8-10-10-12-14 masker som blev slået op under ærmet i hver side = 85-91-99-109-121-135 masker på bagstykket) – lad mærketrådene følge med videre. Næste pind strikkes således fra retsiden: 6 kantmasker retstrik, strik A.3A til der er 7 masker tilbage på pinden, strik A.3B (= 1 maske) og afslut med 6 kantmasker retstrik.
NU STRIKKES DER MØNSTER OG TAGES UD SAMTIDIG. LÆS HELE MØNSTERET OG UDTAGNINGEN FØR DER STRIKKES VIDERE:
UDTAGNING:
Når arbejdet måler 3 cm fra delingen tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). De nye masker strikkes løbende ind i mønsteret. Tag ud således på hver 4½.-3½.-3.-3.-2½.-3.cm totalt 6-7-8-8-9-8 gange = 205-221-241-261-289-313 masker.
MØNSTER:
Strik A.3 totalt 5 gange i højden. Derefter strikkes der med lys perlegrå til færdig mål. Strik glatstrik med 6 kantmasker retstrik i hver side til arbejdet måler 33 cm fra delingen. Skift til rundpind 4 og strik 8 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk løst af i ret med rundpind 4,5 fra retsiden. Hele jakken måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 60-64-70-74-76-78 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind 4,5 og strik i tillæg 1 maske op i hver af de 8-8-10-10-12-14 masker som blev slået op under ærmet med lys perlegrå = 68-72-80-84-88-92 masker på pinden. Strik 1 omgang ret med lys perlegrå.
NU STRIKKES DER MØNSTER OG TAGES IND SAMTIDIG. LÆS HELE MØNSTERET OG INDTAGNINGEN FØR DET STRIKKES VIDERE:
MØNSTER:
Strik A.3A rundt. Når A.3A er strikket totalt 3 gange i højden strikkes arbejdet videre med lys perlegrå til færdig mål.
INDTAGNING:
Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2½.-2.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 13-14-17-18-19-20 gange = 42-44-46-48-50-52 masker.
Strik videre til arbejdet måler 37-36-34-33-31-30 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-12-10-12-10-12 masker ud jævnt fordelt = 52-56-56-60-60-64 masker. Skift til strømpepinde 3,5. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang). Når ribben måler 5 cm (hele ærmet måler 42-41-39-38-36-35 cm fra delingen) lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang med strømpepinde 4,5. Strik det andet ærme på samme måde.

= lys oliven
= lav et omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

Hanne Jensen 25.09.2018 - 08:57:

Hvordan laver jeg 6 kantmasker. Står ved halskanten

DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:09:

Hei Hanne. Du legger opp masker som vanlig (masketallet inkluderer disse kantmaskene), så strikker du en omgang vrang. Videre strikkes mønsteret som forklart, men de ytterste 6 maskene i hver side strikkes i riller hele veien (altså de strikkes rett fra både retten og vrangen). Slik får du 1 stolpe i riller i hver side = åpningen på jakken. God fornøyelse

Marianne 16.02.2018 - 14:39:

Fantastisk idé med forskellige farvekombinationer! Bare der var det på flere modeller!

Jannie De Fondaumiere 08.01.2018 - 18:19:

Garnforbruget er fuldstændig fejlberegnet. Jeg måtte købe 2 ekstra nøgler af grundfarven (og det blev så ikke samme indfarvning), mens der blev hhv 2og 1 nøgler tilovers af de øvrige farver..... Herudover blev bærestykket uforholdsmæssigt langt ift resten af trøjen Min strikkefasthed passede hele vejen.

Malin Strömberg 26.12.2017 - 14:59:

Min svärmor har stickat denna fina modell (fast o andra färger) men garnåtgången verkar varit helt felberäknad. Det fattades minst två nystan av grundfärgen och det blev över av de färgerna som utgör ränder och stjärnor. På vår kofta blev det lite egen design av ärmarna utifrån vad som fanns kvar av garnerna. Så ska man göra denna kofta rekommendera att ha fler nystan av grundfärgen o färre av randfärgerna. Mvh

DROPS Design 27.09.2017 - 10:21:

Colour combinations shown are: A) DROPS Karisma 72, 45, 50 B) DROPS Karisma 72, 21, 16 C) DROPS Karisma 71, 40, 64 D) DROPS Karisma 77, 55, 54 E) DROPS Karisma 55, 11, 56 F) DROPS Karisma 55, 52, 54

Kommentere opskrift DROPS 180-21