DROPS Baby / 29 / 14

Sweet Peonies by DROPS Design

Babytæppe med hulmønster. Arbejdet er strikket i DROPS Alpaca.

DROPS Design: Model z-097-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde: ca 66 cm. Længde: ca 87 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
300 g farve 100, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (60 eller 80 cm) nr 3,5 – eller den pind du skal bruge for at få 23 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. 1 rapport mønster efter diag A.2 måler ca 4½ cm i bredden og 4½ cm i højden.

DROPS RUNDPIND (60 eller 80 cm) nr 3 til rib – eller den pind du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 143.7kr. Læs mere.

Der tages 1 maske ud i slutningen af hvert vrang-parti (efter sidste vrangmaske) ved at hente lænken op mellem 2 masker i overgangen mellem vrang og ret. Strik lænken drejet vrang så der ikke bliver hul. Næste gang der tages ud, gøres dette efter hver ret maske og lænken strikkes drejet vrang.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

TÆPPE:
Slå 287 masker op på rundp 3 med Alpaca. Strik 1 pind vrang fra vrangen. På næste pind fra retsiden strikkes der rib således: 3 masker RETSTRIK – se forkl over, * 1 ret, 3 vrang *, gentag fra *-* til der er 4 masker tilbage på pinden, afslut med 1 ret og 3 masker retstrik.
Når arb måler 2 cm tages alle 3 vrang (set fra retsiden) ind til 2 vrang = 217 masker.
Når arb måler 3 cm tages hver 2. 2 vrang ind til 1 vrang = 182 masker.
Når arb måler 4 cm tages de resterende 2 vrang ind til 1 vrang = 147 masker.
Når ribben måler 6 cm – sørg for at sidste pind er strikket fra vrangen, skiftes der til rundpind 3,5.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 3 masker retstrik, strik A.1 over de næste 140 masker (= 14 rapporter à 10 masker), 1 maske glatstrik og afslut med 3 masker retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.1 er strikket 1 gang i højden gentages A.2 over A.1. Når arb måler 75 cm (= 6 cm rib, 1 rapport af A.1 og ca 14 rapporter af A.2 i højden), strikkes A.1 over A.2. Når A.1 er strikket 1 gang i højden, sættes 1 mærke i arb. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Skift til rundpind 3.
På næste pind fra retsiden strikkes der rib således: 3 masker retstrik, * 1 ret, 1 vrang *, gentag fra *-* til der er 4 masker tilbage på pinden, afslut med 1 ret og 3 masker retstrik.
Når arb måler 2 cm tages hver 2. 1 vrang ud til 2 vrang – læs UDTAGNINGSTIPS = 182 masker.
Når arb måler 3 cm tages de resterende 1 vrang ud til 2 vrang = 217 masker.
Når arb måler 4 cm tages alle 2 vrang ud til 3 vrang = 287 masker.
Når arb måler 6 cm, strikkes 1 pind vrang fra vrangen. Luk af. Arb måler totalt ca 87 cm.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= 1 omslag mellem 2 masker
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen, løft den løse maske over

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 29-14) for mål og udregninger.

Jette Bach 04.05.2020 - 18:55:

Hvis jeg blot strikker A1 efter A2, hvor jeg starter A1 med række 1 (slå om, 2 ret sammen, 5 ret, 1ret løs af, 1 ret, tag den løs over den 1 ret, ...), så slutter mønsteret med "spidsen" før ribben.

DROPS Design 05.05.2020 kl. 10:26:

Hej Jette, det er sådan tæppet ser ud i den anden ende, men om du vil have det ens i begge sider, må du gerne afslutte efter de første 8 pinde i A.1. God fornøjelse!

Jette Bach 03.05.2020 - 17:43:

Jeg er ved at være færdig. Er det korrekt at a2 skal strikkes lige inden ribben. Jeg synes blot at så kommer ribben til at være lige over spidsen i a2 er det korrekt opfattet?

DROPS Design 04.05.2020 kl. 15:17:

Hei Jette. Nei, når arbeidet måler 75 cm (= 6 cm vrangbord, 1 rapport av A.1 og ca 14 rapporter av A.2 i høyden), strikkes A.1 over A.2. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden, strikkes vrangborden. God Fornøyelse!

Pia Sørensen 02.11.2019 - 08:40:

Som jeg forstår det så skal A1 kun stikkes i starten og i slutningen af arbejdet, så det er A2 der kører hele vejen igennem selve tæppet, er det rigtigt

DROPS Design 05.11.2019 kl. 09:04:

Hej Pia, ja det stemmer :)

Helle 26.05.2019 - 18:58:

Kan man undlade ribkanten foroven og forneden og bare strikke en kant i retstrikning ligesom der er i siderne.

DROPS Design 27.05.2019 kl. 11:38:

Hei Helle. Ribkanten danner et slags viftemønster, som du ikke like lett oppnår ved å strikke rettstrikkning. Om du helst vil strikke rettstrikning kan du vurdere å strikke kanten rett, og da legge opp 147 masker, og så strikke hele kanten uten fellinger. God fornøyelse

Nina 24.05.2019 - 08:21:

Når jeg laver ribben, skal jeg så lave 3 ret og en vrang fra vrangsiden?

DROPS Design 24.05.2019 kl. 08:38:

Hei Nina. Ja, du strikker rett over rett, og vrang over vrang, så da blir det 3 rett og 1 vrang når du strikker fra vrangsiden. God fornøyelse

Gitte Joensen 15.01.2019 - 20:31:

Jeg er lige gået igang med tæppet - jeg synes overhovedet ikke kanten ligner rib (er på række 3) skal jeg på alle pinde strikke 1 R, 3 vr - eller skal jeg gøre det omvendt på vrangsider - altså 1 vr, 3 R ?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 14:25:

Hei Gitte. Ja, når du strikker fra vrangen må du strikke motsatt. Om du tenker at du hele tiden skal strikke rett over rett, og vrang over vrang vil varngborden bli riktig (med unntak av 3 masker retstrikk i hver side). God fornøyelse.

Maj-Britt Höckert Notini 14.08.2018 - 11:05:

önskar klara av detta mönster

Sabine 13.06.2018 - 05:52:

Liebes Team, meine generelle Frage: lese ich die Diagramme immer von rechts nach links (stricke also hier Hinreihe: 1 Ma re, 1 U, 5 Ma re, 1 Ma wie zum Rechtsstricken abheben, 1 Masche rechts, die abgehobene Masche überziehen und in der Rückreihe dann li Ma?

DROPS Design 13.06.2018 kl. 08:16:

Liebe Sabine, die Diagramme werden von den unteren rechten Ecke gelesen, wenn Sie in Hin- und Rück- Reihen stricken lesen Sie die Hinreichen von rechts nach links und die Rückreihen von links nach rechts. Viel Spaß beim stricken!

Marja 05.05.2018 - 20:27:

Het dekentje ligt met de "verkeerde" kant boven op de foto

Jennifer 02.05.2018 - 18:39:

Is there an easy way to make this beauty but smailler size how do I manage the charts? Thank you so much in advance

DROPS Design 03.05.2018 kl. 09:50:

Dear Jennifer, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. Please contact your DROPS store or any knitting forum for any further individual assistance. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 29-14