DROPS / 65 / 9

DROPS 65-9 by DROPS Design

Stor DROPS kofta eller tröja av virkade rutor i Muskat.

800 gr f.nr 08, naturvit

DROPS Virknål nr 4

Hjälp oss med den nya DROPS kollektionen! Välj dina favoritdesigns här!

Garnet till detta mönstret kostar 368kr. Läs mer.
Virkfasthet: En ruta virkad med nål nr 4 mäter ca 12 x 12 cm. Virka ett prov, byt ev till en virknål som är grövre eller tunnare.

Virkad ruta: Lägg upp 8 lm och virka ihop dem till en ring med 1 sm.

Varv 1: * 1 st (första st ersätts av 3 lm), 2 lm *, upprepa från *-* 8 gånger, avsluta med 1 sm i första st.

Varv 2: * 4 st (första st ersätts av 3 lm) om lmbågen, 2 lm *, upprepa från *-* 8 gånger, avsluta med 1 sm i första st.

Varv 3: * 4 dubbelst virkas ihop (första dubbelt st ersätts av 4 lm) = vänta med sista omslag och genomdrag i varje dubbelst till alla dubbelst är virkade, gör omslag och drag omslaget genom alla m på nålen (det virkas 1 dubbelst i var och en av st från föregående v), 6 lm, 1 st om de 2 lm från föregående v, 6 lm, * upprepa från *-* 8 gånger, avsluta med 1 sm i första dubbelst-grupp.

Varv 4: Virka sm till mitten av lmbågen, 1 lm, 1 fm om lmbågen, * 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 st om nästa lmbåge, 10 lm, 1 st om nästa lmbåge (= hörn), 5 lm, 1 fastm om nästa lm-båge *, upprepa från *-* totalt 3 gånger, sedan 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 st om nästa lm-båge, 10 lm, 1 st om nästa lm-båge (= hörn), 5 lm, avsluta med 1 sm i första fm.

Varv 5: Virka sm till mitten av lmbågen, 1 lm, 1 fm om lmbågen, * 5 lm, 1 fm om nästa lmbåge, 5 lm, 1 fm om nästa lmbåge, 8 lm, 1 fm om samma lmbåge ca 1 cm längre bort (= hörn), 5 lm, 1 fm om nästa lmbåge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa från *-* totalt 3 gånger, sedan 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 8 lm, 1 fm om samma lm-båge 1 cm längre bort (= hörn), 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, avsluta med 1 sm i första fm.

Bålen: Det kan virkas kofta eller tröja av dessa rutorna, skillnaden är hur de virkas ihop. Ärmarna är lika på båda modellerna.

Kofta - Bålen: Virka 50 rutor.
Nu virkas rutorna ihop i lodräta längder nedåt enligt Fig.1
Längderna innehåller följande antal rutor - sett från mitt fram:
1a längd: = 5 rutor, 2a längd: = 5 rutor 3e längd: = 4 rutor (= sidan), 4e längd: = 5 rutor 5e längd: = 6 rutor (mitt bak = mellan 5e och 6e längd). 6e längd: = 6 rutor 7e längd: = 5 rutor 8e längd: = 4 rutor (= sidan) 9e längd: = 5 rutor 10e längd: = 5 rutor.
Nu virkas längderna ihop vågrätt se Fig.2. Virka ihop axlar på samma sätt som Fig.2 och sedan virkas de 2 rutorna från mitt bak ihop med de 2 första rutlängderna mitt fram = kragen.

Tröja - Bålen: Virka 52 rutor.
Nu virkas rutorna ihop i lodräta längder nedåt enligt Fig.1
Längderna innehåller följande antal rutor - sett från mitt på Framst: 1a längd: = 6 rutor, 2a längd: = 6 rutor, 3a längd: = 5 rutor, 4a längd: = 4 rutor (= sidan), 5a längd: = 5 rutor, 6a längd: = 6 rutor, 7a längd: = 6 rutor (mitt bak = mellan 6e och 7e längd), 8 längd: = 5 rutor, 9e längd: = 4 rutor (= sidan), 10e längd: = 5 rutor. Nu virkas längderna ihop vågrätt se Fig.2. Virka ihop axlar och hals på samma sätt som Fig.2.

Ärm: Virka 2 rutor, virka ihop dessa till en ring genom att virka som Fig.1. Ärmen fortsätts uppöver så här:
varv 1: 1 fm i första lmbåge, * 5 lm, 1 fm i nästa lmbåge *, upprepa från *-* runt hela ärmen = 13 lm-bågar, fäst den sista bågen med 1 sm i första fm.
varv 2: Virka sm bort till mitten av första lmbåge, virka 1 fm om bågen, * 5 lm, 1 fm i nästa lmbåge *, upprepa från *-*. Upprepa varv 2 uppöver till ärmen mäter 20 cm. Nu ökas varje lmbåge från 5 till 6 lm. Fortsätt så till ärmen mäter 28 cm. Nu ökas varje lmbåge från 6 till 7 lm. När ärmen mäter 38 cm ökas varje lmbåge från 7 till 8 lm. När arb mäter 46 cm virkas ärmen färdig fram och tillbaka från mitt under - se till att 1 ruta nederst på ärmen kommer mitt på handen när arb delas. Avsluta när ärmen mäter 52 cm.

Montering: Virka fast ärmen mot bålen på samma sätt som Fig.1.
Virka med nål nr 4 och Muskat runt bålens nederkant: varv 1: * 1 fm, 1 lm *, upprepa från *-*. varv 2: * 1 fm om lm från föregående v, 1 lm *, upprepa från *-*. Längs 1 ruta med sammanvirkning skall det virkas ca 18 fm.

Montering – kofta: Upprepa de 2 virkvarven runt halskanten samt mitt fram på koftan. Virka knytband så här: Virka med nål nr 4 med dubbelt garn 2 st ca 50 cm långa lm-snoddar. Sy fast 1 snodd i var sida mitt fram, överst i den fjärde rutan nerifrån.

Montering – tröja: Upprepa de 2 virkvarven runt halskanten.

Detta mönster har uppdaterats. .

Till koftan virkas 50 st rutor, och till tröjan 52 st.
Uppdaterad online: 03.03.2006

Diagram

= 5 lm
= 3 lm
= 1 fm
= 1 virkad ruta

Kommentarer (36)

Skriv din kommentar här!

Flora 13.06.2018 - 22:17:

Ik snap niet hoe ik het vest inelkaar zet bij de schouders

Christel Kleinpeter 28.02.2018 - 10:42:

Rund um die untere Kante umhäkeln. 18 cm pro Quadrat. So steht es in Ihrer Aneitung.

Christel Kleinpeter 27.02.2018 - 22:55:

Unzufriedene Kommentare werden also gelöscht? Christel Kleinpeter

Christel Kleinpeter 27.02.2018 - 22:45:

Ich bin nun fertig mit der Jacke. sie ist als Sommerjacke zu schwer,fast 800 gramm . Der Kragen sieht nicht schön aus. Die Fertigstellung laut Anleitung funktioniert nicht meines Erachtens. Man soll die Quadrate auf 18 cm umhäkeln. Die jacke hätte dann einen Durchmesser von 1,80 unten . Ich trage 40/42 die Jacke ist viel zu gross.Das Model trägt Grösse S/M ??Original Wolle verwendet und die Maschenprobe stimmt exakt. Ich bin eine erfahrene Häklerin. Gruss Christel Kleinpeter

DROPS Design 28.02.2018 kl. 10:23:

Liebe Frau Kleinpeter, 1 Viereck muß 12x12 cm messen, damit bekommen Sie 70 cm breit, wie in der Skizze. Jacke ist "oversized". Viel Spaß beim häkeln!

Christel Kleinpeter 23.02.2018 - 21:58:

Guten Tag,ich bin nun am zusammen häkeln der Kolonnen. Ist es normal das sich die 3 er bzw. 5 er Luftmaschenkette in sich verdreht? Ich habe alles versucht und kann dies nicht ändern. Gruss Christel Kleinpeter

DROPS Design 26.02.2018 kl. 07:43:

Liebe Frau Kleinpeter, beachten Sie nur, daß sie flach sind, wenn Sie dann die Reihen zusammenhäkeln. Viel Spaß beim fertigstellen!

Christel Kleinpeter 18.02.2018 - 19:11:

Guten Tag und vielen Dank für die schnelle Rückmeldung. Nun interessiert mich noch, ob die einzelnen Teile bzw. Kolonnen vor oder nach dem zusammen häkeln irgendwie gespanntwerden? Lieben Gruss Christel Kleinpeter

DROPS Design 19.02.2018 kl. 10:14:

Liebe Frau Kleinpeter, einige Häklerinnen spannen gerne jedes einzelne Teil vor zusammenhäkeln, andere lieber nach zusammnhäkeln, das können Sie gerne machen, wie Sie möchten. Viel Spaß beim häkeln!

Christel Kleinpeter 03.02.2018 - 18:43:

Ich habe das Tutorial angeschaut,hier endet aber das häkeln der Blume mit Reihe 4.In der Häkelanleitung sind aber 5Reihen. Auf dem Bild mit der jacke scheint das Blumenquadrat mit der vierten Reihe zu enden. Ich bin jetzt wirklich überfragt...es wäre hilfreich wenn man das ganze Blumenquadrat irgendwo sehen könnte. Gruss Christel Kleinpeter

DROPS Design 05.02.2018 kl. 09:12:

Liebe Freu Kleinpeter, das Quadrat im Video ist das von dem Tuch 125-3, in dieser Jacke wird das Quadrat mit 5 Runden gehäkelt, dh die 5. Reihe wie beschrieben noch häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Petra Hensch 10.07.2017 - 21:54:

Habe die Schulternähte geschlossen bei der Jacke. Ich kann aber nicht erkennen,wie die zwei Quadrate für den Kragen angehäkelt bzw.eingearbeitet werden sollen. Vielen Dank für ihre Antwort

DROPS Design 11.07.2017 kl. 09:35:

Liebe Frau Hensch, die 4 Quadrate für den Kragen sollen zusammen gehäkelt werden (in der Breite des Kragens - in der Länge haben Sie mitte Vorne bzw mitte Rücken 6 Quadraten in der Höhe (nur 5 für den Schulter). Viel Spaß beim zusammenhäkeln!

Gunilla Rosén 07.11.2015 - 12:38:

Hur virkar jag fram o tillbaka vid delningen på ärmen för att få den rak. Det står ingenstans i mönstret hur man gör.

DROPS Design 26.11.2015 kl. 09:54:

Hej Gunilla, Jo men det bliver rak. Se också DROPS videos med olika virkade m fram och tillbaka. Lycka till!

Irene Frydkjær 05.05.2015 - 11:45:

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal hækle de 2 ruder midt bagpå, sammen med de 2 første rudelængder midt foran, ( kraven) skal det være den øverste del af ruden eller siden af ruden der skal hækles sammen med det øverste af forreste række?

DROPS Design 15.05.2015 kl. 11:01:

Hej Irene, Jo det er den øverste del af ruden. Det bliver som en slags sjalskrave når du har syet den sammen. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 65-9