DROPS Extra / 0-1381

The Cat Cave by DROPS Design

Tovet hus og baller til katt, strikket i DROPS Eskimo.

DROPS Design: Modell ee-591
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
KATTEHUS:
Passer katt med høyde på 22 - 28 cm.
Mål før toving: Høyde: 37-46 cm. Omkrets: 112-136 cm.
Mål etter toving: Høyde: 20-25 cm. Omkrets: 87-104 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
400-500 g farge 46, mellomgrå

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 9 – eller de pinnene du må bruke for å få 10 masker og 14 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden før toving. Etter toving: 13 masker og 26 pinner.

BALL:
Mål: Ballen blir nesten samme størrelse før og etter toving.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
50 g i følgende fargeforslag:
farge 35, lime
farge 05, turkis
farge 31, pastellblå
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dyr, kjæledyr, kurver, tovet,

KATTEHUS:
Arbeidet strikkes i ett ovenfra og ned.

TOPPEN:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner - bytt til rundpinne når det er nok masker. Legg opp 8 masker på settpinner 9 med Eskimo. Strikk 1 omgang rundt der det strikkes 2 masker rett i hver maske = 16 masker. Sett 8 merketråder i arbeidet med 2 masker mellom hver merketråd. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Videre strikkes det glattstrikk og det økes slik: Øk med 1 kast etter hver merketråd (= 8 masker økt), på neste omgang strikkes kastet vridd rett. Gjenta økningen på hver 2.omgang totalt 2-3 ganger og på hver 3.omgang totalt 10-12 ganger = 112-136 masker. Arbeidet måler ca 51-61 cm i diameter. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

¬¬KANT:
Strikk glattstrikk rundt på rundpinne til kanten måler 9-11 cm. Deretter strikkes det glattstrikk frem og tilbake på rundpinne. Strikk neste pinne (= fra retten) slik: Fell av de første 10-14 maskene til åpning, strikk 2 rett sammen, strikk rett over de neste 98-118 maskene, strikk 2 rett sammen = 100-120 masker. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Neste pinne strikkes slik: * Strikk 2 rett sammen, strikk rett til det gjenstår 2 masker, strikk 2 rett sammen (= 2 masker felt). Strikk 1 pinne vrang fra vrangen *, gjenta fra *-* totalt 3-4 ganger = 94-112 masker. Videre strikkes det glattstrikk frem og tilbake til arbeidet måler 22-28 cm. Fortsett med glattstrikk og legg opp 1 maske på slutten av hver av de neste 8-10 pinnene = 102-122 masker. På slutten av neste pinne fra retten legges det ¬opp 10-14 nye masker = 112-136 masker. Arbeidet måler ca 28-35 cm. Videre strikkes det glattstrikk rundt over alle masker til arbeidet måler 37-46 cm.

BUNNEN:
Nå felles det masker inn til midten av bunnen - det fortsettes rundt på rundpinne - bytt til settpinne etter hvert som det felles masker. Sett 8 merketråder i arbeidet med 14-17 masker mellom hver merketråd. Videre strikkes det glattstrikk og det felles slik: Fell ved å strikke 2 rett sammen etter hver merketråd (= 8 masker felt). Gjenta fellingen på hver 3.omgang totalt 10-12 ganger og på hver 2.omgang totalt 2-3 ganger = 16-16 masker. Deretter strikkes 2 og 2 masker rett sammen = 8-8 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og fest tråden godt.

TOVING:
Legg en badeball inni kattehuset og legg det i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå formes kattehuset til riktig mål mens det ennå er vått. Senere vaskes kattehuset som et ullplagg.
----------------------------------------------------------

BALL TIL KATT:
Garnet nøstes til et rundt garnnøste i den ønskede størrelse. Legg ballen i tåen av en nylonstrømpe og knyt en knute slik at den ligger fast og ikke flytter på seg. Dersom strømpen er lang nok legges enda et garnnøste nedi og knyt en knute slik at den ligger fast og ikke flytter på seg – lag eventuelt flere. Nå toves (se forklaring under), denne strømpen med garnnøstene i og etterpå klippes nøstene fri og blir perfekte tovede baller.
Dersom du ønsker å bruke nylonstrømpen flere ganger til toving knytes en liten tråd rundt strømpen etter hvert nøste istedenfor å lage knute på strømpen.

TOVING:
Legg ballene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler sammen med et håndkle. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etterpå formes ballene mens de ennå er våte. Senere vaskes ballene som et ullplagg.