DROPS Extra / 0-1380

Time to Nap by DROPS Design

Heklet og tovet teppe til katt i DROPS Eskimo.

DROPS Design: Modell ee-590
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Mål før toving: Diameter: ca 46 cm
Mål etter toving: Diameter: ca 31 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
100 g farge 09, lys burgunder
50 g farge 36, ametyst

DROPS HEKLENÅL NR 10 – eller den nålen du må bruke for å få 7 staver og 4 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden før toving.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dyr, kjæledyr, sirkel, tepper, tovet,

Hver omgang startes med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i den 3.luftmasken på begynnelsen av omgangen (disse luftmaskene regnes ikke med i stav-antallet).
----------------------------------------------------------

TEPPE TIL KATT:
Hekle 4 luftmasker på nål 10 med lys burgunder og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: LES HEKLEINFO! Hekle 12 staver om ringen.
2.OMGANG: Hekle 2 staver i hver stav = 24 staver. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
3.OMGANG: Hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i neste stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 36 staver.
4.OMGANG: Hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i hver av de neste 2 stavene *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 48 staver.
5.OMGANG: Hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i hver av de neste 3 stavene *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 60 staver.
6.OMGANG: Bytt til ametyst og hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i hver av de neste 4 stavene *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 72 staver.
7.OMGANG: Hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i hver av de neste 5 stavene *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 84 staver.
8.OMGANG: Bytt til lys burgunder og hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i hver av de neste 6 stavene *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 96 staver.
9.OMGANG: Hekle * 2 staver i første stav, 1 stav i hver av de neste 7 stavene *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 108 staver.
Arbeidet måler ca 46 cm i diameter. Klipp og fest tråden.

TOVING:
Legg teppet i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå formes teppet til riktig mål mens det ennå er vått. Senere vaskes teppet som et ullplagg.