DROPS Baby / 29 / 2

My Fairy Booties by DROPS Design

Strikkede baby sokker med hulmønster til dåb eller navnefest i DROPS Cotton Merino. Størrelse 15 -23

DROPS Design: Model cm-002-by
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 15/17 - 18/19 - 20/21 - 22/23
Passer fodlængde: 10-11-12-13 cm
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50-50-100 g farve 01, natur

DROPS STRØMPEPINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 23 masker og 34 pinde hulmønster på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS HÆKLENÅL NR 3 – til picotkant.
TILBEHØR: Ca 1 meter silkebånd (ca 15 mm bredde).
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 32kr. Læs mere.
RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omg ret og 1 omg vrang.

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind.
1 retrille = 2 p/omg retstrik

MØNSTER:
Se diag A.1.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på strømpep, ovenfra og ned.
Slå 42 m op i alle str på strømpep 3 med Cotton Merino. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Strik 1 omg ret hvor der tages 5 m ind jævnt fordelt i alle str = 37 m. Næste omg strikkes således: Strik mønster efter diag A.1A (= 2 m), A.1B (= 12 m) totalt 2 gange i alle str og afslut med A.1C (= 11 m). Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket 1-1-1-2 gange i højden strikkes der 1 omg ret hvor der tages 5-5-1-1 m ind jævnt fordelt = 32-32-36-36 m. Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Næste omg strikkes således: * 2 ret sammen, slå om *, gentag fra *-* omg rundt (= hulkant til silkebånd). Strik 1 omg ret og 1 omg vrang. Derefter strikkes der 1 omg ret hvor der tages 2-0-2-0 m ind jævnt fordelt = 30-32-34-36 m. Klip tråden.

FOD:
Sæt de første 11-12-12-13 m i beg af omg og de sidste 11-12-12-13 m i slutningen af omg på en tråd = 8-8-10-10 m tilbage på p (= midt ovenpå foden). Strik 10-10-12-14 retriller frem og tilbage over disse m (= 20-20-24-28 p og ca 4-4-5-6 cm i retstrik). Klip tråden. Næste omg strikkes således (fra retsiden): Strik de 11-12-12-13 m fra tråden i beg af omg, strik 1 m op i hver retrille langs siden på midtstykket (= 10-10-12-14 m), strik de 8-8-10-10 m foran på foden, strik 1 m op i hver retrille langs den anden side på midtstykket (= 10-10-12-14 m) og strik de 11-12-12-13 m fra tråden i slutningen af omg = 50-52-58-64 m. Strik 1 omg vrang. Sæt 1 mærke på hver side af de midterste 8-8-10-10 m foran. Fortsæt rundt i retstrik Samtidig med at der på 1.omg tages 1 m ud i hver side på indersiden af de 2 mærker så der bliver 10-10-12-12 m på midtstykket = 52-54-60-66 m. Når der er strikket 3-3½-4-5 cm fra mærkerne foran (afslut efter en omg vrang), fortsættes der således:
1.OMG: 3 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik 14-15-17-20 m ret, 3 ret sammen, 6-6-8-8 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik ret til der er 6 m tilbage på omg, strik 3 ret sammen og afslut med 3 ret (= 8 m taget ind og 44-46-52-58 m på p).
2.OMG: Strik vrang.
3.OMG: 2 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik 12-13-15-18 m ret, 3 ret sammen, 4-4-6-6 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik ret til der er 5 m tilbage på omg, strik 3 ret sammen og afslut med 2 ret (= 8 m taget ind og 36-38-44-50 m på p).
4.OMG: Strik vrang.
5.OMG: 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2
ret sammen, løft den løse m over, strik 10-11-13-16 m ret, 3 ret sammen, 2-2-4-4 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik ret til der er 4 m tilbage på omg, strik 3 ret sammen og afslut med 1 ret (= 8 m taget ind og 28-30-36-42 m på omg).
6.OMG: Strik vrang.
Stop her i Str 15/17 + 18/19.

STR 20/21 + 22/23:
7.OMG: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik 11-14 m ret, 3 ret sammen, 2-2 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, strik ret til der er 3 m tilbage på omg, strik 3 ret sammen (= 8 m taget ind og 28-34 m på omg).
8.OMG: Strik vrang.

ALLE STR:
Strik 2 omg retstrik over alle m.

MONTERING:
Fordel maskerne på 2 pinde med lige mange m på hver pind (= midt under foden). Læg arb dobbelt og sy sammen på langs med maskesting – sy med et sting i hver m. Strik en sok til på samme måde.

PICOTKANT:
Hækl en picotkant øverst rundt om den ene sok. Start midt bagpå og hækl på nål 3 således: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i første lm som blev hæklet, spring over 2 m på sokken, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt, men afslut omg med 1 km i fm i beg af omg (i stedet for 1 fm i næste m). Klip og hæft trådene. Hækl samme kant øverst på den anden sok.

SILKEBÅND:
Klip silkebåndet i to ens stykker. Start midt foran på den ene sok og træk silkebåndet op og ned gennem hulrækken. Bind en sløjfe midt foran. Gør det samme på den anden sok.

= mellem 2 masker laves der omslag om pinden
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Kommentarer (2)

Kaja 28.09.2017 - 19:23:

Üritasin neid armsaid papusid teha, aga mustri lugemisel tekis küll raskusi. kuidas lugeda neid A.1A ja A.1B ja A.1C. Tegin kõige väiksemaid.

DROPS Design 12.01.2018 kl. 13:19:

Tere Kaja! Keskmist mustrikordust (B) tuleb korrata 2 korda ja siis jätkata C osaga. Head kudumist!

Elena 30.05.2017 - 04:11:

Hello. On the main page of DROPS baby patterns this pattern is marked with a "hook" sign. Was pleasantly surprised to find out that it's a knitted model!

DROPS Design 30.05.2017 kl. 08:24:

Dear Elena, thanks for noticing, this has been updated. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 29-2