DROPS Baby / 29 / 2

My Fairy Booties by DROPS Design

Gebreide sokken met kantpatroon voor doopfeesten of speciale geelgenheden in DROPS Cotton Merino. Maten 15 -23.

DROPS Design: Patroon nr. cm-002-by
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Maten: 15/17 - 18/19 - 20/21 - 22/23
Voor voetlengte: 10-11-12-13 cm
Materiaal:
DROPS COTTON MERINO van Garnstudio (behoort tot garengroep B)
50-50-50-100 g kleur 01, naturel

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 23 steken en 34 naalden kantpatroon is 10 cm breed en 10 cm hoog.
DROPS HAAKNAALD 3 MM – voor de picotrand.
ACCESSOIRES: Ongeveer 1 meter zijden lint (ongeveer 15 mm breed).
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: feest, kantpatroon, sokken,

RIBBELSTEEK (gebreid in de rondte):

----------------------------------------------------------

SOK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop, van boven naar beneden.
Zet 42 steken op voor alle maten met breinaalden zonder knop maat 3 mm en Cotton Merino. Brei 2 RIBBELS – zie uitleg hierboven. Brei 1 naald recht terwijl u 5 steken verdeeld over de naald mindert in alle maten = 37 steken. Brei de volgende naald als volgt: Brei in patroon volgens telpatroon A.1A (= 2 steken), A.1B (= 12 steken) in totaal 2 keer in alle maten en eindig met A.1C (= 11 steken). Ga verder in patroon op deze manier. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1 1-1-1-2 keer in de hoogte is gebreid, brei dan 1 naald recht terwijl u 5-5-1-1 steken verdeeld over de naald mindert = 32-32-36-36 steken. Brei 1 naald averecht en brei 1 naald recht. Brei de volgende naald als volgt: * 2 recht samen, 1 omslag *, herhaal van *-* de hele naald (= rand van gaatjes voor het zijden lint). Brei 1 naald recht en 1 naald averecht. Brei dan 1 naald recht terwijl u 2-0-2-0 steken verdeeld over de naald mindert = 30-32-34-36 steken. Knip de draad af.

VOET:
Plaats de eerste 11-12-12-13 steken op het begin van de naald en de laatste 11-12-12-13 steken aan het einde van de naald op een hulpdraad = 8-8-10-10 steken over op de naald (= mid bovenkant van de voet). Brei 10-10-12-14 ribbels heen en weer over deze steken (= 20-20-24-28 naalden en ongeveer 4-4-5-6 cm in ribbelsteek). Knip de draad af. Brei de volgende naald als volgt (aan de goede kant): Brei de 11-12-12-13 steken van de hulpdraad op het begin van de naald, neem 1 steek op in elke ribbel langs de kant van het miden van het werk (= 10-10-12-14 steken), brei de 8-8-10-10 steken op de voorkant van de voet, neem 1 steek op in elke ribbel langs de andere kant van het midden van het werk (= 10-10-12-14 steken) en brei de 11-12-12-13 steken van de draad aan het einde van de naald = 50-52-58-64 steken. Brei 1 naald averecht. Voeg 1 markeerdraad in aan elke kant van de middelste 8-8-10-10 steken op de voorkant. Brei verder in ribbelsteek in de rondte Terwijl u TEGELIJKERTIJD op de eerste naald 1 steek aan elke kant meerdert, aan de binnenkant van de 2 markeerdraden zodat er 10-10-12-12 steken zijn op het midden van het werk = 52-54-60-66 steken. Als u 3-3½-4-5 cm vanaf de markeerdraden in de voorkant hebt gebreid (eindig na een naald met averecht), brei dan als volgt:
NAALD 1: 3 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, 14-15-17-20 steken recht, 3 recht samen, 6-6-8-8 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, brei recht tot er 6 steken over zijn op de naald, 3 recht samen en eindig met 3 recht (= 8 steken geminderd 44-46-52-58 steken op de naald).
NAALD 2: Averecht.
NAALD 3: 2 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, 12-13-15-18 steken recht, 3 recht samen, 4-4-6-6 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, brei recht tot er 5 steken over zijn op de naald, brei 3 recht samen en eindig met 2 recht (= 8 steken geminderd en 36-38-44-50 steken op de naald).
NAALD 4: Averecht.
NAALD 5: 1 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, 10-11-13-16 steken recht, 3 recht samen, 2-2-4-4 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, brei recht tot er 4 steken over zijn op de naald, 3 recht samen en eindig met 1 recht (= 8 steken geminderd en 28-30-36-42 steken op de naald).
NAALD 6: Averecht.
Stop hier voor Maten 15/17 + 18/19.

MATEN 20/21 + 22/23:
NAALD 7: 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, 11-14 steken recht, 3 recht samen, 2-2 recht, 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, brei recht tot er 3 steken over zijn op de naald, 3 recht samen (= 8 steken geminderd en 28-34 steken op de naald).
NAALD 8: Averecht.

ALLE MATEN:
Brei 1 ribbel over alle steken.

AFWERKING:
Verdeel de steken over 2 naalden met hetzelfde aantal steken op elke naald (= midden onder de voet). Leg het werk dubbel en naai samen in de lengte met maassteken – naai een steek in elk steek. Brei een andere sok op dezelfde manier.

PICOTRAND:
Haak een picotrand om de bovenkant van een van de sokken. Begin midden achter en haak met haaknaald 3 mm als volgt: 1 vaste in de eerste steek, * 3 lossen, 1 stokje in de eerst gehaakte losse, sla 2 steken over op de sok, 1 vaste in de volgende steek*, herhaal van *-* de hele toer maar eindig met 1 halve vaste in de vaste op het begin van de toer (in plaats van 1 vaste in de volgende steek). Knip en hecht de draad af. Haak een zelfde rand om de andere sok.

ZIJDEN LINT:
Knip het zijden lint in twee gelijke lengtes. Begin midden voor op een van de sokken en rijg het lint op en neer door de naald van gaatjes. Zet een strik midden voor. Doe hetzelfde op de andere sok.

= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Baby 29-2.