DROPS / 178 / 29

Forever Lace by DROPS Design

Väst med virkad ruta och hålmönster, virkad uppifrån och ner i DROPS Cotton Light. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell cl-070
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS COTTON LIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
450-500-550-600-650-750 g färg 34, ljus jeansblå

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 stolpar och 11 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Rund (blå) NR 612: 3 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

från 16.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 16.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 144kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
I början av varje varv med fastmaskor ersätts första fastmaskan med 1 luftmaska. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första luftmaskan.
I början av varje varv med halvstolpar ersätts första halvstolpen med 2 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 2:a luftmaskan.
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan.
I början av varje varv med tredubbelstolpar ersätts första tredubbelstolpen med 5 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 5:e luftmaskan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas i varje sida genom att virka en extra luftmaskbåge (= 6 luftmaskor och 1 fastmaska) om första och sista luftmaskbågen på varvet (= luftmaskbågen med 3 luftmaskor).

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5.
----------------------------------------------------------

VÄST:
Den virkade rutan på bakstycket virkas runt. Sedan virkas det fram och tillbka i delar och till slut monteras delarna ihop.

BAKSTYCKE:
VIRKAD RUTA: Börja med nål 3 och Cotton Light. Virka 4 luftmaskor och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka runt från varvet med pil så här: Virka A.1a (visar hur varvet börjar och slutar) – LÄS VIRKINFO, virka A.1b totalt 4 ggr på varvet. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter den virkade rutan ca 21 x 21 cm. Virka smygmaskor fram till 4:e fatsmaskan före nästa hörn (= 3 luftmaskbågar före hörnet – se stjärna i A.1b). Börja på varv 3 i diagrammen och virka så här: Virka A.2a i fastmaskan (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.2b över de nästa 3 luftmaskbågarna,* virka A.2c (= hörnet), virka A.2b över de nästa 9 luftmaskbågarna (= 3 rapporter) *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.2c i hörnet och avsluta med A.2b över de resterande 6 luftmaskbågarna (= 2 rapporter) på varvet. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter rutan ca 34 x 34 cm. Nu är rutan till storlek S och M färdig. I storlek L, XL, XXL och XXXL fortsätts det så här: Börja på 2:a varvet i diagrammen och virka A.3a (visar hur varven börjar och slutar), virka A.3b runt varvet men i varje hörn virkas A.3c. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter rutan ca 39 x 39 cm och rutan till storlek L och XL är färdig. I storlek XXL och XXXL virkas de 2 sista varven av A.3 1 gång till på höjden (= totalt 2 ggr på höjden). Den virkade rutan mäter ca 43 x 43 cm och storlek XXL och XXXL är färdig. Klipp av tråden.

HÖGER AXEL: Börja på varv 2 i diagrammen och virka axeln fram och tillbaka så här: Virka A.4a om luftmaskbågen i hörn A – se måttskissen, virka A.4b över de nästa 20-20-25-25-25-25 stolparna (= 4-4-5-5-5-5 rapporter), virka A.4a om mellanrummet mellan de nästa 2 stolparna. Vänd och fortsätt så till diagrammen är färdigvirkade på höjden. Virka varv 2-5 1-1-1-2-2-2 ggr till på höjden (= totalt 2-2-2-3-3-3 ggr på höjden). Axeln mäter ca 8-8-8-12-12-12 cm från den virkade rutan. Klipp av tråden och fäst den.

VÄNSTER AXEL: Hoppa över 35-35-35-35-45-45 stolpar till hals efter höger axel = 20-20-25-25-25-25 stolpar till vänster axel. Om mellanrummet mellan de nästa 2 stolparna fästs tråden med 1 fastmaska (= A.4a). Börja på varv 2 i diagrammen och virka A.4a (som nämnt ovan), virka A.4b över de nästa 20-20-25-25-25-25 stolparna (= 4-4-5-5-5-5 rapporter), virka A.4a om luftmaskbågen i hörn B - se måttskissen. Vänd och virka sedan som höger axel.

VÄNSTER SIDA (mellan hörn B och C - se måttskissen): Hoppa över 15 stolpar i alla storlekar från luftmaskbågen i hörn B. Börja på varv 2 i diagrammen och virka A.4c över de nästa 10 stolparna, virka A.4b över de nästa 50-50-60-60-70-70 stolparna, avsluta med A.4a om luftmaskbågen i hörn C på den virkade rutan (= 12-12-14-14-16-16 luftmaskbågar). Vänd och virka fram och tillbaka till 4:e varvet är färdigvirkat på höjden. Det har nu minskats 1 lutmaskbåge i A.4c = 11-11-13-13-15-15 luftmaskbågar. Virka varv 3 och 4 i A.4a och A.4b 0-1-1-2-3-4 ggr till på höjden (= 3-5-5-7-9-11 varv med luftmaskbågar). Det är nu 11-11-13-13-15-15 luftmaskbågar till vänster sida. Virka varv 3 från avigsidan så här: Virka A.4a, virka A.4b totalt 5-5-6-6-7-7 ggr på bredden, virka 3 luftmaskor och 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge. Klipp av tråden. OBS: Detta varv virkas för att sidan ska gå lite snett utåt längs ner. Fäst tråden med 1 fastmaska om den översta luftmaskbågen i sidan sett från rätsidan (dvs luftmaskbågen ytterst vid ärmhålet), virka 3 luftmaskor (= 1 stolpe), virka 4 stolpar om samma luftmaskbåge, virka 5 stolpar om var och en av de nästa 4-4-5-5-6-6 luftmaskbågarna (= fram till den sista luftmaskbågen som virkades på föregående varv), virka 3 stolpar om nästa luftmaskbåge (det är redan en fastmaska om denna luftmaskbåge), fortsätt sedan med 5 stolpar om var och en av de nästa 6-6-7-7-8-8 luftmaskbågarna och virka 2 stolpar om den sista luftmaskbågen (= luftmaskbåge med 3 luftmaskor) = 55-55-65-65-75-75 stolpar. Nu är vänster sida färdig. Klipp av tråden och fäst den.

HÖGER SIDA (mellan hörn A och D - se måttskiss): Höger sida virkas på samma sätt som vänster sida men spegelvänt. Virka från avigsidan och hoppa över 15 stolpar från luftmaskbågen i hörn A. Klipp inte av tråden när sista varvet med stolpar är färdigvirkat.

VIDARE NERÖVER FRAM- OCH BAKSTYCKET: ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Nu virkas det vidare neröver fram- och bakstycket över den nedersta kanten av sidorna och den virkade rutan. Börja från avigsidan och virka från varv 2 i diagrammen så här: Virka A.4a, virka 3-4-4-5-6-7 rapporter A.4b längs den nedersta kanten på höger sida, fortsätt sedan med A.4b över de 75-75-85-85-95-95 stolparna på den virkade rutan (mellan hörn D och C), virka 3-4-4-5-6-7 rapporter A.4b längs den nedersta kanten på vänster sida och avsluta med A.4a = 21-23-25-27-31-33 luftmaskbågar. Virka varv 3 och 4 i diagrammen 3 ggr (= totalt 7 varv med luftmaskbågar) SAMTIDIGT som det ökas 1 luftmaskbåge i varje sida varje gång varv 4 virkas – LÄS ÖKNINGSTIPS = 27-29-31-33-37-39 luftmaskbågar. Arbetet mäter ca 7 cm. Virka nästa varv från rätsidan så här: Virka 4 stolpar om varje luftmaskbåge SAMTIDIGT som det ökas 14-6-13-5-4-11 stolpar jämnt fördelat = 122-122-137-137-152-167 stolpar.

Virka från varv 2 i diagrammen från avigsidan så här: Virka A.2a, virka A.2b (= 8-8-9-9-10-11 rapporter på bredden), virka A.2a. På sista varvet i diagrammen ökas det 15-25-20-30-35-30 stolpar jämnt fördelat = 137-147-157-167-187-197 stolpar. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter arbetet ca 15 cm.

Virka från varv 2 i diagrammen från avigsidan så här: Virka A.4a, virka A.4b tills det återstår 1 stolpe på varvet, virka A.4a (= 27-29-31-33-37-39 luftmaskbågar). Virka varv 3 och 4 till det har virkats totalt 5-7-5-5-5-7 varv med luftmaskbågar på höjden. Arbetet mäter ca 20-22-20-20-20-22 cm.

Virka nästa varv från rätsidan så här: Virka 4 stolpar om varje luftmaskbåge SAMTIDIGT som det ökas 14-6-13-5-4-11 stolpar jämnt fördelat = 122-122-137-137-152-167 stolpar. Börja på varv 2 i diagrammen och virka A.2a, virka A.2b (= 8-8-9-9-10-11 ggr på bredden), virka A.2a. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter arb ca 70-72-75-79-83-85 cm från axeln. Klipp av tråden och fäst den.

HÖGER FRAMSTYCKE:
HALV RUTA: Virka 4 luftmaskor och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Virka fram och tillbaka från varvet med pil i diagrammen så här: Virka A.1a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.1b totalt 2 ggr, virka A.1c (visar hur varvet börjar och slutar). När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter den halva rutan ca 21 x 11 cm. Börja på varv 3 i diagrammen och virka så här: Virka A.5a, virka A.2b över de nästa 3 luftmaskbågarna, virka A.2c (= hörnet), virka A.2b över de nästa 9 luftmaskbågarna (= 3 rapporter), virka A.2c (= hörn), virka A.2b över de nästa 3 luftmaskbågarna, avsluta med A.5b. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter den halva rutan ca 34 x 18 cm. Nu är den halva rutan till storlek S och M färdig. I storlek L, XL, XXL och XXXL fortsätts det så här: Börja på näst sista varvet i diagrammen och virka A.5a (halvstolpen på näst sista varvet virkas om mellanrummet mellan 3:e och 4:e stolpen), virka sedan A.3b runt varvet men i varje hörn virkas A.3c, avsluta med A.5b (OBS: 1:a halvstolpen virkas om mellanrummet när det är 9 stolpar kvar på varvet och 2:a halvstolpen virkas om mellanrummet när det är 4 stolpar kvar på varvet). När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter den halva rutan ca 39 x 20 cm och den halva rutan till storlek L och XL är färdig. I storlek XXL och XXXL virkas de 2 sista varven 1 gång till på höjden (= totalt 2 ggr på höjden). Den halva rutan mäter ca 43 x 22 cm och storlek XXL och XXXL är färdig. Klipp av tråden.

HÖGER AXEL: Hoppa över 19-19-19-19-24-24 stolpar från mitt fram och virka axeln på samma sätt som vänster axel på bakstycket.

HÖGER SIDA: Virka höger sida på samma sätt som vänster sida på bakstycket.

VIDARE NERÖVER FRAM- OCH BAKSTYCKET: ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Börja från rätsidan, ytterst vid höger sida och virka från varv 2 så här: Virka A.4a, virka 3-4-4-5-6-7 rapporter A.4b längs den nedersta kanten på höger sida, fortsätt sedan med A.4b över de nästa 35-35-40-40-45-45 stolparna, virka A.4b över de resterande 3 stolparna och avsluta med A.4a = 11-12-13-14-16-17 luftmaskbågar. Virka varv 3 och 4 i diagrammen 3 ggr (= totalt 7 varv med luftmaskbågar) SAMTIDIGT som det ökas 1 luftmaskbåge i höger sida som på bakstycket = 14-15-16-17-19-20 luftmaskbågar. Arbetet mäter ca 7 cm. Virka nästa varv från avigsidan så här: Virka 5 stolpar om varje luftmaskbåge, SAMTIDIGT i storlek M och XXL minskas det 5-2 stolpar jämnt fördelat och i storlek L ökas det 5 stolpar jämnt fördelat = 70-70-85-85-93-100 stolpar.

Virka från varv 2 i diagrammen från rätsidan så här: Virka A.2a 1-1-1-1-0-1 gång, virka A.5a 0-0-0-0-1-0 gång, virka A.2b 4-4-5-5-5-6 ggr, virka A.5b. På sista varvet i diagrammen justeras maskantalet till 70-75-80-85-95-100 stolpar. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter arbetet ca 15 cm.

Virka från varv 2 i diagrammen från rätsidan så här: Virka A.4a, virka A.4b tills det återstår 1 stolpe på varvet, virka A.4a (= 14-15-16-17-19-20 luftmaskbågar). Virka varv 3 och 4 till det har virkats totalt 5-7-5-5-5-7 varv med luftmaskbågar på höjden. Arbetet mäter ca 20-22-20-20-20-22 cm. Virka ett varv med stolpar från avigsidan så här: Virka 5 stolpar om varje luftmaskbåge, SAMTIDIGT i storlek M och XXL minskas det 5-2 stolpar jämnt fördelat och i storlek L ökas det 5 stolpar jämnt fördelat = 70-70-85-85-93-100 stolpar.

Vänd och virka från varv 2 i diagrammen från rätsidan så här: Virka A.2a 1-1-1-1-0-1 ggr, virka A.5a 0-0-0-0-1-0 gång, virka A.2b 4-4-5-5-5-6 ggr, virka A.5b. När diagrammen är färdigvirkade på höjden mäter arb ca 70-72-75-79-83-85 cm från axeln. Klipp av tråden och fäst den.

FRAMKANT: Virka framkanten på höger framstycke så här: Börja mitt fram från avigsidan, dvs från halsen och fäst tråden med 1 fastmaska. Virka * 4 luftmaskor, hoppa över ca 2½ cm, virka 1 fastmaska om kanten *, upprepa *-* längs hela kanten, vänd och virka sista varvet i diagrammen från rätsidan så här: Virka A.4a, virka A.4b tills det återstår 1 fastmaska, virka A.4a. Vänd arbetet och virka varv 2-4. Klipp av trråden och fäst den.

VÄNSTER FRAMSTYCKE:
Virka vänster framstycke på samma sätt som höger framstycke men spegelvänt. Dvs axeln virkas som höger axel på bakstycket. Sidan virkas som höger sida på bakstycket. När det virkas neröver fram- och bakstycket, virkas första varvet med luftmaskbågar från rätsidan som på höger framstycke, men spegelvänt. När sista varvet i A.4a, A.4b och A.4c är färdiga virkas det så här från rätsidan: Virka A.5a, virka A.2b 4-4-5-5-5-6 ggr, A.5b 0-0-0-0-1-0 ggr, A.2a 1-1-1-1-0-1 ggr. Anpassa efter höger framstycke.

MONTERING:
Sy ihop axelsömmarna i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm.
Lägg sidan på det ena framstycket mot sidan på bakstycket och virka ihop sidorna från rätsidan så här: Börja med 1 fastmaska i första stolpen mot ärmhålet, virka 3 luftmaskor, virka 1 fastmaska i stolpen på motsatt sida, * virka 3 luftmaskor, hoppa över ca 1 cm, virka 1 fastmaska i stolpen/om luftmaskbågen på den andra sidan *, upprepa *-* neröver längs hela sidan. Klipp av tråden och fäst den. Virka ihop den andra sidan på samma sätt.
Sy i knapparna på vänster framkant genom det sista varvet med stolpar som virkades på framkanten. Sy i den första knappen ca 3 cm från halsen, sedan sys de 2 andra knapparna i med ca 7 cm mellanrum. Knäpp knapparna genom luftmaskbågarna på framkanten.

ÄRMKANT:
Virka 1 fastmaska mitt under ärmhålet, * 3 luftmaskor, hoppa över ca 1 cm, 1 fastmaska *, upprepa *-* runt hela ärmhålet, men avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan. Klipp av tråden och fäst den. Virka runt den andra ärmen på samma sätt.

HALSKANT:
Börja mitt fram på framkanten på höger framstycke och virka så här:
VARV 1 (= rätsidan): Virka 1 fastmaska, * virka 3 luftmaskor, hoppa över ca 1 cm, 1 fastmaska *, upprepa *-* runt hela halsen. Antalet luftmaskbågar ska vara ojämnt.
VARV 2 (= avigsidan): Virka 3 luftmaskor, 1 fastmaska i första luftmaskbågen, * 3 luftmaskor, hoppa över 1 luftmaskbåge, 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge *, upprepa *-* till sista luftmaskbågen, virka 3 luftmaskor och avsluta med 1 fastmaska i första maskan i början av föregående varv. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= Virka 4 luftmaskor och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan
= 1 luftmaska
= 1 fastmaska om luftmaskbågen/mellan 2 stolpar
= 1 fastmaska i maskan
= Virka 2 stolpar tillsammans om luftmaskringen/luftmaskbågen så här: Virka 1 stolpe, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 stolpe till, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla öglorna på nålen
= 1 stolpe om luftmaskbågen
= 1 stolpe i maskan
= 1 halvstolpe om luftmaskbågen/ om mellanrummet mellan 2 tredubbelstolpar/stolpar
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 tredubbelstolpe i maskan/om luftmaskbågen
= Börja på detta varv i diagrammen
= I denna fastmaska virkas A.2a - se förklaring i beskrivningen
= Måttskissen visar bakstycket på västen

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 178-29) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (23)

Jack 20.04.2020 - 17:09:

Doe ik op mijn eigen manier en dat lukt dan wel, maar als het hele patroon zo moeilijk gaat dan is de lol er bij mij vanaf. coursework writing services australia

Fiona 10.04.2020 - 18:36:

On the BAND, you work A.4a - A.4b - A.4a, rows 1 - 4 and then cut the strand. On the photo, though, it looks like you finish on row 5, meaning 5 double crochets (US) in each chain space. Also because the buttons are supposed to be sewn on "through the last row of double crochets". So, do I crochet row 5 too? Thanks.

DROPS Design 14.04.2020 kl. 10:46:

Dear Fiona, on the front band you crochet the rows 2 to 4 in A.4, ie 3 rows with ch-spaces + 1 row with 5 double crochets in each ch-space. The buttons will be sewn in this row on left front piece and buttoned between 2 double crochets from right front piece. Happy crocheting!

Céline 30.03.2020 - 20:25:

Bonjour Merci pour ce si joli modèle ! J'aimerai le faire et j'ai une question : sur la photo, le fil paraît plus épais que la qualité Lace : est-il crocheté en double ? Je ne vois pas une telle indication dans le modèle. Merci beaucoup. A bientôt

DROPS Design 31.03.2020 kl. 09:38:

Bonjour Céline, ce modèle ne se réalise pas en DROPS Lace, mais en DROPS Cotton Light, le terme "Lace" dans le titre appartient à son nom Forever Lace. Bon crochet!

Fiona 05.03.2020 - 20:43:

In the section 'Continuing Down the body' on the Back Side, size S, after increasing the chain spaces, I have 27 chain spaces. The next row says to work 4 double crochets (US terms) around each chain space at the same time as increasing 14 double crochets evenly along the row. It appears that the purpose of this row is to end up with 24 chain spaces, so as to work 8 repeats of A.2b in the following section. Where do I place the 14 extra double crochets--in the chain spaces or between them?

DROPS Design 06.03.2020 kl. 09:12:

Dear Fiona, you will crochet 4 double crochets (US terms) around 13 chain-spaces and 5 double crochets around 14 chain-spaces = you will have increased 14 dc and you get a total of 122 dc, to increase evenly, *work 5 dc in 1st ch-space, 4 dc in next ch-space* and repeat from *-* all the row (13 times) and finish with 5 dc in last ch-space. Happy crocheting!

ROSARIA D'AGOSTINO 14.02.2020 - 15:25:

Ho comprato il cotone da voi ma non riesco a iniziare. Eseguo le 4 catenelle iniziali e chiudo con la maglia bassissima. poi secondo il diagramma A.1a dovrei eseguire una maglia alta nell'arco di catenelle e proseguire con il primo giro del diagramma A.1b. Ma non posso iniziare 1 giro con una maglia alta! Al suo posto faccio 3 catenelle +le 2 del primo giro del A.1b. Ma non credo che sia così ! Potreste mettere un tutorial solo dell'inizio ?

Evelyn Rowley 02.01.2020 - 11:26:

That's OK, I ended up working it out. However, I am on the right front half square now and I think there is a half-treble bar missing between the second to last row of A.5a and A.2b . The pattern is a half-treble with 5 chain between all along the row (apart from the corner of course) but between A.5a and A.2b there are 10 chain spaces without a half-treble between. I have added a half treble after 5 chain when going between the two and it seems to fit the pattern. Thanks for your help.

Ada 01.01.2020 - 23:21:

Love your patterns - would be possible to download them as PDF? -

DROPS Design 02.01.2020 kl. 16:00:

Dear Ada, thank you! you can dowload our pattern choosing to print them and then selecting a virtual printer. Happy crocheting!

Evelyn Rowley 23.12.2019 - 15:08:

On the back "Left Side" for size XL I count 70 treble crochets (1+4+[5x5=25]+3+[5x7=35]+2) and "Continuing down the body" after first increases, for size XL there are 33 chain-spaces. Then "Working from the second row work A.2a, work A.2b (=9 repeats for XL). Is this correct as A.2b uses 3 chain-spaces each repeat which makes 11 repeats (3 X 11 = 33)?

DROPS Design 02.01.2020 kl. 10:30:

Dear Mrs Rowley, I'm so sorry, I'm not sure where you are exactly in the pattern, can you please tell us more? Thank you!

TrudyMannee 14.06.2019 - 22:11:

Goedendag, Het is wel erg slordig als er bij een uitleg over een haakpatroon (door DROPS Design) staat dat je moet breien! (in opmerking op 26-05-2017)

Ina Van Den Hoek 26.02.2019 - 10:16:

Het haken van de hoek klopt zoals u zegt maar elke keer haak je op de 7 losse 2 x 5 stokjes met 3 losse in het midden waardoor je aan elke zijde een blokje van 5 stokjes meer krijgt. Klopt dat? het gaat om de grotere maten waarbij je meer randen van de 5 blokjes moet maken.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 10:50:

Dag Ina,

Ja, dat klopt. De 2 toer van A.3c, dus de 7 lossen is zeg maar de hoekvariant van de 2e toer van A.3a/b

Kommentér oppskrift DROPS 178-29