DROPS / 65 / 6

DROPS 65-6 by DROPS Design

DROPS top i Safran med hulmønster og snøre

Tags: hulmønster, toppe,

Størrelse: XS - S - M - L
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
200-250-250-300 gr f.nr 17, hvid

DROPS Rundp og Ærmep 2,5 og 3
DROPS Hæklenål nr 3

Garnet til denne opskrift koster fra 60kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 24 m x 32 p på p 3 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram - M.1, mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.
Retstrik (på rundp): 1. omg: Ret, 2. omg: Vrang.
Retstrik (frem og tilb) 1. p: Ret, 2. p: Ret.
Ribkant-1: * 2 r, 4 vr *, gentag fra *-*.
Ribkant-2: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Ryg og forstykke: Slå 252-288-324-360 m op på rundp 2,5 med hvid, strik Ribkant-1 i 2 cm. På næste omg strikkes de 4 vr m sammen 2 og 2 på hele omg (dvs at 4 vr bliver til 2 vr) = 168-192-216-240 m på p. Fortsæt med Ribkant-2. Når arb måler 14-15-16-17 cm skiftes der til rundp 3 og der strikkes færdig med M.1 - samtidig tages der 48-48-48 m ud jævnt fordelt på 1. omg = 216-240-264-288 m. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 26-28-29-30 cm strikkes næste omg således: Luk 4 m af til ærmegab, 100-112-124-136 m forstk, luk 8 m af til ærmegab, 100-112-124-136 m ryg, luk 4 m af til ærmegab. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 80-84-88-92 m op på ærmep 2,5 med hvid og strik Ribkant-2 i 2 cm. Skift til ærmep 3 og strik arb færdig med M.1 - samtidig tages der 0-4-8-4 m ud jævnt fordelt på 1. omg = 80-88-96-96 m. Fortsæt med mønster til arb måler 8-8-8-8 cm. Nu lukkes det 8-8-8-8 m af midt under ærmet = 72-80-88-88 m.

Bærestykket: Sæt ærmerne ind på samme rundp som blusen hvor der er aflukket til ærmegab = 344-384-424-448 m på p. Sæt 1 mærketråd i alle overgangene mellem ærmerne og blusen = 4 mærketråde. Fortsæt mønsteret opover (sørg for at mønsteret stemmer over ærme og over blusen, men i overgangene vil det ikke stemme mod hinanden) - samtidig lukkes der af til raglan således:

Raglan aflukning: Læs hele afsnittet før der strikkes. Strik 4-2-3-3 omg før aflukningerne starter. Der lukkes 1 m af til raglan på hver side af mærketrådene: 17-17-16-15 gange på hver 2. omg, derefter: 1 m 0-2-6-8 gange på hver omg.

Luk således: Der er 8 aflukninger pr omg - 1 på hver side af mærketrådene. Der er 2 m glatstrik mellem aflukningerne (dvs 1 m på hver side af mærketrådene).

Luk således fra retsiden: Før mærketråden: 2 r sammen, 1 r.
Efter mærketråden: 1 r, tag 1 m løs af, strik 1 r, tag den løse m over.

Efter halslukningen lukkes der også fra vrangen: Før mærketråden: 2 drejet vr sammen, 1 vr. Efter mærketråden: 1 vr, 2 vr sammen.
Samtidig når arb måler 32-34-35-38 cm, (målt i højden midt foran), sættes de midterste 22-24-26-28 m på en tråd til hals. Videre strikkes arb frem og tilbage på p samtidig med at der sættes 2 m på tråden i hver side på hver 2. p 9 gange. Efter sidste p med raglanaflukning sættes alle m tilbage på rundp = 208-232-248-264 m. Strik 1 omg glatstrik, derefter strikkes næste omg således: * 2 r sammen, slå om *, gentag fra *-*. Strik 1 omg glatstrik før alle m lukkes af.
Montering: Hækl på nål nr 3 med Safran en række med fastm rundt halsudskæringen. Hækl derefter 1 luftmaske-snor på ca 150 cm. Træd tråden i hulkanten øverst således at den bindes midt foran. Sy åbningerne under ærmerne.

= r
= 2 r sammen, slå om.
= slå om, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over

Diagram

= Ret
= 2 r sammen, 1 omslag
= 1 omslag, tag 1 m løs af p, 1r, træk den løse m over.

Kommentarer (4)

Syosticka.se 22.01.2010 - 13:24: www.syosticka.se

Hej Lena! Översättningen står precis ovanför rutan med diagrammet. Att mönstret visas från rätsidan gör att man får en uppfattning om hur arbetet ska se ut - jag tror att det skulle vara mycket förvirrande om raderna visades från olika håll!. Är rutan rät från rätan ska den stickas avig från avigan. I detta mönster verkar alla maskor vara aviga på avigvarv. /Lotta

Lena Mörk 21.01.2010 - 21:48:

Varför står beskrivningarna för diagrammet inte på svenska då den övriga texten är översatt??? Det står att diagrammet visas från rätsidan, hur stickar man då avigsidan???? Det finns en hel del att jobba på för att era mönster ska vara bra. Tacksam för svar

Drops Design 04.01.2010 - 09:36:

The translations for the Diagrams for all Garnstudio patterns are included within the text of the Pattern itself. If you look you will find lines starting with an = sign. These are the translations, and they are given in the same vertical order as the chart symbols within the diagram.

Rhonda Pope 03.01.2010 - 04:08:

DROPS number 65-6 diagram is not in American English. How can I get a translation?

Kommentere opskrift DROPS 65-6