DROPS / 65 / 6

DROPS 65-6 by DROPS Design

DROPS topp i Safran med hålmönster och snörning

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: XS - S - M - L
Garnåtgång: DROPS Safran fra Garnstudio
200-250-250-300 gr f.nr 17, vit

DROPS Rundst och Strumpst 2,5 och 3
DROPS Virknål nr 3

Garnet till detta mönstret kostar 76kr. Läs mer.
Stickfasthet: 24 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Mönster: Se diagram - M.1, mönstret i diagrammet visas från rätsidan.

Rätst (på rundst): 1a v: Räta, 2a v: Avigt.
Rätst (fram och tillbaka på st: 1a v: Räta, 2a v: Räta.
Resår-1: * 2 rm, 4 am *, upprepa från *-*.
Resår-2: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Bålen: Lägg upp 252-288-324-360 m på rundst 2,5 med vit, sticka Resår-1 i 2 cm. På nästa v stickas de 4 am tills 2 och 2 på hela v (dvs att 4 am blir 2 am) = 168-192-216-240 m på st. Fortsätt med Resår-2. När arb mäter 14-15-16-17 cm byts till rundst 3 och det stickas färdigt med M.1 - samtidigt ökas 48-48-48 m jämnt fördelat på 1a v = 216-240-264-288 m. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 26-28-29-30 cm stickas nästa v så här: avm 4 m för ärmhål, 100-112-124-136 m framst, avm 8 m för ärmhål, 100-112-124-136 m bakst, avm 4 m för ärmhål. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 80-84-88-92 m på strumpst 2,5 med vit och sticka Resår-2 i 2 cm. Byt till strumpst 3 och sticka arb färdigt med M.1 - samtidigt ökas det 0-4-8-4 m jämnt fördelat på 1a v = 80-88-96-96 m. Fortsätt med mönster till arb mäter 8-8-8-8 cm. Nu avm det 8-8-8-8 m mitt under ärmen = 72-80-88-88 m.

Axelparti: Sätt in ärmarna på samma rundst som bålen där det är avm för ärmhål = 344-384-424-448 m på st. Sätt 1 märktråd i alla övergångar mellan ärmarna och bålen = 4 märktrådar. Fortsätt mönstret uppöver (se till att mönstret stämmer över ärm och över bål, men i övergångarna kommer det inte stämma mot varandra) - samtidigt avm det till raglan så här:

Raglan avm: Läs hela avsnittet innan det stickas. Sticka 4-2-3-3 v innan avm startar. Det avm till raglan 1 m på varje sida om märktrådarna 17-17-16-15 ggr på vartannat v, sedan 0-2-6-8 ggr på varje v. Maska av så här: Det är 8 avm per v - 1 på varje sida av märktrådarna. Det är 2 m slätst mellan avm (dvs 1 m på varje sida om märktrådarna). Maska av så här från rätsidan: Före märktråden: 2 rm tills, 1 rm. Efter märktråden: 1 rm, lyft 1 m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över. Efter halsavm avm det också från avigsidan:
Före märktråden: 2 vridna am tills, 1 am.
Efter märktråden: 1 am, 2 am tills.
Samtidigt när arb mäter 32-34-35-38 cm, (mätt på höjden mitt fram), sätts de mittersta 22-24-26-28 m på en tråd till hals. Sedan stickas arb fram och tillbaka på st samtidigt som det sätts 2 m på tråden i var sida på vartannat v 9 ggr. Efter sista v med raglanavm sätts alla m tillbaka på rundst = 208-232-248-264 m. Sticka 1 v slätst, sedan stickas nästa v så här: * 2 rm tills, 1 omslag *, upprepa från *-*. Sticka 1 v slätst innan alla m maskas av.

Montering: Virka med nål nr 3 och Safran 1 v med fm runt halsringningen. Virka sedan ett ca 150 cm långt lm-band. Bandet dras genom hålkanten överst så att knytningen kommer mitt fram. Sy igen öppningarna under ärmarna.

= 1 omslag, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Kommentarer (4)

Syosticka.se 22.01.2010 - 13:24: www.syosticka.se

Hej Lena! Översättningen står precis ovanför rutan med diagrammet. Att mönstret visas från rätsidan gör att man får en uppfattning om hur arbetet ska se ut - jag tror att det skulle vara mycket förvirrande om raderna visades från olika håll!. Är rutan rät från rätan ska den stickas avig från avigan. I detta mönster verkar alla maskor vara aviga på avigvarv. /Lotta

Lena Mörk 21.01.2010 - 21:48:

Varför står beskrivningarna för diagrammet inte på svenska då den övriga texten är översatt??? Det står att diagrammet visas från rätsidan, hur stickar man då avigsidan???? Det finns en hel del att jobba på för att era mönster ska vara bra. Tacksam för svar

Drops Design 04.01.2010 - 09:36:

The translations for the Diagrams for all Garnstudio patterns are included within the text of the Pattern itself. If you look you will find lines starting with an = sign. These are the translations, and they are given in the same vertical order as the chart symbols within the diagram.

Rhonda Pope 03.01.2010 - 04:08:

DROPS number 65-6 diagram is not in American English. How can I get a translation?

Kommentér oppskrift DROPS 65-6