DROPS / 178 / 22

Summer Grazing by DROPS Design

Stickade sockor med flerfärgat mönster i DROPS Fabel. Storlek 35-43

DROPS Design: Modell fa-377
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
100 g färg 112, äppelgrön
50 g färg 109, cerise
50 g färg 103, gråblå
50 g färg 400, svart
50 g färg 100, natur

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 - eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 168kr. Läs mer.
HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades rät, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades avig, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades rät, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades avig, vänd arbetet.
Fortsätt minskningarna på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska tills det återstår 14-14-16 maskor på stickan.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor. Lägg upp 60-64-68 maskor på strumpstickor 2,5 med gråblå. Sticka 1 varv slätstickning. Fortsätt med resår = 2 rätmaskor, 2 avigmaskor i 4 cm. Sticka 1 varv rätt, der det minskas 4-8-4 maskor jämnt fördelat = 56-56-64 maskor. Sedan stickas det efter A.1. När A.1 är stickat 1 gång i höjden stickas A.2 över A.1. Sticka 1 varv rätt med äppelgrön och justera maskantalet till 54-58-62 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sockan stickas färdig med äppelgrön. Behåll de första 26-28-30 maskorna på stickan till häl och sätt de sista 28-30-32 maskorna på en tråd (= mitt uppepå foten). Sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör på sista varvet. Sedan stickas det HÄLMINSKNING – se förklaring ovan! Efter hälminskningen stickas det runt i slätstickning. Nästa varv stickas så här: sticka maskorna från hälen, sticka upp 13-14-16 maskor längs sidan av hälen, sticka maskorna från tråden och sticka upp 13-14-16 maskor längs den andra sidan av hälen = 68-72-80 maskor. Sätt 1 markör på varje sida av de 28-30-32 maskorna uppepå foten. Sedan maskas det av i varje sida så här: Sticka de 2 sista maskorna före första markören uppepå foten vridet räta tillsammans (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre), och sticka de 2 första maskorna efter sista markören uppepå foten räta tillsammans. Upprepa minskningen på vartannat varv totalt 8-8-10 ggr = 52-56-60 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 18-19-21 cm från markören på hälen (= 4-5-6 cm kvar till avmaskningen). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 maskor både uppepå och under foten. Fortsätt med slätstickning - SAMTIDIGT minskas det till tå på varje sida av båda markörerna så här: Före markörerna: 2 maskor räta tillsammans. Efter markörerna: 2 maskor vridet räta tillsammans (= 4 maskor mindre per minskning). Upprepa minskningarna i varje sida på vartannat varv totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje varv 6-3-2 ggr = 12-16-16 maskor kvar på stickorna. På nästa varv stickas alla maskorna tillsammans 2 och 2. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

Diagram

= avigmaska med gråblå
= rätmaska med gråblå
= rätmaska med natur
= rätmaska med svart
= rätmaska med äppelgrön
= rätmaska med cerise
= avigmaska med äppelgrön

Katherine 05.04.2019 - 00:27:

I can't find where to start A.2 anywhere in the pattern. It says work A. 1 and then continue the rest of the sock in green.

DROPS Design 05.04.2019 kl. 10:02:

Dear Katherine, this pattern has been edited with larger diagram (there was previously only A.1 that has been now splitted into A.1 and A.2), it when you have worked A.1 vertically, work nonw A.2 over A.1 and continue with apple green. Happy knitting!

Michelle Strange 03.03.2019 - 12:33:

Trying to get the gauge started with recommended 2.5 mm. Way too small. Increase to 3.75 still only getting 9cm to 26 stitches on the width. Which I know is more critical than vertical depth. When does it get to the needles being too big. Going to start with 4mm but concerned that it will be very open and not good in socks.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 10:07:

Dear Mrs Strange, most important is always to get the correct tension in width, but depending on how tight/loose you work you may have to adjust the needle size. Did you work your swatch in the round? Sometimes tension is different worked in rows or in the round. Happy knitting!

Daphne Hannam 15.01.2019 - 21:29:

Is there a larger image of the pattern chart as this one is too small, even when printed out. Thank you.

DROPS Design 16.01.2019 kl. 09:28:

Dear Mrs Hannam, we will split the diagram to enlarge it, thanks for your feedback. Happy Knitting!

A.m. De Witt 04.01.2019 - 21:23:

Ik vraag me af waarom A1 op de kop staat. Dank voor uw antwoord.

DROPS Design 05.01.2019 kl. 12:42:

Dag A.m. De Witt,

De telpatronen lees je altijd van onder naar boven en omdat je deze sok van boven naar beneden breit, staat het patroon op de kop.

Veronica 31.08.2018 - 22:04:

È possibile lavorare il modello anche usando i ferri circolari? grazie

DROPS Design 31.08.2018 kl. 22:14:

Buonsera Veronica, può usare i ferri circolari per la parti in cui il numero di maglie lo consente, ma parte delle calze dovrà comunque essere lavorata con i ferri a doppia punta. Buon lavoro!

Susie 24.08.2018 - 21:01:

When I print the chart out it isn't legible. Is there any way you can make a higher resolution chart.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 12:51:

Dear Susie, We work with high resolution images and charts but thank you for your feedback. Happy Knitting

Christiane Becker 21.01.2018 - 13:13:

Hallo! Ich habe immer gerne die Socken nachgestrickt weil sie toll sind. Leider kann ich die Muster nicht mehr ausdrucken, weil ständig ein Fehler angezeigt wird. Vielleicht könnte da mal jemand nach sehen. LG Christiane

Mary Baker 18.05.2017 - 06:26:

Where I am to increase from 56 stitches to 58 stitches, what do I do with the extra two stitches? There are only repeats of 8 stitches throughout the pattern, but I want the heel to work. Please help.

DROPS Design 18.05.2017 kl. 08:51:

Hi Mary, After you have completed A.1, you work a round with apple green, where you increase from 56 to 58 stitches. Then carry on with the text and work the heel. Hope this helps. Kind regards, Deirdre

Inge 08.05.2017 - 13:17:

Hallo, gibt es einen Trick die "Schafe" richtig einzustricken. Entweder spannt der Faden hinter der Arbeit oder er ist zu locker :( .

DROPS Design 08.05.2017 kl. 16:08:

Liebe Inge, wenn Sie 2fädig stricken, beachten Sie daß der unbearbeitete Faden nicht zu eng und nicht zu locker ist, beim stricken nächste Maschen in neuen Farben, dann die Maschen auf der rechten Nadel etwas ziehen damit es genauso locker wird. Ihr DROPS Store hat noch sicher mehr Tips für Sie. Viel Spaß beim stricken!

Christiane 10.04.2017 - 21:29:

Die Abnahme am Ende ist nicht die Abnahme für die Ferse, sondern für die Fußspitze. Ein kleiner Übersetzungsfehler ;)

DROPS Design 12.04.2017 kl. 12:51:

Liebe Christiane, Danke für den Hinweis, Anleitung wird so bald wie möglich korrigiert. Viel spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 178-22