DROPS / 178 / 22

Summer Grazing by DROPS Design

Strikkede sokker med flerfarget mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35-43

Stikkord: dyr, flerfarget, sokker,
  • Summer Grazing / DROPS 178-22 - Strikkede sokker med flerfarget mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35-43
  • Summer Grazing / DROPS 178-22 - Strikkede sokker med flerfarget mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35-43
  • Summer Grazing / DROPS 178-22 - Strikkede sokker med flerfarget mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35-43
  • Summer Grazing / DROPS 178-22 - Strikkede sokker med flerfarget mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35-43
  • Summer Grazing / DROPS 178-22 - Strikkede sokker med flerfarget mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35-43
DROPS Design: Modell fa-377
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
100 g farge 112, eplegrønn
50 g farge 109, cerise
50 g farge 103, gråblå
50 g farge 400, sort
50 g farge 100, natur

DROPS SETTPINNER NR 2,5 - eller de pinnene du må bruke for å få 26 masker og 34 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

75% Ull, 25% Polyamid
fra 29.00 kr /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 29.00 kr /50g
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 33.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 174kr. Les mer.

Instruksjoner

HÆLFELLING:
1.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 7-8-8 masker, ta neste maske løst av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket rett, snu arbeidet.
2.PINNE (= vrangen): Strikk vrangt til det gjenstår 7-8-8 masker, ta neste masker løst av som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse masken over masken som ble strikket vrang, snu arbeidet.
3.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 6-7-7 masker, ta neste maske løst av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket rett, snu arbeidet.
4.PINNE (= vrangen): Strikk vrangt til det gjenstår 6-7-7 masker, ta neste maske løst av som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse masken over masken som ble strikket vrang, snu arbeidet.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 maske mindre før det tas 1 maske løst av til det gjenstår 14-14-16 masker på pinnen.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Legg opp 60-64-68 masker på settpinne 2,5 med gråblå. Strikk 1 omgang glattstrikk. Fortsett med vrangbord = 2 rett / 2 vrang i 4 cm. Strikk 1 omgang rett, der det felles 4-8-4 masker jevnt fordelt = 56-56-64 masker. Videre strikkes det etter A.1. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes A.2 over A.1. Strikk 1 omgang rett med eplegrønn og juster maskeantallet til 54-58-62 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sokken strikkes ferdig med eplegrønn. Behold de første 26-28-30 maskene på pinnen til hæl og sett de siste 28-30-32 maskene på en tråd (= midt oppå foten). Strikk glattstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke på siste pinne. Videre strikkes det HÆLFELLING – se forklaring over! Etter hælfellingen strikkes det rundt i glattstrikk. Neste omgang strikkes slik: strikk maskene fra hælen, strikk opp 13-14-16 masker langs siden av hælen, strikk maskene fra tråden og strikk opp 13-14-16 masker langs den andre siden av hælen = 68-72-80 masker. Sett 1 merke på hver side av de 28-30-32 maskene oppå foten. Videre felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste maskene før første merke oppå foten vridd rett sammen (dvs strikk i bakre maske-bue istedenfor fremre), og strikk de 2 første maskene etter siste merke oppå foten rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omgang totalt 8-8-10 ganger = 52-56-60 masker. Strikk videre til arbeidet måler 18-19-21 cm fra merket på hælen (= 4-5-6 cm igjen før avfelling). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 26-28-30 masker både oppå og under foten. Fortsett med glattstrikk - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: Før merkene: 2 rett sammen. Etter merkene: 2 vridd rett sammen (= 4 masker mindre per felling). Gjenta fellingene i hver side på hver 2.omgang totalt 4-7-9 ganger og deretter på hver omgang 6-3-2 ganger = 12-16-16 masker tilbake på pinnene. På neste omgang strikkes alle maskene sammen 2 og 2. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest godt.

Diagram

symbols = vrang med gråblå
symbols = rett med gråblå
symbols = rett med natur
symbols = rett med sort
symbols = rett med eplegrønn
symbols = rett med cerise
symbols = vrang med eplegrønn

Kommentarer / Spørsmål (22)

country flag Miriam Evans 09.03.2021 - 16:38:

I am an experienced sock knitter but not at stranding as needed in this pattern. I have now knitted the sock twice only to find that the sheep will not stretch in order to get the sock over my heel. First time I stranded the yarn over 2 or 3 stitches and the second time I knitted it I carried the yarns around every stitch. I am using Drops yarn and 2.5 dpns . Please can you help ? I love the pattern.

user icon DROPS Design 09.03.2021 kl. 18:48:

Dear Miriam, You will have to be very careful not to pull the strands. If pulling is a problem, you might try to knit the patterned rows with a larger needle. You can also try to knit a larger size for the leg, and decrease the stitches before you knit the heels. Happy Knitting!

country flag Tami 21.09.2020 - 18:30:

I need 72 stitches for the cuff of my sock, but can decrease to 68 stitches for the heel. I normally do not do a design in my socks, and can make the adjustments needed for than. However, what do I do to make the charted design fit what I need, please?

user icon DROPS Design 22.09.2020 kl. 11:18:

Dear Tami, we unfortunately are not able to adjust every pattern to every single request, please contact your DROPS store to get any individual assistance to adapt to your own yarn/size. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

country flag Rachel 16.04.2020 - 23:13:

Hello, potentially a silly question, but what does 'work A.2 over A.1' mean? Do I just follow on with A.2 after I've worked A.1? Thanks!

user icon DROPS Design 17.04.2020 kl. 08:01:

Hi Rachel, Yes, A.2 fits exactly over A.1 as you say, so A.2 follows on from A.1 when it has been completed. Happy knitting!

country flag Katherine 05.04.2019 - 00:27:

I can't find where to start A.2 anywhere in the pattern. It says work A. 1 and then continue the rest of the sock in green.

user icon DROPS Design 05.04.2019 kl. 10:02:

Dear Katherine, this pattern has been edited with larger diagram (there was previously only A.1 that has been now splitted into A.1 and A.2), it when you have worked A.1 vertically, work nonw A.2 over A.1 and continue with apple green. Happy knitting!

country flag Michelle Strange 03.03.2019 - 12:33:

Trying to get the gauge started with recommended 2.5 mm. Way too small. Increase to 3.75 still only getting 9cm to 26 stitches on the width. Which I know is more critical than vertical depth. When does it get to the needles being too big. Going to start with 4mm but concerned that it will be very open and not good in socks.

user icon DROPS Design 04.03.2019 kl. 10:07:

Dear Mrs Strange, most important is always to get the correct tension in width, but depending on how tight/loose you work you may have to adjust the needle size. Did you work your swatch in the round? Sometimes tension is different worked in rows or in the round. Happy knitting!

country flag Daphne Hannam 15.01.2019 - 21:29:

Is there a larger image of the pattern chart as this one is too small, even when printed out. Thank you.

user icon DROPS Design 16.01.2019 kl. 09:28:

Dear Mrs Hannam, we will split the diagram to enlarge it, thanks for your feedback. Happy Knitting!

country flag A.m. De Witt 04.01.2019 - 21:23:

Ik vraag me af waarom A1 op de kop staat. Dank voor uw antwoord.

user icon DROPS Design 05.01.2019 kl. 12:42:

Dag A.m. De Witt,

De telpatronen lees je altijd van onder naar boven en omdat je deze sok van boven naar beneden breit, staat het patroon op de kop.

country flag Veronica 31.08.2018 - 22:04:

È possibile lavorare il modello anche usando i ferri circolari? grazie

user icon DROPS Design 31.08.2018 kl. 22:14:

Buonsera Veronica, può usare i ferri circolari per la parti in cui il numero di maglie lo consente, ma parte delle calze dovrà comunque essere lavorata con i ferri a doppia punta. Buon lavoro!

country flag Susie 24.08.2018 - 21:01:

When I print the chart out it isn't legible. Is there any way you can make a higher resolution chart.

user icon DROPS Design 30.08.2018 kl. 12:51:

Dear Susie, We work with high resolution images and charts but thank you for your feedback. Happy Knitting

country flag Christiane Becker 21.01.2018 - 13:13:

Hallo! Ich habe immer gerne die Socken nachgestrickt weil sie toll sind. Leider kann ich die Muster nicht mehr ausdrucken, weil ständig ein Fehler angezeigt wird. Vielleicht könnte da mal jemand nach sehen. LG Christiane

Kommentér oppskrift DROPS 178-22

Summer Grazing

Bogumila Kroll, Germany

Summer Grazing

Woodico Project, Ukraine

Summer Grazing

Janne, Norway