DROPS / 177 / 11

Skipper by DROPS Design

Strikket bluse med snoninger og raglan i DROPS Belle. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model nr vs-032
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-500-500-550-650-700 g farve 01, hvid

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS SNONINGSPINDE – til snoninger
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 143.55kr. Læs mere.

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Der tages 2 masker ind i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.
Tag ind således fra retsiden:
Strik til der er 3 masker tilbage før næste mærketråd. Strik 2 masker ret sammen, 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.

STRIKKETIPS:
Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra omgang uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpinde. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind. Derefter strikkes ryg & forstykke og ærmer ind på samme rundpind og der strikkes rundt og tages ind til raglan.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 184-200-216-236-268-284 masker op på rundpind 4 med Belle. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der således:

1 vrang, 2 ret, * 2 vrang / 2 ret *, strik fra *-* over de næste 4-8-12-8-16-20 masker, * A.1 A (= 6 masker), A.2 A (= 12 masker) *, strik fra *-* totalt 4-4-4-5-5-5 gange, A.1 A, * 2 ret / 2 vrang *, strik fra *-* over de næste 12-20-28-20-36-44 masker, 2 ret, * A.1 A (= 6 masker), A.2 A ( = 12 masker) *, strik fra *-* totalt 4-4-4-5-5-5 gange, A.1 A, * 2 ret / 2 vrang *, strik fra *-* over de næste 4-8-12-8-16-20 masker, 2 ret, 1 vrang. Fortsæt dette mønster til arbejdet måler 8 cm, videre fortsættes der med A.1B over A.1 A og A.2 B over A.2A og glatstrik over de 14-22-30-22-38-46 masker rib i hver side. Når A.1 B er strikket 1 gang i højden fortsættes der med A.1 C over A.1 B, der er nu 194-210-226-248-280-296 masker på omgangen. Sæt 2 mærketråde i arbejdet, 1 i begyndelsen af omgangen og 1 efter 97-105-113-124-140-148 masker = siderne. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Når arbejdet måler 34-34-35-35-35-35 cm lukkes der 8-8-10-10-12-14 masker af i hver side (= 4-4-5-5-6-7 masker på hver side af hver mærketråd) = 89-97-103-114-128-134 masker på forstykket og på rygstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmer.

ÆRMER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, skift til rundpind når der er nok masker taget ud. Slå 38-38-42-42-46-46 masker op på strømpepinde 4 med Belle. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der således:

Størrelse S-M-XXL-XXXL: 1 vrang, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* over de næste 4-4-8-8 masker, 2 ret, A.1 A, A.2 A, A.1A, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* over de næste 4-4-8-8 masker, 2 ret, 1 vrang.
Størrelse L-XL: 1 ret, * 2 vrang, 2 ret * strik fra *-* over de næste 8 masker, A.1 A, A.2 A, A.1A, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* over de næste 8 masker, 1 ret.

Fortsæt dette mønster til arbejdet måler 8 cm, nu fortsættes der med A.1B over A.1A og A.2B over A.2 A og glatstrik over de 14-14-18-18-22-22 masker rib. Når A.1 B er strikket 1 gang i højden fortsættes der med A.1 C over A.1 B, der er nu 40-40-44-44-48-48 masker på omgangen. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Når arbejdet måler 10-10-10-12-12-12 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden, de nye masker strikkes i glatstrik. Tag ud på hver 2.-1½.-1½.-1.-1.-1.cm totalt 15-19-21-23-23-25 gange = 70-78-86-90-94-98 masker. Når arbejdet måler 48-47-47-46-44-43 cm, sørg for at næste omgang som strikkes er samme omgang i mønsteret som der blev afsluttet med på ryg- og forstykke, på næste omgang lukkes der 8-8-10-10-12-14 masker af midt under ærmet = 62-70-76-80-82-84 masker. Strik det andet ærmet på samme måde.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket masker af til ærmegab = 302-334-358-388-420-436 masker. Sæt en mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer = 4 mærketråde. Fortsæt mønsteret som før, Samtidig med at der tages ind til RAGLAN – se forklaring over. Der tages forskelligt ind på ryg & forstykke og ærmer. Tag ind således:

RAGLAN ÆRME:
Tag ind på hver 4.omgang 3-2-0-0-2-4 gange, på hver 2.omgang 17-22-24-28-28-27 gange, derefter på hver omgang 0-0-3-1-0-0 gange (totalt 20-24-27-29-30-31 gange).

RAGLAN RYG & FORSTYKKE:
Tag ind på hver 2.omgang 19-22-22-23-23-26 gange og på hver omgang 5-5-7-11-17-16 gange (totalt 24-27-29-34-40-42 gange).

Efter alle indtagninger er der 126-130-134-136-140-144 masker på omgangen. Strik 2 omgange retstrik – se forklaring over, på første omgang tages der 34-34-34-32-32-32 masker ind jævnt fordelt = 92-96-100-104-108-112 masker. Fortsæt med rib (2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen midt under ærmerne.

= tag 1 maske løst af pinden, strik 2 masker i næste maske, løft den løse maske over
= 1 omslag mellem 2 masker
= tag 1 maske løst af pinden, strik 2 masker ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= tag 1 maske løs af pinden, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= 2 ret sammen
= sæt 3 masker på en snoningspind foran arbejdet, strik 3 masker ret, strik 3 masker ret fra snoningspinden

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 177-11) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (65)

Agnieszka Janicka 20.11.2020 - 19:16:

Czy zamykanie oczek na reglan ,ma wchodzić na wzór fantazyjny w przodzie i w tyle?i jak na wzorze zamykać te oczka?

DROPS Design 21.11.2020 kl. 12:36:

Witaj Agnieszko, tak, zamykanie oczek na reglan będzie wchodzić na ścieg fantazyjny. Musisz zamykać te oczka jak zwykłe oczka, zgodnie z opisem w części REGLAN. Pamiętaj, że oczka są zamykane w innej kolejności na rękawach, a w innej na przodzie i tyle. Powodzenia!

Agnieszka Janicka 20.11.2020 - 10:01:

Dziękuję za odpowiedź,ale jeszcze dopytam mam zacząć zamykać te 24 razy od samego początku ,czyli od połączenia rękawów z resztą ,czy mam przerobić 4 rzędy nie zamykając nic ,a potem zacząć zamykać ?

DROPS Design 20.11.2020 kl. 10:37:

Witaj Agnieszko! Przerób 3 okrążenia, zamykaj oczka w 4-tym okrążeniu itd. Pomocny może być kurs TUTAJ. Pozdrawiamy serdecznie!

Agnieszka Janicka 19.11.2020 - 19:10:

Jak mam rozumieć zdanie: zamykać oczka 0 razy co 4 okrążenia ,24 razy co 2 okrążenia?

DROPS Design 20.11.2020 kl. 08:20:

Witaj Agnieszko! To znaczy, że w twoim rozmiarze oczka będą zamykane wyłącznie 24 razy co 2 okrążenia. Pozdrawiamy!

Moira 10.10.2020 - 18:48:

Salve. Non capisco nella lavorazione del diagramma A1 B, quando dice " lavorare la maglia successiva 2 volte a diritto". Sono due diritti normali i uno davanti e uno dietro?

DROPS Design 10.10.2020 kl. 20:20:

Buongiorno Moira. Deve lavorare la stessa maglia sia nel filo davanti che in quello dietro. Buon lavoro!

Judy Canning 26.09.2020 - 22:43:

I am confused about the pattern as the left chart has a different number of rows than the right pattern. The way I read it, in the areas where there are 6 stitches, I knit A.1 A, then A.1 B, then A.1 C, then A.1 B... repeat. At the same time , for the 12-stitch sections, I keep doing A.2 A, then A.2 B, over and over. Is that correct? Thank you, Judy Canning

DROPS Design 28.09.2020 kl. 09:42:

Dear Mrs Canning, when A.1A and A.2A are done, work A.1B over A.1A and A.2B over A.2A - when A.1B has been worked one time in height,work A.1C and repeat now A.1C - when A.2B has been worked in height, repeat from first row but continue A.1C as before until it has been done in height, then repeat A.1C from the first row. This means diagrams are worked over a different number of rows. Happy knitting!

Chantal 30.05.2020 - 22:22:

Buongiorno! Ho messo sullo ferro circolare le maniche assieme al corpo, ho capito come fare il raglan, ma non capisco cosa vuol dire che le diminuzioni sono diverse per il corpo e per le maniche. Sto facendo una taglia m: raglan sulle maniche ogni 2 giri per 24 volte, raglan corpo ogni 2 giri 22 volte. Mi potete aiutare? Pensavo che il raglan diminuisse un punto sulla manica e uno sul corpo, ma a questo punto non capisco come e ogni quanto diminuire...

DROPS Design 31.05.2020 kl. 17:25:

Buongiorno Chantal. Può esserle utile farsi una tabella dove indica il numero del giro e se deve diminuire o meno sul corpo e sulle maniche.P.es, taglia M: giro 1 diminuisce sul corpo e sulle maniche; giro 3: diminuisce solo sul corpo; giro 5 dim sul corpo e maniche e così via. Buon lavoro!

Judith Martin 18.04.2020 - 15:05:

Hallo Drops-Team, ich habe eine Frage bezüglich der Länge des Rumpfteils. In der Anleitung steht, "Bei einer Länge von 34-34-35-35-35-35 cm je 8-8-10-10-12-14 Maschen an beiden Seiten des Pullovers abketten". Bei mir ist der Pullover in der Länge 35cm allerdings noch lange nicht unter den Achseln. Andererseits habe ich nach der erfolgreichen Maschenprobe Grösse L angefangen, durch das Zopfmuster zieht sich aber die Arbeit zusammen, so dass es zu eng wurde und ich neu anfangen musste.

DROPS Design 20.04.2020 kl. 09:49:

Liebe Frau Martin, Länge stimmt Maßskizze: 35 cm vor den Armausschnitt + 18 cm Passe + 4 cm Schulter + 3 cm Halsblende = 60 cm. Wegen Breite, versuchen Sie mit der dieselben Maschenprobe wie beim Probelappen zu stricken hier lesen Sie mehr über Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Mouton Aurore 30.01.2020 - 09:52:

Bonjour, merci pour votre réponse qui a été rapide. Je vais pouvoir m'y mettre en espérant y arriver. Bonne journée à vous

Mouton 29.01.2020 - 23:26:

Bonjour, je ne comprends pas mon erreur. Je fais la taille s donc 184 mailles et une fois que je termine le 1er tour pour les côtes, il me reste 8 mailles. Que veut dire au dessus des 4-8-12-8-16-20 Mon erreur provient peut-être de là. Merci de votre réponse. Je bloque vraiment.

DROPS Design 30.01.2020 kl. 09:41:

Bonjour Mme Mouton, en taille S tricotez ainsi: 1 m envers, 2 m endroit, *2 m envers / 2 m endroit*, tricoter de *-* au-dessus des 4 m suivantes (= 4 m), *A.1 A (= 6 m), A.2 A (= 12 m)*, tricoter de *-* (= 18 m) 4 fois au total (= 18 x 4 = 72 m), A.1 A (= 6 m), *2 m endroit /2 m envers*, tricoter de *-* au-dessus des 12 m suivantes (= 12 m), 2 m endroit, *A.1 A (= 6 mailles), A.2 A (= 12 mailles)*, tricoter de *-* (= 18 m) 4 fois au total (= 18 x 4 = 72 m), A.1 A (= 6 m), *2 m endroit / 2 m envers*, tricoter de *-* au-dessus des 4 m suivantes (= 4 m), 2 m endroit, 1 m envers soit: 1+2 + 4 + 72 + 6+12+2+72+6+4+2+1= 184 m. Bon tricot!

ANITA KILDAHL 19.11.2019 - 14:03:

Hei jeg lurer på en ting, stemmer det at man skal kun strikke opp til 34 cm på str M, så felle av til arm, synes det var litt kort genser da ? mens armen skal være 47 cm, så felle av under til arm. Beklager siste mld, at jeg ikke så vilke str jeg strikket, men armen har jeg funnet ut av 👍

DROPS Design 25.11.2019 kl. 14:17:

Hei Anita. Ja, målene stemmer. Noen vil kanskje syns genseren er kort andre ikke. Men prøv å mål på deg selv etter målene på målskissen. Har du nok garn, kan du fint strikke den litt lengre. På denne modellen er ermene lengre en bolen/bærestykket. mvh DROPS design

Kommentere opskrift DROPS 177-11

177-11 Skipper

Alfia, Russian Federation

S k i p p e r

Nina, United States