DROPS / 171 / 21

Fall Festival by DROPS Design

Heklet DROPS sirkeljakke i ”Big Delight”. Str S - XXXL.

Stikkord: jakker, sirkel, sirkeljakker,
DROPS Design: Modell nr db-065
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
500-600-700 g f.nr 06, høstskog

DROPS HEKLENÅL NR 5,5 – eller den nålen du må bruke for å få 13 st x 8 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 46.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 46.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 230kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.5.

HEKLEINFO:
Første fm på beg av omg erstattes av 1 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 1.lm på beg av omg.
Første st på beg av omg erstattes av 3 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Første dbl-st på beg av omg erstattes av 4 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
----------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE:
Hekle 4 lm på nål 5,5 med Big Delight, og sett de sammen til en ring med 1 kjm. Videre fortsettes det etter A.1. LES HEKLEINFO! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når A.1 er heklet ferdig måler sirkelen ca 33 cm i diameter, og det er 27 dblst-grupper på omg.

Str L/XL-XXL/XXXL: Hekle etter A.2, på første omg i A.2 økes det 9 lm-buer jevnt fordelt (det økes på samme måte som på 6.omg i A.1, øk 1 lm-bue slik: hekle 1 fm om lm-buen midt i dblst-gruppen, 9 lm, 1 fm om lm mellom dblst-gruppene, 9 lm, 1 fm om lm-buen midt i neste dblst-gruppe) = 36-36 lm-buer. Hekle A.2 ferdig 1 gang i høyden.

ALLE STR: = 27-36-36 dblst-grupper. Neste omg hekles som 1.omg i A.3, SAMTIDIG hekles det ermhull slik:
1 fm om lm-buen midt i dblst-gruppen, hekle 30-33-36 løse lm, hopp over 5-6-7 dblst-grupper, 1 fm om lm-buen midt i neste dblst-gruppe (det er nå heklet et ermhull), * 12 lm, 1 fm om lm-buen midt i neste dblst-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 8-14-12 ganger, hekle 30-33-36 løse lm, hopp over 5-6-7 dblst-grupper, 1 fm om lm-buen midt i neste dblst-gruppe (det er nå heklet et ermhull til), * 12 lm, 1 fm om lm-buen midt i neste dblst-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm om neste lm-bue).

Neste omg hekles som 2.omg i A.3 slik: hekle på samme måte som før med 2 st + 2 lm + 2 st om hver lm-bue, om hver lm-bue til ermhull hekles det 6-7-8 st-grupper, SAMTIDIG økes det 9 st-grupper jevnt fordelt på omg, øk 1 st-gruppe ved å hekle 2 st + 2 lm + 2 st + 2 st + 2 lm + 2 st om 1 lm-bue = 36-45-45 st-grupper.
3.OMG: Hekle 2 dbl-st + 2 lm + 2 dbl-st om lm-buen midt i hver st-gruppe og 1 lm mellom hver dblst-gruppe = 36-45-45 dblst-grupper med 1 lm mellom hver.

Fortsett å hekle etter A.3, SAMTIDIG økes det 9 lm-buer jevnt fordelt hver gang 1.omg hekles, slik:
1.OMG: Hekle kjm til midten av første lm-bue (midt i en dblst-gruppe), 1 fm, * 12 lm, 1 fm om neste lm-bue midt i en dblst-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt SAMTIDIG som det økes 9 lm-buer jevnt fordelt på omg = 45-54-54 lm-buer (avslutt omg med 6 lm og 1 trippel-st i første fm på beg av omg).
2.OMG: Hekle 2 st + 2 lm + 2 st om hver lm-bue omg rundt = 45-54-54 st-grupper.
3.OMG: Hekle 2 dbl-st + 2 lm + 2 dbl-st om hver lm-bue midt i st-gruppen og 1 lm mellom hver dblst-gruppe omg rundt = 45-54-54 dblst-grupper med 1 lm mellom hver.

Gjenta 1.-3.omg 3-3-4 ganger til, SAMTIDIG som det økes 9 lm-buer hver gang 1.omg hekles = 72-81-90 dblst-grupper.

For at jakken skal få en oval form hekles det videre frem og tilbake over kun de nederste 47-54-61 dblst-gruppene, det hekles ikke over de midterste 25-27-29 dblst-gruppene øverst i nakken.

Start fra retten og gjenta 1.-3.rad i A.3 som før totalt 2 ganger (dvs bakstk får 6 rader mer i høyden), for en pen overgang hver gang det snus hekles det som vist i A.4 og A.5, SAMTIDIG økes det 7 lm-buer hver gang 1.rad hekles (= totalt 86-95-104 dblst-grupper på omg inkl dblst-gruppene mot nakken).
Tilslutt hekles det 1 omg med lm-buer rundt hele jakken (fra retten) slik: * 4 lm, 1 fm om lm-buen midt i en dblst-gruppe, 4 lm, 1 fm før neste dblst-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt, klipp og fest tråden.

ERM:
Hekle opp 60-66-72 st rundt ermhullet (ca 5 st i hver dbl-stgruppe og ca 30-33-36 st om lm-buen – start midt under ermet).

Neste omg hekles slik:
* 1 st i første/ neste st, 1 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt = 30-33-36 st + 30-33-36 lm.
Videre hekles det slik:
1.OMG: * 6 lm, hopp over 5 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 10-11-12 lm-buer.
2.OMG: Hekle 2 st + 2 lm + 2 st om hver lm-bue omg rundt = 10-11-12 st-grupper.
3.OMG: Hekle 2 dbl-st + 2 lm + 2 dbl-st om hver lm-bue midt i st-gruppen og 1 lm mellom hver dblst-gruppe omg rundt = 10-11-12 dblst-grupper med 1 lm mellom hver.
4.OMG: * 12 lm, 1 fm om lm-buen midt i dblst-gruppen *, gjenta fra *-* omg rundt = 10-11-12 lm-buer, men fell samtidig 1 lm-bue på omg midt under ermet slik: 1 fm om lm-buen midt i nest siste dblst-gruppe på omg, 6 lm, 1 st om lm-buen midt i dblst-gruppen det skal hoppes over, 6 lm, 1 fm om lm-buen midt i neste dblst-gruppe). På neste omg hekles st-gruppen midt under ermet i st mellom de 2 lm-buene med 6 lm = 9-10-11 st-grupper.
Gjenta 2.-4.omg og fell samtidig 1 lm-bue hver 3.omg slik at det for hver rapport i høyden blir 1 dblst-gruppe/lm-bue mindre på omg. Når det er 5-6-7 dblst-grupper/lm-buer på omg hekles det videre uten felling til ermet måler 54-54-56 cm, eller til ønsket mål, prøv jakken på underveis. Klipp og fest tråden og gjenta på det andre ermet.

Diagram

= 4 lm (luftmasker), 1 kjm (kjedemaske) i første lm (se sort prikk på sirkelen) omgangen starter og slutter her
= 1 lm (luftmaske)
= 1 kjm (kjedemaske)
= hekle 1 kjm (kjedemaske) om starten av første lm-bue (luftmaskebue), 1 lm (luftmaske)
= 1 fm om lm-bue (fastmaske om luftmasken/luftmaskebuen)
= 1 st om lm-bue (stav om luftmaskeringen/luftmaskebuen)
= 1 st i m (stav i masken)
= dbl-st i m (dobbelstav i masken)
= 1 trippel-st i m (trippelstav i masken)
= 6 lm (luftmasker)
= 12 lm (luftmasker)
= 9 lm (luftmasker)
= 2 dbl-st + 2 lm + 2 dbl-st om lm-buen i st-gruppen (2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaskebuen i stavgruppen)
= 4 lm, 1 dbl-st + 2 lm + 2 dbl-st om lm-buen i st-gruppen (4 luftmasker, 1 dobbelstav + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaskebuen i stavgruppen)
= denne omgangen skal ikke hekles, den er allerede heklet og viser kun hvordan neste omgang skal hekles i maskene

Kommentarer / Spørsmål (237)

Jackie 10.02.2020 - 00:44:

I have done the armhole and now moving on to next row. Do all the increases of 9 come outside the armhole?

DROPS Design 10.02.2020 kl. 10:04:

Dear Jackie, the increases have to be made in the whole round, ie including in both of the chains for the armholes so that the increases are nicely worked evenly. Happy crocheting!

Ronatha Hall 24.01.2020 - 23:21:

Okay, I cannot understand any of this. I ch 4, slst in to the 1st chain space, the do A1. . . What is A1 telling me to do? How do I dc around a chain space? How many times do I need to do it? What chain space is there?

DROPS Design 27.01.2020 kl. 08:04:

Dear Mrs Hall, please read more about diagrams here to understand how to crochet a diagram in the round. Happy crocheting!

Marilyn Basdon 19.01.2020 - 00:31:

Love this but can’t read a graph. Would love to follow a video instruction if you would make possible. Thank you

DROPS Design 19.01.2020 kl. 01:10:

Dear Marylin, we think that a diagram is better than a written put pattern not only because we offer patterns in many languages, and symbols can be ad everywhere, but also, because a diagram not only tells you the VERY NEXT step, but also shows you how the stitches, and also how the rows relate to each other, so you can see the "big picture" too. If you have problem reading a diagram, we do have tutorials for crochet diagrams here as well as for knitting diagrams here. And you can always ask for help in person in the store you bought your DROPS yarn from.

Lori 11.12.2019 - 20:57:

I am stuck between the final round of A.1 and the arm holes from A.3 in the Small Size. I don't understand how to work the arm holes AT THE SAME TIME as the round one on A.3 Do I work the full set of *Single Crochet Ch 12* around my 27 TR groups from round 1 in A.3, then go back to TR group 4 and add a chain 30 from TR group 4 to TR group 8 and TR group 17 to TR group 21? regretfully there is no diagram or image for the arm holes.

DROPS Design 12.12.2019 kl. 09:26:

Dear Lori, to work the armhole, you have to skip some stitches that you will replace by some chains so that there will be a hole on each side of circle for the armholes. In size S, work the 1st row in A.3 as explained: 1 sc in the middle of tr-group, crochet 30 ch and skip the next 5 tr-groups (= this will create a "hole" for the 1st armhole), now continue working 1st row in A.3 (= 1 sc around mid of next tr-group, and work from *-* 8 times in total then crochet 2nd armhole as first one (= skip stitches and replace them by chains = 2nd hole for 2nd armhole) and finish round as in A.3. Happy crocheting!

Gayla Stokes 25.11.2019 - 01:41:

Patterns are too confusing! I have been reading crochet charts, diagrams, and written instructions for 50 years and cannot make heads or tails of these.

DROPS Design 25.11.2019 kl. 11:15:

Dear Mrs Stokes, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

Sylvia 24.11.2019 - 05:05:

I'm doing this in XXL and am up to the row after creating the arm holes, where I'm supposed to increase evenly by 9 to go from 36 groups to 45. You say to do 8 DC groups in each arm, so that makes 16. I then have 12 groups on the bottom of the round and 8 at the top, making 20 groups to work the extra 9 groups into - but the maths doesn't let me do that evenly. Can you please be more specific on which chains to do 2 groups into to get the 9 increases?

DROPS Design 25.11.2019 kl. 12:03:

Dear Sylvia, you should increase evenly including in the chains for armholes, ie you skipped 6 groups for armholes, you should calculate the number of groups with 6 over each armholes, and increase then also over armholes, so that the increases are worked evenly on the round. Happy crocheting!

Madalane Turpin 16.11.2019 - 16:35:

I have a pattern for an adult women's Poncho HUGO and it calls for "Nepal by DROPS Garnstudio, 14 skeins". How do I know what yardage of skein to purchase. The pattern does not say. Is this particular wool one size only. Thank you for your help.

DROPS Design 18.11.2019 kl. 11:19:

Dear Mrs Turpin, please read more about DROPS Nepal, as well as order it here. Happy knitting!

Etta 13.11.2019 - 21:49:

3. piirroksen 2. kierrokselle pyydetään lisäämään tasavälein 9 pylväsryhmää. Lasketaanko myös hihakaaret tähän mukaan? Eli myös hihakaariin lisätään pylväsryhmiä? Vai rajataanko ne pois tästä "lisätään tasaisesti" kuvauksen alueesta? Aiempien kysymyksiin liitettyjen vastausten linkit eivät toimi.

DROPS Design 18.12.2019 kl. 16:49:

Hei, pylväsryhmät lisätään tasavälein koko kerroksen aikana, eli myös hihoihin.

Cindy 29.10.2019 - 22:23:

Is there a written pattern?

DROPS Design 30.10.2019 kl. 10:20:

Dear Cindy, unfortunately there are no written out instructions for this pattern. However we do have a lesson on how to read crochet patterns here. Also, you can always ask for help in the store where you bought your DROPS yarn from. Happy Crafting!

Cindy 29.10.2019 - 22:07:

I am an older and have crochet forever. New to graphs. Is there a written pattern that goes by rows? Thank you.

DROPS Design 29.10.2019 kl. 22:19:

Dear Cindy, unfortunately there are no written out instructions for this pattern. However we do have a lesson on how to read crochet patterns here. Also, you can always ask for help in the store where you bought your DROPS yarn from. Happy Crafting!

Kommentér oppskrift DROPS 171-21