DROPS / 171 / 2

Winter Hues by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Eskimo” med sjalskrave og dobbelt perlestrik i forkanten. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr ee-565
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
650-750-800-900-1000-1050 g f.nr 21, blåviolet

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 8 – eller det p.nr du skal bruge for at få 11 m x 15 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 7 til retstrik – eller det p.nr du skal bruge for at fa 12 m x 16 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP Buet (hvid), nr 540: 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

fra 12.35 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 12.35 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 14.25 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 15.20 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 160.55kr. Læs mere.

Der tages ind indenfor 1 kantm retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før 1 kantm: 2 ret sammen.
Tag ind således efter 1 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages 1 m ud indenfor 1 kantmaske ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik fjerde og femte m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 17 og 26 cm.
STR M: 18 og 27 cm.
STR L: 19 og 28 cm.
STR XL: 20 og 29 cm.
STR XXL: 21 og 30 cm.
STR XXXL: 22 og 31 cm.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 62-66-70-78-82-86 m op på rundp 7 med Eskimo. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Skift til rundp 8. Strik glatstrik med 3 m retstrik i hver side af arb. Når arb måler 8 cm slåes der 1 ny m op i slutningen af de 2 næste p = 64-68-72-80-84-88 m. Strik glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side af arb. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 11 cm tages der 1 m ind i hver side af arb – læs INDTAGNINGSTIPS på hver 3.-3.-4.-3.-4.-4.cm totalt 8-8-7-8-7-7 gange = 48-52-58-64-70-74 m. Når arb måler 35-36-37-38-39-40 cm lukkes der af til ærmegab i hver side af arb på hver 2.p: 3 m 0-1-1-1-1-1 gang, 2 m 1-0-1-2-3-3 gange og 1 m 1-1-2-2-2-3 gange = 42-44-44-46-48-50 m. Når arb måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes de midterste 10-10-12-12-14-14 m af til hals = 16-17-16-17-17-18 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm.

HØJRE FORSTK:
Slå 45-47-49-55-57-59 m op (inkl 14-14-14-16-16-16 kantm) på rundp 7 med Eskimo. Strik 4 p retstrik. Skift til rundp 8. Strik således fra retsiden: 14-14-14-16-16-16 kantm A.1, glatstrik til der er 3 m tilbage, afslut med 3 m retstrik. Fortsæt således til arb måler 8 cm. Slå 1 m op i slutningen af næste p fra retsiden = 46-48-50-56-58-60 m. Strik således fra vrangen: 1 kantm retstrik, glatstrik til der er 14-14-14-16-16-16 m tilbage, A.1 over kantm som før. Fortsæt således. Når arb måler 11 cm tages der ind i siden (dvs i slutningen af p fra retsiden) som på rygstk = 38-40-43-48-51-53 m. HUSK KNAPHUL! Når arb måler 35-36-37-38-39-40 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 35-36-36-39-40-41 m. Når aflukningen til ærmegabet er færdig strikkes kantm (= 14-14-14-16-16-16 m mod midt foran) videre i retstrik til færdig mål. Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm lukkes de første 16-17-16-17-17-18 m af til skulder på næste p fra vrangen = 19-19-20-22-23-23 m tilbage til sjalskrave. Fortsæt med retstrik over disse m - SAMTIDIG strikkes der forkortede p således med start fra halsen (retsiden): * Strik 2 p retstrik over alle m. På næste p fra retsiden strikkes 14-14-14-16-16-16 ret, vend og strik ret tilbage *, gentag fra *-* til arb måler 7-7-8-8-9-9 cm fra hvor der blev lukket af til skulder (kortsiden). Luk alle m løst af.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre forstk, men modsat. Der lukkes ikke af til knaphul på venstre forkant.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 34-34-36-36-38-38 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 7 med Eskimo. Strik 12 p retstrik. Skift til rundp 8. Strik glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. Når arb måler 12-13-13-12-10-11 cm tages der 1 m ud i hver side af arb – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 8.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-6-6-7-7-8 gange = 44-46-48-50-52-54 m. Når arb måler 48-47-47-46-44-43 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2-3-4-4-6-7 gange, nu lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 54-54-55-55-55-55 cm, derefter lukkes 3 m af 1 gang i hver side før de resterende m lukkes af. Arb måler ca 56-56-57-57-57-57 cm. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy ærmerne i indenfor 1 kantm. Sy side- og ærmesømmene i et indenfor 1 kantm ned til hvor der blev slået kantm op (= ca 8 cm slids). Sy kraven sammen midt bagpå - OBS! Sømmen skal være på bagsiden så den ikke ses når kraven bukkes ned. Sy kraven langs halsudskæringen bag i nakken. Sy knapperne i på venstre forkant.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 171-2) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (48)

Cynthia 24.01.2020 - 21:51:

Hallo, würden Sie mir einmal helfen, wie ich in Größe S bei den Armausschnitten abketten soll? Es heißt „ für die Armausschnitte beidseitig in jeder 2. R wie folgt abketten: je 3 M 0-1-1-1-1-1 x, je 2 M 1-0-1-2-3-3 x und je 1 M 1-1-2-2-2-3 x“, leider verstehe ich nicht wie das gemeint ist. Liebe Grüße, Cynthia

DROPS Design 27.01.2020 kl. 08:02:

Liebe Cynthia, Ketten Sie so ab: 3 Maschen am Anfang der nächsten 2 Reihen (1 Hin + 1 Rückreihe), 2 Maschen am Anfang der nächsten 2 Reihen, 1 Masche am Anfang der nächsten 4 Reihen. Jetzt ketten Sie 2 Maschen am Anfang der nächsten 2 Reihen bis die Arbeit 54 cm misst, dann ketten Sie 3 Maschen am Anfang nächster 2 Reihen. Viel Spaß beim stricken!

Marjan 27.09.2019 - 09:40:

Mijn vraag gaat over de mouwen: als ik 36 steken opzet wordt de mouw ontzettend wijd. Is dat wel de bedoeling? Op de foto is dat niet het geval, tenminste niet zooo wijd. Klopt het wel?

DROPS Design 27.09.2019 kl. 14:44:

Dag Marjan,

Bij een stekenverhouding van 11 steken in de breedte = 10 cm, zou je op 29 cm rondom komen en dat lijkt me een vrij normale afmeting voor dit patroon, dus ik denk niet dat er een fout in zit. Als je het te veel vindt kun je natuurlijk altijd minder steken opzetting.

Christina 22.08.2019 - 23:49:

Liebes Drops-Team, ich habe nochmals eine Frage zur Anleitung. Bei der Anleitung zum Rückenteil heisst es "Bei einer Gesamtlänge von 8 cm je 1 neue M am Ende der nächsten 2 R, d.h. beidseitig" Ebenfalls laut Anleitung sollen nach der Zunahme 2 Maschen mehr auf der Nadel sein. Wenn man die Zunahmen aber auf 2 Reihen macht komme ich auf 4 zugenommene Maschen. Was davon ist richtig? Oder habe ich etwas überlesen?

DROPS Design 23.08.2019 kl. 09:15:

Liebe Christina, nach 8 cm schlagen Sie 1 Masche am Ende der nächsten Reihe, wenden Sie und schlagen Sie 1 M am Ende der nächsten Reihe = Sie haben jetzt 1 neue Masche beidseitig zugenommen = 2 Zunahmen. Viel Spaß beim stricken!

Christina 06.08.2019 - 17:31:

Liebes Drops-Team Bei den Ärmeln heisst es "Zunahmetipp beachten", allerdings finde ich nur einen Abnahmetipp und keinen Zunahmetipp? Auch bei den Videos passend zu diesem Muster ist leider kein passendes zum Zunehmen dabei.

DROPS Design 07.08.2019 kl. 16:41:

Liebe Christina, danke für den Hinweis, ZUNAHMETIPP wird dazu geschrieben: es wird mit 1 Umschlag innerhalb 1 Randmasche beidseitig zugenommen; bei der nächsten Reihe stricken Sie die Umschläge verschränkt. Viel Spaß beim stricken!

Janine Chappell 22.06.2019 - 23:21:

Could this be extended longer using the pattern without adjustment, to make a longer length or a coat?

DROPS Design 23.06.2019 kl. 08:36:

Dear Janine, absolutely. Maybe start with a few more stitches and gradually decrease those at the sides between where your hip and where your waist would be, but it should woork even without those. Happy Knitting!

Sylvie Longpre 25.02.2019 - 02:26:

Bonjour,\r\nJe n\'arrive pas à faire le col châle. Est-il possible d\'avoir plus de détails quand on arrive aux points raccourcis ? Je n\'arrive pas à faire l\'arrondi.\r\nMerci !

DROPS Design 25.02.2019 kl. 11:34:

Bonjour Mme Longpre, pour le devant droit, vous commencez sur l'endroit: *2 rangs (= 1 côte mousse) sur toutes les mailles, 2 rangs (= 1 côte mousse) sur les 14 ou 16 premières mailles seulement*, répétez de *-*, pour chaque série de *-*, vous avez 4 rangs (= 2 côtes mousse) à droite, vu sur l'endroit) et 1 seule côte mousse à gauche (côté qui sera cousu le long de l'encolure dos). Bon tricot!

Janet Hahn 02.02.2019 - 01:28:

How might these changes affect the sweater’s stitch count or fit: replacing the garter-st column along the side seams with ss, or knitting fewer sts in garter? knitting the fronts & back in 1 piece until the armholes? seaming with mattress stitch?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 09:25:

Dear Mrs Hahn, we are unfortunately not abel to adjust every pattern to each individual request, for any individual assistance please contact the store where you bought the yarn. Happy knitting!

Gilda Grossman 11.01.2019 - 19:17:

Hi I have a 50 inch bust and wonder what size you think I should make and how many yards of the yarn you call for in the pattern you recommend. Thank you Gilda Grossman

DROPS Design 14.01.2019 kl. 08:37:

Dear Mrs Grossman, compare the measurements in the chart (taken flat - in cm - from side to side) to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing and convert into inches here. Happy knitting!

Mar 25.11.2018 - 23:17:

I really love the design of this jacket and would like to knit it in another yarn such as alpaca boucle or Nepal but the gauge is different. Is there an easy way to adjust the pattern? I would like to see a see a similar pattern for group C yarns. Perhaps you could include one in you next series which I suppose with be published in December. I have been knitting your patterns for years !!!!

DROPS Design 26.11.2018 kl. 10:31:

Dear Mar, you could also work this jacket with 2 strands yarn group C (either Alpaca Bouclé or Nepal) - read more about alternatives here - find also all our knitted jacket with yarn group C here. Your request will also be forwarded to our Design Team.Happy knitting!

Carmen Maria 05.11.2018 - 09:06:

Perdona pero no lo tengo tan claro: en vuestro patrón para la talla S aumentáis 14 puntos . Si vuestra muestra es 11 pos x 15 hileras= 10 cms. Habéis aumentado más de 10 cms. Luego yo no debo aumentar 13 cms/2. Correcto?

Kommentere opskrift DROPS 171-2

Winter Hues

Stefanie, Germany