DROPS / 173 / 5

Black Ice by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Nepal” med nordisk mønster og rundt bærestykke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr ne-217
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g f.nr 0100, natur
200-250-250-300-300-350 g f.nr 0506, mørk grå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4,5 – til Rib.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 6 – til hals
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 308kr. Læs mere.

For at beregne hvor ofte der skal tages ind på p, regner man det totale m-antal på p (f.eks 148 m) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 34) = 4,3. Dvs i dette eksempel strikkes ca hver 3. og 4.m sammen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Der tages ud på hver side af mærketråden således:
Start 1 m før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m) slå om (= 2 m taget ud). På næste omg strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arb. Gå evt et p nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.
----------------------------------------------------------

RYG & FORSTK:
Arb strikkes først frem og tilbage på rundp i 2 dele, derefter sættes arb sammen og det strikkes rundt på rundp.

RYGSTK:
Slå 92-100-112-124-132-148 m op på rundp 4,5 med natur. Strik 1 p vr fra vrangen, derefter strikkes der således – fra retsiden: 3 m RETSTRIK – se forkl over, 2 m ret, Rib (= 2 vrang/ 2 ret) til der er 3 m tilbage, slut af med 3 m retstrik. Strik Rib i 8 cm, derefter skiftes der til rundp 5,5, strik 1 omg ret hvor der tages 20-22-28-28-30-34 m ind jævnt fordelt = 72-78-84-96-102-114 m – læs INDTAGNINGSTIPS! Fortsæt i glatstrik med 3 m retstrik i hver side til arb måler 18 cm. Læg arb til side og strik forstk på samme måde.

RYG & FORSTK:
Sæt de 2 dele sammen på samme rundp nr 5,5 fortsæt rundt over alle m = 144-156-168-192-204-228 m. Fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 21-22-23-24-25-26 cm strikkes A.1 over alle m (= 12-13-14-16-17-19 rapporter på omg) - Læs STRIKKETIPS! Når der er 1 omg tilbage i A.1 (arb måler ca 40-41-42-43-44-45 cm) strikkes næste omg således (= sidste omg i A.1): Luk 3-3-4-4-5-5 m af til ærmegab, strik 66-72-76-88-92-104 m (= forstk), luk 6-6-8-8-10-10 m af til ærmegab, strik 66-72-76-88-92-104 m (= rygstk) og luk de sidste 3-3-4-4-5-5 m af til ærmegab. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Skift til lille rundp når der er nok m. Slå 52-52-52-56-56-56 m op på strømpep 4,5 med natur. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib (= 2 ret/2 vrang) i 6 cm. Strik 1 omg ret hvor det tages 12 m ind jævnt fordelt i alle str = 40-40-40-44-44-44 m. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Skift til strømpep 5,5 og strik glatstrik med natur. Når arb måler 11-11-13-13-10-12 cm tages der 2 m ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3½.-3.-2½.-2½.-2½.-2.cm totalt 10-11-12-12-13-15 gange = 60-62-64-68-70-74 m. SAMTIDIG når arb måler 24-24-23-23-23-22 cm strikkes A.1, pilen i A.1 = midt på ærmet, tæl m ud fra pilen og strik så mønsteret bliver ens i begge sider, de nye m i siderne strikkes løbende ind i mønsteret, OBS! Mønsteret går ikke op i en hel rapport. På sidste omg i A.1 (arb måler 43-43-42-42-42-41 cm, OBS: Kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) – lukkes de midterste 6-6-8-8-10-10 m midt under ærmet af = 54-56-56-60-60-64 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp 5,5 som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 240-256-264-296-304-336 m. Strik første omg i A.2, SAMTIDIG justeres m-ant til 234-252-270-288-306-324 m. Fortsæt med mønster og indtagninger som vist i A.2 (= 13-14-15-16-17-18 rapporter). Læs STRIKKETIPS! Når A.2 er strikket færdig – se pil for din str - er der 130-140-150-160-153-162 m på omg. Strik 1 omg ret hvor der tages 34-44-50-56-49-54 m ind jævnt fordelt = 96-96-100-104-104-108 m.

FORHØJNING BAGPÅ:
Sæt 1 mærke midt foran. Start midt bagpå og strik forhøjning bag på rundp 5,5 med natur: Strik ret til der er 10-10-12-12-14-16 m tilbage før mærket foran, vend og strik vrang til der er 10-10-12-12-14-16 m tilbage før mærket i den anden side. Vend og strik ret til der er 20-20-22-22-24-26 m tilbage før mærket foran, vend og strik vrang til der er 20-20-22-22-24-26 m tilbage før mærket i den anden side. Vend og strik ret til der er 30-30-32-32-34-36 m tilbage før mærket, vend og strik vrang til der er 30-30-32-32-34-36 m tilbage før mærket i den anden side. Vend og strik ret tilbage til midt bagpå. Arb måler totalt 66-68-70-73-75-77 cm fra nederkant til skulder.

HALS:
= 96-96-100-104-104-108 m. Strik 2 omg retstrik – se forkl over, skift til lille rundp 6, derefter strikkes der rundt i Rib (2 ret/2 vrang). Fortsæt med Rib til arb måler 22-22-22-24-24-24 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Lousha 18.07.2018 - 20:23:

Mistakes in the A.2? End of row 8 the pattern will be off. There should be 3 white ss between every grey-white-grey ss. But according to the chart after the last g-w-g you k2tog, that makes ONE stitch, then start the chart with ONE white. This way it's 2 whites instead of 3. In the next row this causes 4 whites instead of 5 if you look at the end and the beginning of the chart. Also k2tog in rows 43 and 50 schould indicate grey.

DROPS Design 19.07.2018 kl. 09:26:

Dear Lousha, when you repeat the diagram in width make sure to continue the pattern as it should look at, so that the st in grey on 9th round should be on the right place. When you decrease in A.1 you should dec in the background colour, ie on row 49, K2 tog with grey. Happy knitting!

Lavendeltje 17.03.2018 - 18:20:

Hallo, ik heb heel wat truien gebreid in het verleden, maar een trui op een rondbreinaald is voor mij nieuw. Daarbij zie ik ook geen omschrijving van een voorpand, alleen van een achterpand... ? Ik wil deze trui heel graag breien, maar zoals ik het patroon bekijk, lijkt het onbegonnen werk. Mvg

DROPS Design 19.03.2018 kl. 07:49:

Hallo Lavendeltje, Het voor en achterpand worden eerst los van elkaar gebreid (evt. kun je dit eerste )ook op rechte naalden doen. (Aan het eind van de paragraaf staat dat je het voorpand op dezelfde manier als het achterpand breit.). Daarna zet je beide panden samen op een rondbreinaald en brei je in de rondte. Het is eerst even wennen op een rondbreinaald, maar na verloop van tijd gaat het je steeds makkelijker af. Bekijk evt. wat instructievideo's. In deze video zie bijvoorbeeld hoe je tricotsteek in de rondte breit. Succes!

Elnor Elis-Williams 13.12.2017 - 00:09:

Can you explain what the back elevation portion contributes to the pattern? I am about to begin the youke in the round having just attached the arms and don't understand the Elevation at the back instructions or what this bit creates?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 08:19:

Hi Elnor, The back elevation makes the back of the neck higher than the front and also helps the collar to lie nicely when folded down. The elevation is short rows over the mid back of neck, back and forth with the number of stitches on each row as described in the text. I hope this helps and happy knitting!

Anna Vohs 23.10.2017 - 02:27:

Hej jeg skal til at starte med Raglan på denne super flotte trøje. Mit spørgsmål er om hvor man skal starte henne? Midt bagpå eller ved et af ærmerne?

DROPS Design 23.10.2017 kl. 14:14:

Hei Anna. Du kan fint starte ved en overgang mellom erme og bolen. God Fornøyelse!

Terese Hall 09.03.2017 - 17:55:

Hej Jag har kommit till mönstret nu och undrar vad pilen i A1 har för funktion? I andra beskrivningar har den betytt att jag skall börja mönstret där. Eller betyder den riktningen som mönstret skall stickas i Mvh Terese

DROPS Design 10.03.2017 kl. 08:47:

Hej. Under ÄRM står det "pilen i A.1 = mitt på ärmen" så den visar var mönstret ska placeras på ärmen. Lycka till!

Marianne Ginnerup 14.02.2017 - 09:42:

Hej. Jeg strikker model 173-5 og er nået til "forhøjning bagpå". Og jeg forstår det ikke! Kan ikke få det til at passe. Jeg skal sætte mærke midt foran og midt bagpå. Jeg har 104 m på rundpinden. Men jeg strikker jo så mellem mærkerne for og bag, dvs. jeg også strikker maskerne fra ærmet med. På den måde bliver det jo skævt og bliver kun strikket i den ene side. Hvad gør jeg forkert??? Det er en superflot sweater og jeg glæder mig til den er færdig. Med venlig hilsen Marianne Ginnerup

DROPS Design 14.02.2017 kl. 16:02:

Hej Marianne. Du begynder midt bag paa arbejdet (du har 1 maerke midt for og 1 maerke midt bag). Saa strikker du til der er 12 eller 14 m (der er to str med 104 m) för maerket midt for, vender og strikker nu vrang tilbage til du er 12 eller 14 m för maerket midt for paa den anden side. Vend og strik til der er 22 eller 24 m för maerket midt for paa den anden side osv. Du strikker ogsaa maskerne fra aermet med.

Iris 15.11.2016 - 16:42:

Merci pour le centrage du motif, c'est compris. Mais "Tricotez ensuite les augmentations en suivant logiquement le diagramme", ces augmentations modifient le diagramme, l'espacement des motifs entre eux. Je fais et je défais, ne sachant comment en fin de A1 je vais me retrouver ? Je n'ai jamais pratiqué les augmentations EN JACQUARD sur aiguilles circulaires. Pouvez-vous encore m'aider SVP ??

DROPS Design 16.11.2016 kl. 09:03:

Bonjour Iris, si vous commencez le tour par les 4 dernières m du diagramme (par ex.), l'augm. se fera en suivant la 5ème m à partir de la gauche, la suiv. sera la 6ème m à partir de la gauche et ainsi de suite. Si vous terminez par les 4 premières m du diagramme, l'augm. suiv. se fera en suivant la 5ème m du diagramme à partir de la droite, puis la 6ème m du diagramme et ainsi de suite. Notez dans le diagramme votre première m en début de rang et la dernière et continuez le motif sur ces mailles. Le motif ne tombera pas juste au milieu sous la manche (début des tours) mais il doit rester centré et s'aligner. Bon tricot!

Iris 15.11.2016 - 08:54:

Bonjour, me voici arrivée aux manches ! Je ne parviens pas bien à augmenter en jacquard et à prévoir où commencer le motif pour qu'il soit identique des 2 côtés. Un conseil ? Je tricote en taille L et c'est un cadeau de Noël pour ma fille, alors j'aimerais que ce soit réussi. Merci :)

DROPS Design 15.11.2016 kl. 09:23:

Bonjour Iris, suivez les conseils indiqués ici pour bien centrer le motif sur la manche. Tricotez ensuite les augmentations en suivant logiquement le diagramme. Bon tricot!

Iris 30.10.2016 - 12:51:

Merci pour votre tutoriel pour éviter les décalages :) J'ai commencé le jacquard, dans les mêmes couleurs que le modèle ; je fais suivre le fil gris souplement derrière pour une meilleure tenue du tricot, mais le gris ressort sous le coloris naturel quand on regarde l'ouvrage à l'endroit. Ça ne rend pas tout à fait comme sur la photo où la couleur claire n'est pas assombrie par le gris derrière. Que me suggérez-vous ? Merci !

DROPS Design 31.10.2016 kl. 11:03:

Bonjour Iris, essayez de bien garder la même tension pour les 2 fils (couleurs) tricotés, comme dans la vidéo ci-dessous. Bon tricot!

Ilse Schaffner 28.10.2016 - 23:58:

How many inches wide are the different sizes for the pattern Black Ice? I looked at the bottom of the pattern but the numbers don't translate from cm to in and the numbers are too high to be inches. It's really confusing.

DROPS Design 31.10.2016 kl. 09:27:

Dear Mrs Schaffner, all measurements in chart are in cm, please convert here into inches. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 173-5