DROPS / 173 / 5

Black Ice by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Nepal” med nordisk mønster og rundt bærestykke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr ne-217
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g f.nr 0100, natur
200-250-250-300-300-350 g f.nr 0506, mørk grå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4,5 – til Rib.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 6 – til hals
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 217kr. Læs mere.

For at beregne hvor ofte der skal tages ind på p, regner man det totale m-antal på p (f.eks 148 m) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 34) = 4,3. Dvs i dette eksempel strikkes ca hver 3. og 4.m sammen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Der tages ud på hver side af mærketråden således:
Start 1 m før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m) slå om (= 2 m taget ud). På næste omg strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arb. Gå evt et p nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.
----------------------------------------------------------

RYG & FORSTK:
Arb strikkes først frem og tilbage på rundp i 2 dele, derefter sættes arb sammen og det strikkes rundt på rundp.

RYGSTK:
Slå 92-100-112-124-132-148 m op på rundp 4,5 med natur. Strik 1 p vr fra vrangen, derefter strikkes der således – fra retsiden: 3 m RETSTRIK – se forkl over, 2 m ret, Rib (= 2 vrang/ 2 ret) til der er 3 m tilbage, slut af med 3 m retstrik. Strik Rib i 8 cm, derefter skiftes der til rundp 5,5, strik 1 omg ret hvor der tages 20-22-28-28-30-34 m ind jævnt fordelt = 72-78-84-96-102-114 m – læs INDTAGNINGSTIPS! Fortsæt i glatstrik med 3 m retstrik i hver side til arb måler 18 cm. Læg arb til side og strik forstk på samme måde.

RYG & FORSTK:
Sæt de 2 dele sammen på samme rundp nr 5,5 fortsæt rundt over alle m = 144-156-168-192-204-228 m. Fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 21-22-23-24-25-26 cm strikkes A.1 over alle m (= 12-13-14-16-17-19 rapporter på omg) - Læs STRIKKETIPS! Når der er 1 omg tilbage i A.1 (arb måler ca 40-41-42-43-44-45 cm) strikkes næste omg således (= sidste omg i A.1): Luk 3-3-4-4-5-5 m af til ærmegab, strik 66-72-76-88-92-104 m (= forstk), luk 6-6-8-8-10-10 m af til ærmegab, strik 66-72-76-88-92-104 m (= rygstk) og luk de sidste 3-3-4-4-5-5 m af til ærmegab. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Skift til lille rundp når der er nok m. Slå 52-52-52-56-56-56 m op på strømpep 4,5 med natur. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib (= 2 ret/2 vrang) i 6 cm. Strik 1 omg ret hvor det tages 12 m ind jævnt fordelt i alle str = 40-40-40-44-44-44 m. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Skift til strømpep 5,5 og strik glatstrik med natur. Når arb måler 11-11-13-13-10-12 cm tages der 2 m ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3½.-3.-2½.-2½.-2½.-2.cm totalt 10-11-12-12-13-15 gange = 60-62-64-68-70-74 m. SAMTIDIG når arb måler 24-24-23-23-23-22 cm strikkes A.1, pilen i A.1 = midt på ærmet, tæl m ud fra pilen og strik så mønsteret bliver ens i begge sider, de nye m i siderne strikkes løbende ind i mønsteret, OBS! Mønsteret går ikke op i en hel rapport. På sidste omg i A.1 (arb måler 43-43-42-42-42-41 cm, OBS: Kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) – lukkes de midterste 6-6-8-8-10-10 m midt under ærmet af = 54-56-56-60-60-64 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp 5,5 som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 240-256-264-296-304-336 m. Strik første omg i A.2, SAMTIDIG justeres m-ant til 234-252-270-288-306-324 m. Fortsæt med mønster og indtagninger som vist i A.2 (= 13-14-15-16-17-18 rapporter). Læs STRIKKETIPS! Når A.2 er strikket færdig – se pil for din str - er der 130-140-150-160-153-162 m på omg. Strik 1 omg ret hvor der tages 34-44-50-56-49-54 m ind jævnt fordelt = 96-96-100-104-104-108 m.

FORHØJNING BAGPÅ:
Sæt 1 mærke midt foran. Start midt bagpå og strik forhøjning bag på rundp 5,5 med natur: Strik ret til der er 10-10-12-12-14-16 m tilbage før mærket foran, vend og strik vrang til der er 10-10-12-12-14-16 m tilbage før mærket i den anden side. Vend og strik ret til der er 20-20-22-22-24-26 m tilbage før mærket foran, vend og strik vrang til der er 20-20-22-22-24-26 m tilbage før mærket i den anden side. Vend og strik ret til der er 30-30-32-32-34-36 m tilbage før mærket, vend og strik vrang til der er 30-30-32-32-34-36 m tilbage før mærket i den anden side. Vend og strik ret tilbage til midt bagpå. Arb måler totalt 66-68-70-73-75-77 cm fra nederkant til skulder.

HALS:
= 96-96-100-104-104-108 m. Strik 2 omg retstrik – se forkl over, skift til lille rundp 6, derefter strikkes der rundt i Rib (2 ret/2 vrang). Fortsæt med Rib til arb måler 22-22-22-24-24-24 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Stefanie 27.12.2018 - 14:25:

Wie viele Maschen müssen für das Rumpfteil angeschlagen werden?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 10:07:

Liebe Stefanie, Rücken und Vorderteil werden zuerst genauso gestrickt: 92-100-112-124-132-148 M anschlagen die dann zu 72-78-84-96-102-114 M nach den Bündchen abgenommen werden - dann werden beide Teilen in Runden gestrickt = 144-156-168-192-204-228 M . Viel Spaß beim stricken!

Astasia Leblanc 18.12.2018 - 18:58:

Does this pattern start from the bottom up or top to the bottom???

DROPS Design 19.12.2018 kl. 08:57:

Dear Mrs Leblanc, this jumper is worked bottom up, first work the bottom of back and front piece separately for the vents on the side, then work them together in the round to the armholes. Work now the sleeves separately and now work yoke in the round to the elevation on back piece (worked back and forth), then work neck edge. Happy knitting!

Susanne Thesbjerg 13.12.2018 - 15:07:

Ang. ærmerne; Skal man starte med mønster A1 lige efter udtagning (midt på ærmet) eller? Kan ikke få det til at passe, når man skal strikke de nye masker med. Venlig hilsen Susanne Thesbjerg

Anita Gregersen 02.11.2018 - 09:58:

Jeg vil gerne strikke denne bluse. Men jeg syntes at Garner er for tykt. Findes der noget garn uden uld? Som måske passer til pinde 3,5 og 4

DROPS Design 02.11.2018 kl. 14:55:

Hei Anita. Det er strikkefastheten som avgjør hvilke garn du kan strikke med og hvilken pinnestørrelse du trenger. Denne er strikket med garn fra garngruppe C, og alle garn i denne gruppen har i utgangspunktet samme strikkefasthet. Bomull-Lin og Paris begge bomullsbaserte garn i garngruppe C, om du ikke vil strikke med ull. Vær obs på at bomull har andre kvaliteter enn ull og genseren vil derfor ikke se helt ut som på bildet. Om du vil strikke med tynnere garn anbefaler vi at du finner en oppskrift som er skrevet med garn fra gruppe A eller B, da målene på denne genseren vil bli endret om du har en annen strikkefasthet enn angitt. God fornøyelse.

Helle Zinck Høegh 21.10.2018 - 14:58:

Kan man ikke med fordel atrikke den på rundpind fra starten? Hvad er tanken med at starte med at strikke frem og tilbage de første 18 cm? Super flot, jeg glæder mig til at komme i gang :)

DROPS Design 22.10.2018 kl. 07:58:

Hei Helle. Du strikker forstykke og bakstykke hver for seg de første 18 cm fordi det skal være en splitt i hver side. God fornøyelse.

Chrystel Bouché 15.10.2018 - 08:38:

Vous nous demandez de réunir les manches avec le tronc du pull alors que notre ouvrage ne mesure que 39 cm est-ce normal ( 18cm d'uni et 18 cm de A1) ? Alors que sur le patron dessiné la réunification s'opère à 66cm. A quel moment me suis-je trompée? Merci d'avance Chrystel

DROPS Design 15.10.2018 kl. 10:59:

Bonjour Mme Bouché, les 66 cm indiqués à gauche du schéma représentent la longueur totale du pull à partir de l'épaule. En taille S, on rabat les mailles des emmanchures à 40 cm (= au dernier tour de A.1). Bon tricot!

Smile 03.09.2018 - 15:53:

Hallo, waarom word het voorpand en achterpand niet meteen van begin af aan samen op een rondbreinaald gebreit? Dat is toch veel gemakkelijker.

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:11:

Dag Smile, Er is niet een speciale reden voor; je kunt er ook voor kiezen om de voor- en achterpanden vanaf het begin in de rondte te breien. Je hoeft dan geen kantsteken te breien.

Lousha 18.07.2018 - 20:23:

Mistakes in the A.2? End of row 8 the pattern will be off. There should be 3 white ss between every grey-white-grey ss. But according to the chart after the last g-w-g you k2tog, that makes ONE stitch, then start the chart with ONE white. This way it's 2 whites instead of 3. In the next row this causes 4 whites instead of 5 if you look at the end and the beginning of the chart. Also k2tog in rows 43 and 50 schould indicate grey.

DROPS Design 19.07.2018 kl. 09:26:

Dear Lousha, when you repeat the diagram in width make sure to continue the pattern as it should look at, so that the st in grey on 9th round should be on the right place. When you decrease in A.1 you should dec in the background colour, ie on row 49, K2 tog with grey. Happy knitting!

Lavendeltje 17.03.2018 - 18:20:

Hallo, ik heb heel wat truien gebreid in het verleden, maar een trui op een rondbreinaald is voor mij nieuw. Daarbij zie ik ook geen omschrijving van een voorpand, alleen van een achterpand... ? Ik wil deze trui heel graag breien, maar zoals ik het patroon bekijk, lijkt het onbegonnen werk. Mvg

DROPS Design 19.03.2018 kl. 07:49:

Hallo Lavendeltje, Het voor en achterpand worden eerst los van elkaar gebreid (evt. kun je dit eerste )ook op rechte naalden doen. (Aan het eind van de paragraaf staat dat je het voorpand op dezelfde manier als het achterpand breit.). Daarna zet je beide panden samen op een rondbreinaald en brei je in de rondte. Het is eerst even wennen op een rondbreinaald, maar na verloop van tijd gaat het je steeds makkelijker af. Bekijk evt. wat instructievideo's. In deze video zie bijvoorbeeld hoe je tricotsteek in de rondte breit. Succes!

Elnor Elis-Williams 13.12.2017 - 00:09:

Can you explain what the back elevation portion contributes to the pattern? I am about to begin the youke in the round having just attached the arms and don't understand the Elevation at the back instructions or what this bit creates?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 08:19:

Hi Elnor, The back elevation makes the back of the neck higher than the front and also helps the collar to lie nicely when folded down. The elevation is short rows over the mid back of neck, back and forth with the number of stitches on each row as described in the text. I hope this helps and happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 173-5