DROPS / 167 / 18

Summer Bliss by DROPS Design

Hæklet DROPS tunika i ”Belle” med A-facon og hulmønster. Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr vs-020
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 03, lys beige

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 - eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 8 rækker på 10 x 10 cm, eller 1 rapport A.2 på 5 cm i bredden. OBS: 1 lm-bue = 1 st + 2 lm skal måle 1½ cm i bredden – sørg for at lm ikke hækles for stramme!
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 12.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 90.65kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
På hver omg/række med st erstattes første st med 4 lm. Omg afsluttes med 1 km i 4.lm i starten af omg.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.5.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle de næste 2 st sammen således: Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.

INDTAGNINGSTIPS LM-BUER:
Der tages 1 lm-bue ind i starten af rækken set fra retsiden således: Hækl 2 lm, spring over den første lm-bue, hækl 1 st om næste lm-bue. På næste række springes der over den sidste lm-bue set fra vrangen (= første lm-bue set fra retsiden).

Der tages 1 lm-bue ind i slutningen af rækken set fra retsiden således: Hækl til der er 1 lm-bue tilbage, 2 lm, spring over den sidste lm-bue, hækl 1 m i hver af de resterende m. På næste række hoppes det over den første lm-bue, hækl 2 lm, og 1 st om næste lm-bue set fra vrangen (= sidste lm-bue set fra retsiden).
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikaen hækles rundt, nedenfra og op, derefter deles arb til forstk og rygstk og der hækles frem og tilbage op til skulderen. Til sidst hækles der en kant nederst med netmønster. Omg start = i højre side.

Hækl 195-205-223-242-270-289 løse lm på nål 4,5 med Belle og sæt dem sammen til en ring med 1 km. Hækl 4 lm - læs HÆKLEINFO! Derefter hækles der således: Hækl 1 st i hver af de første 6-2-6-4-4-2 lm, * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* 26-28-30-33-37-40 gange til = 168-176-192-208-232-248 st + 4 lm i starten af omg. Fortsæt rundt med 1 st i hver st til arb måler 5-5-6-6-7-7 cm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Nu hækles der mønster fra 2.omg i diag A.1 (= 8 st) 21-22-24-26-29-31 gange på omg. OBS: A.2 viser hvordan omg starter og slutter. På sidste række i diag tages der 32 st ind jævnt fordelt i alle str - læs INDTAGNINGSTIPS = 136-144-160-176-200-216 st + de 4 lm i starten af omg. Fortsæt med 1 st i hver st til arb måler 25-25-26-26-27-27 cm i højden. Derefter hækles A.1 som før fra 2.række i diag men nu hækles der 17-18-20-22-25-27 rapporter på omg. OBS: A.2 viser hvordan omg starter og slutter. Afslut før de 2 sidste rækker i diag A.1. Nu hækles der 1 række med 1 st i hver st og m-antallet justeres til 132-136-154-166-190-198 st. Klip tråden. Sæt et mærke her. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Nu deles arb til forstk og rygstk.

RYGSTK:
Spring over 4-6-6-6-6-7 st til ærmegab, hækl A.3 (= 8 st), A.4 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 gange i bredden, hækl A.5 (= 6 st) = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første række. Videre hækles der som forkl i de forskellige str under:

Str S og M:
Fortsæt frem og tilbage med mønster som vist på 2.og 3.række i A.3 til A.5 til arb måler 14-15 cm – sørg for at næste række som hækles er som 3.række!

Str L, XL, XXL og XXXL:
Fortsæt frem og tilbage med mønster som vist på 2. og 3.række i A.3 til A.5, SAMTIDIG på næste række tages der ind til ærmegab i hver side indenfor 3 m - læs INDTAGNINGSTIPS LM-BUER. OBS: Der hækles 3 dbl-st i stedet for 3 st i hver side på de rækker der tages ind på (dette gøres for at kanterne ikke skal stramme!). Gentag indtagningen 0-1-2-2 gange til (= totalt 1-2-3-3 indtagninger i hver side) = 20-20-22-23 lm-buer tilbage. derefter fortsættes der med lm-buer som vist på 2.og 3.række i diag A.3 til A.5 til arb måler 16-17-18-19 cm – sørg for at næste række som hækles er som 3.række.

Fortsæt som forklaret under i alle str:
Hækl 1 st i hver af de første 3 st og 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hækl 1 st i næste st, derefter hækles der 24-24-26-26-26-28 st jævnt fordelt over de næste 10-10-11-11-11-12 lm-buer fra forrige række, hækl 1 st i næste st, og 1 st om næste lm-bue, fortsæt med 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver af de yderste 3 st. Der er nu 26-26-28-28-28-30 st efter hinanden midt på rygstk.
Nu hækles hver skulder færdig for sig. Vend og hækl som før over de første 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hækl 1 st i hver af de første 3 st af de 26-26-28-28-28-30 st. Vend og hækl 16-16-16-16-19-19 st jævnt fordelt for skulderen. Klip og hæft tråden.
Hækl den anden skulder på samme måde men spejlvendt: Start ved ærmegabet, og hækl 1 st i hver af de yderste 3 st, derefter hækles der lm-buer som før over de 4-4-4-4-5-5 lm-buer, og 1 st i hver af de næste 3 st. Vend og hækl 16-16-16-16-19-19 st jævnt fordelt over skulderen. Klip og hæft tråden.

FORSTK:
Spring over 4-6-6-6-6-7 st til ærmegab. Hækl A.3 (= 8 st), A.4 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 gange i bredden, hækl A.5 = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første række og der er 4-6-6-6-6-7 st tilbage frem til starten af rygstk. Videre hækles der som forkl i de forskellige str under:

Str S og M:
Fortsæt frem og tilbage med 2.og 3.række i A.3 til A.5 til der er hæklet 5 rækker i begge str. Nu hækles der således: Hækl 1 st i hver af de første 3 st og 4-4 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hækl 1 st i næste st, derefter hækles der 24-24 st jævnt fordelt over de næste 10-10 lm-buer, hækl 1 st i næste st, og 1 st om næste lm-bue, fortsæt med 4-4 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver af de yderste 3 st. Der er nu 26-26 st til hals midt på forstk.

Str L, XL, XXL, XXXL:
Fortsæt frem og tilbage med 2.og 3.række i A.3 til A.5, SAMTIDIG på næste række lukkes der af til ærmegab i hver side som på rygstk og når der er hæklet 5 rækker med lm-buer hækles der st til hals midt på forstk således: Hækl 1 st i hver af de første 3 st og 4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hækl 1 st i næste st, derefter hækles der 26-26-26-28 st jævnt fordelt over de næste 11-11-11-12 lm-buer fra forrige række, hækl 1 st i næste st, og 1 st om næste lm-bue, fortsæt med 4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver af de yderste 3 st. Der er nu 28-28-28-30 st til hals midt på forstk.

Nu fortsættes der som forklaret under i alle str:
Videre hækles hver skulder færdig hver for sig. Vend og hækl lm-buer som før over de første 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hækl 1 st i hver af de første 3 st af de 26-26-28-28-28-30 st. Vend og fortsæt således med lm-buer og 3 st i hver side til arb måler 16-17-18-19-20-21 cm. Vend og hækl 16-16-16-16-19-19 st jævnt fordelt over skulderen. Klip og hæft tråden.
Hækl den anden skulder på samme måde men spejlvendt: Dvs start ved ærmegabet!

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen. Sy hver m pænt sammen og sørg for at sømmen ikke strammer! Klip og hæft trådene.

KANT NEDERST:
Nu hækles der en kant nederst på tunikaen således:
1.OMG: Sæt tråden fast med 1 fm og 3 lm i starten af omg. * 2 lm, spring over ca 1½ cm, 1 st *, gentag fra *-* rundt om hele omg men afslut med 1 km i 3.lm i starten af omg = ca 71-73-80-87-97-104 lm-buer på omg.
2.OMG: Hækl km frem til første lm-bue. Derefter hækles der således: Hækl 3 lm, * 2 lm, 1 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* rundt om hele omg, men afslut med 1 km i 3.lm i starten af omg. Gentag 2.omg til arb måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm (målt fra skulderen) eller til ønsket længde. Klip og hæft trådene.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 04.03.2016
Diagram A.1 Forandringer på 4. omg og 9. omg. Det skal være: fm i m, ikke fm om m.

= 1 st om lm/lm-bue
= 1 tredbl-st
= hækl 2 tredbl-st til 1 st således: Hækl 1 tredbl-st men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen). Hækl 1 tredbl-st til i samme m, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.
= denne række er forkl i opskriften
= der hækles i denne m
= Omg starter med 4 lm og afsluttes med 1 km i 4.lm i starten af omg.
= omg starter med 5 lm og afsluttes med 1 km i 5.lm i starten af omg.
= Omg starter med 1 lm og afsluttes med 1 km i 1.lm på omg.
= hækleretning

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 167-18) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (29)

Dorina 27.01.2020 - 20:11:

Ho comperato il filato da voi usato per cercare di realizzare il modello più vicino all’originale ma le spiegazioni sono sibilline , credo che sia opportuno dare delle spiegazioni più comprensibili ai comuni mortali .

Dorina 25.01.2020 - 11:33:

Buon giorno, mi potreste dire le misure delle varie sezioni del vestito?

DROPS Design 25.01.2020 kl. 12:53:

Buongiorno Dorina, purtroppo un'informazione così dettagliata non è disponibile. Buon lavoro!

Dorina 25.01.2020 - 09:54:

Potreste darmi le misure di ogni sezione, mi piacerebbe sia più dettagliato. Grazie

DROPS Design 25.01.2020 kl. 12:53:

Buongiorno Dorina, purtroppo un'informazione così dettagliata non è disponibile. Buon lavoro!

Hennie Koopman 05.07.2019 - 17:59:

Sorry voor mijn vraag....heeft zich al opgelost

Hennie Koopman 05.07.2019 - 17:45:

Ik wil maat L maken. Er staat...begin met 4 lossen....dan stk in elk van de volgende 6 lossen = 6 stk. Dan losse overslaan en 6 stk in volgende 6 lossen 30x= 180 stk. Ik kom op 186 stk plus 4 lossen. Jullie geven aan 192 stk. Volgend probleem 192 stk en 4 beginlossen is 193 stk. Voor de eerste toer A1 (hokjes met 1 losse ertussen) Betekent bij 193 stk dat je eindigt met 1 stk terwijl je de toer ook begonnen bent met 1 stk. Je moet toch eindigen met 1 losse? Hoeveel hokjes telt toer 1 bij maat L

DROPS Design 08.07.2019 kl. 10:54:

Dag Hennie,

Het gedeelte tussen *_* wordt in totaal 31 keer gedaan, want er staat 'herhaal nog 30 keer, daardoor kom je op 192 stokjes. De 4 beginlossen worden niet meegerekend in het totaal aantal stokjes. A.1 gaat over 8 steken, deze herhaal je in totaal 24 keer. Daarnaast haak je A.2, deze komen boven de eerste 4 lossen (dus het 193e 'stokje')

Pat 16.05.2019 - 00:55:

I am starting the back section. I read the answer to a previous question about the back but I do not understand on the section of the back piece where it says to work A.5 then it has 19-29 chain spaces on first row. The chart does not show chain spaces until the second row, is there I am supposed to start? I love your patterns but they are sometimes hard to follow.

DROPS Design 16.05.2019 kl. 09:40:

Dear Pat, when working A.3 you will have 2 ch-spaces (= 2 chains 2 times), then when repeating A.4 16-26 times in width you will have 16-26 times 2 chains and finishing row with A.5 you will have 1 chain-space (= 2 chains), so that there are 2 +16-26 + 1 = 19-29 ch-spaces (= 2 chains) at the end of this row. Happy crocheting!

Dawn 07.03.2018 - 02:11:

I am starting the back A3,4,5. I am stuck. Can you please explain more detail how to do this? Thank you!

DROPS Design 07.03.2018 kl. 08:46:

Dear Dawn, on back piece, start skipping 4-6-7 sts for armhole (see size), then crochet A.3 over the next 8 sts, repeat A.4 (= 3 sts) a total of 16-26 times in width and finish with A.5 (= 6 sts), there will be 4-6-7 sts unworked at the end of row for armhole. Start reading diagram from RS with the 2nd row in diagram (= 1st row in A.3,4,5 - the one with a star is the previous row), repeeat A.4 in width ans finish with A.5; turn and work row 2: A.5, repeat A.4 and finish with A.3. Happy crocheting!

Dawn 27.02.2018 - 22:40:

I'm confused with A1 and A2. The diagram chart with the pattern is different than the video A1 and A2. Can you please explain further? Thank you.

DROPS Design 28.02.2018 kl. 10:12:

Dear Dawn, in the video this pattern is worked back and forth, but you will work A.2 the same way, start with A.2 (= 1st st on round), then repeat A.1 in the round (= in the video this part is diagram A.2), we show in the video how to work A.2 = time code 1:19 for row 1. Just repeat this section in the round (= A.1 for the tunic) reading diagram always from the right towards the left. Happy crocheting!

Marie 29.03.2017 - 14:30:

Bonjour! J'ai une question concernant la première diminution d'emmanchures: faut-il diminuer (sauter) 2 fois 6 brides de chaque côté du DOS et de chaque côté du DEVANT càdire 24 brides au total ou seulement 12 brides au total? Merci d'avance pour votre réponse et merci pour tous vos jolis modèles.

DROPS Design 29.03.2017 kl. 15:13:

Bonjour Marie, on saute d'abord 6 B pour les emmanchures du dos (en taille XXL) et on crochète A.3, A.4 et A.5 puis on continue en crochetant les rangs 2 et 3 de A.3 à A.5 en diminuant 2 fois à 3 m des bords comme indiqué sous DIMINUTIONS ARCEAUX = il reste 22 arceaux. Bon crochet!

Kate Walter 19.08.2016 - 18:48:

Just viewed your video, the chart being used does not appear to be with the printed pattern, have I over looked it, or is it an combination of chart A.1 to A.5 ? Thank you

DROPS Design 22.08.2016 kl. 08:42:

Dear Mrs Walter, the video below shows how to work similar diagrams in the jacket 167-19 - when working the tunic, you will have to work A.2 as in diagram to this pattern (beg and end of rounds) then work A.1 as shown in A.2 in the video to the jacket. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 167-18