DROPS / 168 / 19

At Sundown by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Fabel” med sik-sak og rundt bærestykke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr fa-332
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
150-150-200 g f.nr 522, turkis/blå
150-150-200 g f.nr 904, lavendel
150-150-200 g f.nr 910, havbrus

OBS: Hvis blusen strikkes ensfarvet vil der gå 350-400-500 g Fabel.

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 28 m x 30 p sik-sak på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 143.55kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.15. Se diag for din str!

STRIBER RYG & FORSTK: Der strikkes striber således:
* 2 omg med turkis/blå, 2 omg med lavendel *, gentag fra *-* i 8-8-9 cm.
* 2 omg med lavendel, 2 omg med havbrus *, gentag fra *-* i 8-8-8 cm.
* 2 omg med havbrus, 2 omg med turkis/blå*, gentag fra *-* i 7-8-8 cm.
Gentag disse 23-24-25 cm opover.

STRIBER ÆRME:
* 2 omg med turkis/blå, 2 omg med lavendel *, gentag fra *-* i 8-8-7 cm.
* 2 omg med lavendel, 2 omg med havbrus*, gentag fra *-* i 8-7-7 cm.
* 2 omg med havbrus, 2 omg med turkis/blå*, gentag fra *-* i 7-7-7 cm.
Gentag disse 23-22-21 cm 1 gang til.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt fra midt bagpå. Slå 322-378-434 m op på rundp 3 med turkis/blå. Der strikkes STRIBER RYG & FORSTK – se forkl over. Strik 2 omg retstrik – derefter strikkes A.1 over alle m (= 14 rapporter i bredden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket en gang i højden er der 294-350-406 m på p. Fortsæt med A.2 over A.1. Når arb måler 13-14-15 cm strikkes A.3 over alle A.2, når A.3 er strikket en gang i højden er der 266-322-378 m på p. Fortsæt med A.4 over alle A.3. Når arb måler 29-31-33 cm strikkes A.5 over alle A.4. Når A.5 er strikket en gang i højden er der 238-294-350 m på p. Fortsæt med A.6 over A.5 til arb måler 47-49-51 cm. Nu strikkes der således: Strik de første 51-63-75 m (= halv bagstk), luk de næste 17-21-25 m af, strik de næste 102-126-150 m (= forstk), luk de næste 17-21-25 m af, strik de sidste 51-63-75 m (= halv rygstk). Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 65-85-105 m op på strømpep 3 med turkis/blå. Der strikkes STRIBER ÆRME. Strik 2 omg retstrik – se forkl over, derefter strikkes A.7 over alle m (= 5 rapporter i bredden). Når A.7 er strikket en gang i højden er der 55-75-95 m på omg. Fortsæt med A.8 over alle m. Når arb måler 11-11-11 cm strikkes A.9 over alle m. Når A.9 er strikket en gang i højden er der 65-85-105 m på omg. Fortsæt med A.10 over alle m. Når arb måler 22-24-26 cm strikkes A.11 over alle m. Når A.11 er strikket en gang i højden er der 75-95-115 m på omg. Fortsæt med A.12 over alle m. Når arb måler 34-33-32 cm strikkes A.13 over alle m. Når A.13 er strikket en gang i højden er der 85-105-125 m på omg. Fortsæt med A.14 over alle m. Når arb måler 46-44-42 cm (kortere mål i større str pga længere bærestk) lukkes de første 17-21-25 m af (= en rapport af A.14) = 68-84-100 m. Strik et ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundp 3 som ryg- og forstykke = 340-420-500 m. Fortsæt efter A.15 (= 20 rapporter i bredden), fortsæt med STRIBER RYG & FORSTK Strik og tag ind efter A.15. Når A.15 er strikket en gang i højden er der 140-180-220 m på p. Strik 4 omg retstrik, på første omg tages der 35-55-75 m ind jævnt fordelt = 105-125-145 m. Luk af. Arb måler ca 64-68-72 cm.

= tag 1 m løs af p, 1 m ret, løft den løse m over
= 2 m ret sammen
= tag 1 m løs af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over
= 3 m ret sammen

Dagmar 16.09.2019 - 03:22:

I am knitting size med. on A 1 I am knitting 10 sts. and then slip one knit one and slip over, knit two together so far so good, am I then knit 19 sts. and do slip yarn over and knit 2 together? I should then have 9 sts left on the end of the row. I tried twice and it’s not adding up, what do I do wrong?

DROPS Design 16.09.2019 kl. 07:22:

Hi Dagmar, Yes, the first line in A.1 from bottom right to left is K10, slip 1, knit 1 and pass the slipped stitch over, K2 together, knit 9. This is repeated 14 times and 14 x 23 = 322 stitches, which is the number of stitches cast on in size S/M. So you should have 9 stitches left after the last decrease at the end of the round. I hope this helps and happy knitting!

Corinna 02.09.2019 - 21:18:

Mit welchem Rapport wurde die Maschen Probe im Zackenmuster erstellt?

DROPS Design 03.09.2019 kl. 08:50:

Liebe Corinna, die Maschenprobe soll die gleiche in jedem Rapport sein, Sie können aber z.B. A.2 stricken (= keine Abnahme). Viel Spaß beim stricken!

Joke 22.08.2019 - 14:01:

Ik Ben bij A6 Dan Moet je 350 Steken hebben ik heb er 294 over maat L/ XL hoe kan dat?

DROPS Design 01.09.2019 kl. 11:39:

Dag Joke,

Het klopt; je moet 294 steken hebben voor maat L/XL (350 steken is voor maat XXL/XXXL).

Heidi 17.01.2019 - 00:12:

Hei! Jeg har begynt å strikke på armen til den største str, og den ser altfor stor ut? 105 masker er vel ganske mye? Burde jeg velge str under? Mvh Heidi

DROPS Design 23.01.2019 kl. 14:29:

Hei Heidi. Det er ganske stor størrelsesforskjell på ermene, og dette er for at mønsteret skal gå opp i hele rapporter med zik-zak mønster. Om du strikker ermene i en størrelse mindre vil du ha for få masker når du skal sette ermene inn på bolen, og bærestykket vil bli for lite (i forhold til målskissen). Vi anbefaler deg derfor ikke å gjøre dette. Du kan selvfølgelig selv tilpasse slik at du ender opp med maskeantallet til den størset størrelsen på slutten av ermene, men da vil mønsteret ikke gå opp i hele rapporter rundt på ermet. God fornøyelse.

Christina Frankplads 03.04.2018 - 18:20:

Tusen takk for raskt svar. Nå gleder jeg meg til å sette igang med strikkingen 🤗

Christina Frankplads 01.04.2018 - 16:53:

Strikker fa-332 og har fått problemer. Strikker størrelse m og legger opp 378 masker i oppskriften står det at det skal være 14 rapporte. Jeg får 16 utifrå diagrammet. Men etter 16 rapporten er det ikke 19 masker mellom rapport 1 og 16. Hva slags feil gjør jeg? Skal jeg ta fler antall masker mellom de to inntagningene for å få 14 rapporter?

DROPS Design 03.04.2018 kl. 16:36:

Hei Christina. Hvis du har lagt opp 378 masker har du lagt opp til størrelse L/XL, A1 for denne størrelsen har 27 masker per rapport, og går da opp med 14 rapporter per omgang. Hvis du skal strikke S/M skal du legge opp 322 masker, og følge A1 diagrammet for S/M. God fornøyelse.

Mara 01.01.2018 - 15:26:

Buongiorno, sto finendo le maniche e il modello è molto bello. Ma se volessi fare uno scollo più accollato, secondo voi come potrei fare?

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:18:

Buongiorno Mara. Potrebbe diminuire un numero maggiore di maglie nei giri a legaccio alla fine dello sprone. Buon lavoro!

Virginia Ransom 06.12.2017 - 15:32:

Wenn ich den Pullover in Baumwolle, Viskose, Polyacryl oder eine Mischung stricken will, welche Wolle und wie viel brauche ich für Groesse XL?

DROPS Design 07.12.2017 kl. 08:46:

Liebe Frau Ransom, wir können Ihnen nur empfehlen, ein Alternativgarn der Garngruppe A zu benutzen. Hier lesen Sie mehr. Viel Spaß beim stricken!

Maria 16.07.2017 - 18:10:

Vorrei segnalare un errore nella traduzione italiana nella parte della descrizione CORPO che dice "lavorare le ultime 57-69-81 m" mentre nel testo norvegese ed inglese i numeri sono 51-63-75.

DROPS Design 16.07.2017 kl. 18:21:

Buongiorno Maria. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Bárányné Vizi Ágnes 22.04.2017 - 08:08:

Sziasztok! A minta diagramoknál a visszáján lévő sorok is külön sorban vannak jelölve, vagy azok nem látszanak? Vagyis a minta diagram 2 sora valójában 2 vagy 4 megkötött sornak felel meg? Előre is köszönöm a választ!

DROPS Design 22.04.2017 kl. 08:37:

Kedves Ágnes! Köszönjük kérdését! A diagramok a minta minden sorát mutatják, a SZO (színe oldal felől). Vagyis ennél a darabnál, minden 2. sor a FO (fonákoldal) felől F (fordított) szemekkel kötött sor. Bízom benne, hogy válaszom segített! Sikeres kézimunkázást!

Kommentere opskrift DROPS 168-19

Inga's Handicrafts

At Sundown, Drops 168-19, Estonia