DROPS / 167 / 18

Summer Bliss by DROPS Design

Heklet DROPS tunika i ”Belle” med a-fasong og hullmønster. Str S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr vs-020
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 03, lys beige

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 8 rader på 10 x 10 cm, eller 1 rapport A.2 på 5 cm i bredden. NB: 1 lm-bue = 1 st + 2 lm skal måle 1½ cm i bredden - pass på at lm ikke hekles for stramme!
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 29.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 203kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLEINFO:
På hver omg/rad med st erstattes første st med 4 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.5.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle de neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

FELLETIPS LM-BUER:
Det felles 1 lm-bue på starten av raden slik sett fra retten: Hekle 2 lm, hopp over den første lm-buen, hekle 1 st om neste lm-bue. På neste rad hoppes det over den siste lm-buen sett fra vrangen (= første lm-bue sett fra retten).

Det felles 1 lm-bue på slutten av raden slik sett fra retten: Hekle til det gjenstår 1 lm-bue, 2 lm, hopp over den siste lm-buen, hekle 1 m i hver av de resterende m. På neste rad hoppes det over den første lm-buen, hekle 2 lm, og 1 st om neste lm-bue sett fra vrangen (= siste lm-bue sett fra retten).
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikaen hekles rundt, nedenfra og opp, deretter deles arb til forstk og bakstk og det hekles frem og tilbake opp til skulderen. Tilslutt hekles det en kant nederst med nettingmønster. Omg start = i høyre side.

Hekle løse 195-205-223-242-270-289 lm på nål 4,5 med Belle og sett de til en ring med 1 kjm. Hekle 4 lm - LES HEKLEINFO! Deretter hekles det slik: Hekle 1 st i hver av de første 6-2-6-4-4-2 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 st i hver av de neste 6 lm *, gjenta fra *-* 26-28-30-33-37-40 ganger til = 168-176-192-208-232-248 st + 4 lm på starten av omg. Fortsett videre rundt med 1 st i hver st til arb måler 5-5-6-6-7-7 cm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Nå hekles det mønster fra 2.omg i diag A.1 (= 8 st) 21-22-24-26-29-31 ganger på omg. NB: A.2 viser hvordan omg starter og slutter. På siste rad i diag felles det 32 st jevnt fordelt i alle str - LES FELLETIPS = 136-144-160-176-200-216 st + de 4 lm på starten av omg. Fortsett videre med 1 st i hver st til arb måler 25-25-26-26-27-27 cm i høyden. Deretter hekles A.1 som før fra 2.rad i diag men nå hekles det 17-18-20-22-25-27 rapporter på omg. NB: A.2 viser hvordan omg starter og slutter. Avslutt før de 2 siste radene i diag A.1. Nå hekles det 1 rad med 1 st i hver st og m-antallet justeres til 132-136-154-166-190-198 st. Klipp tråden. Sett et merke her. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Nå deles arb i 2 til forstk og bakstk.

BAKSTK:
Hopp over 4-6-6-6-6-7 st til ermhull, hekle A.3 (= 8 st), A.4 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 ganger i bredden, hekle A.5 (= 6 st) = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første rad. Videre hekles det som forkl i de ulike str under:

Str S og M:
Fortsett frem og tilbake med mønster som vist på 2.og 3.rad i A.3 til A.5 til arb måler 14-15 cm – avpass at neste rad som hekles er som 3.rad!

Str L, XL, XXL og XXXL:
Fortsett frem og tilbake med mønster som vist på 2. og 3.rad i A.3 til A.5, SAMTIDIG på neste rad felles det til ermhull i hver side innenfor 3 m - LES FELLETIPS LM-BUER. NB: Det hekles 3 dbl-st istedenfor 3 st i hver side på de radene det felles på (dette gjøres for at kantene ikke skal stramme!). Gjenta fellingen 0-1-2-2 ganger til (= totalt 1-2-3-3 fellinger i hver side) = 20-20-22-23 lm-buer tilbake. deretter fortsettes det med lm-buer som vist på 2.og 3.rad i diag A.3 til A.5 til arb måler 16-17-18-19 cm – avpass at neste rad som hekles er som 3.rad.

Videre fortsettes det som forklart under i alle str:
Hekle 1 st i hver av de første 3 st og 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hekle 1 st i neste st, deretter hekles det 24-24-26-26-26-28 st jevnt fordelt over de neste 10-10-11-11-11-12 lm-buer fra forrige rad, hekle 1 st i neste st, og 1 st om neste lm-bue, fortsett med 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver av de ytterste 3 st. Det er nå 26-26-28-28-28-30 st etter hverandre midt på bakstk.
Videre hekles hver skulder ferdig hver for seg. Snu og hekle som før over de første 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hekle 1 st i hver av de første 3 st av de 26-26-28-28-28-30 st. Snu og hekle 16-16-16-16-19-19 st jevnt fordelt for skulderen. Klipp og fest tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte men speilvendt: Start ved ermhullet, og hekle 1 st i hver av de ytterste 3 st, deretter hekles det lm-buer som før over 4-4-4-4-5-5 lm-buene, og 1 st i hver av de neste 3 st. Snu og hekle 16-16-16-16-19-19 st jevnt fordelt over skulderen. Klipp og fest tråden.

FORSTK:
Hopp over 4-6-6-6-6-7 st til ermhull. Hekle A.3 (= 8 st), A.4 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 ganger i bredden, hekle A.5 = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første rad og det er 4-6-6-6-6-7 st tilbake frem til starten på bakstk. Videre hekles det som forkl i de ulike str under:

Str S og M:
Fortsett frem og tilbake med 2.og 3.rad i A.3 til A.5 til det er heklet 5 rader i begge str. Nå hekles det slik: Hekle 1 st i hver av de første 3 st og 4-4 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hekle 1 st i neste st, deretter hekles det 24-24 st jevnt fordelt over de neste 10-10 lm-buer, hekle 1 st i neste st, og 1 st om neste lm-bue, fortsett med 4-4 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver av de ytterste 3 st. Det er nå 26-26 st til hals midt på forstk.

Str L, XL, XXL, XXXL:
Fortsett frem og tilbake med 2.og 3.rad i A.3 til A.5, SAMTIDIG på neste rad felles det til ermhull i hver side som på bakstk og når det er heklet 5 rader med lm-buer hekles det st til hals midt på forstk slik: Hekle 1 st i hver av de første 3 st og 4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hekle 1 st i neste st, deretter hekles det 26-26-26-28 st jevnt fordelt over de neste 11-11-11-12 lm-buene fra forrige rad, hekle 1 st i neste st, og 1 st om neste lm-bue, fortsett med 4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver av de ytterste 3 st. Det er nå 28-28-28-30 st til hals midt på forstk.

Nå fortsettes det som forklart under i alle str:
Videre hekles hver skulder ferdig hver for seg. Snu og hekle lm-buer som før over de første 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hekle 1 st i hver av de første 3 st av de 26-26-28-28-28-30 st. Snu og fortsett slik med lm-buer og 3 st i hver side til arb måler 16-17-18-19-20-21 cm. Snu og hekle 16-16-16-16-19-19 st jevnt fordelt over skulderen. Klipp og fest tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte men speilvendt: Dvs start ved ermhullet!

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen. Sy en og en m pent sammen og pass på at sømmen ikke strammer! Klipp og fest tråder.

KANT NEDERST:
Nå hekles det en kant nederst på tunikaen slik:
1.OMG: Fest tråden med 1 fm og 3 lm på starten av omg. * 2 lm, hopp over ca 1½ cm, 1 st *, gjenta fra *-* rundt hele omg men avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = ca 71-73-80-87-97-104 lm-buer på omg.
2.OMG: Hekle kjm frem til første lm-bue. Deretter hekles et slik: hekle 3 lm, * 2 lm, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* rundt hele omg, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg. Videre gjentas 2.omg til arb måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm (målt fra skulderen) eller til ønsket lengde. Klipp og fest tråder.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.03.2016
Diagram A.1
Forandringer på 4. omg og 9. omg. Det skal være: fm i m, ikke fm om m.

= 1 st om lm/lm-bue
= 1 trippel-st
= Hekle 2 trippel-st til 1 st slik: Hekle 1 trippel-st men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen). Hekle 1 trippel-st til i samme m, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.
= denne rad er forkl i oppskriften
= det hekles i denne m
= Omg starter med 4 lm og avsluttes med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.
= Omg starter med 5 lm og avsluttes med 1 kjm i 5.lm på starten av omg.
= Omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i 1.lm på omg.
= hekleretning

Kommentarer / Spørsmål (29)

Dorina 27.01.2020 - 20:11:

Ho comperato il filato da voi usato per cercare di realizzare il modello più vicino all’originale ma le spiegazioni sono sibilline , credo che sia opportuno dare delle spiegazioni più comprensibili ai comuni mortali .

Dorina 25.01.2020 - 11:33:

Buon giorno, mi potreste dire le misure delle varie sezioni del vestito?

DROPS Design 25.01.2020 kl. 12:53:

Buongiorno Dorina, purtroppo un'informazione così dettagliata non è disponibile. Buon lavoro!

Dorina 25.01.2020 - 09:54:

Potreste darmi le misure di ogni sezione, mi piacerebbe sia più dettagliato. Grazie

DROPS Design 25.01.2020 kl. 12:53:

Buongiorno Dorina, purtroppo un'informazione così dettagliata non è disponibile. Buon lavoro!

Hennie Koopman 05.07.2019 - 17:59:

Sorry voor mijn vraag....heeft zich al opgelost

Hennie Koopman 05.07.2019 - 17:45:

Ik wil maat L maken. Er staat...begin met 4 lossen....dan stk in elk van de volgende 6 lossen = 6 stk. Dan losse overslaan en 6 stk in volgende 6 lossen 30x= 180 stk. Ik kom op 186 stk plus 4 lossen. Jullie geven aan 192 stk. Volgend probleem 192 stk en 4 beginlossen is 193 stk. Voor de eerste toer A1 (hokjes met 1 losse ertussen) Betekent bij 193 stk dat je eindigt met 1 stk terwijl je de toer ook begonnen bent met 1 stk. Je moet toch eindigen met 1 losse? Hoeveel hokjes telt toer 1 bij maat L

DROPS Design 08.07.2019 kl. 10:54:

Dag Hennie,

Het gedeelte tussen *_* wordt in totaal 31 keer gedaan, want er staat 'herhaal nog 30 keer, daardoor kom je op 192 stokjes. De 4 beginlossen worden niet meegerekend in het totaal aantal stokjes. A.1 gaat over 8 steken, deze herhaal je in totaal 24 keer. Daarnaast haak je A.2, deze komen boven de eerste 4 lossen (dus het 193e 'stokje')

Pat 16.05.2019 - 00:55:

I am starting the back section. I read the answer to a previous question about the back but I do not understand on the section of the back piece where it says to work A.5 then it has 19-29 chain spaces on first row. The chart does not show chain spaces until the second row, is there I am supposed to start? I love your patterns but they are sometimes hard to follow.

DROPS Design 16.05.2019 kl. 09:40:

Dear Pat, when working A.3 you will have 2 ch-spaces (= 2 chains 2 times), then when repeating A.4 16-26 times in width you will have 16-26 times 2 chains and finishing row with A.5 you will have 1 chain-space (= 2 chains), so that there are 2 +16-26 + 1 = 19-29 ch-spaces (= 2 chains) at the end of this row. Happy crocheting!

Dawn 07.03.2018 - 02:11:

I am starting the back A3,4,5. I am stuck. Can you please explain more detail how to do this? Thank you!

DROPS Design 07.03.2018 kl. 08:46:

Dear Dawn, on back piece, start skipping 4-6-7 sts for armhole (see size), then crochet A.3 over the next 8 sts, repeat A.4 (= 3 sts) a total of 16-26 times in width and finish with A.5 (= 6 sts), there will be 4-6-7 sts unworked at the end of row for armhole. Start reading diagram from RS with the 2nd row in diagram (= 1st row in A.3,4,5 - the one with a star is the previous row), repeeat A.4 in width ans finish with A.5; turn and work row 2: A.5, repeat A.4 and finish with A.3. Happy crocheting!

Dawn 27.02.2018 - 22:40:

I'm confused with A1 and A2. The diagram chart with the pattern is different than the video A1 and A2. Can you please explain further? Thank you.

DROPS Design 28.02.2018 kl. 10:12:

Dear Dawn, in the video this pattern is worked back and forth, but you will work A.2 the same way, start with A.2 (= 1st st on round), then repeat A.1 in the round (= in the video this part is diagram A.2), we show in the video how to work A.2 = time code 1:19 for row 1. Just repeat this section in the round (= A.1 for the tunic) reading diagram always from the right towards the left. Happy crocheting!

Marie 29.03.2017 - 14:30:

Bonjour! J'ai une question concernant la première diminution d'emmanchures: faut-il diminuer (sauter) 2 fois 6 brides de chaque côté du DOS et de chaque côté du DEVANT càdire 24 brides au total ou seulement 12 brides au total? Merci d'avance pour votre réponse et merci pour tous vos jolis modèles.

DROPS Design 29.03.2017 kl. 15:13:

Bonjour Marie, on saute d'abord 6 B pour les emmanchures du dos (en taille XXL) et on crochète A.3, A.4 et A.5 puis on continue en crochetant les rangs 2 et 3 de A.3 à A.5 en diminuant 2 fois à 3 m des bords comme indiqué sous DIMINUTIONS ARCEAUX = il reste 22 arceaux. Bon crochet!

Kate Walter 19.08.2016 - 18:48:

Just viewed your video, the chart being used does not appear to be with the printed pattern, have I over looked it, or is it an combination of chart A.1 to A.5 ? Thank you

DROPS Design 22.08.2016 kl. 08:42:

Dear Mrs Walter, the video below shows how to work similar diagrams in the jacket 167-19 - when working the tunic, you will have to work A.2 as in diagram to this pattern (beg and end of rounds) then work A.1 as shown in A.2 in the video to the jacket. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 167-18