DROPS / 167 / 18

Summer Bliss by DROPS Design

Heklet DROPS tunika i ”Belle” med a-fasong og hullmønster. Str S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr vs-020
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 03, lys beige

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 - eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 8 rader på 10 x 10 cm, eller 1 rapport A.2 på 5 cm i bredden. NB: 1 lm-bue = 1 st + 2 lm skal måle 1½ cm i bredden - pass på at lm ikke hekles for stramme!
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 154kr. Les mer.
HEKLEINFO:
På hver omg/rad med st erstattes første st med 4 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.5.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle de neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

FELLETIPS LM-BUER:
Det felles 1 lm-bue på starten av raden slik sett fra retten: Hekle 2 lm, hopp over den første lm-buen, hekle 1 st om neste lm-bue. På neste rad hoppes det over den siste lm-buen sett fra vrangen (= første lm-bue sett fra retten).

Det felles 1 lm-bue på slutten av raden slik sett fra retten: Hekle til det gjenstår 1 lm-bue, 2 lm, hopp over den siste lm-buen, hekle 1 m i hver av de resterende m. På neste rad hoppes det over den første lm-buen, hekle 2 lm, og 1 st om neste lm-bue sett fra vrangen (= siste lm-bue sett fra retten).
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikaen hekles rundt, nedenfra og opp, deretter deles arb til forstk og bakstk og det hekles frem og tilbake opp til skulderen. Tilslutt hekles det en kant nederst med nettingmønster. Omg start = i høyre side.

Hekle løse 195-205-223-242-270-289 lm på nål 4,5 med Belle og sett de til en ring med 1 kjm. Hekle 4 lm - LES HEKLEINFO! Deretter hekles det slik: Hekle 1 st i hver av de første 6-2-6-4-4-2 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 st i hver av de neste 6 lm *, gjenta fra *-* 26-28-30-33-37-40 ganger til = 168-176-192-208-232-248 st + 4 lm på starten av omg. Fortsett videre rundt med 1 st i hver st til arb måler 5-5-6-6-7-7 cm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Nå hekles det mønster fra 2.omg i diag A.1 (= 8 st) 21-22-24-26-29-31 ganger på omg. NB: A.2 viser hvordan omg starter og slutter. På siste rad i diag felles det 32 st jevnt fordelt i alle str - LES FELLETIPS = 136-144-160-176-200-216 st + de 4 lm på starten av omg. Fortsett videre med 1 st i hver st til arb måler 25-25-26-26-27-27 cm i høyden. Deretter hekles A.1 som før fra 2.rad i diag men nå hekles det 17-18-20-22-25-27 rapporter på omg. NB: A.2 viser hvordan omg starter og slutter. Avslutt før de 2 siste radene i diag A.1. Nå hekles det 1 rad med 1 st i hver st og m-antallet justeres til 132-136-154-166-190-198 st. Klipp tråden. Sett et merke her. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Nå deles arb i 2 til forstk og bakstk.

BAKSTK:
Hopp over 4-6-6-6-6-7 st til ermhull, hekle A.3 (= 8 st), A.4 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 ganger i bredden, hekle A.5 (= 6 st) = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første rad. Videre hekles det som forkl i de ulike str under:

Str S og M:
Fortsett frem og tilbake med mønster som vist på 2.og 3.rad i A.3 til A.5 til arb måler 14-15 cm – avpass at neste rad som hekles er som 3.rad!

Str L, XL, XXL og XXXL:
Fortsett frem og tilbake med mønster som vist på 2. og 3.rad i A.3 til A.5, SAMTIDIG på neste rad felles det til ermhull i hver side innenfor 3 m - LES FELLETIPS LM-BUER. NB: Det hekles 3 dbl-st istedenfor 3 st i hver side på de radene det felles på (dette gjøres for at kantene ikke skal stramme!). Gjenta fellingen 0-1-2-2 ganger til (= totalt 1-2-3-3 fellinger i hver side) = 20-20-22-23 lm-buer tilbake. deretter fortsettes det med lm-buer som vist på 2.og 3.rad i diag A.3 til A.5 til arb måler 16-17-18-19 cm – avpass at neste rad som hekles er som 3.rad.

Videre fortsettes det som forklart under i alle str:
Hekle 1 st i hver av de første 3 st og 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hekle 1 st i neste st, deretter hekles det 24-24-26-26-26-28 st jevnt fordelt over de neste 10-10-11-11-11-12 lm-buer fra forrige rad, hekle 1 st i neste st, og 1 st om neste lm-bue, fortsett med 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver av de ytterste 3 st. Det er nå 26-26-28-28-28-30 st etter hverandre midt på bakstk.
Videre hekles hver skulder ferdig hver for seg. Snu og hekle som før over de første 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hekle 1 st i hver av de første 3 st av de 26-26-28-28-28-30 st. Snu og hekle 16-16-16-16-19-19 st jevnt fordelt for skulderen. Klipp og fest tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte men speilvendt: Start ved ermhullet, og hekle 1 st i hver av de ytterste 3 st, deretter hekles det lm-buer som før over 4-4-4-4-5-5 lm-buene, og 1 st i hver av de neste 3 st. Snu og hekle 16-16-16-16-19-19 st jevnt fordelt over skulderen. Klipp og fest tråden.

FORSTK:
Hopp over 4-6-6-6-6-7 st til ermhull. Hekle A.3 (= 8 st), A.4 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 ganger i bredden, hekle A.5 = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første rad og det er 4-6-6-6-6-7 st tilbake frem til starten på bakstk. Videre hekles det som forkl i de ulike str under:

Str S og M:
Fortsett frem og tilbake med 2.og 3.rad i A.3 til A.5 til det er heklet 5 rader i begge str. Nå hekles det slik: Hekle 1 st i hver av de første 3 st og 4-4 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hekle 1 st i neste st, deretter hekles det 24-24 st jevnt fordelt over de neste 10-10 lm-buer, hekle 1 st i neste st, og 1 st om neste lm-bue, fortsett med 4-4 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver av de ytterste 3 st. Det er nå 26-26 st til hals midt på forstk.

Str L, XL, XXL, XXXL:
Fortsett frem og tilbake med 2.og 3.rad i A.3 til A.5, SAMTIDIG på neste rad felles det til ermhull i hver side som på bakstk og når det er heklet 5 rader med lm-buer hekles det st til hals midt på forstk slik: Hekle 1 st i hver av de første 3 st og 4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hekle 1 st i neste st, deretter hekles det 26-26-26-28 st jevnt fordelt over de neste 11-11-11-12 lm-buene fra forrige rad, hekle 1 st i neste st, og 1 st om neste lm-bue, fortsett med 4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver av de ytterste 3 st. Det er nå 28-28-28-30 st til hals midt på forstk.

Nå fortsettes det som forklart under i alle str:
Videre hekles hver skulder ferdig hver for seg. Snu og hekle lm-buer som før over de første 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hekle 1 st i hver av de første 3 st av de 26-26-28-28-28-30 st. Snu og fortsett slik med lm-buer og 3 st i hver side til arb måler 16-17-18-19-20-21 cm. Snu og hekle 16-16-16-16-19-19 st jevnt fordelt over skulderen. Klipp og fest tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte men speilvendt: Dvs start ved ermhullet!

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen. Sy en og en m pent sammen og pass på at sømmen ikke strammer! Klipp og fest tråder.

KANT NEDERST:
Nå hekles det en kant nederst på tunikaen slik:
1.OMG: Fest tråden med 1 fm og 3 lm på starten av omg. * 2 lm, hopp over ca 1½ cm, 1 st *, gjenta fra *-* rundt hele omg men avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = ca 71-73-80-87-97-104 lm-buer på omg.
2.OMG: Hekle kjm frem til første lm-bue. Deretter hekles et slik: hekle 3 lm, * 2 lm, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* rundt hele omg, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg. Videre gjentas 2.omg til arb måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm (målt fra skulderen) eller til ønsket lengde. Klipp og fest tråder.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.03.2016
Diagram A.1
Forandringer på 4. omg og 9. omg. Det skal være: fm i m, ikke fm om m.

= 1 st om lm/lm-bue
= 1 trippel-st
= Hekle 2 trippel-st til 1 st slik: Hekle 1 trippel-st men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen). Hekle 1 trippel-st til i samme m, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.
= denne rad er forkl i oppskriften
= det hekles i denne m
= Omg starter med 4 lm og avsluttes med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.
= Omg starter med 5 lm og avsluttes med 1 kjm i 5.lm på starten av omg.
= Omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i 1.lm på omg.
= hekleretning

Kommentarer (23)

Legg inn en kommentar!

Dawn 07.03.2018 - 02:11:

I am starting the back A3,4,5. I am stuck. Can you please explain more detail how to do this? Thank you!

DROPS Design 07.03.2018 kl. 08:46:

Dear Dawn, on back piece, start skipping 4-6-7 sts for armhole (see size), then crochet A.3 over the next 8 sts, repeat A.4 (= 3 sts) a total of 16-26 times in width and finish with A.5 (= 6 sts), there will be 4-6-7 sts unworked at the end of row for armhole. Start reading diagram from RS with the 2nd row in diagram (= 1st row in A.3,4,5 - the one with a star is the previous row), repeeat A.4 in width ans finish with A.5; turn and work row 2: A.5, repeat A.4 and finish with A.3. Happy crocheting!

Dawn 27.02.2018 - 22:40:

I'm confused with A1 and A2. The diagram chart with the pattern is different than the video A1 and A2. Can you please explain further? Thank you.

DROPS Design 28.02.2018 kl. 10:12:

Dear Dawn, in the video this pattern is worked back and forth, but you will work A.2 the same way, start with A.2 (= 1st st on round), then repeat A.1 in the round (= in the video this part is diagram A.2), we show in the video how to work A.2 = time code 1:19 for row 1. Just repeat this section in the round (= A.1 for the tunic) reading diagram always from the right towards the left. Happy crocheting!

Marie 29.03.2017 - 14:30:

Bonjour! J'ai une question concernant la première diminution d'emmanchures: faut-il diminuer (sauter) 2 fois 6 brides de chaque côté du DOS et de chaque côté du DEVANT càdire 24 brides au total ou seulement 12 brides au total? Merci d'avance pour votre réponse et merci pour tous vos jolis modèles.

DROPS Design 29.03.2017 kl. 15:13:

Bonjour Marie, on saute d'abord 6 B pour les emmanchures du dos (en taille XXL) et on crochète A.3, A.4 et A.5 puis on continue en crochetant les rangs 2 et 3 de A.3 à A.5 en diminuant 2 fois à 3 m des bords comme indiqué sous DIMINUTIONS ARCEAUX = il reste 22 arceaux. Bon crochet!

Kate Walter 19.08.2016 - 18:48:

Just viewed your video, the chart being used does not appear to be with the printed pattern, have I over looked it, or is it an combination of chart A.1 to A.5 ? Thank you

DROPS Design 22.08.2016 kl. 08:42:

Dear Mrs Walter, the video below shows how to work similar diagrams in the jacket 167-19 - when working the tunic, you will have to work A.2 as in diagram to this pattern (beg and end of rounds) then work A.1 as shown in A.2 in the video to the jacket. Happy crocheting!

Maria Dalin 04.07.2016 - 14:56:

Jag fattar absolut ingenting av hur jag skall göra blomman eller krysset, eller vad man vill kalla det. otroligt otydlig beskrivning. Jag är mycket van att virka, men det här behöver jag hjälp med!

DROPS Design 04.07.2016 kl. 16:35:

Hej Maria. Har du set videoen hvordan du haekler den? Tror det nok hjaelper dig videre :-)

Joanna 13.06.2016 - 21:28:

Ik heb haaknaald 4 gebruikt.Is fijner haken. Je kunt dit model makkelijk zelf tailleren.goed meten. Ik heb afgewisseld tussen maat medium en small.

Joana 30.05.2016 - 11:38:

Obrigada pelas respostas e pela ajuda! Entretanto, como estava a ter mais problemas com a interpretação das instruções (a parte das costas e frente separadas), optei por alterar ligeiramente o modelo e seguir as instruções de outro modelo vosso (168-11). Contudo, fico a aguardar uma resposta, demore o tempo que demorar, pois o modelo é muito bonito! Obrigada e continuação de bom trabalho!

Joana 26.05.2016 - 20:45:

Olá outra vez. Porque fiquei com 21 aros em vez de 20 após as diminuições para as cavas? Eu fiz assim: fiz a 1ª carreira com aros de A.3 a A.5 e fiquei com 22 aros. Virei o trabalho e fiz as diminuições: fiz 3 pad em cima dos pa da carreira anterior, fiz 2 pc, saltei o aro da carreira anterior e fiz um pa à volta do aro seguinte. Continuei assim até faltar um aro no fim da carreira anterior, fiz 2 pc, saltei esse aro e fiz 3 pad em cima dos 3 pa da carreira anterior. Agradeço a ajuda.

DROPS Design 30.05.2016 kl. 11:29:

Iremos comsultar o departamento de design para averiguar se há quaisquer falhas neste modelo o que poderá levar algum tempo. Tentaremos ser tão breves quanto possível. Pode, entretanto, colocar a sua dúvida quer na página de fãs da Drops do Facebook quer no grupo Drops Workshop também no Facebook. São muitas as fãs de croché que se entreajudam em relação aos milhares de modelos Drops nesse grupo ou na nossa página. Bom croché.

Joana 26.05.2016 - 12:59:

Agora é que vi a vírgula depois de A.3 e percebi que A.4 é que tem de ser repetido 19 vezes o que dá um total de 71 pontos... :-P Peço desculpa e obrigada, na mesma! :-)

Joana 26.05.2016 - 12:46:

Estou a fazer um tamanho L e preciso da vossa ajuda porque não estou a entender as instruções. Como é que eu posso fazer a primeira carreira de A.3, A.4 e A.5 para as costas se antes tinha ajustado os pontos para 154 e agora termino com 161? É para fazer em espiral, é para fazer em idas e voltas ou como é? Agradeço que me expliquem por favor, pois não estou mesmo a perceber. Obrigada.

DROPS Design 26.05.2016 kl. 15:57:

Aconselhamo-a a conferir novamente a parte das explicações para as costas e os diagramas porque, tanto quanto sabemos, não há erros no modelo. Bom croché!

Kommentér oppskrift DROPS 167-18