DROPS / 167 / 3

Becca Cardigan by DROPS Design

Insvängd, stickad DROPS kofta i ”Paris” med vågmönster, runt ok och raglan. Stickad uppifrån och ned. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr w-586
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 gr nr 59, ljus gammalrosa

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 eller 80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 24 v vågmönster eller 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm
DROPS PÄRLEMORKNAPP, BLOMMA (vit), NR 600: 6-6-6-7-7-7 st.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 98kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan. Se diag för din stl!

*1 v rätt och 1 v avigt, upprepa *-*.

RAGLAN:
Det ökas till raglan på varje sida av varje markör (= 8 m ökade).
Börja 1 m före markören, 1 omslag, 2 rm (markören sitter mellan dessa m), 1 omslag. På nästa v stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka andra och tredje m från kanten räta tills och gör 1 omslag.
Maska av till knapphål när arb mäter (mätt från uppläggningskanten):
STL S-M-L: 2, 10, 18, 26, 34 och 42 cm.
STL XL-XXL-XXXL: 2, 11, 20, 29, 38, 47 och 56 cm.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på st, uppifrån och ned. Lägg upp 98-98-98-114-114-114 m på rundst 5 med Paris. Det avm för KNAPPHÅL på höger framkant – se förkl ovan! Sticka A.1 med 5 m RÄTST i varje sida (= 8 rapporter av A.1 – se diag för din stl). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats en gång på höjden är det 162-178-194-210-210-226 m på st och arb mäter ca 10-10-10-10-12-12 cm. Sätt 4 markörer i arb så här: 1 markör efter 30-33-36-39-40-44 m, nästa markör efter 26-28-30-32-30-30 nya m, nästa markör efter 50-56-62-68-70-78 nya m och sista markören efter 26-28-30-32-30-30 nya m (= 30-33-36-39-40-44 m kvar på st efter sista markören). Sedan stickas det slätst och rätst på framkanterna som förut, SAMTIDIGT ökas det till raglan så här – LÄS RAGLAN. Öka på vart 4:e v 4-5-6-5-0-0 ggr, sedan på vartannat v 1-0-0-2-10-12 ggr (totalt 5-5-6-7-10-12 ggr) = 202-218-242-266-290-322 m. Nästa v stickas så här – från rätsidan: Sticka 35-38-42-46-50-56 m (= framst), sätt följande 36-38-42-46-50-54 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m, sticka de nästa 60-66-74-82-90-102 m (= bakst), sätt följande 36-38-42-46-50-54 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m, sticka de sista 35-38-42-46-50-56 m (= framst).

FRAM- OCH BAKST:
= 146-158-174-190-206-230 m. ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sätt en markör i varje sida, mitt i de nya m som lades upp. Sticka slätst med 5 m rätst i varje sida. När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör (= 4 m minskade), upprepa minskn när arb mäter 10 och 16 cm = 134-146-162-178-194-218 m. När arb mäter 22 cm ökas det 1 m på varje sida av markörerna (= 4 m ökade), upprepa ökningarna med 3-3-3½-3½-4-4 cm mellanrum 4 ggr till = 154-166-182-198-214-238 m. Sticka tills arb mäter 38-39-40-41-42-43 cm, sticka 4 v rätst över alla m. Maska av. Arb mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln.

ÄRMKANT: Sätt tillbaka m från tråden på strumpst 5, sticka upp 1 ny m i varje av dom 8 nya m under ärmen = 44-46-50-54-58-62 m. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Maska av.

Deborah 01.09.2017 - 21:38:

Ok spno proprio curiosa ! Grazie come sempre

Deborah 01.09.2017 - 19:12:

Buonasera, ho terminato il modello e mi chiedevo se ci fosse una dimenticanza nella lavorazione delle maniche. Dopo averle lasciate in sospeso per lavorare il corpo, quando si riprendono la spiegazione dice di fare subito il bordo a legaccio ma nella foto le maniche sono molto più lunghe...da quando si riprendono si lavorano almeno una ventina di ferri a rasata e poi il bordo a legaccio. Mi sbaglio?

DROPS Design 01.09.2017 kl. 20:08:

Buonasera Deborah. Le istruzioni corrispondono al testo originale norvegese. Possiamo inoltrare la sua osservazione al settore design. Buon lavoro!

Deborah 29.07.2017 - 21:51:

Perfetto grazie mille!

Deborah 29.07.2017 - 21:12:

Buonasera sono arrivata agli aumenti per le raglan ultimato il motivo operato. Sto lavorando la taglia M per cui eseguo 5 volte gli aumenti ogni 4 ferri e poi la spiegazione dice ogni 2 ferri 0 volte. Non essendoci aumenti quindi faccio due ferri a rasata o salto direttamente alla divisione per le maniche? Grazie mille

DROPS Design 29.07.2017 kl. 21:18:

Buonasera Deborah. Prosegue direttamente con la divisione per le maniche. Buon lavoro!

Griffin 27.05.2017 - 15:10:

Bonjour, Est ce que le premier rang du diagramme est l'envers du tricot? Merci de votre aide.

DROPS Design 29.05.2017 kl. 09:04:

Bonjour Mme Griffin, dans ce modèle, le 1er rang des diagrammes se tricote sur l'endroit, soit pour A.1, on tricote à l'envers sur l'endroit au 1er rang (= sur l'endroit) et à l'envers sur l'envers au 2ème rang (= sur l'envers). Bon tricot!

Christine Weir 14.03.2016 - 23:13:

Hi I'm on the part where you insert the markers...I'd like to know if the raglan inc.start on next row then every 4th or on 4th row after markers...

DROPS Design 15.03.2016 kl. 09:14:

Dear Mrs Weir, raglan inc start on next row after you have inserted markers - and repeat the inc for raglan every 4th row, then every other row. Happy knitting!

Loredana 09.02.2016 - 08:05:

Buongiorno! Quindi ferri dispari Dritto del lavoro e ferri Pari rovescio del lavoro.... 1° ferro Rovescio ( dritto del lavoro ) 2° ferro Rovescio ( rovescio del lavoro) 3° ferro Dritto (dritto del lavoro) 4° ferro Gettate......( rovescio del lavoro)!!! Quello chè mi lascia il dubbio è che il ferro con i gettati è un ferro pari..... Probabilmente lo schema è per lavorazione in tondo? Grazie mille Loredana

DROPS Design 09.02.2016 kl. 15:02:

Buongiorno Loredana. Abbiamo chiesto di verificare le spiegazioni e il diagramma. Con il diagramma così come è adesso, il primo ferro viene lavorato a dir sul rovescio del lavoro. In questo modo i gettati sono sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Loredana 09.02.2016 - 08:05:

Buongiorno! Quindi ferri dispari Dritto del lavoro e ferri Pari rovescio del lavoro.... 1° ferro Rovescio ( dritto del lavoro ) 2° ferro Rovescio ( rovescio del lavoro) 3° ferro Dritto (dritto del lavoro) 4° ferro Gettate......( rovescio del lavoro)!!! Quello chè mi lascia il dubbio è che il ferro con i gettati è un ferro pari..... Probabilmente lo schema è per lavorazione in tondo? Grazie mille Loredana

DROPS Design 09.02.2016 kl. 15:03:

Buongiorno Loredana. Abbiamo chiesto di verificare le spiegazioni e il diagramma. Con il diagramma così come è adesso, il primo ferro viene lavorato a dir sul rovescio del lavoro. In questo modo i gettati sono sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Loredana 08.02.2016 - 17:19:

Buonasera! Non mi è ben chiaro come leggere il diagramma.... Sono indicati SOLO i ferri che si lavorano sul dritto ? Quindi sul rovescio le maglie si lavorano come si presentano? Grazie Loredana

DROPS Design 08.02.2016 kl. 22:05:

Buonasera Loredana. Nel diagramma trova tutti i ferri, sia quelli sul diritto che quelli sul rovescio del lavoro. Le righe con le m gettate vanno lavorate sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Sirje 29.01.2016 - 14:27:

Hei! Aivan ihana neule. Haluaisin langan korvata Brusched Alpaca Silk langalla. Onnistuuko? Voisitteko antaa neuvoja, kiitos.

DROPS Design 08.02.2016 kl. 14:02:

Voit korvata Paris-lankaa Brushed Alpaca Silk -langalla. Laske kuitenkin ensin kuinka monta metriä tarvitset. Esim. koossa M tarvitaan 400 grammaa Paris-lankaa (50 g = 75 m, eli 8 x 75 m on 600 m). Brushed Alpaca Silk -langan kerässä (25 g) on n. 140 m lankaa. Eli 600/140 = n. 4,3. Kokoon M tarvitaan siis 5 kpl 25 gramman kerää Brushed Alpaca Silk -lankaa.

Kommentér oppskrift DROPS 167-3