DROPS / 167 / 2

Becca by DROPS Design

Stickad DROPS topp i ”Paris” med vågmönster, runt ok, raglan och a-form. Stickad uppifrån och ned. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr w-585
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 gr nr 59, ljus gammalrosa

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 24 v vågmönster eller 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 98kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1. Se diag för din stl!

Det ökas till raglan på varje sida av varje markör (= 8 m ökade).
Börja 1 m före markören, 1 omslag, 2 rm (markören sitter mellan dessa m), 1 omslag. På nästa v stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arb stickas runt från mitt bak, uppifrån och ned. Lägg upp 88-88-88-104-104-104 m på rundst 5 med Paris. Sticka A.1 (= 8 rapporter av A.1 – se diag för din stl). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats en gång på höjden är det 152-168-184-200-200-216 m på v och arb mäter ca 10-10-10-10-12-12 cm. Sätt 4 markörer i arb så här: 1 markör efter 25-28-31-34-35-39 m, nästa markör efter 26-28-30-32-30-30 nya m, nästa markör efter 50-56-62-68-70-78 nya m och sista markören efter 26-28-30-32-30-30 nya m (= 25-28-31-34-35-39 m kvar på st efter sista markören). Sedan stickas det slätst över alla m, SAMTIDIGT ökas det till raglan så här – LÄS RAGLAN. Öka på vart 4:e v 4-5-6-5-0-0 ggr, sedan på vartannat v 1-0-0-2-10-12 ggr (totalt 5-5-6-7-10-12 ggr) = 192-208-232-256-280-312 m. Nästa v stickas så här: Sticka 30-33-37-41-45-51 m (= halva bakst), sätt följande 36-38-42-46-50-54 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m, sticka de nästa 60-66-74-82-90-102 m (= framst), sätt följande 36-38-42-46-50-54 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m, sticka de sista 30-33-37-41-45-51 m (= halva bakst).

FRAM- OCH BAKST:
= 136-148-164-180-196-220 m. ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sätt en markör i varje sida, mitt i de nya m som lades upp. Sticka slätst. När arb mäter 4 cm ökas det 1 m på varje sida av markörerna (= 4 m ökade), upprepa ökningarna med 5-5-6-6-7-7 cm mellanrum 5 ggr till = 160-172-188-204-220-244 m. Sticka tills arb mäter 38-39-40-41-42-43 cm, sticka 4 v rätst över alla m. Maska av. Arb mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln.

ÄRMKANT:
Sätt tillbaka m från tråden på strumpst 5, sticka upp 1 ny m i varje av dom 8 nya m under ärmen = 44-46-50-54-58-62 m. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Maska av.

Karine 14.11.2018 - 19:58:

Bonjour, je fais ce modèle en M. On dit au début de monter 88 mailles et ensuite de suivre le diagramme A1 qui contient 21 mailles. À la fin du premier tour, il me reste 4 mailles don't je ne sais quoi faire avec... Vous pouvez m'aider?

DROPS Design 14.11.2018 kl. 20:16:

Bonjour Karine! On commencant par le bas du diagramme vous verrez que le diagramme A.1 contient 11 mailles (21 est a la fin du diagramme). 11 x 8 fois = 88 mailles. Comment lire les diagrammes des points fantaisie dans les explications vous trouverez ICI. Bon tricot!

Tina 24.07.2018 - 01:44:

Buonasera, sto realizzando la taglia M. Nella spiegazione viene detto di aumentare per il RAGLAN ogni 4 giri 5 volte (208 m.). Volevo sapere se una volta terminato lo schema A1 si deve fare subito l'aumento o se invece si devono fare prima 4 giri a maglia rasata e poi l'aumento. E dopo l'ultimo aumento ci sono ancora 4 giri oppure no? (quanti giri sono alte le maniche?). Grazie mille e complimenti per il sito: i modelli sono bellissimi ed i filati eccezionali 😊

DROPS Design 24.07.2018 kl. 08:13:

Buongiorno Tina. Terminato lo schema A1 inizia subito con gli aumenti. Dopo l'ultimo aumento, può mettere in attesa le maglie delle maniche. Nel caso le maniche siano troppo corte, può lavorare qualche giro a maglia rasata prima di mettere le maglie in attesa. Buon lavoro!

Daniela 18.06.2018 - 12:27:

Liebes Drops-Team, leider verstehe ich den Anfang nicht. Wenn 104 M aufgenommen werden sollen und ich dann 8 x das Muster A1 stricken soll, passt die Anzahl der M doch nicht? 8 x 25 M ( erste Reihe von A1) = 200 M Bitte helft mir. Ich möchte gerne schnell dieses schöne Top anfangen :-)

DROPS Design 18.06.2018 kl. 13:53:

Liebe Daniela, in die 2 größeren Größe schlagen Sie 104 Maschen an, und A.1 wird 8 x in der Runde gestrickt, Diagram lesen Sie von der unteren Ecke an der rechten Seite nach links (jeder Runde), dh es sind 13 Maschen bei der 1. Reihe in A.1 x 8 Rapporte = 104 M. Viel Spaß beim stricken!

Marlene 15.01.2018 - 18:24:

Ich bin jetzt mit dem Rumpfteil fertig und frag mich grade wie lange die Ärmel werden sollen? In der Anleitung geht's gleich zur Ärmelblende. Fehlt da ein Teil der Anleitung ?

DROPS Design 16.01.2018 kl. 09:06:

Liebe Marlene, so ist es korrekt, die Ärmel sind nur 2 Krausrippen nach der Passe hoch. Viel Spaß beim stricken!

Marialuisa 21.02.2017 - 20:07:

Modello molto semplice e veloce da realizzare, ma soprattutto bello e versatile.

HUANG 15.07.2016 - 20:50:

Bonjour, j'aimerais savoir comment et où placer les marqueurs parmis les 8 m montées. Qu'entendez vous par "de chaque côté, au milieu des nouvelles m montées ? Il faudrait placer un marqueur avant la 1ère maille et après la dernière maille ou bien après la 2ème maill et après la 6ème maill? Je suis un peu perdue... Merci par avance de votre réponse,

DROPS Design 18.07.2016 kl. 08:31:

Bonjour Mme Huang,vous avez monté 8 m de chaque côté (= sous chaque manche)- placez un marqueur au milieu de ces 8 m, soit 4 m avant et 4 m après le marqueur. Bon tricot!

Anna 13.02.2016 - 07:16:

I see only ''k2tog'' in the pattern. I just wanna make sure: are any of them meant to be''ssk''? Thnx in advance

DROPS Design 15.02.2016 kl. 10:16:

Dear Anna, there are only K2 tog in this pattern. Happy knitting!

Stanka 13.01.2016 - 20:06:

It is a simple, but very nice pattern. I love so much! Wonderful! Is it possible to get this pattern somewhere?

Willy De Hilster 19.12.2015 - 10:50:

Mooi model !

Carola Mousa 15.12.2015 - 21:29:

Sehr feminin und in schöner Länge.

Kommentér oppskrift DROPS 167-2