DROPS / 168 / 5

Mer Bleue by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Fabel” med ränder och vågmönster.

DROPS Design: Modell nr fa-330
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått (före formning): ca 70 cm mätt mitt bak och ca 140 cm längs kanten överst.
Mått (efter formning): ca 75 cm mätt mitt bak och ca 166 cm längs kanten överst.
Garnåtgång:
DROPS FABEL från Garnstudio
150 g nr 914, kust
100 g nr 100, natur
OBS: Om sjalen stickas enfärgad räcker det med 185 g Fabel.

DROPS RUNDST (80 cm) NR 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 124.75kr. Läs mer.

Se diag A.1-A.4. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

MITT-M:
Mitt-m stickas som slätst på alla v med slätst i diag, men på v i diag som stickas räta från avigsidan stickas mitt-m också så.

RÄNDER:
* 4 v kust, 2 v natur, 10 v kust, 2 v natur *, upprepa *-*.

TRÅDBYTESTIPS:
När 2 v rätst med natur har stickats färdigt måste tråden klippas av och fästas. Tråden i kust kan följa med i arb, men se till att tråden inte stramar! Trådfästningen i sidan får inte heller strama!
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickaes fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Det stickas från nacken mitt bak och ner.

Lägg upp 7 m på rundst 4 med kust. Sätt 1 markör i den 4:e m (= mitt-m), låt markören följa med i arb. Sticka diag A.1 så här: Sticka 2 RÄTST kantm - se förkl ovan, A.1 över 1 m, 1 m slätst (= mitt-m), A.1 över 1 m och 2 rätst kantm = 11 m. Fortsätt med A.1 på varje sida av mitt-m (mitt-m stickas i slätst i hela A.1), när diag har stickats 1 gång på höjden är det 43 m på v (dvs 21 m på varje sida av mitt-m). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

Sedan stickas det RÄNDER - se förkl ovan, och mönster så här: OBS: LÄS TRÅDBYTESTIPS!
Sticka sedan efter diag A.2-A.4 så här: 2 rätst kantm, A.2 över 1 m, A.3 över 17 m, A.4 över 1 m, 1 rm (= MITT-M - se förkl ovan), A.2 över 1 m, A.3 över 17 m, A.4 över 1 m och 2 rätst kantm. När diag har stickats 1 gång på höjden är det 111 m på v (dvs det är 55 m på varje sida av mitt-m) och det finns nu plats för 1 rapport mer av A.3 på varje sida av A.3 på varje sida av sjalen. Fortsätt att sticka efter A.2-A.4 till diag har stickats totalt 6 ggr på höjden = 451 m. Sedan stickas de första 6 v i A.2-A.4. Nu är ränderna färdigstickade, och det fortsätts sedan i natur till färdigt mått. Fortsätt med de resterande 12 v i diag. Sedan stickas A.2-A.4 1 gång till på höjden.
Det är nu 587 m på v (dvs 293 m på varje sida av mitt-m). Maska av löst så här med natur: * Maska av 3 m, 1 omslag, maska av omslaget *, upprepa *-* v ut.

FORMNING:
Lägg arb i ljummet vatten tills det är genomvått. Pressa försiktigt ut vattnet – det får inte vridas. Sedan rullas arb in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - arb kommer nu bara att vara lite fuktigt. Lägg arb på en matta eller madrass – drag försiktigt ut det i de mått som står överst i beskrivningen. Låt det torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

Diagram

= rm från rätsidan, am från avigsidan.
= rm från avigsidan, am från rätsidan.
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
= 2 m räta tills.
= 1 dubbelt omslag mellan 2 m. Släpp ned det första omslaget på nästa v. Det andra omslaget stickas som visat i diag.
= 1 omslag mellan 2 m, omslaget stickas vridet på nästa v.
= 1 omslag mellan 2 m, omslaget stickas rätt på nästa v.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 168-5) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (16)

Damaris 29.01.2020 - 10:59:

Hallo ich verstehe nicht, wie man nach A.1 auf 43M kommt. .lt Foto sind recht schnell und links der MM auch Umschläge, die ich aber in der Anleitung nicht finde. Auch verstehe ich nicht, wie der breite Rand entsteht. Für eine Antwort wäre ich sehr dankbar.... Vielen Dank für Eure Hilfe.

DROPS Design 29.01.2020 kl. 13:51:

Liebe Damaris, wenn A.1 fertig ist sind es 19 Maschen, dh die Maschen liegen so auf der Nadel: 2 M kraus re, 19 M von A.1, 1 Masche glatt recht, 19 M von A.1, 1 Masche glatt recht, 2 Maschen Kraus re = 2+19+1+19+2= 43 M. Viel Spaß beim stricken!

Tove 28.05.2019 - 19:39:

Hei. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal felle av dette sjalet. Felle 3 masker er greit, men kast også felle kastet. Hvordan gjør jeg det?

DROPS Design 29.05.2019 kl. 14:34:

Hei Tove. Du lager et kast hver 3. maske, og feller dette av på akkurat samme måte som en vanlig maske. Her er en video av hvordan dette gjøres: god fornøyelse

Renate 27.04.2019 - 10:17:

Hallo, wo muss ich jeweils einen Farbwechsel einarbeiten?

DROPS Design 29.04.2019 kl. 08:44:

Liebe Renate, Farbwechsel entsteht am Anfang einer Hinreihen. Sie können auch die Farbe nach den 2 ersten Maschen kraus rechts - siehe Video. Viel Spaß beim stricken!

Martinelli Francoise 04.01.2019 - 16:46:

Bonjour bonne année merci pour ce merveilleux modele 168 5 pourquoi ne puis je imprimer merci. Fa

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:17:

Bonjour Mme Martinelli, nous avons réussi un test d'impression de ce modèle, vérifiez bien les paramètres de votre imprimante - si ça ne fonctionne toujours pas, nettoyez le cache de votre navigateur et essayez à nouveau. Bon tricot!

Loredana 11.05.2017 - 09:49:

Buongiorno! Mi spiegate cosa significa una gettata doppia tra due maglie? Guardando ii diagramma vedo il simbolo della gettata doppia,quindi un diritto e di nuovo una gettata doppia.... Grazie Loredana

DROPS Design 11.05.2017 kl. 10:12:

Buongiorno Loredana. Nel video sotto trova spiegato come lavorare una maglia gettata doppia. Buon lavoro!

Rous 04.09.2016 - 15:24:

Un grand Merci pour l'explication je comprends mieux le diagramme . A très bientôt.

Rous 02.09.2016 - 15:11:

Bonjour, Je ne comprend pas la deuxieme partie du diagrame avec les 55m de chaque coté de l'ouvrage jai bien le nombre de maille 55m . Pourriez vous l'expliquer en video ?

DROPS Design 02.09.2016 kl. 15:49:

Bonjour Mme Rous, quand vous avez tricoté 1 fois les diagrammes en hauteur, vous avez suffisamment de mailles pour tricoter 1 fois de plus le diagramme A.3 de chaque côté des diagrammes A.3 précédents, c'est-à-dire répétez les diagrammes en hauteur la 2ème fois ainsi: 2 m point mousse, A.2, 3 x A.3, A.4, 1 m end, A.2, 3xA.3, A.4 et 2 m point mousse (=111 m au 1er rang). La 3ème fois, tricotez 5 fois A.3 et ainsi de suite. Bon tricot!

Patricia 08.07.2016 - 22:23:

Merci pour l'explication je comprends mieux. A bientôt

Patricia 07.07.2016 - 20:00:

Bonjour, Je ne comprend pas le début de l'ouvrage. Pourriez vous l'expliquer en video ?

DROPS Design 08.07.2016 kl. 10:36:

Bonjour Patricia, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser les diagrammes A.1-A4 sur un modèle similaire. Bon tricot!

Amelia 03.07.2016 - 15:43:

Ich versteh leider nicht so ganz wie ich den Rapport von A3 2x stricken soll. Einmal A2 bis A4 komplett und dann nur A3 und dann wieder A2 bis A3 ist das so gemeint?

DROPS Design 06.07.2016 kl. 08:26:

Liebe Amelia, Sie stricken - auf beiden Seiten der Mitte - wie folgt: A.2, die entsprechende Anzahl A.3 und dann A.4. Da das Tuch wächst, erhöht sich die Anzahl A.3 (mit jedem abgeschlossenen Musterrapport in der Höhe) wie in der Anleitung aufgeführt.

Kommentér oppskrift DROPS 168-5