DROPS / 168 / 5

Mer Bleue by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Fabel” med striper og bølgemønster.

Stikkord: bølgemønster, sjal, striper,
DROPS Design: Modell nr fa-330
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål (før forming): ca 70 cm målt midt bak og ca 140 cm langs kanten øverst.
Mål (etter forming): ca 75 cm målt midt bak og ca 166 cm langs kanten øverst.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
150 g f.nr 914, kyst
100 g f.nr 100, natur
NB: Dersom sjalet strikkes ensfarget vil det gå med 185 g Fabel.

DROPS RUNDP (80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 19.00 kr /50g

Se diag A.1-A.4. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

MIDT-M:
Midt-m strikkes som glstrikk på alle p med glstrikk i diag, men på p i diag som strikkes rett fra vrangen strikkes midt-m også slik.

STRIPER:
* 4 p kyst, 2 p natur, 10 p kyst, 2 p natur *, gjenta fra *-*.

TRÅDBYTTETIPS:
Når 1 rille med natur er strikket ferdig må tråden klippes og festes. Tråden i kyst kan følge med oppover, men pass på at tråden ikke strammer! Trådfestingen i siden må heller ikke stramme!
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Det strikkes fra nakken midt bak og nedover.

Legg opp 7 m på rundp 4 med kyst. Sett 1 merketråd i den 4.m (= midt-m), la merket følge med oppover i arb. Strikk diag A.1 slik: Strikk 2 kant-m RILLE - se forkl over, A.1 over 1 m, 1 m glstrikk (= midt-m), A.1 over 1 m og 2 kant-m rille = 11 m. Fortsett med A.1 på hver side av midt-m (midt-m strikkes i glstrikk i hele A.1), når diag er strikket 1 gang i høyden er det 43 m på p (dvs 21 m på hver side av midt-m). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Videre strikkes det STRIPER - se forkl over, og mønster slik: NB: LES TRÅDBYTTETIPS!
Strikk videre etter diag A.2-A.4 slik: 2 kant-m rille, A.2 over 1 m, A.3 over 17 m, A.4 over 1 m, 1 m rett (= MIDT-M - se forkl over), A.2 over 1 m, A.3 over 17 m, A.4 over 1 m og 2 kant-m rille. Når diag er strikket 1 gang i høyden er det 111 m på p (dvs det er 55 m på hver side av midt-m) og det er nå plass til 1 rapport mer av A.3 på hver side av A.3 på hver side av sjalet. Fortsett å strikke etter A.2-A.4 til diag er strikket totalt 6 ganger i høyden = 451 m. Deretter strikkes de første 6 p i A.2-A.4. Nå er stripene strikket ferdig, og det fortsettes videre i natur til ferdig mål. Fortsett med de resterende 12 p i diag. Deretter strikkes A.2-A.4 1 gang til i høyden.
Det er nå 587 m på p (dvs 293 m på hver side av midt-m). Fell av løst slik med natur: * Fell av 3 m, 1 kast, fell av kastet *, gjenta fra *-* ut p.

FORMING:
Legg arb i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktig ut vannet – det må ikke vris. Deretter rulles arb i et håndkle og klemmes for å fjerne enda mer vann - arb vil nå bare være litt fuktig. Legg arb på gulvteppe eller madrass – trekk det forsiktig ut i mål som står øverst i oppskriften. La det tørke. Gjenta prosessen hver gang plagget vaskes.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen.
= rett fra vrangen, vrang fra retten.
= ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
= 2 m rett sammen.
= 1 dobbelt kast mellom 2 m. Slipp det første kastet ned på neste p. Det andre kastet strikkes som vist i diag.
= 1 kast mellom 2 m, kastet strikkes vridd på neste p.
= 1 kast mellom 2 m, kastet strikkes rett på neste p.

Tove 28.05.2019 - 19:39:

Hei. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal felle av dette sjalet. Felle 3 masker er greit, men kast også felle kastet. Hvordan gjør jeg det?

DROPS Design 29.05.2019 kl. 14:34:

Hei Tove. Du lager et kast hver 3. maske, og feller dette av på akkurat samme måte som en vanlig maske. Her er en video av hvordan dette gjøres: god fornøyelse

Renate 27.04.2019 - 10:17:

Hallo, wo muss ich jeweils einen Farbwechsel einarbeiten?

DROPS Design 29.04.2019 kl. 08:44:

Liebe Renate, Farbwechsel entsteht am Anfang einer Hinreihen. Sie können auch die Farbe nach den 2 ersten Maschen kraus rechts - siehe Video. Viel Spaß beim stricken!

Martinelli Francoise 04.01.2019 - 16:46:

Bonjour bonne année merci pour ce merveilleux modele 168 5 pourquoi ne puis je imprimer merci. Fa

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:17:

Bonjour Mme Martinelli, nous avons réussi un test d'impression de ce modèle, vérifiez bien les paramètres de votre imprimante - si ça ne fonctionne toujours pas, nettoyez le cache de votre navigateur et essayez à nouveau. Bon tricot!

Loredana 11.05.2017 - 09:49:

Buongiorno! Mi spiegate cosa significa una gettata doppia tra due maglie? Guardando ii diagramma vedo il simbolo della gettata doppia,quindi un diritto e di nuovo una gettata doppia.... Grazie Loredana

DROPS Design 11.05.2017 kl. 10:12:

Buongiorno Loredana. Nel video sotto trova spiegato come lavorare una maglia gettata doppia. Buon lavoro!

Rous 04.09.2016 - 15:24:

Un grand Merci pour l'explication je comprends mieux le diagramme . A très bientôt.

Rous 02.09.2016 - 15:11:

Bonjour, Je ne comprend pas la deuxieme partie du diagrame avec les 55m de chaque coté de l'ouvrage jai bien le nombre de maille 55m . Pourriez vous l'expliquer en video ?

DROPS Design 02.09.2016 kl. 15:49:

Bonjour Mme Rous, quand vous avez tricoté 1 fois les diagrammes en hauteur, vous avez suffisamment de mailles pour tricoter 1 fois de plus le diagramme A.3 de chaque côté des diagrammes A.3 précédents, c'est-à-dire répétez les diagrammes en hauteur la 2ème fois ainsi: 2 m point mousse, A.2, 3 x A.3, A.4, 1 m end, A.2, 3xA.3, A.4 et 2 m point mousse (=111 m au 1er rang). La 3ème fois, tricotez 5 fois A.3 et ainsi de suite. Bon tricot!

Patricia 08.07.2016 - 22:23:

Merci pour l'explication je comprends mieux. A bientôt

Patricia 07.07.2016 - 20:00:

Bonjour, Je ne comprend pas le début de l'ouvrage. Pourriez vous l'expliquer en video ?

DROPS Design 08.07.2016 kl. 10:36:

Bonjour Patricia, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser les diagrammes A.1-A4 sur un modèle similaire. Bon tricot!

Amelia 03.07.2016 - 15:43:

Ich versteh leider nicht so ganz wie ich den Rapport von A3 2x stricken soll. Einmal A2 bis A4 komplett und dann nur A3 und dann wieder A2 bis A3 ist das so gemeint?

DROPS Design 06.07.2016 kl. 08:26:

Liebe Amelia, Sie stricken - auf beiden Seiten der Mitte - wie folgt: A.2, die entsprechende Anzahl A.3 und dann A.4. Da das Tuch wächst, erhöht sich die Anzahl A.3 (mit jedem abgeschlossenen Musterrapport in der Höhe) wie in der Anleitung aufgeführt.

Rubi 17.02.2016 - 14:56:

Ich fand die Anleitung ein wenig irritierend, weil die Reihe im Diagram mit dem doppelten Umschlag zwischen zwei Maschen anfing. Vielleicht könnte man folgenden Satz zur Anleitung dazufügen: Die Randmaschen (2 M kraus rechts) sind im Diagramm nicht eingezeichnet.

Kommentér oppskrift DROPS 168-5