DROPS Extra / 0-1202

Cheerful Steps by DROPS Design

DROPS Jul: Stickade DROPS sockor med nordiskt mönster i ”Karisma”. Stl 32-43

Tags: jul, nordisk, sockor,

DROPS Design: Modell nr u-782
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 20 - 22 - 24 - 27 cm
Skaftets höjd: ca 18 - 19 - 19 - 20 cm
DROPS KARISMA från Garnstudio
100-100-150-150 g nr 01, natur
50 g i alla stl nr 18, röd

DROPS STRUMPST NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 32 v mönsterst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 69kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1. Hela mönstret stickas i slätst.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 9-9-9-11 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 9-9-9-11 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 8-8-8-10 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 8-8-8-10 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 8-8-10-10 m på st.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 52-52-56-68 m på strumpst 3 med natur. Sticka 1 v rätt, fortsätt med resår (= 2 am, 2 rm). När resåren mäter 4-5-5-6 cm stickas det 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 4-4-8-4 m jämnt fördelat = 48-48-48-64 m. Byt till strumpst 3,5. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas A.1 (= 16 m) över alla m (= 3-3-3-4 ggr runt). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden behålls de första 12-12-13-15 m på st, sätt följande 24-24-22-34 m på en tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12-12-13-15 m på st = 24-24-26-30 m till häl. Sticka slätst fram och tillbaka över häl-m med natur i 4½-5-5½-6 cm. Sätt 1 markör i arb. Sedan stickas HÄLMINSKN - se förkl ovan! Efter hälminskn stickas det upp 10-10-12-10 m med natur på varje sida av hälen och de 24-24-22-34 m från tråden sätts tillbaka på st = 52-52-56-64 m. Sätt 1 markör i varje sida av 26-26-28-32 m mitt uppepå foten. Fortsätt runt med natur SAMTIDIGT som det minskas i varje sida så här: Sticka de 2 sista m före de 26-26-28-32 m uppepå foten räta tills och de 2 första m efter de 26-26-28-32 m uppepå foten vridet räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 4 ggr = 44-44-48-56 m. När arb mäter ca 16-18-20-22 cm från markören på hälen (= ca 4-4-4-5 cm kvar) sätts det 1 markör i varje sida så att det blir 22-22-24-28 m både uppepå och under foten. Fortsätt runt med slätst med natur över alla m. SAMTIDIGT minskas det till tå på varje sida av båda markörerna så här: 3 m före markören: 2 m räta tills, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), 2 m vridet räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 3-3-3-4 ggr och sedan på varje v totalt 6-6-7-7 ggr = 8-8-8-12 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Sticka en socka till på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 02.04.2019
Garnåtgång - Lagt till ett 1 nystan natur i de två största storlekarna:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100-100-150-150 g nr 01, natur

Julia 06.01.2019 - 17:08:

Pattern is super nice! Made this socks as a Christmas present for my friends. But one thing is that 100 g for the big size (41/43) absolutely not enough, even though I made the fair isle part almost twice shorter. Better to have 150 g of white color.

Charlotte 14.11.2017 - 21:04:

Bonjour, j’ai eu le même problème que Janick après avoir fini la partie en jacquard j’ai constaté que la chaussette est beaucoup trop petite et je n’arrive pas à passer la main dedans…

DROPS Design 15.11.2017 kl. 10:42:

Bonjour Charlotte, avez-vous bien vérifié votre échantillon? Il peut arriver que pendant le jacquard, l'ouvrage ne soit trop serré, pour éviter ceci, n'hésitez pas à utiliser des aiguilles d'une taille au-dessus pour le jacquard s'il est trop serré. Bon tricot!

Janick 05.03.2016 - 00:05:

Bonjour, c'est encore moi. J'ai un problème. La chaussette est quasi finie, mais en voulant voir le modèle terminé, la partie jacquard, j'ai constaté avec horreur que ma main ne passait même pas dans la chaussette... J'ai pris les plus grandes mesures proposées pourtant... Je ne comprends pas et je suis complètement dépitée, j'ai passé des semaines sur ce motif... :'(

DROPS Design 05.03.2016 kl. 18:01:

Bonjour Janick, avez-vous bien vérifié votre échantillon et conservé la bonne tension pendant la réalisation du motif ? Il faut 23 m x 32 rangs jacquard = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Janick 18.02.2016 - 23:26:

Bonsoir, je pense qu'il y a une erreur dans la dernière ligne des diminutions du talon. Relisez bien les derniers nb de mailles. Au rang quatre, on tricote jusqu'à avoir 8-8-8-10 m, jusque là tout va bien, et ensuite, vous dites de continuer les diminution jusqu'à avoir 8-8-10-10 m. Wait ? What ? Comment on peut continuer des diminutions si on a le nombre de mailles nécessaire à la fin du rang quatre ?

DROPS Design 19.02.2016 kl. 10:17:

Bonjour Janick, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser les diminutions du talon. Continuez à diminuer aux rangs 5 et 6 quand il reste 7-9 m sur l'aig. de chaque côté, puis 6-8 m aux rangs 7 et 8 et ainsi de suite jusqu'à ce que toutes les mailles des 2 côtés aient été diminuées et qu'il ne reste que 8-10 m sur l'aiguille. Bon tricot!

Janick 19.12.2015 - 15:35:

Bonjour, pourquoi commencer des côtes par un rang endroit ? Cela réduit l’élasticité des côtes, non ? Sur un autre modèle de chaussettes, vous commencez directement en côtes 1/2, pourquoi pas là ? Merci.

DROPS Design 21.12.2015 kl. 10:18:

Bonjour Janick, à nbe de mailles égal, le jersey est plus large que les côtes, donc ce 1er tour end ne réduira pas l'élasticité des côtes. Le choix des côtes 2/2 revient ici à la styliste, vous pouvez tout à fait ajuster aux côtes de votre choix. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1202