DROPS / 164 / 28

Winter Poppies by DROPS Design

Settet består av: Stickad DROPS tröja med runt ok och nordiskt mönster och mössa med nordiskt mönster och garnboll i ”Andes”. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr an-029
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
DROPS ANDES från Garnstudio
600-600-700-700-800-900 g nr 9020, ljus grå
100 g i alla stl i följande färger:
nr 3740, korall
nr 3755, cerise
nr 5310, ljus brun
nr 7120, ljus grågrön

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 7 – till resår.

MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio
100 g i båda stl i följande färger:
nr 9020, ljus grå (45-50 g)
nr 3755, cerise (32-35 g)
nr 3740, korall (19-21 g)
nr 7120, ljus grågrön (18-20 g)
nr 5310, ljus brun (16-18 g)

Talen i (-) visar ungefär hur många gram det går åt av varje färg om man vill sticka med restgarn.

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 7 (Stl S/M) eller NR 8 (Stl L/XL) - eller det st.nr du måste använda för att få 12 m x 16 v slätst (Stl S/M) eller 11 m x 15 v slätst (Stl L/XL) på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 6 (Stl S/M) eller NR 7 (Stl L/XL) - till resår.
----------------------------------------------------------

från 49.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 49.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 49.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 855kr. Läs mer.
TRÖJA:

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2. Välj diag för rätt stl. Hela mönstret stickas i slätst.

ÖKNINGSTIPS:
Börja 1 m före markören, gör 1 omslag om st, sticka 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa två m), gör 1 omslag om st (= 2 m ökade). På nästa v stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

STICKTIPS:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster på oket är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arb. Gå ev upp i st.nr när det stickas mönster om mönstret stramar lite.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 110-124-138-154-168-182 m på rundst 7 med ljus grå. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rm, 1 am) i 5 cm. Byt till rundst 8 och sticka 1 v rätt där det minskas 20-22-24-28-30-32 m jämnt fördelat = 90-102-114-126-138-150 m. Sedan stickas det slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 12-13-11-12-11-12 cm stickas det mönster efter diag A.1. När arb mäter ca 32-33-34-35-36-37 cm – anpassa så att det har stickats 1 v med ljus grå efter ett v med “prickar” – stickas nästa v så här: Maska av 2-3-3-4-4-4 m för ärmhål, sticka 41-45-51-55-61-67 m (= framst), maska av 4-6-6-8-8-8 m för ärmhål, sticka 41-45-51-55-61-67 m (= bakst) och maska av de resterande 2-3-3-4-4-4 m för ärmhål. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 24-26-28-28-30-30 m på strumpst 7 med ljus grå. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rm, 1 am) i 5 cm. Byt till strumpst 8 och sticka 1 v rätt där det minskas 1 m på v = 23-25-27-27-29-29 m. Sedan stickas det slätst. När arb mäter 10 cm ökas det 2 m mitt under ärmen – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen med 4-3½-3½-3-3-3 cm mellanrum totalt 9-10-10-11-11-11 ggr = 41-45-47-49-51-51 m. SAMTIDIGT när arb mäter ca 32-32-31-31-30-30 cm stickas det mönster runt efter diag A.1 – OBS: M med pil i diag ska stämma med mittersta m på v – räkna ut var v börjar. När arb mäter 44-44-43-43-42-42 cm (OBS: Kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd) – anpassa så att det har stickats 1 v med ljus grå efter 1 v med “prickar” – stickas nästa v så här: Maska av de första 2-3-3-4-4-4 m, sticka 37-39-41-41-43-43 m och maska av de resterande 2-3-3-4-4-4 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål (detta görs utan att sticka m) = 156-168-184-192-208-220 m på st. Sticka 1 v rätt med ljus grå där det minskas 6-8-4-2-8-0 m jämnt fördelat = 150-160-180-190-200-220 m på v. Sticka 0-2-2-2-0-2 räta v med ljus grå.
Sedan stickas det mönster runt efter diag A.2 - välj diag för rätt stl och LÄS STICKTIPS (= 15-16-18-19-20-22 rapporter på v). Fortsätt mönstret så och minska som visat i diag.
När A.2 är färdigstickat (avsluta efter v markerat med pil för rätt stl) är det 60-64-72-76-80-88 m kvar på st och arb mäter ca 51-53-55-57-59-61 cm upp till axeln.

FÖRHÖJNING I NACKEN:
För bättre passform stickas det en förhöjning bak i nacken. Sätt 1 markör mitt bak och sticka fram och tillbaka på rundst med ljus grå så här: Sticka rm till det har stickats 10-10-12-12-13-14 m förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 20-20-24-24-26-28 am tillbaka. Vänd, strama tråden och sticka 30-30-36-36-39-42 rm, vänd, strama tråden och sticka 40-40-48-48-52-56 am tillbaka. Vänd, strama tråden och sticka rm tillbaka till mitt bak.
Sticka 1 v rätt över alla m med ljus grå där det minskas 14-18-22-26-26-34 m jämnt fördelat = 46-46-50-50-54-54 m kvar på st.

HALSKANT:
Byt till kort rundst 7 och ljus grågrön och sticka 5 v slätst innan det maskas av LÖST med rm. Tröjan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm upp till axeln.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:

MÖNSTER:
Se diag A.3 och A.4. Hela mönstret stickas i slätst.

MINSKNINGSTIPS:
Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm med ljus grå, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Stl S/M stickas på rundst/strumpst 6 och 7.
Stl L/XL stickas på rundst/strumpst 7 och 8.
Arb stickas runt på rundst, byt till strumpst när det behövs. Lägg upp 54 m på rundst 6-7 med ljus grågrön. Sticka resår (= 1 rm, 1 am) i 4-5 cm. Byt till rundst 7-8 och sticka mönster runt efter diag A.3 (= 9 rapporter på v). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Efter A.3 (arb mäter nu ca 15-16 cm), stickas det sedan vidare med mönster efter diag A.4. När arb mäter 20-21 cm sätts det 6 markörer i arb med 9 m mellan varje markör. Fortsätt A.4 och minska 1 m efter varje markör – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn på vartannat v totalt 3 ggr, sedan på varje v totalt 2 ggr = 24 m kvar på st (m som inte går jämnt upp i mönstret när det minskas stickas i ljus grå). På nästa v stickas alla m vridet räta tills 2 och 2 med ljus grå = 12 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

GARNBOLL:
Gör en garnboll med cerise på ca 10 cm i diameter och sy fast den på toppen av mössan.

= ljus grågrön
= korall
= ljus brun
= 2 m räta tills med mönsterfärgen i diag
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm med mönsterfärgen i diag, drag den lyfta m över

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar här!

Orysia Zwiryk 04.09.2018 - 22:22:

I am knitting up Winter Poppies jumper, but have used other colours. I need some advice on contract colours. I have lt olive skun colour, chestnut red hair. The colours are MC Lt Beige mix 0206 Christmas red Lt Brown Turqupise and Grey Green Are these colours Ok?

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:34:

Deat Orysia. With a MC as light beige your combo sounds great! Do share photos on our Facebook Group when you will have your Winter Poppies jumper done. Happy Knitting!

Covadonga 14.11.2016 - 13:08:

Buenos días, Estoy tejiendo en agujas circulares este jersey. Acabo de empezar el diagrama A1 y me surgen dos dudas. ¿el punto en color magenta se teje en una vuelta o en dos? como en redondo no hay lado del derecho y del revés...Y otra pregunta tengo que arrastra el color magenta en las vueltas que son gris solamente o lo dejo en espera y lo retomo en la vuelta que hay que volver a tejer un puto en magenta? Espero haberme explicado bien con mis dudas. Gracias por anticipado. Covadonga

DROPS Design 19.11.2016 kl. 18:14:

Hola Covadonga. Los puntos color magenta se trabajan solo en una vta. Es mejor ir subiendo el hilo de color magenta para que en el lado revés no queden hilos colgados.

Andrea 05.10.2016 - 18:31:

Ich habe zwei Fragen. 1.In der Anleitung für die Ärmel heißt es, dass man 10xdie Zunahmen machen soll. Soll man bei einer Gesamtlänge von 32cm mit dem Läusemuster beginnen? Ich habe bis dahin erst 7 Zunahmen gemacht. Verändert sich durch die Zunahme nicht die Position des Läusemusters? 2. Wo genau beginne ich mit dem Läusemuster? Erst ab der mittleren Masche der Runde oder muss ich das Muster rückwärts bis zum Rundenanfang rechnen? Vielen Dank für die Hilfe.

DROPS Design 06.10.2016 kl. 09:07:

Liebe Andrea, A.1 müssen Sie stricken wenn die Ärmel 32 cm misst (1. + 2. Grösse), die Masche mit dem Pfeil in A.1 muss die mittlere Masche der Rand übereinstimmen, die Zunahmen sollen Sie im A.1 stricken, aber passen Sie mal auf, dass die Muster in der Höhe immer anpasst. Hier können Sie lesen, wie man ein Muster in der Mitte plaziert. Hier müssen Sie diese Masche mit dem Pfeil zentrieren.

Elvira 15.09.2016 - 11:33:

Tak for svaret, jeg forstår dog stadig ikke helt det med ærmegabet. Jeg strikker i str. m, og der står at jeg skal lukke 3 af til ærme, strikke forstykket, lukke 6 af, strikke bagstykke, og så lukke de sidste 3 af til ærmet. Så ender jeg da mist i ærmegabet..? Eller har jeg misforstået det fuldstændig?

DROPS Design 15.09.2016 kl. 11:59:

Hej Elvira. Jeg kan se min kollegas svar og jeg er ikke enig med hende. Saa vidt jeg kan se ender du midt i andet aermegab fordi du skal have 6 m i alt til hvert aermegab (3 paa hver side af siden). Men jeg ville evt saa starte med at strikke forstk (uden at lukke af), lukke 6 m af til aermegab, strikke rygstk til 3 för start af omg, lukke 6 m af og saa er du i start af forstk igen med 6 aflukkede m i hver side. Gör som du selv synes er paenest.

Elvira 11.08.2016 - 22:49:

Jeg er relativt ny, så måske er det ligetil. Jeg har to spørgsmål: 1. Nårjeg skal lukke den sidste maske af på rundpinden i ærmegabet, skal jeg så lukke helt af - altså trække tråden igennem som når man afslutter helt? Ellers ender jeg vel med en enkelt maske midt i ærmegabet? 2. Når der står at man skal føre ærmerne over på rundpinden uden at strikke masker, skal man så bare trække dem over, eller skal man strikke dem over? På forhånd tak.

DROPS Design 12.08.2016 kl. 10:50:

Hej. Du behöver inte trekke tråden genom den sista m i ærmegabet, den sista m hamnar vid sidan av ærmegabet, ikke midt i. Du ska ikke strikke m bare trække dem over. Lycka till!

Annabel Kennedy 20.08.2015 - 23:21:

Just re-read the pattern more closely - the measurements are very clear. Apologies.

Annabel Kennedy 20.08.2015 - 23:10:

Are there any measurements available for the finished jumper ? I am a size ten and am knitting this size 'M' but it looks small on the needle after completeing the 5cm rib. I prefer a loose fit and would rather start again than complete a jumper I can't wear. Has anyone finished this that could tell me? Thank you.

Annabel Kennedy 20.08.2015 kl. 23:19:

Sorry for above question, answered it myself after looking more carefully at the very clear measurement diagram at the bottom of the page. Apologies :)

Susanne 09.07.2015 - 14:40:

Chic pattern, nice colours. I love it.

Carol 04.07.2015 - 03:06:

Ilove this and I hope it makes it.

Michaela Beblavá 06.06.2015 - 15:07:

Ako na lúke makov :)

Kommentér oppskrift DROPS 164-28