DROPS / 163 / 1

Memories by DROPS Design

Hæklet DROPS tæppe i ”Delight” med bedstemorruder, cirkelruder og borter med bobler.

DROPS Design: Model nr de-140
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 95 x 135 cm
Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio
700 g f.nr 18, efterårsskov

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at 1 bedstemorruderude skal måle 10½ x 10½ cm og 1 cirkelrude 14 x 14 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 392kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 til A.7.

HÆKLEINFO:
A.7 viser starten af omg i A.3 og kommer i tillæg til rapporten (dvs 3 lm erstatter ikke en st).

BOBLE:
Hækl 6 st om samme lm, derefter hækles der 1 km i den første af de 6 st.

2 HALV-ST SAMMEN:
Slå om, stik nålen under lm-buen og hent tråden, slå om, stik nålen under samme lm-bue og hent tråden, slå om og træk omslaget gennem alle 5 m på nålen.

3 HALV-ST SAMMEN:
Slå om, stik nålen under lm-buen og hent tråden, * slå om, stik nålen under samme lm-bue og hent tråden*, gentag fra *-* totalt 2 gange, slå om og træk omslaget gennem alle 7 m på nålen.

2 ST SAMMEN:
Hækl 1 st om lm-buen, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl næste st om samme lm-bue, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 3 m på nålen.

3 ST SAMMEN:
Hækl 1 st om lm-buen, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl næste st om samme lm-bue, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl sidste st om samme lm-bue, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 4 m på nålen.

4 ST SAMMEN:
Hækl 1 st om lm-buen, men vent med sidste omslag og gennemtræk, * hækl næste st om samme lm-bue, men vent med sidste omslag og gennemtræk *, gentag fra *-* totalt 2 gange, hækl sidste st om samme lm-bue, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 5 m på nålen.
----------------------------------------------------------

TÆPPE:
Tæppet består af bedstemorruder i midten som syes sammen èn og èn. Derefter hækles der en kant med bobler på ydersiden af disse ruder. Videre hækles der større cirkelruder som syes sammen èn og èn til en “ramme” som derefter syes til kanten på tæppet, før der til sidst hækles en kant rundt om hele tæppet med bobler og vifter.

BEDSTEMORRUDE:
Hækl 4 lm på nål 5 med Delight og sæt dem sammen til 1 ring med 1 km i første lm. Videre hækles der rundt, men skiftevis fra retsiden og fra vrangen som vist i diag A.1. Dvs der hækles således:
1.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st om lm-buen, * 3 lm, 3 st om lm-buen *, gentag fra *-* totalt 3 gange og afslut med 3 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg, vend arb.
2.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 1 lm, om næste lm-bue hækles der 3 st + 3 lm + 3 st (= hjørne) *, gentag fra *-* totalt 3 gange og afslut med 1 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg, vend arb.
3.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om næste lm-bue (= hjørne), 1 lm, 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om næste lm-bue (= hjørne), 1 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg, vend arb. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
4.OMG: 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om næste lm-bue (= hjørne), 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om næste lm-bue (= hjørne), 1 lm, 3 st om næste lm, 1 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg, vend arb.
5.OMG: 1 lm, videre hækles der 1 fm om hver lm og 1 fm i hver st omg rundt (om lm-buen i hvert hjørne hækles der 3 fm), afslut omg med 1 km i første lm i beg af omg. Klip og hæft trådene.

MONTERING:
Hækl totalt 32 bedstemorruder.
Placere 4 ruder i bredden og 8 rækker i højden. Sy ruderne sammen i kanten med små pæne sting – OBS: Sy et sting i hver fm og sørg for at sømmen ikke strammer (sy med en tråd fra nøglet som stemmer med rudens farve for at undgå markerede linjer).

KANT MED BOBLER:
1.OMG: Start med 1 km i den sidste af de 3 fm i et hjørne på tæppet, hækl 3 lm (= diag A.7) – læs HÆKLEINFO! Videre hækles der som vist i diag A.3, dvs der hækles således: * 1 lm, spring over 3 fm, 3 st i næste fm *, gentag fra *-* langs kanten på tæppet – OBS: I hver overgang mellem 2 ruder hækles der som vist i diag A.4, dvs der hækles 3 st i første af de 3 fm i hjørnet på første rude, 1 lm, 3 st i tredje af de 3 fm i hjørnet på næste rude.
I hvert hjørne på selve tæppet hækles der som vist i diag A.2, dvs der hækles 1 lm, 3 st i første af de 3 fm i hjørnet, 3 lm, 3 st i tredje af de 3 fm i samme hjørne (dvs sidste gang hækles der i samme fm som de 3 lm i beg af omg). Afslut omg med 1 km i 3.lm på beg af omg.
2.OMG: 3 lm (= A.7), * (3 st om lm, 1 lm), gentag fra (-) frem til hjørnet, hækl 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet, 1 lm *, gentag fra *-* rundt om hele tæppet og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
3.OMG: 3 lm, * (3 lm, spring over 3 st, 1 BOBLE – se forkl over, om næste lm), gentag fra (-) frem til hjørnet, hækl 3 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om- lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* rundt om hele tæppet og afslut omg med 1 km i 3.lm i beg af omg.
4.OMG: 3 lm, nu hækles der 3 st om hver lm-bue og 1 lm mellem hver st-gruppe omg rundt (hjørnerne hækles som før med 3 st + 3 lm + 3 st) og omg afsluttes med 1 km i 3.lm i beg af omg.
5.OMG: 3 lm, * (3 lm, spring over 3 st, 1 boble om næste lm), gentag fra (-) frem til hjørnet, hækl 3 lm + 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gentag fra *-* rundt om hele tæppet og afslut omg med 1 km i 3.lm i beg af omg.
6.-7.OMG: Hækl st-grupper som på 4.omg. Klip og hæft trådene.

CIRKELRUDE:
Hækl 4 lm på nål 5 med Delight og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. Videre hækles der som vist i diag A.5, dvs der hækles således:
1.OMG: 4 lm (modsvarer 1 st + 1 lm), * 1 st om lm-ringen, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 15 gange og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg (= 16 st med 1 lm mellem hver).
2.OMG: 1 km om første lm, 2 lm (modsvarer 1 halv-st), hækl 2 HALV-ST SAMMEN om samme lm-bue – se forkl over, * 1 lm, 3 HALV-ST SAMMEN om næste lm-bue – se forkl over *, gentag fra *-* totalt 15 gange og afslut med 1 lm og 1 km i 2.lm i beg af omg (= 16 halv-st-grupper med 1 lm mellem hver).
3.OMG: 1 km om første lm-bue, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 ST SAMMEN om samme lm-bue – se forkl over, * 2 lm, 3 ST SAMMEN om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 15 gange og afslut med 2 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg (= 16 st-grupper med 2 lm mellem hver).
4.OMG: 1 km om første lm-bue, 3 lm (modsvarer 1 st), 3 st sammen om samme lm-bue, * 3 lm, 4 ST SAMMEN om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 15 gange og afslut med 3 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg (= 16 st-grupper med 3 lm mellem hver).
5.OMG: 1 km om første lm-bue, 3 lm (modsvarer 1 st), 2 st sammen + 2 lm + 3 st sammen om samme lm-bue, * 1 lm + 3 st sammen + 2 lm + 3 st sammen om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 15 gange og afslut med 1 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg (32 st-grupper på omg).
6.OMG: 1 km om første lm-bue, 4 lm (modsvarer 1 dbl-st), 2 dbl-st + 3 lm + 3 dbl-st om samme lm-bue (= første hjørne), * 1 lm, 3 st om næste 2-lm-bue, 1 lm, 3 halv-st om næste 2-lm-bue, 1 lm, 3 st om næste 2 lm-bue, 1 lm, 3 dbl-st + 3 lm + 3 dbl-st om næste 2-lm-bue (= hjørne) *, gentag fra *-* totalt 4 gange, men afslut sidste repetition med 1 km i 4.lm i beg af omg (i stedet for 3 dbl-st + 3 lm + 3 dbl-st om næste 2-lm-bue).
7.OMG: 1 lm (modsvarer 1 fm), videre hækles der 1 fm i hver m og 1 fm om hver lm omg rundt (om lm-buen i hvert hjørne hækles der 3 fm), afslut omg med 1 km i første lm i beg af omg. Klip og hæft trådene.

MERE MONTERING:
Hækl totalt 26 cirkelruder.
Placere ruderne så de danner en “ramme”. Der skal være 4 cirkelruder langs hver kortside på tæppet, 7 cirkelruder langs hver langside på tæppet og 1 cirkelrude i hvert hjørne. Sy ruderne sammen to og to med små pæne sting – sy yderst i kanten med et sting i hver fm og sørg for at sømmen ikke strammer.
Hækl 1 omg med fm på indersiden af rammen (hækl 1 fm i hver m). Læg rammen rundt om tæppet og sy fm-omg på rammen fast til kanten med bobler – sy yderst i kanten med små pæne sting og sørg for at sømmen ikke strammer.

SIDSTE KANT RUNDT OM TÆPPET:
Start fra retsiden med 1 km i den sidste af de 3 fm i et hjørne på tæppet. Nu hækles 4.-7.omg på KANT MED BOBLER (dvs der hækles 1 omg med st-grupper, 1 omg med bobler og 2 omg med st-grupper).

VIFTEKANT:
Hækl km frem til og med lm før første st-gruppe, hækl 1 lm, derefter hækles der som vist i diag A.6, dvs der hækles således:
1.OMG: Hækl 1 fm i hver st og 1 fm om hver lm fra forrige omg, afslut omg med 1 km i lm i beg af omg.
2.OMG: * Spring over 3 fm, 10 st i næste fm (= 1 vifte), spring over 3 fm, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt, men sørg for at der kommer en vifte i hvert hjørne på tæppet (som vist i A.6A). Klip og hæft alle tråde.

Diagram

= 4 lm, sæt dem sammen til en ring med 1 km i 1.lm
= 1 lm
= 1 fm i m
= 1 fm om lm-buen
= 1 halv-st om lm-buen
= 1 km om første lm, 2 lm, 2 halv-st sammen om lm-buen, omg afsluttes med 1 km i 2.lm
= 3 halv-st sammen om lm-buen
= 3 lm, omg afsluttes med 1 km i 3.lm
= 3 lm, omg afsluttes med 1 km i 3.lm, vend arb
= 1 st om lm-buen
= 1 km om første lm-bue, 3 lm, 2 st sammen om lm-buen, omg afsluttes med 1 km i 3.lm
= 3 st sammen om lm-buen
= 1 km om første lm-bue, 3 lm, 3 st sammen om lm-buen, omg afsluttes med 1 km i 3.lm
= 4 st sammen om lm-buen
= 1 dbl-st om lm-buen
= 1 km om første lm-bue, 4 lm, omg afsluttes med 1 km i 4.lm
= 1 lm, omg afsluttes med 1 km i første lm
= sidste omg på forrige diag, denne omg er allerede hæklet
= 3 st i samme m
= Boble: Hækl 6 st om lm, hækl derefter 1 km i den første af de 6 st
= 10 st i samme fm

Kommentarer (43)

Skriv din kommentar her!

Brigitte Leten 14.03.2018 - 17:51:

Ik heb onlangs een babydekentje gehaakt met drops design (nl Drops Baby 20/22 Denim Days). Dat werd gehaakt met 2 draden drops delight en een haaknaald n° 5.\r\nNu zou ik graag (ook in Drops Delight) Code 163-1 (maar nu in kleur herfstbos) haken. Er staat bij de beschrijving dat ik moet werken met haaknaald n° 5 maar nu precies maar met één enkele draad. Hoe zit dat juist? Zal deze deken dan niet te \'los\' zijn?\r\nBrigitte

DROPS Design 19.03.2018 kl. 08:39:

Hallo Brigitte, Je hebt inderdaad ongeveer naald nr 5 nodig voor deze deken. Maak evt. een proeflapje om te controleren of de stekenverhouding klopt en neem, indien nodig, een naald van een andere dikte, zodat de stekenverhouding klopt.

Dina Greco 16.02.2018 - 09:57:

Ho comprato il set di lana per una copertina , pensando che i colori fossero uguali, invece non sono come nell’immagine! Mi spiace , perché voi indicavate proprio quel tipo di colore! Cioè il n 18 foresta d’autunno

Stefania 04.05.2017 - 13:32:

Pensavo di ingrandire la coperta, preparando tanti quadrati con cerchio all’interno per fare un altro giro o due. Ma ho un dubbio riguardante il BORDO INTORNO ALLA COPERTA e il BORDO CON VENTAGLI: ho paura che aggiungendo un altro giro o due di quadrati con cerchio, il conteggio degli schemi A.6 e A.6A non venga rispettato. I miei dubbi sono fondati o mi preoccupo per niente? Grazie

DROPS Design 04.05.2017 kl. 14:01:

Buongiorno Stefania. Gli schemi A6 e A6a vengono lavorati sui lati dei quadrati, indipendentemente dal numero di maglie / quadrati che ci sono. Quindi riesce a lavorarli anche se aggiunge una o due giri di quadrati intorno alla coperta. Buon lavoro!

Ingeborg 03.02.2017 - 16:19:

Hei, kan dette teppet hekles i garnet som heter Drops Big delight?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 13:30:

Hej Ingeborg. Ja, det kan du godt. Haekl först en pröve saa du ved hvordan heklefastheden er (1 bestemorruterute skal måle 10½ x 10½ cm og 1 sirkelrute 14 x 14 cm)

Anne 26.08.2016 - 11:40:

Leider entspricht die in der Anleitung angegebene Wolle (Drops Delight Farbe 18) aber auf keinen Fall der Musterung der Decke. Die hellbeigen und bläulichen Farben die bei einigen der Grannys zu sehen sind, kommen in den Knäueln überhaupt nicht vor. Was ist hier falsch?

DROPS Design 27.08.2016 kl. 15:03:

Liebe Anne, es liegt kein Fehler vor, bei dem magic Print kann es zu Abweichungen in der Farbgebung kommen.

Suzanne Carter 25.07.2016 - 12:24:

J'ai réalisé le modèle 163-1 et j'ai remarqué que la laine Delight est fabriquée maintenant en EU alors qu' avant elle était fabriquée en Turquie. La laine provenant de Turquie est plus souple, ne fait pas de noeuds et les couleurs sont beaucoup plus éclatantes. C'est dommage que Delight a perdu toutes ces qualités!

Su-san 08.04.2016 - 22:40:

Hei stemmer ikke med garnmengde,har brukt 800 GR nå å har 10 sirkelruter igjen + kanten rundt😢

Karen 17.03.2016 - 16:27:

Who do i complain too about drops wool very dissapointed

DROPS Design 21.03.2016 kl. 08:17:

Dear Karen, we are very sorry to hear you were very disappointed, please contact the store where you bought your yarn, even per mail or telephone. They will then forward any informations. Happpy crocheting!

Marga Hurenkamp 02.03.2016 - 18:18:

Ik kom niet uit met het aantal steken. Na de bobbelrand heb ik 107 steken op de korte kant en van de ronde vierkantjes 92

DROPS Design 09.03.2016 kl. 09:47:

Hoi Marga. Heb je de video bekeken van hoe je de bobbelrand maakt? Misschien maak je onderweg een foutje?

Päivi 18.02.2016 - 13:14:

Very interesting to do this delight - pattern. Lovely and unik.

Kommentere opskrift DROPS 163-1