DROPS / 163 / 1

Memories by DROPS Design

Virkattu DROPS ruutupeitto nyppyreunuksilla ”Delight”-langasta.

DROPS Design: Malli nro de-140
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
Mitat: n. 95 x 135 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS DELIGHT:
700 g nro 18, syysmetsä

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5 tai käsialan mukaan. VIRKKUUTIHEYS: 1 isoäidinneliön mitat = 10½ x 10½ cm, 1 ympyräruudun mitat = 14 x 14 cm.

Kommentit (45)

75% Villaa, 25% Polyamidia
alkaen 3.60 € /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 3.60 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 50.40€. Lue lisää.
MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.7.

VIRKKAUSINFO:
Piirros A.7 näyttää miten piirroksen A.3 krs alkaa, ja tämä virkataan mallikerran lisäksi (nämä 3 kjs eivät korvaa ensimmäistä pylvästä).

NYPPY:
Virkkaa 6 p samaan kjs:aan, virkkaa sitten 1 ps ensimmäiseen näistä 6 p.

VIRKKAA 2 PP YHTEEN:
Tee 1 langankierto, vie koukku kjs-kaaren alle ja ota lanka koukulle, tee 1 langankierto, vie koukku saman kjs-kaaren alle ja ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 5 s:n läpi.

VIRKKAA 3 PP YHTEEN:
Tee 1 langankierto, vie koukku kjs-kaaren alle ja ota lanka koukulle, *tee 1 langankierto, vie koukku saman kjs-kaaren alle ja ota lanka koukulle*, toista *-* yht. 2 kertaa, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 7 s:n läpi.

VIRKKAA 2 P YHTEEN:
Virkkaa 1 p kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä, virkkaa seuraava p samaan kjs-kaareen ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.

VIRKKAA 3 P YHTEEN:
Virkkaa 1 p kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä, virkkaa seuraava p samaan kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä, virkkaa viimeinen p samaan kjs-kaareen ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 4 s:n läpi.

VIRKKAA 4 P YHTEEN:
Virkkaa 1 p kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä, *virkkaa seuraava p samaan kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä*, toista *-* yht. 2 kertaa, virkkaa viimeinen p samaan kjs-kaareen, mutta vedä nyt lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 5 s:n läpi.
----------------------------------------------------------

PEITTO:
Koostuu isoäidinneliöistä, jotka ommellaan yhteen peiton keskikohdaksi. Näiden ruutujen ulkoreunaan virkataan nyppyreunus. Tämän jälkeen virkataan isompia ympyräruutuja, jotka ommellaan yhteen ”kehykseksi”. Ympyräruudut kiinnitetään peittoon ja lopuksi peiton reunoihin virkataan nyppy- ja viuhkakuvioreunus.

ISOÄIDINNELIÖ:
Virkkaa 4 kjs koukulla nro 5 ja Delight-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Virkkaa jatkossa suljettua virkkausta, mutta virkkaa vuorotellen työn oikealta ja nurjalta puolelta, piirroksen A.1 mukaisesti. Eli virkkaa seuraavasti:
1.KRS: 3 kjs (= 1 p), 2 p kjs-kaareen, *3 kjs, 3 p kjs-kaareen*, toista *-* yht. 3 kertaa, virkkaa lopuksi 3 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan, käännä työ.
2.KRS: 3 kjs (= 1 p), 2 p + 3 kjs + 3 p samaan kjs-kaareen (= kulma), *1 kjs, seuraavaan kjs-kaareen virkataan 3 p + 3 kjs + 3 p (= kulma)*, toista *-* yht. 3 kertaa, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan, käännä työ.
3.KRS: 3 kjs (= 1 p), 2 p samaan kjs-kaareen, *1 kjs, 3 p + 3 kjs + 3 p seuraavaan kjs-kaareen (= kulma), 1 kjs, 3 p seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* yht. 3 kertaa, 1 kjs, 3 p + 3 kjs + 3 p seuraavaan kjs-kaareen (= kulma), 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan, käännä työ. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
4.KRS: 3 kjs (= 1 p), 2 p samaan kjs-kaareen, *1 kjs, 3 p + 3 kjs + 3 p seuraavaan kjs-kaareen (= kulma), 1 kjs, 3 p seuraavaan kjs-kaareen, 1 kjs, 3 p seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* yht. 3 kertaa, 1 kjs, 3 p + 3 kjs + 3 p seuraavaan kjs-kaareen (= kulma), 1 kjs, 3 p seuraavaan kjs:aan, 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan, käännä työ.
5.KRS: 1 kjs, virkkaa sitten 1 ks jokaiseen kjs:aan ja 1 ks jokaiseen p:seen koko krs:n ajan (jokaisen kulman kjs-kaareen virkataan 3 ks), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VIIMEISTELY:
Virkkaa yht. 32 isoäidinneliötä.
Aseta ruudut 4 x 8 ruudun kokoiseksi neliöksi. Ompele ruudut yhteen reunat vastakkain, pienin siistein pistoin. HUOM: Ompele 1 pisto jokaiseen ks:aan ja tarkista, että saumasta tulee joustava (ompele aina kyseisen ruudun värillä, jotta saumat jäisivät mahdollisimman huomaamattomiksi).

NYPPYREUNUS:
1.KRS: Virkkaa aluksi peiton kulman 3 ks:n viimeiseen ks:aan 1 ps, virkkaa 3 kjs (= piirros A.7). LUE VIRKKAUSINFO! Virkkaa jatkossa mallivirkkausta piirroksen A.3 mukaisesti, eli virkkaa seuraavasti: *1 kjs, jätä 3 ks väliin, 3 p seuraavaan ks:aan*, toista *-* pitkin peiton reunaa. HUOM: Jokaisen ruutujen rajakohtaan virkataan piirroksen A.4 mallivirkkausta, eli virkkaa 3 p ensimmäisen ruudun kulman 3 ks:n ensimmäiseen ks:aan, 1 kjs, 3 p seuraavan ruudun kulman 3 ks:n 3. ks:aan.
Itse peiton jokaiseen kulmaan virkataan piirroksen A.2 mallivirkkausta, eli virkkaa 1 kjs, 3 p kulman 3 ks:n ensimmäiseen ks:aan, 3 kjs, 3 p saman kulman 3 ks:n kolmanteen ks:aan (eli viimeisellä kerralla virkataan samaan ks:aan, johon virkattiin krs:n ensimmäiset 3 kjs). Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
2.KRS: 3 kjs (= A.7), *(3 p kjs:aan, 1 kjs), toista (-) kulmaan asti, virkkaa 3 p + 3 kjs + 3 p kulman kjs-kaareen, 1 kjs*, toista *-* koko peiton ympäri, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
3.KRS: 3 kjs, *(3 kjs, jätä 3 p väliin, 1 NYPPY (kts. selitys yllä), seuraavaan kjs:aan), toista (-) kulmaan asti, virkkaa 3 kjs, 3 p + 3 kjs + 3 p kulman kjs-kaareen*, toista *-* koko peiton ympäri, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
4.KRS: 3 kjs, virkkaa sitten 3 p jokaiseen kjs-kaareen ja 1 kjs jokaisen p-ryhmän väliin koko krs:n ajan (kulmiin virkataan kuten aiemmin = 3 p + 3 kjs + 3 p) ja kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
5.KRS: 3 kjs, *(3 kjs, jätä 3 p väliin, 1 nyppy seuraavaan kjs:aan), toista (-) kulmaan asti, virkkaa 3 kjs + 3 p + 3 kjs + 3 p kulman kjs-kaareen*, toista *-* koko peiton ympäri, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
6.-7.KRS: Virkkaa p-ryhmiä kuten 4.krs:lla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

YMPYRÄRUUTU:
Virkkaa 4 kjs koukulla nro 5 ja Delight-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Virkkaa jatkossa mallivirkkausta piirroksen A.5 mukaisesti, eli virkkaa seuraavasti:
1.KRS: 4 kjs (= 1 p + 1 kjs), *1 p kjs-renkaaseen, 1 kjs*, toista *-* yht. 15 kertaa ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan (= 16 p ja 1 kjs jokaisen p:ään välissä).
2.KRS: 1 ps ensimmäiseen kjs:aan, 2 kjs (= 1 pp), VIRKKAA 2 PP YHTEEN samaan kjs-kaareen (kts. selitys yllä), *1 kjs, VIRKKAA 3 PP YHTEEN seuraavaan kjs-kaareen (kts. selitys yllä)*, toista *-* yht. 15 kertaa, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n 2. kjs:aan (= 16 pp-ryhmää ja 1 kjs jokaisen pp-ryhmän välissä).
3.KRS: 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 3 kjs (= 1 p), VIRKKAA 2 P YHTEEN samaan kjs-kaareen (kts. selitys yllä), *2 kjs, VIRKKAA 3 P YHTEEN seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* yht. 15 kertaa, virkkaa lopuksi 2 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan (= 16 p-ryhmää ja 2 kjs jokaisen p-ryhmän välissä).
4.KRS: 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 3 kjs (= 1 p), virkkaa 3 p yhteen samaan kjs-kaareen, *3 kjs, VIRKKAA 4 P YHTEEN seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* yht. 15 kertaa, virkkaa lopuksi 3 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan (= 16 p-ryhmää ja 3 kjs jokaisen p-ryhmän välissä).
5.KRS: 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 3 kjs (= 1 p), virkkaa 2 p yhteen + 2 kjs + 3 p yhteen samaan kjs-kaareen, *1 kjs + 3 p yhteen + 2 kjs + 3 p yhteen seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* yht. 15 kertaa, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan (32 p-ryhmää työssä).
6.KRS: 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 4 kjs (= 1 kp), 2 kp + 3 kjs + 3 kp samaan kjs-kaareen (= ensimmäinen kulma), *1 kjs, 3 p seuraavaan 2 kjs:n kaareen, 1 kjs, 3 pp seuraavaan 2 kjs:n kaareen, 1 kjs, 3 p seuraavaan 2 kjs:n kaareen, 1 kjs, 3 kp + 3 kjs + 3 kp seuraavaan 2 kjs:n kaareen (= kulma)*, toista *-* yht. 4 kertaa, virkkaa kuitenkin viimeisen mallikerran lopuksi 1 ps krs:n 4. kjs:aan (eikä 3 kp + 3 kjs + 3 kp seuraavaan 2 kjs:n kaareen).
7.KRS: 1 kjs (= 1 ks), virkkaa sitten 1 ks jokaiseen s:aan ja 1 ks jokaiseen kjs:aan koko krs:n ajan (jokaisen kulman kjs-kaareen virkataan 3 ks), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

LISÄÄ VIIMEISTELYÄ:
Virkkaa yht. 26 ympyräruutua.
Aseta ruudut siten, että ne muodostavat ”kehyksen”. Peiton kumpaankin lyhytsivuun tulee 4 ympyräruutua, peiton kumpaankin pitkittäissivuun tulee 7 ympyräruutua ja jokaiseen kulmaan tulee 1 ympyräruutu. Ompele ruudut pareittain yhteen, pienin siistein pistoin (ompele reunat vastakkain, 1 pisto jokaiseen ks:aan, ja tarkista että saumasta tulee joustava).
Virkkaa 1 krs ks:ita kehyksen sisäreunaan (virkkaa 1 ks jokaiseen s:aan). Aseta kehys peiton ympäri ja kiinnitä kehyksen ks-kerros nyppyreunukseen. Ompele reunat vastakkain, pienin siistein pistoin. Tarkista, että saumasta tulee joustava.

PEITON REUNUS:
Aloita työn oikealta puolelta ja virkkaa 1 ps peiton kulman 3 ks:n viimeiseen ks:aan. Virkkaa sitten NYPPYREUNUKSEN krs:t 4.-7. (eli virkkaa 1 krs p-ryhmiä, 1 krs nyppyjä ja 2 krs p-ryhmiä).

VIUHKAKUVIOREUNUS:
Virkkaa ps:ita ensimmäistä p-ryhmää edeltävään kjs:aan asti, virkkaa 1 kjs, virkkaa sitten piirroksen A.6 mallivirkkausta, eli virkkaa seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen p:seen ja 1 ks jokaiseen kjs:aan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
2.KRS: *Jätä 3 ks väliin, 10 p seuraavaan ks:aan (= 1 viuhkakuvio), jätä 3 ks väliin, 1 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* koko krs:n ajan, mutta ole tarkkana, että peiton jokaiseen kulmaan tulee 1 viuhkakuvio (piirroksen A.6A mukaisesti). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= 4 kjs, sulje nämä renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan
= 1 kjs
= 1 ks s:aan
= 1 ks kjs-kaareen
= 1 pp kjs-kaareen
= 1 ps ensimmäiseen kjs:aan, 2 kjs, virkkaa 2 pp yhteen kjs-kaareen, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 2. kjs:aan
= virkkaa 3 pp yhteen kjs-kaareen
= 3 kjs, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan
= 3 kjs, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan, käännä työ
= 1 p kjs-kaareen
= 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 3 kjs, virkkaa 2 p yhteen kjs-kaareen, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan
= virkkaa 3 p yhteen kjs-kaareen
= 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 3 kjs, virkkaa 3 p yhteen kjs-kaareen, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan
= virkkaa 4 p yhteen kjs-kaareen
= 1 kp kjs-kaareen
= 1 ps ensimmäiseen kjs-kaareen, 4 kjs, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 4. kjs:aan
= 1 kjs, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan
= edellisen piirroksen viimeinen krs, tämä krs on jo virkattu
= 3 p samaan s:aan
= Nyppy: Virkkaa 6 p kjs:aan, virkkaa sitten 1 ps ensimmäiseen näistä 6 p
= 10 p samaan ks:aan

Kommentit (45)

Näppäile kommenttisi tähän!

Lisbeth Gade Mikkelsen 01.01.2019 - 23:19:

Kan jeg gange opskriften op, så tæppet bliver cirka 180 gange 120? Jeg har regnet ud, at der skal være omtrent 6 gange 12 tern bedstemorruder, men jeg er usikker på, om det kan gå op med de store cirkelruder, som skal hækles rundt om?

Lisbeth Gade Mikkelsen 01.01.2019 - 23:18:

Kan jeg gange opskriften “Drops Design: Model nr de-140” op, så tæppet bliver cirka 180 gange 120? Jeg har regnet ud, at der skal være omtrent 6 gange 12 tern bedstemorruder, men jeg er usikker på, om det kan gå op med de store cirkelruder, som skal hækles rundt om?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 11:06:

Hei Lisbeth. Du må gjerne endre oppskriften om du ønsker det, men vi har dessverre ikke mulighet til å regne den om for deg. Kanten med bobler rundt bestemorrutene er ca 8 cm bred og en sirkelrute måler ca 14 x 14 cm. Håper dette kan hjelpe deg. God fornøyelse

Brigitte Leten 14.03.2018 - 17:51:

Ik heb onlangs een babydekentje gehaakt met drops design (nl Drops Baby 20/22 Denim Days). Dat werd gehaakt met 2 draden drops delight en een haaknaald n° 5.\r\nNu zou ik graag (ook in Drops Delight) Code 163-1 (maar nu in kleur herfstbos) haken. Er staat bij de beschrijving dat ik moet werken met haaknaald n° 5 maar nu precies maar met één enkele draad. Hoe zit dat juist? Zal deze deken dan niet te \'los\' zijn?\r\nBrigitte

DROPS Design 19.03.2018 kl. 08:39:

Hallo Brigitte, Je hebt inderdaad ongeveer naald nr 5 nodig voor deze deken. Maak evt. een proeflapje om te controleren of de stekenverhouding klopt en neem, indien nodig, een naald van een andere dikte, zodat de stekenverhouding klopt.

Dina Greco 16.02.2018 - 09:57:

Ho comprato il set di lana per una copertina , pensando che i colori fossero uguali, invece non sono come nell’immagine! Mi spiace , perché voi indicavate proprio quel tipo di colore! Cioè il n 18 foresta d’autunno

Stefania 04.05.2017 - 13:32:

Pensavo di ingrandire la coperta, preparando tanti quadrati con cerchio all’interno per fare un altro giro o due. Ma ho un dubbio riguardante il BORDO INTORNO ALLA COPERTA e il BORDO CON VENTAGLI: ho paura che aggiungendo un altro giro o due di quadrati con cerchio, il conteggio degli schemi A.6 e A.6A non venga rispettato. I miei dubbi sono fondati o mi preoccupo per niente? Grazie

DROPS Design 04.05.2017 kl. 14:01:

Buongiorno Stefania. Gli schemi A6 e A6a vengono lavorati sui lati dei quadrati, indipendentemente dal numero di maglie / quadrati che ci sono. Quindi riesce a lavorarli anche se aggiunge una o due giri di quadrati intorno alla coperta. Buon lavoro!

Ingeborg 03.02.2017 - 16:19:

Hei, kan dette teppet hekles i garnet som heter Drops Big delight?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 13:30:

Hej Ingeborg. Ja, det kan du godt. Haekl först en pröve saa du ved hvordan heklefastheden er (1 bestemorruterute skal måle 10½ x 10½ cm og 1 sirkelrute 14 x 14 cm)

Anne 26.08.2016 - 11:40:

Leider entspricht die in der Anleitung angegebene Wolle (Drops Delight Farbe 18) aber auf keinen Fall der Musterung der Decke. Die hellbeigen und bläulichen Farben die bei einigen der Grannys zu sehen sind, kommen in den Knäueln überhaupt nicht vor. Was ist hier falsch?

DROPS Design 27.08.2016 kl. 15:03:

Liebe Anne, es liegt kein Fehler vor, bei dem magic Print kann es zu Abweichungen in der Farbgebung kommen.

Suzanne Carter 25.07.2016 - 12:24:

J'ai réalisé le modèle 163-1 et j'ai remarqué que la laine Delight est fabriquée maintenant en EU alors qu' avant elle était fabriquée en Turquie. La laine provenant de Turquie est plus souple, ne fait pas de noeuds et les couleurs sont beaucoup plus éclatantes. C'est dommage que Delight a perdu toutes ces qualités!

Su-san 08.04.2016 - 22:40:

Hei stemmer ikke med garnmengde,har brukt 800 GR nå å har 10 sirkelruter igjen + kanten rundt😢

Karen 17.03.2016 - 16:27:

Who do i complain too about drops wool very dissapointed

DROPS Design 21.03.2016 kl. 08:17:

Dear Karen, we are very sorry to hear you were very disappointed, please contact the store where you bought your yarn, even per mail or telephone. They will then forward any informations. Happpy crocheting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 163-1