DROPS / 163 / 1

Memories by DROPS Design

Heklet DROPS teppe i ”Delight” med bestemorruter, sirkelruter og border med bobler.

DROPS Design: Modell nr de-140
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 95 x 135 cm
Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio
700 g f.nr 18, høstskog

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for at 1 bestemorruterute skal måle 10½ x 10½ cm og 1 sirkelrute 14 x 14 cm.
----------------------------------------------------------

fra 29.50 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 29.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 413kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.7.

HEKLEINFO:
A.7 viser starten av omg i A.3 og kommer i tillegg til rapporten (dvs 3 lm erstatter ikke en st).

BOBLE:
Hekle 6 st om samme lm, deretter hekles det 1 kjm i den første av de 6 st.

2 HALV-ST SAMMEN:
Lag 1 kast, stikk nålen under lm-buen og hent tråden, lag 1 kast, stikk nålen under samme lm-bue og hent tråden, lag 1 kast og trekk kastet gjennom alle 5 m på nålen.

3 HALV-ST SAMMEN:
Lag 1 kast, stikk nålen under lm-buen og hent tråden, * lag 1 kast, stikk nålen under samme lm-bue og hent tråden*, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, lag 1 kast og trekk kastet gjennom alle 7 m på nålen.

2 ST SAMMEN:
Hekle 1 st om lm-buen, men vent med siste kast og gjennomtrekking, hekle neste st om samme lm-bue, men nå trekkes siste kast gjennom alle 3 m på nålen.

3 ST SAMMEN:
Hekle 1 st om lm-buen, men vent med siste kast og gjennomtrekking, hekle neste st om samme lm-bue, men vent med siste kast og gjennomtrekking, hekle siste st om samme lm-bue, men nå trekkes siste kast gjennom alle 4 m på nålen.

4 ST SAMMEN:
Hekle 1 st om lm-buen, men vent med siste kast og gjennomtrekking, * hekle neste st om samme lm-bue, men vent med siste kast og gjennomtrekking *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, hekle siste st om samme lm-bue, men nå trekkes siste kast gjennom alle 5 m på nålen.
----------------------------------------------------------

TEPPE:
Teppet består av bestemorruter i midten som syes sammen èn og èn. Deretter hekles det en kant med bobler på utsiden av disse rutene. Videre hekles det større sirkelruter som syes sammen èn og èn til en “ramme” som deretter syes til kanten på teppet, før det hekles en avsluttende kant rundt hele teppet med bobler og vifter.

BESTEMORRUTE:
Hekle 4 lm på nål 5 med Delight og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det rundt, men vekselvis fra retten og fra vrangen som vist i diag A.1. Dvs det hekles slik:
1.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st om lm-buen, * 3 lm, 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg, snu arb.
2.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 1 lm, om neste lm-bue hekles det 3 st + 3 lm + 3 st (= hjørne) *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg, snu arb.
3.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om neste lm-bue (= hjørne), 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om neste lm-bue (= hjørne), 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
4.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om neste lm-bue (= hjørne), 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om neste lm-bue (= hjørne), 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
5.OMG: 1 lm, videre hekles det 1 fm om hver lm og 1 fm i hver st omg rundt (om lm-buen i hvert hjørne hekles det 3 fm), avslutt omg med 1 kjm i første lm på beg av omg. Klipp og fest trådene.

MONTERING:
Hekle totalt 32 bestemorruter.
Plassèr 4 ruter i bredden og 8 rader i høyden. Sy rutene sammen kant i kant med små pene sting – NB: Sy med et sting i hver fm og pass på at sømmen ikke strammer (sy med en tråd fra nøstet som er avstemt med rutens farge for å unngå markerte linjer).

KANT MED BOBLER:
1.OMG: Start med 1 kjm i den siste av de 3 fm i et hjørne på teppet, hekle 3 lm (= diag A.7) – LES HEKLEINFO! Videre hekles det som vist i diag A.3, dvs det hekles slik: * 1 lm, hopp over 3 fm, 3 st i neste fm *, gjenta fra *-* langs kanten på teppet – NB: I hver overgang mellom 2 ruter hekles det som vist i diag A.4, dvs det hekles 3 st i første av de 3 fm i hjørnet på første rute, 1 lm, 3 st i 3.fm av de 3 fm i hjørnet på neste rute.
I hvert hjørne på selve teppet hekles det som vist i diag A.2, dvs det hekles 1 lm, 3 st i første av de 3 fm i hjørnet, 3 lm, 3 st i tredje fm av de 3 fm i samme hjørne (dvs siste gang hekles det i samme fm som de 3 lm på beg av omg). Avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
2.OMG: 3 lm (= A.7), * (3 st om lm, 1 lm), gjenta fra (-) frem til hjørnet, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet, 1 lm *, gjenta fra *-* rundt hele teppet og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
3.OMG: 3 lm, * (3 lm, hopp over 3 st, 1 BOBLE – se forkl over, om neste lm), gjenta fra (-) frem til hjørnet, hekle 3 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om- lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* rundt hele teppet og avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
4.OMG: 3 lm, videre hekles det 3 st om hver lm-bue og 1 lm mellom hver st-gruppe omg rundt (hjørnene hekles som før med 3 st + 3 lm + 3 st) og omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
5.OMG: 3 lm, * (3 lm, hopp over 3 st, 1 boble om neste lm), gjenta fra (-) frem til hjørnet, hekle 3 lm + 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* rundt hele teppet og avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
6.-7.OMG: Hekle st-grupper som på 4.omg. Klipp og fest trådene.

SIRKELRUTE:
Hekle 4 lm på nål 5 med Delight og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det som vist i diag A.5, dvs det hekles slik:
1.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), * 1 st om lm-ringen, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 16 st med 1 lm mellom hver).
2.OMG: 1 kjm om første lm, 2 lm (tilsvarer 1 halv-st), hekle 2 HALV-ST SAMMEN om samme lm-bue – se forkl over, * 1 lm, 3 HALV-ST SAMMEN om neste lm-bue – se forkl over *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 2.lm på beg av omg (= 16 halv-st-grupper med 1 lm mellom hver).
3.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 ST SAMMEN om samme lm-bue – se forkl over, * 2 lm, 3 ST SAMMEN om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 2 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 16 st-grupper med 2 lm mellom hver).
4.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (tilsvarer 1 st), 3 st sammen om samme lm-bue, * 3 lm, 4 ST SAMMEN om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 16 st-grupper med 3 lm mellom hver).
5.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st sammen + 2 lm + 3 st sammen om samme lm-bue, * 1 lm + 3 st sammen + 2 lm + 3 st sammen om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (32 st-grupper på omg).
6.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 2 dbl-st + 3 lm + 3 dbl-st om samme lm-bue (= første hjørne), * 1 lm, 3 st om neste 2-lm-bue, 1 lm, 3 halv-st om neste 2-lm-bue, 1 lm, 3 st om neste 2 lm-bue, 1 lm, 3 dbl-st + 3 lm + 3 dbl-st om neste 2-lm-bue (= hjørne) *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt siste repetisjon med 1 kjm i 4.lm på beg av omg (istedenfor 3 dbl-st + 3 lm + 3 dbl-st om neste 2-lm-bue).
7.OMG: 1 lm (tilsvarer 1 fm), videre hekles det 1 fm i hver m og 1 fm om hver lm omg rundt (om lm-buen i hvert hjørne hekles det 3 fm), avslutt omg med 1 kjm i første lm på beg av omg. Klipp og fest trådene.

MER MONTERING:
Hekle totalt 26 sirkelruter.
Plassèr rutene slik at de danner en “ramme”. Det skal være 4 sirkelruter langs hver kortside på teppet, 7 sirkelruter langs hver langside på teppet og 1 sirkelrute i hvert hjørne. Sy rutene sammen to og to med små pene sting – sy kant i kant med et sting i hver fm og pass på at sømmen ikke strammer.
Hekle 1 omg med fm på innsiden av rammen (hekle 1 fm i hver m). Legg rammen rundt teppet og sy fast fm-omg på rammen til kanten med bobler - sy kant i kant med små pene sting og pass på at sømmen ikke strammer.

AVSLUTTENDE KANT RUNDT TEPPET:
Start fra retten med 1 kjm i den siste av de 3 fm i et hjørne på teppet. Videre hekles 4.-7.omg på KANT MED BOBLER (dvs det hekles 1 omg med st-grupper, 1 omg med bobler og 2 omg med st-grupper).

VIFTEKANT:
Hekle kjm frem til og med lm før første st-gruppe, hekle 1 lm, deretter hekles det som vist i diag A.6, dvs det hekles slik:
1.OMG: Hekle 1 fm i hver st og 1 fm om hver lm fra forrige omg, avslutt omg med 1 kjm i lm på beg av omg.
2.OMG: * hopp over 3 fm, 10 st i neste fm (= 1 vifte), hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt, men tilpass slik at det kommer en vifte i hvert hjørne på teppet (som vist i A.6A). Klipp og fest alle tråder.

Diagram

= 4 lm, sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm
= 1 lm
= 1 fm i m
= 1 fm om lm-buen
= 1 halv-st om lm-buen
= 1 kjm om første lm, 2 lm, 2 halv-st sammen om lm-buen, omg avsluttes med 1 kjm i 2.lm
= 3 halv-st sammen om lm-buen
= 3 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= 3 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm, snu arb
= 1 st om lm-buen
= 1 kjm om første lm-bue, 3 lm, 2 st sammen om lm-buen, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= 3 st sammen om lm-buen
= 1 kjm om første lm-bue, 3 lm, 3 st sammen om lm-buen, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= 4 st sammen om lm-buen
= 1 dbl-st om lm-buen
= 1 kjm om første lm-bue, 4 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm
= 1 lm, omg avsluttes med 1 kjm i første lm
= siste omg på forrige diag, denne omg er allerede heklet
= 3 st i samme m
= Boble: Hekle 6 st om lm, hekle deretter 1 kjm i den første av de 6 st
= 10 st i samme fm

Kommentarer / Spørsmål (48)

Rotraut Scampa 13.10.2019 - 22:33:

Before ordering the yarn I wonder if you could get me instructions to make the blanket bigger.

DROPS Design 14.10.2019 kl. 10:49:

Dear Mrs Scampa, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, please contact your DROPS store for any individual assistance. Happy crocheting!

Hengelmann 29.09.2019 - 12:49:

Bonjour, en aucun cas cette couverture n'a pu être réalisée avec le coloris 18 forêt d'automne . Et il ne peut s'agir d'un problème d'écran les couleurs sont trop radicalement différentes Paf ailleurs les contrastes sont voulus et non laissés au hasard du déroulé de la pelote J'ai donc obtenu une couverture très sombre, terne et triste. Tout ça est bien mensonger et je suis très déçue

DROPS Design 30.09.2019 kl. 12:02:

Bonjour Mme Hengelmann, la couleur utilisée est juste, toutefois, des nuances différentes peuvent apparaître entre les différents bains, et les couleurs peuvent apparaître différentes également en fonction de la luminosité lors du shooting, et de l'écran de tout un chacun. En cas de doute avec une couleur, n'hésitez pas à contacter votre magasin, même par mail ou téléphone, il vous conseillera au mieux de vos envies. Bon crochet!

Hengie 30.08.2019 - 16:53:

Bonjour Je ne comprends pas bien .sur la photo on voit que les couleurs sont bien délimitées Comment est-ce possible avec une seule couleur de laine ? J'aimerais faire ce magnifique modèle mais cela m'inquiète ...je ne comprends pas comment on fait les changements de couleur

DROPS Design 02.09.2019 kl. 08:31:

Bonjour Mme Hengie, on ne change pas de couleur, DROPS Delight se compose de différentes couleurs qui vont former d'eux-mêmes les changements de couleur que l'on voit sur la photo. Bon crochet!

Lisbeth Gade Mikkelsen 01.01.2019 - 23:19:

Kan jeg gange opskriften op, så tæppet bliver cirka 180 gange 120? Jeg har regnet ud, at der skal være omtrent 6 gange 12 tern bedstemorruder, men jeg er usikker på, om det kan gå op med de store cirkelruder, som skal hækles rundt om?

Lisbeth Gade Mikkelsen 01.01.2019 - 23:18:

Kan jeg gange opskriften “Drops Design: Model nr de-140” op, så tæppet bliver cirka 180 gange 120? Jeg har regnet ud, at der skal være omtrent 6 gange 12 tern bedstemorruder, men jeg er usikker på, om det kan gå op med de store cirkelruder, som skal hækles rundt om?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 11:06:

Hei Lisbeth. Du må gjerne endre oppskriften om du ønsker det, men vi har dessverre ikke mulighet til å regne den om for deg. Kanten med bobler rundt bestemorrutene er ca 8 cm bred og en sirkelrute måler ca 14 x 14 cm. Håper dette kan hjelpe deg. God fornøyelse

Brigitte Leten 14.03.2018 - 17:51:

Ik heb onlangs een babydekentje gehaakt met drops design (nl Drops Baby 20/22 Denim Days). Dat werd gehaakt met 2 draden drops delight en een haaknaald n° 5.\r\nNu zou ik graag (ook in Drops Delight) Code 163-1 (maar nu in kleur herfstbos) haken. Er staat bij de beschrijving dat ik moet werken met haaknaald n° 5 maar nu precies maar met één enkele draad. Hoe zit dat juist? Zal deze deken dan niet te \'los\' zijn?\r\nBrigitte

DROPS Design 19.03.2018 kl. 08:39:

Hallo Brigitte, Je hebt inderdaad ongeveer naald nr 5 nodig voor deze deken. Maak evt. een proeflapje om te controleren of de stekenverhouding klopt en neem, indien nodig, een naald van een andere dikte, zodat de stekenverhouding klopt.

Dina Greco 16.02.2018 - 09:57:

Ho comprato il set di lana per una copertina , pensando che i colori fossero uguali, invece non sono come nell’immagine! Mi spiace , perché voi indicavate proprio quel tipo di colore! Cioè il n 18 foresta d’autunno

Stefania 04.05.2017 - 13:32:

Pensavo di ingrandire la coperta, preparando tanti quadrati con cerchio all’interno per fare un altro giro o due. Ma ho un dubbio riguardante il BORDO INTORNO ALLA COPERTA e il BORDO CON VENTAGLI: ho paura che aggiungendo un altro giro o due di quadrati con cerchio, il conteggio degli schemi A.6 e A.6A non venga rispettato. I miei dubbi sono fondati o mi preoccupo per niente? Grazie

DROPS Design 04.05.2017 kl. 14:01:

Buongiorno Stefania. Gli schemi A6 e A6a vengono lavorati sui lati dei quadrati, indipendentemente dal numero di maglie / quadrati che ci sono. Quindi riesce a lavorarli anche se aggiunge una o due giri di quadrati intorno alla coperta. Buon lavoro!

Ingeborg 03.02.2017 - 16:19:

Hei, kan dette teppet hekles i garnet som heter Drops Big delight?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 13:30:

Hej Ingeborg. Ja, det kan du godt. Haekl först en pröve saa du ved hvordan heklefastheden er (1 bestemorruterute skal måle 10½ x 10½ cm og 1 sirkelrute 14 x 14 cm)

Anne 26.08.2016 - 11:40:

Leider entspricht die in der Anleitung angegebene Wolle (Drops Delight Farbe 18) aber auf keinen Fall der Musterung der Decke. Die hellbeigen und bläulichen Farben die bei einigen der Grannys zu sehen sind, kommen in den Knäueln überhaupt nicht vor. Was ist hier falsch?

DROPS Design 27.08.2016 kl. 15:03:

Liebe Anne, es liegt kein Fehler vor, bei dem magic Print kann es zu Abweichungen in der Farbgebung kommen.

Kommentér oppskrift DROPS 163-1