DROPS / 163 / 5

Winter Sun by DROPS Design

Heklet DROPS teppe i ”Nepal” med hullmønster.

DROPS Design: Modell nr ne-182
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål:
Lite teppe: ca 126 x 96 cm
Stort teppe: ca 109 x 146 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
800-950 g f.nr 2923, oker

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få 14 st x 8,5 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: pledd,

Se diag A.1-A.9.

HEKLEINFO:
Hver rad med fm starter med 1 lm (erstatter første fm).
Hver rad med st starter med 3 lm (erstatter første st).
Hver rad med dbl-st starter med 4 lm (erstatter første dbl-st).
----------------------------------------------------------

TEPPE:
Arb hekles fra midten og ut.
Hekle 181-205 lm på nål 5 med Nepal. Hekle 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* ut p = 135-153 st. Hekle 1 fm i hver st (= vrangen) – LES HEKLEINFO = 135-153 fm. * Deretter hekles det slik: A.4 over de første 4 fm, A.1 over de neste 4 fm, A.2 over de neste 114-132 fm (= 19-22 ganger i bredden), A.3 over de neste 9 fm, avslutt med A.5 over de siste 4 fm. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.z er heklet 1 gang i høyden, hekles A.y over A.z totalt 1-2 ganger. Deretter hekles A.x over A.y. Når A.x er heklet 1 gang i høyden, hekles A.w over A.x totalt 1-2 ganger *, gjenta fra *-* 1 gang til i høyden SAMTIDIG på siste rad i A.w økes det 2-0 st jevnt fordelt (NB det økes ikke over A.4-A.5) = 137-153 st. Deretter hekles det slik: A.6 over A.4, A.7 over de neste 128-144 st (= 8-9 ganger i bredden), A.8 over den neste st, avslutt med A.9 over A.5. Hekle A.6-A.9 1 gang i høyden. Klipp og fest tråden. Deretter hekles det fra lm-raden på starten av arb igjen på samme måte i motsatt retning, dvs det hekles fra vrangen 1 fm i hver st = 135-153 fm. Deretter hekles mønsteret på samme måte. Klipp og fest trådene. Arb måler ca 126-146 cm totalt.

= 1 boble med 4 dbl-st: hekle 1 dbl-st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 1 dbl-st i hver av de neste 3 st på samme måte, dra deretter tråden gjennom alle 5 m på nålen
= dbl st i m
= første rad er forklart i oppskriften
= 1 fm om lm
= 1 fm om lm
= hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 1 st i hver av de neste 2 st på samme måte, dra deretter tråden gjennom alle 4 m på nålen
= 7 st i samme lm/st