DROPS / 69 / 7

DROPS 69-7 by DROPS Design

DROPS Kofta i "Cotton Viscose" och "Safran" med hålmönster och ¾ långa ärmar

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
200-250-250-300 gr f.nr 26, grågrön
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
300-350-350-400 gr f.nr 12, sjögrön

DROPS St nr 4,5 och 5,5
DROPS Virknål nr 4
DROPS Pärlemorknappar nr 522: 3 st

(Gå vidare till mönster...)

Tags:

form: insvängd midja, mönster typ: koftor, mönster/teknik: hålmönster,

Tips & Hjälp

Alla våra mönster har instruktionsvideor som hjälper dig att göra klart ditt projekt på nolltid!

Se dem här!

Du hittar även steg för steg instruktioner för de vanligaste stick- och virk-teknikerna i DROPS Lektioner!

Stickfasthet: 16 m x 20 v på st 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose och 1 tråd Safran och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Avmaskningstips (gäller halsen): Alla avm sker från rätsidan. Det avm på insidan av 3 kantm som stickas så här från kanten: 1 rätst m, 1 rm, 1 am. Det är 2 olika avm uppöver, 1 med hål och 1 utan.
1:a avm = avm med hål: Maska av så här 3 m innan kantm: 1 omslag, 3 rm tills. Maska av så här efter kantm: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag.
2:a avm = avm utan hål: Maska av så här 2 m innan kantm: 2 rm tills. Maska av så här efter kantm: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Höger framst: Lägg upp 36-40-43-46 m (inkl 1 kantm i sidan och 1 framkantsm mot mitt fram) på st 4,5 med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran. Sticka 4 v rätst, byt till st 5,5. Fortsätt med slätst men 3 m mot mitt fram stickas så här från kanten (sett från rätsidan): 1 rätst m, 1 rm och 1 am. Kontrollera Stickfastheten! Sätt 1 märktråd 16-17-18-19 m från mitt fram. När arb mäter 4-5-6-7 cm stickas det så här efter märktråden - sett från rätsidan på arb: 2 rm tills, 1 omslag (de resterande m i slätst), upprepa detta på vart 4:e v uppöver totalt 5 gånger = 5 hål uppöver. Samtidigt när arb mäter 5-6-7-8 cm minskas det 2 m jämnt fördelat på höger sida av märktråden - sett från rätsidan på arb. Upprepa minskningen när arb mäter 9-10-11-12 cm och 13-14-15-16 cm = 30-34-37-40 m. Efter det 5:e hålet är stickat stickas M.1 så att mönstret kommer lika på varje sida av hålraden. Efter M.1 stickas det 4 hål i höjden över varann - sticka hålen på samma sätt som hålen under M.1 blev stickade. Sedan stickas det slätst till färdig mått (3 m mot mitt fram stickas som förkl tidigare). Samtidigt när arb mäter 17-18-19-20 cm ökas det 2 nya m jämnt fördelat på vänster sida av märktråden - sett från rätsidan på arb. Upprepa ökningen när arb mäter 22-23-24-25 cm och 27-28-29-30 cm = 36-40-43-46 m.

Läs hela nästa avsnitt innan det stickas!

När arb mäter 33-34-36-37 cm avm 3 m i sidan för ärmhål. Sedan avm det för ärmhål på vartannat v: 2 m 0-1-2-3 gånger och 1 m 3-4-5-5 gånger. Samtidigt när arb mäter 34-35-36-37 cm, avm det för hals, innanför 3 framkantsm, som beskrivs under avm.tips. Upprepa 1:a och 2:a avm på vartannat v uppöver totalt 9-9-9-9 gånger. Sedan avm endast 1:a avm på vart 4:e v totalt 3-3-4-4 gånger. Det är nu avm 12-12-13-13 m till hals och 6-9-12-14 m för ärmhål = 18-19-18-19 m kvar på axeln. Sticka vidare samtidigt på vart 4:e v stickas 1 hål över de andra uppöver längs halskanten - sticka så här (från mitt fram): 1 rätst m, 1 rm, 1 am, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 1 omslag. Maska av när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Vänster framst: Stickas som höger men med avm i motsatt sida, dessutom stickas hålraden på höger sida av märktråden uppöver. Efter att halsavm är färdig stickas hålen så här (5 m före mitt fram): 1 omslag, 2 rm tills, 1 am, 1 rm, 1 rätst m. Maska av när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Bakst: Lägg upp 70-78-84-90 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran. Sticka 4 v rätst. Byt till st 5,5 och fortsätt med slätst. När arb mäter 5-6-7-8 minskas 4 m jämnt fördelat på v. Upprepa minskningen när arb mäter 9-10-11-12 cm och 13-14-15-16 cm = 58-66-72-78 m. När arb mäter 17-18-19-20 cm ökas det 4 m jämnt fördelat på v. Upprepa ökningen när arb mäter 22-23-24-25 cm och 27-28-29-30 cm = 70-78-84-90 m. När arb mäter 33-34-36-37 cm avm det för ärmhål i varje sida som på framst = 58-60-60-62 m. När arb mäter 50-52-54-56 cm m maskas de mittersta 20-20-22-22 m av - avm dessa från avigsidan med räta m. Sedan avm ytterligare 1 m på nästa v mot halsen - se avm.tips och 2:a avm = 18-19-18-19 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Ärm: Lägg upp 38-38-44-44 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran. Sticka 4 v rätst, byt till st 5,5 och fortsätt med 3 v slätst. Sedan stickas M.1 över alla m utom kantm. Efter M.1 stickas slätst till färdig mått. Samtidigt när arb mäter 7 cm ökas det 1 m i varje sida totalt 9-11-8-9 ggr på: stl S och L: växelvis vart 6:e v och 7:e v. Stl M: vart 5:e v.

stl XL: växelvis vart 5:e och 6:e v = 56-60-60-62 m. När arb mäter 37-35-34-33 cm avm det för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1-1-1-1 gång, 2 m 2-2-2-2 ggr, 1 m 2-4-5-6 ggr, 2 m 2-2-2-2 ggr och 3 m 1-1-1-1 gång. Maska av, arb mäter ca 45-45-45-45 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna och sy ärm- och sidsömmar i ett innanför 1 kantm. Virka med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran med nål nr 4. Virka 1 varv med fm runt halsringningen och ned längs varje framkant - se till att inte virka för stramt i halsringningen - samtidigt på höger framkant virkas det 3 knapphålsöglor så här från överkant: 1 fm, 3 lm, fäst med 1 fm 1 cm längre ned, upprepa 2 gånger med 6 cm mellanrum. Virka sm upp längs framkanten igen och 3 fm runt varje knapphålsögla. Sy i knapparna.

DROPS Schal

Storlek: Bredd överst: ca 160 cm,
Längd mitt bak: ca 90 cm.
Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
150 gr f.nr 16, mossgrön

DROPS St nr 15.

Stickfasthet: 6 m x 7 v på st 15 och slätst = 10 x 10 cm.
Mönster: Se Diagram - M.1, mönstret i diagrammet visas från rätsidan.

Schal: Lägg upp 5 m löst på st 15 med Vienna. Sticka enl M.1 - varv 1 = avigsidan. Kontrollera stickfastheten! Efter diagrammet ökas det vidare på samma sätt uppöver - dvs med 1 omslag innanför 2 kantm tre ggr, sedan 2 omslag en gång , första innanför 2 m och andra innanför 3 m. OBS: Se till att mönstret stämmer hela tiden. Sticka till schalen mäter ca 160 cm i bredden - det är då ca 90 cm långt mitt bak.

Figurstickad DROPS topp i "Cotton Viscose" och "Safran"

Storlek: S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
150-150-200-200 gr f.nr 26, grågrön
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 11, kakigrön

DROPS St nr 4,5 och 5,5.

Stickfasthet: 16 m x 20 v på st 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose och 1 tråd Safran och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Sticktips: Avm det som det beskrivs på framst så blir det 13 hål uppöver i varje sida på framst. Om det inte önskas hål, avm det som på bakst.

Avm.tips (gäller ärmhål + hals): Alla avm görs på rätsidan.
Det avm på insidan av 3 kantm som stickas så här från kanten (sett från rätsidan): 1 rätst m, 1 rm, 1 am.
Det är 2 olika avm uppöver, 1 med hål och 1 utan.
1:a avm = avm med hål: Maska av så här 3 m före kantm: 1 omslag, 3 rm tills. Maska av så här efter kantm: Lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag.
2:a avm = avm utan hål: Maska av så här 2 m före kantm: 2 rm tills.
Maska av så här efter kantm: Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Framst: Lägg upp 70-76-82-88 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 2 trådar Safran. Byt till 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran, sticka 4 v rätst. Byt till st 5,5, fortsätt med slätst. Kontrollera Stickfastheten! När arb mäter 8 cm sätts 1 märktråd 22-24-27-29 m in från var sida (dvs att det skall vara 26-28-28-30 m mellan märktrådarna). Nästa v stickas så här (från rätsidan) - se Sticktips -
3 m före 1:a märktråd: 1 omslag, 3 rm tills. Efter 2:a märktråd: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag. Upprepa denna hålavm på vart 4:e v uppöver totalt 6 ggr - samtidigt på de 2 sista gångerna stickas det så här: Efter 1:a märktråd: 2 rm tills. 2 m före 2:a märktråd: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över. Efter alla avm är det 54-60-66-72 m kvar på st. Sticka 5 v slätst. Nästa v stickas så här: gör 1 omslag före 1:a märktråd och 1 omslag efter 2:a märktråd. Upprepa denna ökning på vart 4:e v uppöver totalt 7 ggr = 68-74-80-86 m på st.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar!

Ärmhål: När arb mäter 40-41-42-43 cm avm 4-5-6-7 m i varje sida för ärmhål - maska av med aviga m sett från rätsidan. Sedan avm för ärmhål i varje sida innanför 3 kantm - se avm.tips - upprepa 1:a avm på vart 4:e v uppöver totalt 4-5-6-7 ggr = 4-5-6-7 hål längs ärmhålet.

Hals: Samtidigt när arb mäter 47-48-49-50 cm stickas 2 v rätst över de mittersta 18 m. På nästa v avm de mittersta 12 m - maska av med aviga m sett från rätsidan. Sedan avm det till hals innanför 3 kantm - se avm.tips - upprepa 1:a och 2:a avm på vartannat v uppöver totalt 9-10-10-11 ggr = 5-5-5-6 hål längs halskanten. Efter alla avm för ärmhål och hals är det 11-11-12-12 m kvar på varje axel. Sticka vidare med 3 kantm i varje sida som beskrivs under avm.tips till arb mäter 58-60-62-64 cm. Maska av.

Bakst: Lägg upp och sticka som framst, men det är inte hål på bakst.

Maska av så här (för att inte få hål): 2 m före 1:a märktråd: 2 rm tills. Efter 2:a märktråd: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Öka så här (för att inte få hål): Hämta upp öglan som ligger runt m från föregående v.

Maska av för ärmhål som på framst. Sticka vidare till arb mäter 55-57-59-61 cm. Nu stickas 2 v med rätst över de mittersta 34-36-36-38 m. På nästa v avm de mittersta 28-30-30-32 m till hals - maska av med aviga m sett från rätsidan. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen - se avm.tips och 2:a avm = 11-11-12-12 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 58-60-62-64 cm.

Montering: Sy axel- och sidsömmarna innanför 1 kantm.

= 1 omslag, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över
= 1 omslag, (gäller sjal)
= 1 omslag, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag (gäller sjal)

Behöver du hjälp? Här finns instruktionsvideor som kan hjälpa dig!

För att få hjälp med ett mönster ber vi dig att ta kontakt med butiken där du har köpt ditt garn. Har du köpt DROPS garn är du garanterad att få kvalificerad hjälp från våra duktiga DROPS återförsäljare som är specialiserade inom DROPS mönster.

Alla våra mönster är noggrant genomgångna och korrekturlästa, men vi måste ta förbehåll för eventuella felaktigheter. Alla mönster är översatta från Norska beskrivningar och du kan alltid gå in på originalmönstret för mått och beräkningar.

Om du anser att du funnit ett fel i mönstret, skriv gärna en kommentar eller fråga i vårt kommentarsfält. Gå till originalmönstret för modell DROPS 69-7.