DROPS / 69 / 7

DROPS 69-7 by DROPS Design

DROPS Kofta i "Cotton Viscose" och "Safran" med hålmönster och ¾ långa ärmar

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
200-250-250-300 gr f.nr 26, grågrön
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
300-350-350-400 gr f.nr 12, sjögrön

DROPS St nr 4,5 och 5,5
DROPS Virknål nr 4
DROPS Pärlemorknappar nr 522: 3 st

DROPS Cotton Viscose uni colour DROPS Cotton Viscose uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
DROPS Safran DROPS Safran
100% Bomull
från 15.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 15.00 kr /50g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 256kr. Läs mer.
Stickfasthet: 16 m x 20 v på st 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose och 1 tråd Safran och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Avmaskningstips (gäller halsen): Alla avm sker från rätsidan. Det avm på insidan av 3 kantm som stickas så här från kanten: 1 rätst m, 1 rm, 1 am. Det är 2 olika avm uppöver, 1 med hål och 1 utan.
1:a avm = avm med hål: Maska av så här 3 m innan kantm: 1 omslag, 3 rm tills. Maska av så här efter kantm: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag.
2:a avm = avm utan hål: Maska av så här 2 m innan kantm: 2 rm tills. Maska av så här efter kantm: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Höger framst: Lägg upp 36-40-43-46 m (inkl 1 kantm i sidan och 1 framkantsm mot mitt fram) på st 4,5 med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran. Sticka 4 v rätst, byt till st 5,5. Fortsätt med slätst men 3 m mot mitt fram stickas så här från kanten (sett från rätsidan): 1 rätst m, 1 rm och 1 am. Kontrollera Stickfastheten! Sätt 1 märktråd 16-17-18-19 m från mitt fram. När arb mäter 4-5-6-7 cm stickas det så här efter märktråden - sett från rätsidan på arb: 2 rm tills, 1 omslag (de resterande m i slätst), upprepa detta på vart 4:e v uppöver totalt 5 gånger = 5 hål uppöver. Samtidigt när arb mäter 5-6-7-8 cm minskas det 2 m jämnt fördelat på höger sida av märktråden - sett från rätsidan på arb. Upprepa minskningen när arb mäter 9-10-11-12 cm och 13-14-15-16 cm = 30-34-37-40 m. Efter det 5:e hålet är stickat stickas M.1 så att mönstret kommer lika på varje sida av hålraden. Efter M.1 stickas det 4 hål i höjden över varann - sticka hålen på samma sätt som hålen under M.1 blev stickade. Sedan stickas det slätst till färdig mått (3 m mot mitt fram stickas som förkl tidigare). Samtidigt när arb mäter 17-18-19-20 cm ökas det 2 nya m jämnt fördelat på vänster sida av märktråden - sett från rätsidan på arb. Upprepa ökningen när arb mäter 22-23-24-25 cm och 27-28-29-30 cm = 36-40-43-46 m.

Läs hela nästa avsnitt innan det stickas!

När arb mäter 33-34-36-37 cm avm 3 m i sidan för ärmhål. Sedan avm det för ärmhål på vartannat v: 2 m 0-1-2-3 gånger och 1 m 3-4-5-5 gånger. Samtidigt när arb mäter 34-35-36-37 cm, avm det för hals, innanför 3 framkantsm, som beskrivs under avm.tips. Upprepa 1:a och 2:a avm på vartannat v uppöver totalt 9-9-9-9 gånger. Sedan avm endast 1:a avm på vart 4:e v totalt 3-3-4-4 gånger. Det är nu avm 12-12-13-13 m till hals och 6-9-12-14 m för ärmhål = 18-19-18-19 m kvar på axeln. Sticka vidare samtidigt på vart 4:e v stickas 1 hål över de andra uppöver längs halskanten - sticka så här (från mitt fram): 1 rätst m, 1 rm, 1 am, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 1 omslag. Maska av när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Vänster framst: Stickas som höger men med avm i motsatt sida, dessutom stickas hålraden på höger sida av märktråden uppöver. Efter att halsavm är färdig stickas hålen så här (5 m före mitt fram): 1 omslag, 2 rm tills, 1 am, 1 rm, 1 rätst m. Maska av när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Bakst: Lägg upp 70-78-84-90 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran. Sticka 4 v rätst. Byt till st 5,5 och fortsätt med slätst. När arb mäter 5-6-7-8 minskas 4 m jämnt fördelat på v. Upprepa minskningen när arb mäter 9-10-11-12 cm och 13-14-15-16 cm = 58-66-72-78 m. När arb mäter 17-18-19-20 cm ökas det 4 m jämnt fördelat på v. Upprepa ökningen när arb mäter 22-23-24-25 cm och 27-28-29-30 cm = 70-78-84-90 m. När arb mäter 33-34-36-37 cm avm det för ärmhål i varje sida som på framst = 58-60-60-62 m. När arb mäter 50-52-54-56 cm m maskas de mittersta 20-20-22-22 m av - avm dessa från avigsidan med räta m. Sedan avm ytterligare 1 m på nästa v mot halsen - se avm.tips och 2:a avm = 18-19-18-19 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Ärm: Lägg upp 38-38-44-44 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran. Sticka 4 v rätst, byt till st 5,5 och fortsätt med 3 v slätst. Sedan stickas M.1 över alla m utom kantm. Efter M.1 stickas slätst till färdig mått. Samtidigt när arb mäter 7 cm ökas det 1 m i varje sida totalt 9-11-8-9 ggr på: stl S och L: växelvis vart 6:e v och 7:e v. Stl M: vart 5:e v.

stl XL: växelvis vart 5:e och 6:e v = 56-60-60-62 m. När arb mäter 37-35-34-33 cm avm det för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1-1-1-1 gång, 2 m 2-2-2-2 ggr, 1 m 2-4-5-6 ggr, 2 m 2-2-2-2 ggr och 3 m 1-1-1-1 gång. Maska av, arb mäter ca 45-45-45-45 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna och sy ärm- och sidsömmar i ett innanför 1 kantm. Virka med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran med nål nr 4. Virka 1 varv med fm runt halsringningen och ned längs varje framkant - se till att inte virka för stramt i halsringningen - samtidigt på höger framkant virkas det 3 knapphålsöglor så här från överkant: 1 fm, 3 lm, fäst med 1 fm 1 cm längre ned, upprepa 2 gånger med 6 cm mellanrum. Virka sm upp längs framkanten igen och 3 fm runt varje knapphålsögla. Sy i knapparna.

DROPS Schal

Storlek: Bredd överst: ca 160 cm,
Längd mitt bak: ca 90 cm.
Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
150 gr f.nr 16, mossgrön

DROPS St nr 15.

Stickfasthet: 6 m x 7 v på st 15 och slätst = 10 x 10 cm.
Mönster: Se Diagram - M.1, mönstret i diagrammet visas från rätsidan.

Schal: Lägg upp 5 m löst på st 15 med Vienna. Sticka enl M.1 - varv 1 = avigsidan. Kontrollera stickfastheten! Efter diagrammet ökas det vidare på samma sätt uppöver - dvs med 1 omslag innanför 2 kantm tre ggr, sedan 2 omslag en gång , första innanför 2 m och andra innanför 3 m. OBS: Se till att mönstret stämmer hela tiden. Sticka till schalen mäter ca 160 cm i bredden - det är då ca 90 cm långt mitt bak.

Figurstickad DROPS topp i "Cotton Viscose" och "Safran"

Storlek: S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
150-150-200-200 gr f.nr 26, grågrön
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 11, kakigrön

DROPS St nr 4,5 och 5,5.

Stickfasthet: 16 m x 20 v på st 5,5 med 1 tråd Cotton Viscose och 1 tråd Safran och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Sticktips: Avm det som det beskrivs på framst så blir det 13 hål uppöver i varje sida på framst. Om det inte önskas hål, avm det som på bakst.

Avm.tips (gäller ärmhål + hals): Alla avm görs på rätsidan.
Det avm på insidan av 3 kantm som stickas så här från kanten (sett från rätsidan): 1 rätst m, 1 rm, 1 am.
Det är 2 olika avm uppöver, 1 med hål och 1 utan.
1:a avm = avm med hål: Maska av så här 3 m före kantm: 1 omslag, 3 rm tills. Maska av så här efter kantm: Lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag.
2:a avm = avm utan hål: Maska av så här 2 m före kantm: 2 rm tills.
Maska av så här efter kantm: Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Framst: Lägg upp 70-76-82-88 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 2 trådar Safran. Byt till 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Safran, sticka 4 v rätst. Byt till st 5,5, fortsätt med slätst. Kontrollera Stickfastheten! När arb mäter 8 cm sätts 1 märktråd 22-24-27-29 m in från var sida (dvs att det skall vara 26-28-28-30 m mellan märktrådarna). Nästa v stickas så här (från rätsidan) - se Sticktips -
3 m före 1:a märktråd: 1 omslag, 3 rm tills. Efter 2:a märktråd: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag. Upprepa denna hålavm på vart 4:e v uppöver totalt 6 ggr - samtidigt på de 2 sista gångerna stickas det så här: Efter 1:a märktråd: 2 rm tills. 2 m före 2:a märktråd: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över. Efter alla avm är det 54-60-66-72 m kvar på st. Sticka 5 v slätst. Nästa v stickas så här: gör 1 omslag före 1:a märktråd och 1 omslag efter 2:a märktråd. Upprepa denna ökning på vart 4:e v uppöver totalt 7 ggr = 68-74-80-86 m på st.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar!

Ärmhål: När arb mäter 40-41-42-43 cm avm 4-5-6-7 m i varje sida för ärmhål - maska av med aviga m sett från rätsidan. Sedan avm för ärmhål i varje sida innanför 3 kantm - se avm.tips - upprepa 1:a avm på vart 4:e v uppöver totalt 4-5-6-7 ggr = 4-5-6-7 hål längs ärmhålet.

Hals: Samtidigt när arb mäter 47-48-49-50 cm stickas 2 v rätst över de mittersta 18 m. På nästa v avm de mittersta 12 m - maska av med aviga m sett från rätsidan. Sedan avm det till hals innanför 3 kantm - se avm.tips - upprepa 1:a och 2:a avm på vartannat v uppöver totalt 9-10-10-11 ggr = 5-5-5-6 hål längs halskanten. Efter alla avm för ärmhål och hals är det 11-11-12-12 m kvar på varje axel. Sticka vidare med 3 kantm i varje sida som beskrivs under avm.tips till arb mäter 58-60-62-64 cm. Maska av.

Bakst: Lägg upp och sticka som framst, men det är inte hål på bakst.

Maska av så här (för att inte få hål): 2 m före 1:a märktråd: 2 rm tills. Efter 2:a märktråd: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Öka så här (för att inte få hål): Hämta upp öglan som ligger runt m från föregående v.

Maska av för ärmhål som på framst. Sticka vidare till arb mäter 55-57-59-61 cm. Nu stickas 2 v med rätst över de mittersta 34-36-36-38 m. På nästa v avm de mittersta 28-30-30-32 m till hals - maska av med aviga m sett från rätsidan. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen - se avm.tips och 2:a avm = 11-11-12-12 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 58-60-62-64 cm.

Montering: Sy axel- och sidsömmarna innanför 1 kantm.

Detta mönster har uppdaterats. .

Schal: Man lägger upp och stickar vidare på stickor 15.

= 1 omslag, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över
= 1 omslag, (gäller sjal)
= 1 omslag, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag (gäller sjal)

Kommentarer (12)

Leave your comment!

Mischa 18.11.2015 - 14:47:

Ik wil graag deze combinatie breien. De sjaal wordt gebreid in Vienna, maar die is niet meer beschikbaar. U geeft aan dat Drops You #6 een alternatief is, maar dat is een katoenen garen en niet mohair. Zou u mij kunnen helpen met een alternatief mohair garen incl. kleurnummer (Verdi vind ik niet mooi). Misschien met twee draden breien van iets anders? Dank!

DROPS Design 19.11.2015 kl. 15:56:

Hoi Mischa. De DLY#6 is een alternatief voor de garens voor het vest (Safran en Cotton-Viscose). Je kan DROPS Melody gebruiken als alternatief voor DROPS Vienna.

Christine 26.05.2014 - 10:56:

Hallo, stimmt das wirklich, dass man beim Vorderteil Maschen RECHTS von der Markierung abnehmen soll (also zwischen dem Lochmuster und der vorderen Mitte) und später LINKS wieder zunehmen? Oder habe ich da etwas falsch verstanden? Übrigens - ein tolles Modell! Die Kombination aus Cotton Viscose und Safran sieht super aus und strickt sich sehr angenehm. Vielen Dank!

Flora 06.12.2013 - 19:49:

I am knitting the R front of Drops 69-7. Where are the instructions for buttonholes? HELP PLEASE.

DROPS Design 06.12.2013 kl. 21:35:

Dear Flora, buttonholes are made at the very end, when crocheting the border - see Assembly at the end of the pattern. Happy crocheting!

DROPS Design NL 02.08.2013 - 08:59:

Dit patroon is lang geleden vertaald en ik zie dat er een foutje in geslopen is. Ik heb de vertaling gecorrigeerd - hartelijk dank voor het melden. Er staat nu: U hebt nu 12-12-13-13 st geminderd aan de halskant en 6-9-12-14 st aan de kant van het armsgat = 18-19-18-19 st resteren voor de schouder.

Henny 01.08.2013 - 22:50:

Kant vervolgens 12-12-13-13 st af aan de halskant en 6-9-12-14 st aan de kant van het armsgat = 18-19-18-19 st resteren voor de schouder. Deze zin is inderdaad overbodig en verwarrend. zie opm.van Anna op 14-3

DROPS Design NL 25.07.2013 - 21:24:

U heeft gelijk, het moet 2 st samen zijn. We hebben het aangepast en bedanken u voor het doorgeven.

Henny 25.07.2013 - 20:48:

Bij het telpatroon staat bij de verklaring 1 st samen. Dit moet m.i. 2 st. samen zijn.

Yolanda 29.04.2013 - 11:58:

Hoe kan het dat er als prijsindicatie 27.60 euro staat en als ik naar de leverancier ga ik voor het vest en de top al 65 euro kwijt ben voor maat L

DROPS Design 29.04.2013 kl. 16:08:

De prijsindicatie is voor het garen alleen en voor de kleinste maat. Maar breit u het vestje in maat L, dan zit u in garenkosten alleen op ongeveer 41 euro. dat is exclusief knopen, naalden en eventuele verzendkosten. Vraag uw winkel voor een specificatie.

Anna Van Den Berg 14.03.2013 - 10:15: www.garnstudio.nl

Vest: rechter voorpand, alinea 3: "Kant vervolgens 12-12-13-13 t/m armsgat" Deze regel moet m.i. vervallen

Birgitte 07.04.2008 - 23:30:

Sorry about my short answer, but my computer connection got lost. I missed to say that I have looked through the original versions of this pattern and the description is the same. The pattern is quite old so many people must have knitted this cardigan and we have never had any comments before. Best Wishes Birgitte SKD

Kommentér oppskrift DROPS 69-7